Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og nå minnes jeg av en eller annen grunn et Halvsju-innslag fra Svalbard, der programleder lurte på hva den lange saken der var for noe. - De e pesslur'n til isbjør'n, de, var svaret fra det fremmelige barnet som ble intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå minnes jeg av en eller annen grunn et Halvsju-innslag fra Svalbard, der programleder lurte på hva den lange saken der var for noe. - De e pesslur'n til isbjør'n, de, var svaret fra det fremmelige barnet som ble intervjuet.

:rulle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stol på at ashera dukker opp til grisepraten! :tommelsmil:

Ingen grunn til utenomsnakk! :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:slåss:

Rorbua, du liksom! :jolie:

Jeg har faktisk aldri satt mine bein der, i løpet av de 16 årene jeg har bodd her. :fnise:

Jeg fikk bare en assosisasjon - det var nok den isbjørnhistorien til ashera. Og så den ute med pekken-saken, da. :engel:

Ynnsjyll. :kose:

Mannen klager forresten over at almentilstanden min er på stigende kurs her - det er nemlig tiltakende forekomster av mer eller mindre vellykkede kvikke replikker. Du er muligens et offer for det samme. :fnise:

Håper det ordner seg med den støyen, da - jeg har veldig lav terskel for sånt, og går bananas. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare en assosisasjon - det var nok den isbjørnhistorien til ashera. Og så den ute med pekken-saken, da. :engel:

Ynnsjyll. :kose:

Høhø, vi barske nordlendinger, vet du! *klasker seg på låret*

Mannen klager forresten over at almentilstanden min er på stigende kurs her - det er nemlig tiltakende forekomster av mer eller mindre vellykkede kvikke replikker. Du er muligens et offer for det samme. :fnise:
Jeg antar han har det samme ansiktuttrykket som mannen når han sier "du e no sånn ei artipie". Hadde han hatt et :ironi: hadde han nok viftet med det. :fnise:

Håper det ordner seg med den støyen, da - jeg har veldig lav terskel for sånt, og går bananas. :sjenert:
Jepp, særlig når det er akkurat i middagstiden, når jeg skal slappe av etter jobb / lage mat / spise middag. :sinna:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Aricia, jeg har en planer om grønnsaksuppe i morgen, så jeg tenkte på å lage en italiensk variant av den provencalske suppen din (med farro og castellucciolinser). Jeg har imidlertid ikke grønnsakskraft, men det burde vel funke med kyllingkraft (evt. også en skvett lett oksekraft)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 4 – Firenze

Vi var begynt å bli litt leie av hotellfrokosten, så vi nøyde oss med en rask yoghurt før vi gikk ut. Første stoppested for dagen var San Lorenzo, kanskje mest kjent som Medicifamiliens sognekirke. Den er ikke så mye å se til utvendig, men er overdådig dekorert innvendig, særlig det såkalte Cappella dei Principi, fyrstekapellet. En smule i overkant dekorert, kan man kanskje si. Vi så Sagrestia Nuova, det ”nye” kapellet, der mange av Medicienes gravmæler befinner seg, flere av dem utsmykket av Michelangelo. Hoveddelen av kirken fikk vi imidlertid ikke sett, siden de ennå ikke hadde åpnet for dagen.

Siden vi ikke hadde spist skikkelig frokost, fant vi ut at det var på tide med formiddagskaffe. Vi spiste en slags pai med ost og skinke, og kunne ikke motstå noen bittebittesmå terter med bær og minivannbakkels med vaniljekrem til dessert. Kaféen lå i utkanten av San Lorenzo-markedet, som for en stor del så ut til å ha skinnvarer og turistjuggel, men midt inne befant Mercato Centrale, det store matmarkedet, seg. Vi gikk rundt og så på godsakene en stund, men siden vi skulle til London dagen etter, der vi ikke hadde kjøleskap, etterpå, var det ikke mye vi kunne handle. Dessverre, jeg følte meg litt som piken med fyrstikkene der jeg gikk og så på herlighetene. :fnise:

Vi hadde bestilt billetter til Accademia kl. 12, så det var neste stopp. Der fikk jeg tilsnakk av en brysk museumsdame da jeg fotograferte Michelangelos David. Til mitt forsvar så jeg ingen skilt, og folk knipset rundt meg på alle kanter. Stakkars menneske, jeg tror hele jobben hennes var å gå rundt og si ”No photo, no photo!”. Ville det ikke vært enklere med et skilt? :eeeh:

Fra Accademia gikk vi ned til Piazza del Duomo igjen. Det var nok en gang lang kø til selve Duomoen, men vi kom oss inn i Battistero, dåpskapellet. Foruten de før nevnte dørene har kapellet nydelige mosaikker.

