Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Uff. Jeg håper du får is snart! Is pleier å være god medisin.

Har det blitt is og kaffe på deg? Litt oppvartning bør man få når man er syk. :)
Har fått både kaffe og en uanstendig stor bolle is. :nigo:

Og cognac! :rope:

:fnise:

:kose:

Håper det går bedre med deg, og at du får nødvendig oppvartning og pleie :troest:

- Og Cognac :hoppe:

Siden jeg for tiden er i en mildt sagt rævvamodus er ukas høydepunkt lørdag. Da hiver jeg innpå litt ekstra med magesårmedisin og drikker både kaffe og Cognac, og konstaterer at livet er slett ikke verst :)

Cognac var ikke dumt, det er vel det beste rådet som ikke hjelper. :lur:

Og huff for rævvamodus, n! :kose: Håper fin lørdag hjelper på humøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter å ha tilbrakt gårsdagen (også) i halvkoma på sofaen, begynner det å kjennes ut som om jeg faktisk kommer til å overleve. :tommelsmil: Null hodepine, litt bedre øyne og (nesten) ikke slapp.

Jeg tror til og med jeg skal få laget den lenge utsatte hjortemiddagen. Hjortebiff, potetgrateng med gressløk og crème frâiche, smørstekte terninger av rotgrønnsaker og blåbærversjonen av denne sausen burde vel være en brukbar mandagsmiddag? :nigo: Og rødvin, selvsagt. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde ha visst at jeg ikke skulle gått inn her for å lese når jeg er skikkelig sulten! :sur:

:hoppe: for fantastisk mandagsmiddag! :hoppe:

*spiser knekkebrød med gulost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nydelig! :strix: Og ja, jeg er veldig glad jeg ventet til smaken fungerte sånn noenlunde.

Jeg gadd ikke gå på polet, så jeg måtte finne vin blant det vi hadde, en Côtes du Rhône impulskjøpt på taxfree, og den viste seg å være knallgod. Masse smak av mørke bær som harmonerte godt med det smaksrike kjøttet, samtidig som vinen ikke var for tung. Det er forresten en god slump igjen, og det er vel tirsdag i dag? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om at det har kommet snø. Altså, jeg liker egentlig vinter, og synet av det første fine hvite pudderlaget gjør meg vanligvis i godt humør, men jeg er ikke riktig klar for vinter ennå, tror jeg. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 7 – London

Etter nesten en uke med stramt program bestemte vi oss for å ta det med ro denne søndagen. Dessuten syntes mannen at vi burde gjøre ting jeg hadde lyst til, siden lørdagen hadde vært ”hans” dag. :Hehe: Vi tok tuben til Covent Garden og fant en koselig pub for å spise engelsk frokost. Deretter ruslet vi litt rundt i området, og handlet te på Whittard of Chelsea og litt godsaker fra Thornton’s.

Deretter: Shopping. Jeg har ikke verdens mest avanserte klessmak, og liten tålmodighet, så jeg er som regel fornøyd etter et par timer på Oxford Street. Mannen satte seg på kafé med en avis mens jeg handlet, og et par timer senere hadde jeg et par poser fra bl.a. M&S og Monsoon. Jeg plukket opp mannen for lunsj på Yo!Sushi på Selfridges. Barnslig som jeg er synes jeg det er strålende underholdning å sitte og velge seg ut godbiter og plukke skåler fra rullebåndet, og i tillegg er det jo så fantastisk godt. Før vi forlot måtte vi selvsagt en runde innom Food Hall for å snoke litt og handle noen småsaker.

Vi tok buss i retning Piccadilly, der jeg parkerte mannen på kafé igjen, mens jeg gikk på Fortnum & Mason. Der kjøpte jeg bl.a. god sjokolade, hvit te, macadamiakjeks og andepâté. Med shoppingen vel overstått kunne vi dra på hotellet med fangsten, dessuten måtte vi hvile oss og skifte klær før dagens høydepunkt: Middag på York and Albany .

Vi tok buss til Camden, og som vanlig var vi ute i god tid, så vi stakk innom en pub og tok en pint med Young’s Kew Gold. Selve restauranten ligger like ved Regent’s Park, og har også bar og delikatessebutikk. Jeg har notert meg sistnevnte til et senere besøk.

Til forrett hadde jeg salat med aspargesbønner, karamellisert løk og ”duck gizzards” (krås?). Annerledes og veldig godt, bitene med krås, eller hva det var, hadde rik smak og smeltet på tungen. Mannen hadde noe som ble kalt ”kyllingmosaikk”, biter av mørkt og lyst kjøtt presset sammen i en slags terrine og servert med salat. Smakebiten jeg snek meg til var meget god, den også. Vi hadde begge kanin til hovedrett, supermørt lår i sennepsaus med potetpuré og mer aspargesbønner – absolutt nydelig! :strix: Jeg hadde brødpudding til dessert og mannen hadde ”floating islands”. Deilig, deilig. Vi hadde hvitvin, som jeg i farten ikke husker navnet på, til forrettene og en Rioja, anbefalt av kelneren, til hovedretten. Begge deler funket godt.

Nok en fin og avslappet dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Honesty.

Nå ligger det bilder på FB, om noen er interessert. :) Stort sett fra Italia, vi har så mange London-bilder fra før at vi knapt gadd å ta noen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Honesty.

