Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du mener Alanya import? Finnes den fremdeles? Jeg orker sjelden å tusle rundt i sentrum uten mål og mening. I dag var vel målet egentlig IM, og Notabene (jeg har et gavekort som brenner i lommen), men så ble jeg lat, og fant ut at jeg skulle ta bussen hjem i stedet.

Det var første og siste gang jeg er innom butikken i Torgsenteret. De har ingen verdens ting. :snurt:

Alanya import var det! Ja, de har flyttet rett over gata, til lokalene til gammelpolet, og blitt riktig så bra. (Og så synes jeg de som jobber der er langt triveligere enn de på IM).

Jeg tenkte mest på Mamtas oppskrifter, hvor hun sier at man enten kan la hele krydder koke med fra begynnelsen, eller tilsette garam masala mot slutten. :)
Aha, det har jeg ikke fått med meg. Jeg tenkte mest på Madhur, som ofte har en dæsj garam masala i på slutten av koketiden.

Jeg laget garam masala for 2-3 år siden, etter Madhur Jaffreys oppskrift. Jeg tror allikevel at jeg foretrekker SPs variant.
Da fortsetter jeg å være lat en stund til. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sikle:

Jordskokkpuré var en god idé - det er jo supergodt til lam.

Ja, jeg ble kjempeglad da jeg fant jordskokker. Men de hadde bare to pakker med noen få knoller i, så det blir kanskje litt lite, tro om jeg kan spe på med en pastinakk? :klø:

Absolutely fabulous. :)
Jeg kjøpte inn noen ekstra vinflasker, så det skal du ikke se bort fra. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eventuelt (spesielt) interesserte har jeg nå spikret morgendagens meny, og fått vinhjelp av hyggelig mann på polet:

- Bocuse-inspirert ertesuppe (sjalottløk, kyllingkraft, hvitvin (?), erter, kremfløte) med ostegougères til (hadde lyst på gruyère, men gadd ikke dra til byen, så det blir med cheddar). Petit Chablis.

- Benfri stek av lammelår, brunet og langtidsstekt på meget lav varme. Sarladaisepoteter, lammesjysaus med rødvin, honning og timian, duxelletomater, kremet jordskokkpuré og dampet asparges. Rioja.

- Mørk sjokolademousse (uten fløte) med mangosaus tilsmakt med lime og vanilje. Kaffe til, siden gjestene ikke drikker dessertvin (:vetikke:).

Mmm, nydelig meny.. får jeg komme? :) Og husk å skvise suppa gjennom en finmasket sil.;)

Forresten, noen her som har tips til hva jeg kan bruke kastanjemel til? Jeg må bare slutte å impulsshoppe....Andre fyller klesskapet, jeg fyller kjøkkenskapene.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, nydelig meny.. får jeg komme? :) Og husk å skvise suppa gjennom en finmasket sil.;)

Forresten, noen her som har tips til hva jeg kan bruke kastanjemel til? Jeg må bare slutte å impulsshoppe....Andre fyller klesskapet, jeg fyller kjøkkenskapene.. :sjenert:

Sile suppa? :overrasket: Du mener det æ'kke som Torosuppe? :overrasket:

Aner dessverre ingenting om kastanjemel, men jeg har også mer velutstyrte kjøkkenskap enn klesskap. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg nyter en kopp te og en rolig lørdagsmorgen. I dag har jeg ingenting annet på programmet enn å slappe av og lage mat. Av og til oppstår det logistikkproblemer når jeg skal ha gjester, til tross for at jeg er en nevrotisk planlegger, men i dag har jeg tenkt å begynne tidlig og gjøre klart alt som kan forberedes, sånn at jeg slipper siste-liten-stresset. :)

Første punkt på programmet er å koke kyllingkraft. Jeg har en stor Stangekylling liggende, som jeg tenker å dele opp, ha lårene til middag i morgen og fryse brystfiletene, og altså koke kraft på skroget til suppen. Jeg har ferdig hønsekraft i fryseren, men jeg vil ikke ha for dominerende smak fra kraften, så jeg tror jeg satser på kyllingkraft, som jeg jo uansett skulle lage.

Ellers er sausen super m.h.t. at den ikke trenger noen finish i siste liten, så den tenker jeg å lage snart. Videre skal jeg lage vannbakkelsene, sjokolademousse og mangosaus (men ikke ha på sausen før det nærmer seg, sånn at ikke moussen skal bløtne), dessuten skal jeg brune steken og lage fyllet til tomatene.