Planen for ettermiddagen var å utforske Oltrarno, området sør for elven. Vi måtte jo selvsagt krysse Ponte Vecchio, men der var det så vanvittig folksomt og varmt at det ikke helt ble den romantiske spaserturen vi hadde sett for oss, så vi var glade da vi kom oss over på den andre siden av elven. Det begynte å bli på tide med lunsj, men vi var visst litt sent ute, for på et par restauranter vi tittet innom fikk vi nærmest slengt døren i fjeset. Note to self: I Italia stenger ofte restaurantene mellom lunsj og middag. Til slutt fant vi en åpen uterestaurant med utsikt til Santo Spirito-kirken, et helt enkelt, litt slitent sted med håndskrevne og kopierte menyer. Men for et måltid!

Forrett: En aldeles nydelig capresesalat, med mørkerøde, søte tomater og mozarella som var så myk og kremete at den nesten var flytende. :hjerter: Utrolig godt! Hovedretter: Tagliatelle med pesto til mannen og strozzapreti med squash og spekeskinke til meg. Fersk pasta og enkle gode smaker i tilbehøret. En mugge av husets hvitvin, og lykken var komplett. Etterpå kom kelneren med limoncello på huset til oss. Litt heftig med sprit klokka 3 om ettermiddagen, men pytt. :ler:

Etter lunsjen gikk vi gjennom smale, snirklete gater til Santa Maria del Carmine. Selve kirken var så unnselig at vi nesten ikke fant den, men vel inne fant vi det vi kom for å se: Cappella Brancacci, med fantastiske, fargesterke fresker av Masolino, Masaccio og Filippino Lippi. Jeg ville gjerne stått der lengre for å ta inn detaljene, det var begrensninger på hvor lenge man kunne oppholde seg i det lille kapellet, så etter 15 minutter ble vi skysset ut derfra.

Da vi kom oss tilbake på hotellet var jeg halvdød av varme og trasking, så snille mannen gikk ut for å kjøpe is til oss, mens jeg hvilte litt. Sådan oppfrisket tok vi en bitteliten shopperunde: Snasen matbutikk (linser, Vialone Nano-ris, tunfisk med mer), Lush (bodylotion) og Bialettibutikk (Bialetti Dama Gran Gala). Enda en liten tur til hotellet, så var det tid for den siste middagen i Firenze.

Nok en gang fulgte vi anbefalinger, nok en gang ble vi sånn middels fornøyde. I Ghibellini ligger på en liten piazza sammen med et par andre restauranter, og det var ingenting å si på stemningen, der vi satt ute under digre parasoller i den varme kvelden. Denne gangen hadde vi bestemt oss for å ha hele reglen med antipasti, primi, secondo og dolce. Mannen startet med caprese, helt ok, men på langt nær så god som den jeg hadde til lunsj. Jeg hadde en antipastitallerken med diverse spekemat og kyllinglevercrostini, godt alt sammen. Deretter hadde vi ravioli med spinat og ricotta i en lett tomatsaus, disse var veldig lekre. Til hovedrett hadde jeg en villsvingryte, god på smak, med en mørk og fyldig saus med masse løk i, men kjøttet var ikke fullt som mørt som man kunne ønske. Mannen hadde grillet svinekjøtt med stekte poteter og grønnsaker, og som min mat smakte det godt, men kjøttet kunne gjerne vært mørere. Vi hadde selvsagt rødvin til, anbefalt av kelneren. Den var ok, men ikke noe mer. Etter såpass mye mat passet det fint med biscotti og Vin Santo til dessert. Alt i alt et helt ok måltid, men ikke spesielt minneverdig. Likevel: Vi hadde hatt en flott og innholdsrik siste dag i Firenze. :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Å, som jeg lengter tilbake! Det er hele tretten år siden jeg var der. Igjen: Du skriver så fint, jeg kan se alt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Å, som jeg lengter tilbake! Det er hele tretten år siden jeg var der. Igjen: Du skriver så fint, jeg kan se alt for meg.

Så enig, så enig.

