Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg bruker kulturmelk, men som Aricia sier kan man bruke hva som helst av syrnede melkeprodukter. Det er jo ikke snakk om så mye, og det viktigste er vel at natronet skal ha noe å virke sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er vel for å gi natronen syre, men jeg tenkte at kjernemelk (som jeg tror er den norske betegnelsen) er litt mindre syrlig enn våre hjemlige syrnede melkeprodukter, men det har kanskje ingen særlig effekt på smaken?

Hmm, nå fikk jeg bakelyst, men det blir kanskje i ettermiddag eller senere i uka. Vi hadde tross alt eplekake i går, og jeg proklamerte at nå er det slutt på godsaker av den typen fram til helga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har minimalt å si for smaken.

Jeg reduserer forresten som regel litt på sukkeret, siden jeg alltid bruker godt modne bananer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel for å gi natronen syre, men jeg tenkte at kjernemelk (som jeg tror er den norske betegnelsen) er litt mindre syrlig enn våre hjemlige syrnede melkeprodukter, men det har kanskje ingen særlig effekt på smaken?

Den norske betegnelsen på "ekte" buttermilk er kjernemelk eller saup. Men ettersom jeg har lest meg til (dette har vært diskutert her før! :ler:) er moderne buttermilk ikke biprodukt fra smørkjerning, men melk tilsatt bakteriekultur, i likhet med vår kulturmelk. Jeg har imidlertid ikke smakt eller brukt buttermilk i UK (dere har kanskje?), så det kan jo være en forskjell.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buttermilk

Det jeg derimot har sett, er "ekte" kjernemelk på Bondens marked, og den ser veldig forskjellig ut fra kulturmelk (og fra bildet av glasset med buttermilk på Wikipedia), og minner mer om tynn skummet søtmelk.

Jeg brukte forresten også bare en halv kopp sukker i går, og det var mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hvorfor alle kakeoppskrifter inneholder dobbelt så mye sukker som nødvendig.:forvirret: Da jeg laget eplekake i går, halverte jeg sukkermengden, og det var allikevel mer enn nok.

Endret av Honesty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjodor D.

Alle gode tips er notert her også (nå når jeg endelig tør bevege meg i dagboken fordi jeg omsider er "oppdatert" ), så kanskje jeg skal lage bannanbrød en dag, jeg også. (Jeg har laget det før, men vi er ikke så glad i det viser det seg, men dere skryter jo sånn av denne oppskriften at jeg bare må prøve, ja.) :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle gode tips er notert her også (nå når jeg endelig tør bevege meg i dagboken fordi jeg omsider er "oppdatert" ), så kanskje jeg skal lage bannanbrød en dag, jeg også. (Jeg har laget det før, men vi er ikke så glad i det viser det seg, men dere skryter jo sånn av denne oppskriften at jeg bare må prøve, ja.) :spise:
Håper vi ikke har villedet deg nå da! :fnise:

Jeg synes det er veldig godt, men det er mulig det er en noe som faller mest i smak om man ikke er spesielt glad i "vanlige" kaker? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det bananbrødet. Men jeg må for skams skyld spise opp gårsdagens eplekake med revet marsipan først. :fnise:

Skriver under den med sukker og kaker. I brownies reduserer jeg alltid med e firedel i forhold til oppskriftene, og det er mer enn nok søtt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det bananbrødet. Men jeg må for skams skyld spise opp gårsdagens eplekake med revet marsipan først. :fnise:

Skriver under den med sukker og kaker. I brownies reduserer jeg alltid med e firedel i forhold til oppskriftene, og det er mer enn nok søtt uansett.

Både banan og epler er jo frukt? :engel:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både banan og epler er jo frukt? :engel:

Og brød er brød! :opplyser:

Jeg har masse som må gjøres, men er totalt uinspirert. :grine:

:kose: på travelNilma.

Skulle gjerne oversendt inspirasjon - hvis jeg hadde noen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest nextlife
Å jasså, ja - du er vel en av disse perfekte. :jolie:

Ja, det er jeg :hoppe:

Nå har jeg varmet opp et perfekt måltid av pinnekjøttrester og hjemmelaget kålrotstappe. Pinnekjøttet er lagd av lammene som har beitet utenfor huset vår i sommer, og kålrabien og potetene kommer fra den økologiske åkeren vi gjødsler med hønseskit.

I ovnen står et perfekt hjemmelaget bananbrød, men desverre var det ikke flere bananer igjen på treet vårt så de måtte jeg gå den tunge veien å kjøpe.

Siden vi er opptatte av å leve veldig sunt i vår perfekte verden uten motgang ble det ikke dessert i dag. Det får vente til det blir helg.

:nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg :hoppe:

Nå har jeg varmet opp et perfekt måltid av pinnekjøttrester og hjemmelaget kålrotstappe. Pinnekjøttet er lagd av lammene som har beitet utenfor huset vår i sommer, og kålrabien og potetene kommer fra den økologiske åkeren vi gjødsler med hønseskit.

I ovnen står et perfekt hjemmelaget bananbrød, men desverre var det ikke flere bananer igjen på treet vårt så de måtte jeg gå den tunge veien å kjøpe.

Siden vi er opptatte av å leve veldig sunt i vår perfekte verden uten motgang ble det ikke dessert i dag. Det får vente til det blir helg.

:nigo:

:wow:

Nå ble jeg pinnekjøttsyk.

Men altså, tomt banantre? Allerede i midten av oktober? :riste:

:eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
:wow:

Nå ble jeg pinnekjøttsyk.

Men altså, tomt banantre? Allerede i midten av oktober? :riste:

:eeeh:

Ja, er det ikke fryktelig :sjokk: Jeg er en storforbruker av bananer :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...