Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg måtte tenke litt og lete litt i middagstråden, jeg visste jo at jeg har laget det i flere varianter. *teflonminne* :sjenert: Selve kyllingbrystet pleier jeg bare å helsteke i ovnen, gjerne med litt smør og urter (ofte timian, evt. noe annet som passer) under skinnet. Sjyen som da danner seg sammen med smør og urter er jo en fantastisk saus i seg selv. :sikle: Noen tilbehørsfavoritter:

- rispilaff med rosiner, pinjekjerner, allehånde og kanel

- rødbetpuré (den med tomater) og stekte squashskiver med valnøttdressing

- jordskokkpuré og asparges og/eller spinat

- ovnsstekte søtpotetbåter med røkt paprika, aioli og grønn salat med strimler av grillet paprika og dressing av valnøttolje og sherryeddik

Angående bringebær: Til helgen har jeg endelig tenkt å få laget Nigellas "slut red raspberries" i vingelé. :sjarmor:

Tusen takk for supert svar! :tommelsmil:

Rødbetpuréen var kjempelurt, håper jeg får rødbeter i kassen min denne uken - da skal jeg jammen gå for den! :hoppe: Og så har jeg jo en diger salvie på terassen som vil egne seg supert under skinnet på kyllingen, sikkert.

I dag har jeg forresten kjøpt fersk brisling! Har lagt litt enkle planer for tilberedning, og pønsker litt på vin. For hva drikker man nå egentlig til frityrstekt brisling? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, jeg skjønner at det av og til kan være nødvendig å ta med seg barn på jobb. Jeg skjønner at det er kjedelig å sitte i ro i timesvis for en liten tass. Men finnes det ikke noe annet å sysselsette ham med enn fotball i korridoren?!? Spesielt rett utenfor kontordøren min?!? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner at det av og til kan være nødvendig å ta med seg barn på jobb. Jeg skjønner at det er kjedelig å sitte i ro i timesvis for en liten tass. Men finnes det ikke noe annet å sysselsette ham med enn fotball i korridoren?!? Spesielt rett utenfor kontordøren min?!? :sur:

Å, det er irriterende!

Jeg hadde sagt ifra. :regler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde de utstyrt ham med en sånn skumball ihvertfall. Det er eneste ballen tanteungene mine har lov til å bruke innendørs (den er for lett til å knuse ting og den lager ikke lyd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bringebær: Til helgen har jeg endelig tenkt å få laget Nigellas "slut red raspberries" i vingelé. :sjarmor:
Jeg fant forresten veldig fine (og rimelige!) bringebær i butikken i går, så da laget jeg likegodt geléen i går for å ha til dessert i dag. Den lille prøvesmaken jeg laget i en kopp var meget lovende. :sjarmor:

Dessuten laget jeg en halv porsjon is smakt til med kaffe og 70% sjokolade. Isrøren var i hvert fall nydelig, så jeg er spent på hvordan det ferdige resultatet blir. :is:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sitter her og dessertplanlegger litt akkurat nå, og antakelig var det en sånn bær- og vingelé som hadde vært det ideelle for meg også, siden det blir en litt kremet hovedrett. Den høres nydelig ut! Jeg har jo også varianten min med dessertvin og jordbær - den fikk jeg ikke somlet meg til å lage i år, fordi jordbærsesongen plutselig (nesten) var over.

Og kom tilbake med israpport! :sikle: Jeg har tenkt å prøve meg igjen med kaffeis selv, men har ikke tenkt på å blande med sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med dataspill?

:fnise:

Jeg hadde blitt en smule irritert, tror jeg. I alle fall hvis jeg måtte gjøre konsentrasjonskrevende ting.

Bringebærvingeléen høres nydelig ut, den må jeg forsøke å huske. Jeg er så dårlig til å lage desserter, men denne var jo akkurat i min gate. :sjarmor: Og jeg har også registrert at det knapt er OK jordbær å få, Aricia, det irriterer meg grønn siden jeg pleier å leve på jordbær om sommeren. I år kom jeg ikke i gang i det hele tatt før det var over. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste jordbærene vi spiste forrige helg så fine ut utenpå, men var tildels råtne inni. Og da gidder jeg ikke svøpe dem i dyr vingelé, altså. :grine:

Vi får sette vår lit til bringebærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Matjenter, jeg trenger hjelp. I dag er det skikkelig regnvær - en sånn dag som ber om at noe skal bakes. Jeg har vanlig kakeform, mange modne bananer og ellers det man trenger til å bake kake, tror jeg. Går det an å bake bananbrød i vanlig rund form? Og har i såfall noen oppskrift lett tilgjengelig? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte tenke litt og lete litt i middagstråden, jeg visste jo at jeg har laget det i flere varianter. *teflonminne* :sjenert: Selve kyllingbrystet pleier jeg bare å helsteke i ovnen, gjerne med litt smør og urter (ofte timian, evt. noe annet som passer) under skinnet. Sjyen som da danner seg sammen med smør og urter er jo en fantastisk saus i seg selv. :sikle: Noen tilbehørsfavoritter:

- rispilaff med rosiner, pinjekjerner, allehånde og kanel

- rødbetpuré (den med tomater) og stekte squashskiver med valnøttdressing

- jordskokkpuré og asparges og/eller spinat

- ovnsstekte søtpotetbåter med røkt paprika, aioli og grønn salat med strimler av grillet paprika og dressing av valnøttolje og sherryeddik

Hvor finnes oppskrift på denne? Har liggende vakumpakkede rødbeter i kjøleskapet som jeg burde bruke til noe fornuftig snart...

Matjenter, jeg trenger hjelp. I dag er det skikkelig regnvær - en sånn dag som ber om at noe skal bakes. Jeg har vanlig kakeform, mange modne bananer og ellers det man trenger til å bake kake, tror jeg. Går det an å bake bananbrød i vanlig rund form? Og har i såfall noen oppskrift lett tilgjengelig? :sjenert:

Så du fikk svar av A på det andre stedet, så det er mulig du allerede har bakt. Men hvis ikke ville jeg vurdert dobbel størrelse på oppskriften, brukt samme temperatur, vurdert steketid ved å prikke kaken, og lagt på bakepapir på toppen dersom den ble nok stekt oppå før den ble ferdig inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke: Vi har hatt besøk hele helgen, derav totalt KG-fravær.

Og kom tilbake med israpport! :sikle: Jeg har tenkt å prøve meg igjen med kaffeis selv, men har ikke tenkt på å blande med sjokolade.
Israpport: Nydelig smak, litt nåler. Jeg tror nålene kom fra kaffen; jeg lagde sterk presskanne-Malabar som jeg piffet opp med en god slump pulverespresso, det hadde sikkert vært bedre å bruke pulverkaffen rett i fløteblandingen. For øvrig brukte jeg 70 gram 70%-sjokolade og en liten kopp kaffe (med 2-3? ss pulverespresso) på en halv porsjon av den italienske isen, og det synes jeg var ganske passe.

Bringebærvingeléen høres nydelig ut, den må jeg forsøke å huske.
Den var knallgod! :jepp:

Hvor finnes oppskrift på denne? Har liggende vakumpakkede rødbeter i kjøleskapet som jeg burde bruke til noe fornuftig snart...
Her! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en av kaffeisoppskriftene jeg har, varmes hele bønner og litt malt espressokaffe opp sammen med fløtemelk, vaniljestang og kanelstang, og så siles blandingen før man blander med egg etc. I tillegg smakes den ferdige blandingen til med pulverkaffe til ønsket styrke.

Kan lete den fram etterhvert hvis du er interessert. :) Tror jeg må prøve selv snart også - jeg skulle gjerne hatt en god kaffeis på repetoaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som en mye lurere fremgangsmåte. Vil gjerne ha oppskrift! :)

:)

Til 7 eggeplommer, 150 g sukker (pisk til eggedosis) og 9 dl fløtemelk brukes 2 ss ferskmalt kaffe og 2 håndfuller hele kaffebønner som sammen med vaniljestang og kanelstang "simmer gently" i en gryte i 5 min. Så siles dette og blandes med eggedosisen, has tilbake i gryten på lav varme og piskes til det tykner. Samtidig smaker man til med instantkaffe, ca 3-5 ss. Og så fryses blandingen til is.

Ganske mye kaffe, med andre ord! :overrasket: Lurer på om jeg skal forsøke til helgen, jeg - ble litt nysgjerrig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det bli for mye kaffe, da? :sjarmor: Tusen takk for oppskrift! Det høres ut som en mye lurere fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kaffeisen høres nydelig ut! Mannen har bursdag på torsdag, og jeg har ikke klart å komme frem til hvilken dessert jeg skal lage til bursdagsmiddagen hans ennå. :lur:

Litt dumt spørsmål, men skal man røre i isen hver halvtime eller så når den fryses inn? Jeg er ikke veldig stødig på islaging. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var ikke så nøye med detaljene da jeg tenkte at dagbokseierinnen var en allerede stødig isprodusent. :lur:

Det er forresten en oppskrift fra Moros andre kokebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, om du ikke har ismaskin bør du røre jevnlig for å unngå nåler i isen.

Ja, jeg var ikke så nøye med detaljene da jeg tenkte at dagbokseierinnen var en allerede stødig isprodusent. :lur:

Jeg har laget is en (eller to?) ganger, så jeg kan ikke på noen måte kalles stødig. :fnise: Dessuten er det så lenge siden at jeg knapt nok husker gangen i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...