Når det er unnagjort bør resten gå som en lek - håper jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet så langt på dages menyplanlegging at jeg har tatt opp en indrefilèt av okse fra fryseren :sjenert:
Kjenner jeg deg rett kommer den til å ende opp som et festmåltid før dagen er omme. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sile suppa? :overrasket: Du mener det æ'kke som Torosuppe? :overrasket:

Aner dessverre ingenting om kastanjemel, men jeg har også mer velutstyrte kjøkkenskap enn klesskap. :fnise:

Ja! Helt sant! For jeg har også hørt at hjemmelaget ikke er som Toroposer i det hele tatt! Man må for eksempel ha ingredienser..... vet ikke helt hva det er jeg, men sikkert vansklig å få tak i... :fnise:

Jeg skal forresten på shopping idag. Jeg har planer om å fylle opp med litt vårklær, men kjenner jeg meg rett finner jeg ingenting jeg liker og ender opp med å trøsteshoppe på et viss gourmetsupermarked jeg egentlig ikke bør gå på, spesielt siden de ansatte nå kjenner meg igjen på gata.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 11.00: Kjøkkenet er blankpusset, alle redskaper på sin rette plass, og plasseres i oppvaskmaskinen etter hvert som de brukes. Nilma svinser rundt på kjøkkenet, blid og fornøyd.

Kl. 14.39: Det er mel på alle overflater etter et uhell under vannbakkelsrøreproduksjon, oppvaskmaskinen er full og det står kopper og kar overalt. Nilma banner som en bryggesjauer, har håret til værs og er definitivt glad det er 5 timer til gjestene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kl. 11.00: Kjøkkenet er blankpusset, alle redskaper på sin rette plass, og plasseres i oppvaskmaskinen etter hvert som de brukes. Nilma svinser rundt på kjøkkenet, blid og fornøyd.

Kl. 14.39: Det er mel på alle overflater etter et uhell under vannbakkelsrøreproduksjon, oppvaskmaskinen er full og det står kopper og kar overalt. Nilma banner som en bryggesjauer, har håret til værs og er definitivt glad det er 5 timer til gjestene kommer.

:fnise:

*kjenne seg igjen*

Bortsett fra i det med banningen. :engel: Lykke til med videre forberedelser - litt misunnelig på de middagsgjestene! :tommelsmil:

PS: Det går sikkert bra med pastinakk i jordskokkpuréen, forresten. Godt å balansere alt sødmen med friskpresset sitron, men det vet du jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banningen skyldes ene og alene det forbaskede melet, da er det lov, synes jeg. :sur:

Sitron i puréen var lurt!

Ellers har jeg ganske god kontroll; sjokolademousse og mangosaus står i kjøleskapet, vannbakkelsene i ovnen, sausen er straks ferdig og kraft til suppen står til kjøling. Nå skal jeg brune steken, sånn at den kan gå i ovnen når vannbakkelsene er ferdige. Det var tydeligvis en god idé å begynne tidlig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn har jeg aaaaldri opplevd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Dette kjenner jeg meg igjen i. Veldig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, jeg har også ting som svart salt, anardana (tørkede granateplefrø) og amchoor (mangopulver), bare fordi jeg har sett det i en eller annen oppskrift og tenkt "enn hvis jeg får bruk for det". Det har jeg hittil ikke gjort så ofte. :sjenert:

:sjenert: Jeg har det på samme måten. Svart salt (og diverse annet) har jeg også, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal bruke det til. Jeg har dessuten to typer svart salt. Den indiske typn og en type med kull som jeg fant på et britisk supermarked. Hva har du brukt ditt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Sånn har jeg aaaaldri opplevd ;)

Dette kjenner jeg meg igjen i. Veldig. :ler:
:fnise:

Men mat ble det, godt var det og gjestene var veldig fornøyde. En flott kveld! :strix:

:sjenert: Jeg har det på samme måten. Svart salt (og diverse annet) har jeg også, men jeg vet fremdeles ikke helt hva jeg skal bruke det til. Jeg har dessuten to typer svart salt. Den indiske typn og en type med kull som jeg fant på et britisk supermarked. Hva har du brukt ditt til?
Ingenting foreløpig. Jeg fikk bare øye på det sist jeg bestilte på Seasoned Pioneers, og husket at jeg hadde sett det i en eller annen oppskrift, så da måtte jeg selvfølgelig ha det. :sjenert:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Nilma! (Jeg har altså ikke fått oppdatert meg, men vil gjerne gi deg æren av en veldig god tomatbasert rødt svineknokegryte med hvite linser og kikerter som jeg har laget på hytta.)

:hoppe:

Oppdatering senere, når jeg er edru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...