Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fantastisk! :hoppe:

Og tenk, jeg har aldri vært i Italia. :jolie: Det er en skam. Men faktisk forteller ganske mange jeg kjenner om overraskende halvgod/halvdårlig mat mange steder. Rart?

Endret av Fresi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: over reisebeskrivelsen til Nilma. Jeg ER der :)
Takk, det var pent sagt. :)

Fantastisk! :hoppe:

Og tenk, jeg har aldri vært i Italia. :jolie: Det er en skam. Men faktisk forteller ganske mange jeg kjenner om overraskende halvgod/halvdårlig mat mange steder. Rart?

Jeg har i grunnen også hørt det, så jeg er ikke overrasket, men hermetisk sopp og asparges synes jeg var drøyt. :eeeh: Jeg har også hørt at man ofte får den beste maten på ganske usannsynlige steder, og det så jamen også ut til å stemme.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det var pent sagt. :)

Jeg har i grunnen også hørt det, så jeg er ikke overrasket, men hermetisk sopp og asparges synes jeg var drøyt. :eeeh: Jeg har også hørt at man ofte får den beste maten på ganske usannsynlige steder, og det så jamen også ut til å stemme.

Turistgreie, sikkert?

Jeg glemmer aldri den pizzaen jeg en gang fikk i Chamonix for eksempel. Verre en grandiosa og svartbrent i tillegg, og dessuten servert med det ypperste av fransk arroganse. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese reiseskildringene dine Nilma.

Hermetisk sopp og asparges spiste jeg ikke i sommer. God mat finnest i Italia, det vet jeg for jeg har selv spist noe av den. ;)

Isen er god, men jeg smakte en sitronsorbet som var himmelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å lese reiseskildringene dine Nilma.

Hermetisk sopp og asparges spiste jeg ikke i sommer. God mat finnest i Italia, det vet jeg for jeg har selv spist noe av den. ;)

Isen er god, men jeg smakte en sitronsorbet som var himmelsk.

Så fint å høre at du kom deg til Italia i sommer, Toro! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt i tråd med mine fordommer om Italia kom vi ut til en tom flybuss, der ingen sjåfør viste seg, selv etter at avgangstiden for lengst var passert… før fyren som hadde sittet og røkt på benken like ved reiste seg og satte seg bak rattet.

Hadde det vært Hellas hadde han kommet for sent, for så å sette seg bak rattet og røyke ;)

Ellers har jeg forstått at man ofte får god og hjemmelaget mat på barer i Italia, spesielt om man ber om å få servert "personalmaten" for dagen :). Håper dere fikk bedre matopplevelser resten av oppholdet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: av Fakses bussjåførbeskrivelser.

Og :hjerte: for reisebeskrivelse. Jeg har ikke vært i Toscana, men i Piemonte, og der fikk vi virkelig fantastisk mat overalt. Og vin. :hjerte: Men jeg husker at Roma var en liten smule så-som-så i forhold til matkvalitet. Jo nærmere de store turistattraksjonene, jo mer middelmådig mat.

Velkommen hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakse: Jeg kan ikke huske å ha kommet med noen revolusjonerende tips ang. portvin, men jeg er veldig glad i denne, så kanskje det er den? :klø:

Den var nok i alle fall en av dem. Mener vi diskuterte flere, men jeg må kanskje sette meg ned og lese gamle innlegg i notatene dine. Av og til er det veldig kjekkt at du ikke har for vane å slette dagbok i hytt og pine :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært Hellas hadde han kommet for sent, for så å sette seg bak rattet og røyke ;)

Ellers har jeg forstått at man ofte får god og hjemmelaget mat på barer i Italia, spesielt om man ber om å få servert "personalmaten" for dagen :). Håper dere fikk bedre matopplevelser resten av oppholdet!

Det kom seg absolutt! :)

:fnise: av Fakses bussjåførbeskrivelser.

Og :hjerte: for reisebeskrivelse. Jeg har ikke vært i Toscana, men i Piemonte, og der fikk vi virkelig fantastisk mat overalt. Og vin. :hjerte: Men jeg husker at Roma var en liten smule så-som-så i forhold til matkvalitet. Jo nærmere de store turistattraksjonene, jo mer middelmådig mat.

