Nilma Skrevet 20. september 2009 Forfatter #8501 Del Skrevet 20. september 2009 Takk for oppskrift! Bare hyggelig, si fra om du prøver! Beklager, Nilma. Altså, jeg er muligens blodmatoverentusiastisk, men jeg tar det ikke personlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toro Skrevet 20. september 2009 #8502 Del Skrevet 20. september 2009 Måtte bla litt bakover .. var et øyeblikk i Firenze. Takk Nilma. Jeg kunne spist Caprese salat hver dag i ferien, men slutta da jeg blei mobba.. Blodpuddingen er i ovnen. Jeg gleder meg stort, det er sikkert et år siden sist. Blodpudding (eller blodpølser som vi kaller det) husker jeg meget tydelig fra min oppvekst. Men de min mor lagde ble kokt i vann. Husker det var et styr med å sy poser til blodpølsene. Oppskriften er ikke helt lik heller, det skulle være litt talg i pølsene ( fin kuttet ) og ikke rosiner. Husker vi spiste som galne når vi fikk servert nykokte blodpølser. *mimre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. september 2009 Forfatter #8503 Del Skrevet 21. september 2009 Måtte bla litt bakover .. var et øyeblikk i Firenze. Takk Nilma. Jeg kunne spist Caprese salat hver dag i ferien, men slutta da jeg blei mobba.. Blodpudding (eller blodpølser som vi kaller det) husker jeg meget tydelig fra min oppvekst. Men de min mor lagde ble kokt i vann. Husker det var et styr med å sy poser til blodpølsene. Oppskriften er ikke helt lik heller, det skulle være litt talg i pølsene ( fin kuttet ) og ikke rosiner. Husker vi spiste som galne når vi fikk servert nykokte blodpølser. *mimre*Men det er jo to forskjellige ting. Min bestemor kokte også blodpølser, i poser sydd av gamle laken. Ang. talg så brukes vel det i mange blodpuddingoppskrifter, men det synes jeg ikke er noe godt, og det er ikke så lett å få tak i heller, derfor smør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. september 2009 Forfatter #8504 Del Skrevet 21. september 2009 Takk og lov! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 21. september 2009 #8505 Del Skrevet 21. september 2009 Takk og lov! Kødder du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. september 2009 Forfatter #8506 Del Skrevet 21. september 2009 Så vel var det ikke, nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 21. september 2009 #8507 Del Skrevet 21. september 2009 Så vel var det ikke, nei! Dette lover jo riktig bra for kongeriket de neste fire årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. september 2009 Forfatter #8508 Del Skrevet 22. september 2009 Vi går en dyster tid i møte. (Selv om trøsten nok blir en del ufrivillige morsomheter. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. september 2009 Forfatter #8509 Del Skrevet 22. september 2009 Nå har jeg vært på trening, dusjet og begynt på middagen, så hvis nå den derre mannen min kunne innfinne seg... *sulten* Men han er på møte i borettslaget, så det spørs vel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 22. september 2009 #8510 Del Skrevet 22. september 2009 Hva spiser dere, da? Her har vi hatt Grøstadpøler, nypoteter, nykål og kålrot. Var 40% på alle økologiske grønnsaker på ICA i dag, så jeg hamstret litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. september 2009 Forfatter #8511 Del Skrevet 22. september 2009 Hva spiser dere, da? Her har vi hatt Grøstadpøler, nypoteter, nykål og kålrot. Var 40% på alle økologiske grønnsaker på ICA i dag, så jeg hamstret litt. Det hørtes godt ut! Grøstadgreier får vi dessverre ikke her. Vi skal ha rigatoni med saus på rester av søndagens jukse-osso buco (dvs. kalvesmåstek i lett tomatsaus med løk, hvitløk, gulrot, stilkselleri, hvitvin og sitron, på søndag servert med risoni med safran og parmesan). Jeg har plukket kjøttet fra beina og blandet det i resten av sausen og grønnsakene, og spedd på med bittelitt tomat og fersk timian. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 22. september 2009 #8512 Del Skrevet 22. september 2009 Vi går en dyster tid i møte. (Selv om trøsten nok blir en del ufrivillige morsomheter. ) Dette var dagens samtaleemne i lunsjen i dag! Det ble konkludert med at hun sikkert blir kastet til ulvene, men at hun nok ikke vil skjønne det selv ashera: Akkurat den type middag snakket jeg og Tenåringen om i dag! Hun fikk helt stjerner i øynene. Jeg bør begynne med litt tradisjonsrik, enkel hverdagsmat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 22. september 2009 #8513 Del Skrevet 22. september 2009 Jeg har en sønn som klager over mangel på kjøttkaker i brun saus, norske fiskekaker, pølser med potetstappe og denslags mat i heimen. Hans absolutte favorittmåltid, sånt typisk søndagsmåltid med stek