Jeg synes Nilma skal ta permisjon fra jobben sin, reise rundt i verden og deretter skrive referater, ikke bare for oss, men for alle andre også :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilliten, nextlife, men jeg mistenker at det ville bli et relativt ulønnsomt prosjekt. :ler: Men det er klart, om noen sponser stiller jeg gjerne opp! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fantastisk referat. For meg som ikke kan ta en sånn reise selv, så føles det nesten som om jeg har vært der likevel. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer alle de andre! Mer Nilma til folket, sier nå jeg. :lur: Hvorfor ikke sende en av beskrivelsene dine (evt. med bilder som jeg er sikker på at du har tatt :) ) til noen magasiner/blader? Jeg synes du skriver skikkelig bra - beskrivende og filosoferende. :hjerte:

Jeg har ikke vært i Firenze, men jeg vil! :hoppe: Jeg vil! :hoppe: Jeg vil! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært i Firenze, men jeg vil! :hoppe: Jeg vil! :hoppe: Jeg vil! :hoppe:

Samme her! :hoppe:

Herlig beskrivelse, Nilma! Og jeg har ulidelig lyst på skikkelig capresesalat nå. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Forresten Aricia, jeg har en planer om grønnsaksuppe i morgen, så jeg tenkte på å lage en italiensk variant av den provencalske suppen din (med farro og castellucciolinser). Jeg har imidlertid ikke grønnsakskraft, men det burde vel funke med kyllingkraft (evt. også en skvett lett oksekraft)?

Det blir sikkert minst like godt med kyllingkraft. I den originale oppskriften er det forresten bare brukt vann. :overrasket: Men jeg synes det ikke smaker helt nok.

Dessuten er det i den originale oppskriften (The Paris Cookbook) en blanding av byggryn og spelt (dvs sydfransk épeautre) - tanken er nok at gryn og linser skal gi suppen smak. Jeg har stort sett droppet spelten fordi den man får tak i her har skallet på, mens byggen er uten, og da trenger de så forskjellig koketid. Både linser og spelt og bygg uten skall koker jo karakteristisk smak ut i suppen, om man kan si det sånn, mineralske, nøtteaktige smaker som gir dydbe til syren fra tomatene og sødmen fra rotgrønnsaker. Ellers står det også en hel hvitløk (!!) i den opprinnelige oppskriften - jeg har pleid å nøye meg med 3 fedd, sånn omtrent. Og så er det viktig med god jomfruolje på toppen ved servering, du har sikkert kjøpt en god en i Italia. :spise:

Men nå snakker jeg aldeles over meg her. *feberfri* :fnise: Ellers :sikle: til den capresesalaten! Vi kjøpte en spesialimportert mozzarella forleden som må ha vært noe i nærheten av den du beskriver - den hadde nesten flytende konsistens. :hjerter: Kanskje det må bli caprese snart her også, jeg spiser det i grunnen alt for sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir sikkert minst like godt med kyllingkraft. I den originale oppskriften er det forresten bare brukt vann. :overrasket: Men jeg synes det ikke smaker helt nok.
Ja, kyllingkraft blir egentlig sjelden feil.

Dessuten er det i den originale oppskriften (The Paris Cookbook) en blanding av byggryn og spelt (dvs sydfransk épeautre) - tanken er nok at gryn og linser skal gi suppen smak. Jeg har stort sett droppet spelten fordi den man får tak i her har skallet på, mens byggen er uten, og da trenger de så forskjellig koketid. Både linser og spelt og bygg uten skall koker jo karakteristisk smak ut i suppen, om man kan si det sånn, mineralske, nøtteaktige smaker som gir dydbe til syren fra tomatene og sødmen fra rotgrønnsaker. Ellers står det også en hel hvitløk (!!) i den opprinnelige oppskriften - jeg har pleid å nøye meg med 3 fedd, sånn omtrent. Og så er det viktig med god jomfruolje på toppen ved servering, du har sikkert kjøpt en god en i Italia. :spise:
Jeg kjøpte en (farroen også, forresten) som var dyrket på vingården vi besøkte. Har ikke prøvd den ennå, for jeg tenkte jeg skulle bruke opp den jeg har, men jeg er fryktelig utålmodig. :fnise:

Men nå snakker jeg aldeles over meg her. *feberfri* :fnise:
Bare kjekt det, vet du. Og godt du er friskere! :tommelsmil:

Ellers :sikle: til den capresesalaten! Vi kjøpte en spesialimportert mozzarella forleden som må ha vært noe i nærheten av den du beskriver - den hadde nesten flytende konsistens. :hjerter: Kanskje det må bli caprese snart her også, jeg spiser det i grunnen alt for sjelden.
Sånn mozarella er rett og slett fantastisk godt! :sikle: De har hatt noe liknende på favorittbutikken av og til, men jeg har ikke sett på en stund. Må lete! Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jobbes det hardt, ja. :ironi:

:sjenert:

Etterpå skal jeg dra til byen med mannen for å kjøpe dåpsgave og et par bursdagsgaver. Jeg aner muligheter for kaffedate, eller helst middag. :lur: *lat*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...