Velkommen hjem!

Det er det nok mye sant i, selv om restauranten vi var på første kvelden hadde fått mye skryt på diverse nettsider.

Den var nok i alle fall en av dem. Mener vi diskuterte flere, men jeg må kanskje sette meg ned og lese gamle innlegg i notatene dine. Av og til er det veldig kjekkt at du ikke har for vane å slette dagbok i hytt og pine :klem:
Det har sine fordeler å være lat. :fnise: Håper du finner noe, jeg vet, som du sier, at det har vært diskutert noen ganger (sikkert i andre bøker/blogger også). Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg skal gjøre mitt beste, ashera!

Ellers er hjernen min fortsatt litt ferietreg, eller i det minste mer opptatt med å spekulere ut meny for de kommende dagene enn å jobbe. :sjenert: Jeg så hyse til noenlunde fornuftig pris i går, og nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte, så jeg lurer på om jeg må ta meg en tur i dag igjen. Jeg greier ikke slå fra meg tanken på nystekte fiskekaker. :sikle: Dessuten har jeg selvsagt handlet med meg diverse godsaker fra ferie, som jeg klør etter å bruke (castelluccio-linser, Ortiz-tunfisk, salte kapers, farro...). Må lete etter oppskrifter i kveld, tror jeg. Får alltid så lyst til å kokkelere når jeg har vært på ferie! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye godt! :sikle:

Og jeg som akkurat har spist opp mine tre glass med salte italienske kapers. :grine:

Ellers har jeg faktisk mange svært gode matminner fra Roma, der vi ble positivt overrasket på minst tre restauranter med enkel, men fantastisk italiensk mat, bl.a. nydelige gnocchi som jeg aldri glemmer, og saltimbocca, og grillet lam med sitron og enkle stekte poteter. :spise: Dvs ikke gourmet, men ærlig mat og helstøpt mat, av typen jeg også har fått endel av på landsbygda i Frankrike.

Jeg glemmer aldri den pizzaen jeg en gang fikk i Chamonix for eksempel. Verre en grandiosa og svartbrent i tillegg, og dessuten servert med det ypperste av fransk arroganse. :fnise:

Veldig bra. :rulle:

Endret av Aricia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessuten har jeg selvsagt handlet med meg diverse godsaker fra ferie, som jeg klør etter å bruke (castelluccio-linser, Ortiz-tunfisk, salte kapers, farro...). Må lete etter oppskrifter i kveld, tror jeg. Får alltid så lyst til å kokkelere når jeg har vært på ferie! :hoppe:

Jeg har bare én kommentar: MISUNNELIG! :snurt::rope:

Heldige deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig reisebeskrivelse! :hoppe:

Matmessig har jeg også gjort meg en del ymse og rare erfaringer i Italia. De stedene som jeg på forhånd har lest god omtale om, har på ett eller annet merkelig vis forfalt og blitt i beste fall middelmmådige. På de rare, små stedene man plutselig dumper over (og som det sitter mange lokale inne på, og som gjerne har priser i lire på menyen fortsatt :fnise:), har jeg derimot spist helt fantastiske måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig reisebeskrivelse! :hoppe:

Matmessig har jeg også gjort meg en del ymse og rare erfaringer i Italia. De stedene som jeg på forhånd har lest god omtale om, har på ett eller annet merkelig vis forfalt og blitt i beste fall middelmmådige. På de rare, små stedene man plutselig dumper over (og som det sitter mange lokale inne på, og som gjerne har priser i lire på menyen fortsatt :fnise:), har jeg derimot spist helt fantastiske måltider.

Det stemmer veldig bra med det vi opplevde; et par av stedene vi var på (deriblant restauranten jeg beskrev over her) hadde fått strålende omtaler, men var temmelig skuffende, mens noen av stedene vi bare dumpet inn på var veldig positive opplevelser.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får veldig lyst til å dra til Italia når jeg leser her ja. :jepp:

Har bare vært på tur sør i Norge jeg. Og skal vel ikke skryte av så mange gourmetmiddager den siste uka. Men Multi lagde en helt nydelig chilligryte på lørdag. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...