Nå ligger det bilder på FB, om noen er interessert. :) Stort sett fra Italia, vi har så mange London-bilder fra før at vi knapt gadd å ta noen nå.

Bilder? *vil også se*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Fine bilder :)

Jeg gadd ikke gå på polet, så jeg måtte finne vin blant det vi hadde, en Côtes du Rhône impulskjøpt på taxfree, og den viste seg å være knallgod. Masse smak av mørke bær som harmonerte godt med det smaksrike kjøttet, samtidig som vinen ikke var for tung. Det er forresten en god slump igjen, og det er vel tirsdag i dag? :lur:

Den er nydelig ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste kapittel for denne gang:

Dag 8 - London og Peterborough

Mannen hadde sett seg ut en Subway-sjappe et lite stykke fra hotellet, så vi spiste frokost der. Ikke min favoritt, men greit nok. På tur tilbake til hotellet kom vi over en park/kirkegård rett ved veien, en ordentlig liten idyll midt i byen, der det viste seg at bl.a. William Blake og Daniel Defoe var gravlagt. Det var så fint å stå under store trær, i relativ stillhet og fred, mens vi så røde busser og travel aktivitet i det fjerne gjennom buskaset.

Jeg snek meg også innom nok en M&S, der jeg fant strikkekjole, nydelig petrolblå jakke, sko og diverse småtterier. Dessuten var vi innom matavdelingen for å kjøpe chutney med karamellisert rødløk. Fantastisk til ost, og et must på handlelisten hver gang vi er i London. Etter at vi hadde lagt fra oss innkjøpene på hotellet tok vi buss til King's Cross, og tog derfra til Peterborough. Målet med utflukten var fotballkamp på ettermiddagen, men vi dro i god tid for å få sett oss litt om.

Noe av det første jeg fikk øye på var en Lakeland-butikk, rene himmelen for en matnerd. Dessverre begynte det å bli såpass trangt om plassen i bagasjen at jeg måtte beherske meg, men jeg kjøpte noen søte emaljerte porsjonsformer. Hovedattraksjonen i Peterborough er katedralen, som, overraskende nok, ikke sto mye tilbake for dem vi hadde sett i Italia. Inne i katedralen er graven til Katarina av Aragon, og Mary Stuarts tidligere hvilested. Ved Katarinas grav var det også en interessant liten utstilling om livet hennes.

Vi spiste en enkel lunsj på en Costa, en koselig kaffebarkjede vi ofte oppsøker når vi er i England. (Jeg liker plakatene deres der det står noe sånt som "real baristas, not button pushers", et aldri så lite spark til Starbucks.:fnise:) Rett over gaten lå det en gedigen WHSmith, så jeg benyttet sjansen til å tilfredsstille matbladfetisjen min, jeg tror jeg kom ut med 10-12 stykker.:sjenert: Dessuten noen sportsblad til mannen og noen magasiner om britisk landliv til oss begge.

Kampen var mellom Peterborough og Crystal Palace. Jeg var som vanlig mest opptatt av å høre på fansen, men det var visstnok et brukbar kamp, som endte 1-1. Vi ville gjerne komme oss tilbake til London før det ble så veldig sent, så vi sprang som noen tullinger med blytunge bladposer på slep for å rekke toget.

Tilbake i London hadde vi sett oss ut en indisk restaurant like over veien for hotellet. Vi var sultne, så vi knasket i oss de obligatoriske poppdumene på rekordtid, før forrettene kom på bordet; bhaji med løk og poteter til meg, Chicken Kathi Roll til mannen (kylling og grønnsaker i en slags pannekake). Til hovedrett hadde vi lam i to utgaver, henholdsvis pasanda og rogan josh. Alt var nydelig, men en smule sterkt etter min smak, så det gikk med en del Kingfisher for å kjøle oss ned. Da vi var ferdige var vi så mette at det var godt det var bare ti meter bort til hotellet. :ler:

Dag 9 - siste dag.

Det første vi gjorde var å dra på Victoria Station for å levere bagasjen til oppbevaring, og mens vi var der spiste vi like godt frokost på enda en Costa.

Fra Victoria tok vi buss til Westminster Bridge for å rusle litt på South Bank, et av våre favorittområder i London. Det var fint vær, og deilig å spasere langs elven. Vi vurderte å ta London Eye, men gadd ikke stå i kø, så vi tuslet bare videre, og hadde innlagte pauser for å sitte på en benk og se på utsikten. Tilbake mot busstoppet ved broen gikk vi en annen, litt roligere bakvei, med en pubstopp for cider. Og sannelig, like før Westminster Bridge kom vi over en Yo!Sushi, og det var jo lunsjtid. :nigo:

Vi dro tilbake til Victoria, hentet bagasjen og tok toget til Gatwick og så fly hjem. Det er alltid trist når ferien er slutt, men igjen har vi mange fine minner å se tilbake på. :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint sistekapittel! :hoppe: Fikk lyst på indisk.

Du, jeg lurer på om du kunne si litt mer om den greskinspirerte lammegryten du skal ha til middag i dag? :sjenert: *har lest middagstråd*

Jeg har nemlig en ladning fårikålkjøtt fra i fjor å bruke opp (dvs egentlig de minst fine stykkene fra to oppskårne lår), og selv om fårikål er godt og fint og sånn, så tenker jeg litt på om det er andre ting jeg kunne brukt det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...