Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Nå er ikke den tunfisken jeg spiser fisket i Japan, da, ei heller er det snakk om "bluefin tuna", som er utrydningstruet, så jeg ser ingen grunn til å boikotte tunfisk på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elastica
Nå er ikke den tunfisken jeg spiser fisket i Japan, da, ei heller er det snakk om "bluefin tuna", som er utrydningstruet, så jeg ser ingen grunn til å boikotte tunfisk på generelt grunnlag.

Jeg må være så ærlig å innrømme at jeg ikke har så veldig peiling på dette, og er muligens på tynn is, men jeg har hørt/lest at fangstmetoden ødelegger mye av livet i havet. Tunfisken er det visst ikke noe problem med, bare måten de fanger den på. (Dynamitt)

Men som sagt, dette er jeg ingen racer på. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at fiskemetoden har mye å si for hvor bærekraftig fisket etter tunfisk er, såvidt jeg vet anbefales line- eller stangfangst (og det brukes f.eks. av Ortiz som jeg nevnte), så det bør man sjekke at tunfisken man kjøper er. Og som sagt, enkelte typer er utrydningstruet. Jeg ser ikke bort i fra at det er en sammenheng mellom pris og etikk her også, jfr. kyllingeksemplet, det spørs vel om de billigste typene er "håndfanget". Men det er altså ingen grunn til å boikotte all tunfisk, med bittelitt research kan man spise tunfisk med god samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke på hermetisk tunfisk som et alternativ til fersk, de to utgavene har jo helt forskjellige bruksområder. Hermetisk tunfisk er grei til hverdagskrisepasta og denslags, mens fersk tunfisk er rene gourmetmaten. :spise: Dessverre svært vanskelig å få tak i her. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sjelden tunfisk jeg også, jeg tror aldri jeg har kjøpt det for å tilberede hjemme? :klø: Kanskje en gang. Men jeg spiser jo sushi iblant (dog ikke så ofte med tunfisk), og carpaccio eller skikkelig tunfiskbiff på restaurant, men det er ikke så ofte som én gan i året en gang. :fnise: Det er nydelig! Jeg satser i min uvitenhet på at de har godkjente råvarer på de stedene jeg spiser. :blånn:

Kattematvarianten styrer jeg som sagt unna etter en fæl opplevelse på ungdomsskolen. Fysj.

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mornings Nilma! :hallo:

Jeg ser ikke på hermetisk tunfisk som et alternativ til fersk, de to utgavene har jo helt forskjellige bruksområder. Hermetisk tunfisk er grei til hverdagskrisepasta og denslags, mens fersk tunfisk er rene gourmetmaten. :spise: Dessverre svært vanskelig å få tak i her. :tristbla:

Helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forspist meg på den hermetiske varianten i de tider hvor Grethe Roede var min eneste kostholdsinspirasjon.

Det tror jeg det er mange som har gjort. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første restaurantbestilling til London-turen er unnagjort! :hoppe: Vi skal på L'Autre Pied, søsterrestauranten til Pied à Terre som vi var på for noen år siden. Det var et fantastisk sted, så jeg har store forhåpninger til denne også.

Jeg tror Tasting Menu ligger temmelig tynt an. :nigo:

Heldiggrisen! :wow:

Hrm. Må jeg få minne om:

1. Salade niçoise.

2. Vitello tonnato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldiggrisen! :wow:
Jeg gleeeeder meg! :strix:

Hrm. Må jeg få minne om:

1. Salade niçoise.

2. Vitello tonnato.

:jepp: Men da må det være Ortiz altså, kan ikke bruke kattemat til sånt. *tunfisksnobb*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos restaurantbestillingen: I går forsøkte mannen å bestikke meg med middag på Le Gavroche mot en ekstra fotballkamp på Londonturen. Dessverre har de stengt på søndager, ellers er det godt mulig at jeg har latt meg bestikke. :fnise:

Det foregår knallharde forhandlinger i heimen for tiden, som dere skjønner. :rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går hadde vi egentlig planer om å spise litt ute, for så å gå på kino, men det endte med at vi spiste uten å gå på kino. :fnise: Jeg oppdaget helt tilfeldig at en av restaurantene i byen har begynt med et nytt konsept - "Pan Asian Fusion med inspirasjon fra India, Vietnam og Japan" - så det måtte prøves ut. Nå synes jo som regel jeg fusionmat er Satans verk, men muligheten for indisk mat fikk meg til å blåse i alle prinsipper. De hadde noen små (innkjørings-?) problemer, som at de kun hadde én dessert klar, og nanbrødet var for tykt og deigete, men de skal absolutt få flere sjanser. Jeg spiste vietnamesisk vårrull og lam masala, og begge deler var riktig gode, selv om sausen til lammet smakte vel mye av "rå" hermetisk tomat. Kjøttet var imidlertid store fine skiver av rosastekt lammefilet, og krydringen fin, så jeg var fornøyd. Mannen hadde kylling både til for- og hovedrett, hhv. små spyd med peanøttsaus og kyllingtempura, begge deler gode.

Nå er det altså mulig å få servert indisk mat her i byen, så selv om det ikke var perfekt er jeg veldig glad. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Jeg er så dårlig på å lage indisk mat og det eneste stedet her i byen som serveres har et virkelig dårlig rykte.

Jeg drømmer ennå om det indiske måltdiet jeg spiste da jeg var i hovedstaden i mars, det var nydelig :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye: Dark Star! Så hyggelig å se deg!

Indisk mat er så godt! Jeg synes det er morsomt å lage selv, men av og til er det jo deilig å bli servert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...