av noe slag, pluss masse forskjellige grønnsaker, har vi dog av og til. I dag sa han til meg at hvis man liksom skal være flink til å lage mat, så bør man også ha en veldig god kjøttkakeoppskrift. Men dessverre, når sant skal sies, så er jeg ikke spesielt glad i typisk norsk mat. Det eneste unntaket som jeg kan komme på er fiskegrateng og kålruletter. Kjøttkaker, norske fiskekaker, lapskaus, fårikål og desslike synes jeg er ok når jeg får det servert, men det har aldri skjedd at jeg har hatt spesielt lyst på det, og enda mindre lyst til å lage det. *kjedelig* Jeg er ikke glad i norsk julemat heller. Hvis jeg hadde kunnet bestemme ville det blitt hummer, vilt, fersk pasta, franske oster og sjokoladedesserter i stedet for kjip ribbe eller pinnekjøtt. *politisk ukorrekt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. september 2009 Forfatter #8514 Del Skrevet 22. september 2009 I beretningen om Nilma og Nilmamannens siste utflukt er vi nå kommet til en litt kjedelig transportetappe. Dag 5 – Firenze til London Siste dag i Firenze. Vi hadde fremdeles ikke fått sett domkirken, så denne dagen gikk vi dit tidlig for å stille oss i kø. Etter litt venting kom vi inn i det enorme kirkerommet, som, sammenliknet med eksteriøret, egentlig var ganske enkelt dekorert, men størrelsen i seg selv var overveldende. Et av høydepunktene: Dante med Den gudommelig komedie. Etter at vi hadde sett oss mette gikk vi fra den kjølige kirken og ut i varmen igjen. Vi hadde en b-liste med severdigheter vi egentlig hadde tenkt å se om vi hadde tid, men stolen stekte og vi nærmet oss en kunst- og arkitektur-OD, så vi vandret litt på måfå en stund, før vi slo oss ned på en utekafé på Piazza della Signoria. Tid for lunsj: Mannen hadde spinat- og ricottaravioli med salviesmør, og jeg hadde spagetti vongole, nydelige små hjerteskjell i hvitløkssmør. Prosecco (faktisk for første gang på turen!) til. Fremdeles var det god tid før vi var nødt til å reise til Bologna, som vi skulle ta fly til London fra, men det var så varmt at vi ikke gadd foreta oss noe fornuftig, så vi fant ut at vi like godt kunne dra i god tid. Det var litt trist å reise fra Firenze, og der var enda mye vi gjerne skulle sett, men samtidig synes vi at vi hadde fått mye ut av dagene våre der. Og å reise til London er jo sjelden en nedtur i min bok! En grei og begivenhetsløs togtur og ditto busstur senere var vi på flyplassen i Bologna. Etter innsjekk gikk vi for å få oss litt mat. Du skjønner at du er et sted de tar mat seriøst når du kan spise fireretters middag i flyplasskaféen, ved å gå til antipastastasjonen, primistasjonen og så videre. Det vil si, det var en glimrende idé, men det manglet litt på gjennomføringen, idet det knapt var en ansatt å oppdrive. Ikke vet jeg om de hadde siesta eller hva, men vi måtte vente lenge og vel på å få litt pasta (fersk, som ble kokt mens vi ventet) og en tallerken med spekeskinke. Men det var for så vidt verdt ventingen, det var bedre enn det aller meste jeg har spist av flyplassmat. Så: Snaue to timer på flyet, og vi var igjen i England. Jeg er nesten fristet til å si borte bra, men hjemme best – litt overdrevet, men selv så flott vi hadde det i Firenze er det i hvert fall to ting som helt klart kan sies til Storbritannias fordel: Klimaet er mer behagelig og folk er høfligere. På grunn av en ulykke var toget fra Gatwick inn til London noe forsinket, men vi var på Victoria i 10-tiden. Vi kjøpte litt selvplukk-sushi (genialt konsept!) før vi fant en taxi og kom oss til hotellet, et Travelodge-hotell nær City. Der ble vi først sendt til et rom som ikke var klart, men endelig kom vi oss på plass og fikk dusjet før vi avsluttet dagen med sushi i senga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 22. september 2009 #8515 Del Skrevet 22. september 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. september 2009 #8516 Del Skrevet 22. september 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 23. september 2009 #8517 Del Skrevet 23. september 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. september 2009 Forfatter #8518 Del Skrevet 23. september 2009 I dag serverte kantina lammespyd med bulgurpilaff. :dåne: Utrolig godt! Ulempen er at jeg er stappmett og helst bør fremstå som våken og intelligent på et møte om ti minutter. Det kan bli vanskelig, kjenner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. september 2009 Forfatter #8519 Del Skrevet 23. september 2009 Pakket og klar, i morgen tidlig drar vi vestover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 23. september 2009 #8520 Del Skrevet 23. september 2009 God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå