Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Elastica
Sånn apropos nordnorske klisjéer, gjett hvor jeg skal på jobbfest i kveld? :lur:

Jepp. :filer:

I henhold til den nettsiden har jeg altså ikke vært i Tromsø, selvom jeg vitterlig besøkte en venninne der for fire år siden.

Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordtaket i linken stemmer ikke. :filer:

:fnise:

Sånn ellers er jeg helt med på Eurydikes tolkning. Personlig vil jeg gjerne se en oppsetning som hverken følger Ibsens sceneanvisninger til punkt og prikke eller gjør Peer til nordnorsktalende gummikledd Oluf-fisker.

Helst vil jeg ikke se Ibsen i det hele tatt, men det er jo noe heeelt annet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Et kraftspørsmål:

Hvorfor skal man egentlig fjerne fettet fra kraften når den har stått kaldt? Det er jo så mye god smak i fettet som legger seg på toppen. Er det bare for at man har en anledning til å gjøre det mindre fett, og dermed mindre kaloririkt, eller er det noen annen grunn? Bør jeg gjøre det?

Fettet som legger seg på toppen ser ut til å være fullt av god smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Nilma, jeg skal hjelpe deg med å bli poppis på jobbfest. Du drar bare denne utpå kvelden:

Og så va det de en av ungkaran i Gryllefjord som hadde hatt margeflaks og sku gifte sæ, og de fire andre i førreninga va smånærvøs og oppkava. To av dæm blei sendt avgårde te Finnsnes førr å kjøpe gave, men ka farsken sku de kjøpe? Dem tråla heile butikken på jakt etter nåkka som kunne passe, og tell slutt endte dem opp med nån gorrfine kjøkkengardina. Gavekjøpet blei førrmidla sånn at de gjenværanes kompisan i Gryllefjord kunne skrive ihop et dikt te brudeparet. men dikt e ikkje så lett å skrive, sjølv etter ei flaske konjakk eller to, og utpå kvelden ringe telefonen hos gardinkjøperan. Det va dikteran som klaga, førr det e jo fan ingenting som rime på gardina!!! “Fan”, svarte han Glenn-Ruben, “det va jo det æ sa – vi sku ha kjøpt duk!”

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se noen annen grunn til å fjerne fettet enn å redusere kaloriinnholdet, for som du sier er det jo mye god smak i fettet. Hvis det er mye fett fjerner jeg det grøvste, men er det bare litt tar jeg meg ikke bryet. Og så kommer det selvsagt an på typen kraft, er f.eks. snakk om lam kan jo fettet ha en ganske utpreget smak, så da kan det være greit å fjerne litt, avhengig av hva kraften skal brukes til (altså, skal jeg ha det i en lammerett er det ikke så farlig, men trenger jeg noe litt mer nøytralt kan fjerner jeg fettet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, Nilma, jeg skal hjelpe deg med å bli poppis på jobbfest. Du drar bare denne utpå kvelden:

Og så va det de en av ungkaran i Gryllefjord som hadde hatt margeflaks og sku gifte sæ, og de fire andre i førreninga va smånærvøs og oppkava. To av dæm blei sendt avgårde te Finnsnes førr å kjøpe gave, men ka farsken sku de kjøpe? Dem tråla heile butikken på jakt etter nåkka som kunne passe, og tell slutt endte dem opp med nån gorrfine kjøkkengardina. Gavekjøpet blei førrmidla sånn at de gjenværanes kompisan i Gryllefjord kunne skrive ihop et dikt te brudeparet. men dikt e ikkje så lett å skrive, sjølv etter ei flaske konjakk eller to, og utpå kvelden ringe telefonen hos gardinkjøperan. Det va dikteran som klaga, førr det e jo fan ingenting som rime på gardina!!! “Fan”, svarte han Glenn-Ruben, “det va jo det æ sa – vi sku ha kjøpt duk!”

:sjarmor:

:skratte: Jepp, den slår nok an på Ølhallen, i hvert fall blant det faste klientellet (men de er forhåpentligvis ikke der).

:ler:

Men, hva rimer på duk? :klø:

Loff? :engel:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da beholder jeg fettet. Elg er jo så nøytralt. Mye av det kommer sikkert av smøret jeg stekte løken i.
Det høres ut som en bra plan. Og smør forbedrer jo som kjent enhver rett. :sjarmor:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
:skratte: Jepp, den slår nok an på Ølhallen, i hvert fall blant det faste klientellet (men de er forhåpentligvis ikke der).

Loff? :engel:

Rugbrød er nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper ikke jeg fornærmer noen.

Men jeg er i siget, så jeg tror Deception skal få en til, hun også. Da blir hun nok sjempeglad! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg kan ikke se noen annen grunn til å fjerne fettet enn å redusere kaloriinnholdet, for som du sier er det jo mye god smak i fettet. Hvis det er mye fett fjerner jeg det grøvste, men er det bare litt tar jeg meg ikke bryet. Og så kommer det selvsagt an på typen kraft, er f.eks. snakk om lam kan jo fettet ha en ganske utpreget smak, så da kan det være greit å fjerne litt, avhengig av hva kraften skal brukes til (altså, skal jeg ha det i en lammerett er det ikke så farlig, men trenger jeg noe litt mer nøytralt kan fjerner jeg fettet).

Da beholder jeg fettet. Elg er jo så nøytralt. Mye av det kommer sikkert av smøret jeg stekte løken i.

Jeg tror også fjerning av fettet har med holdbarhet å gjøre - også i frossen tilstand harskner jo fett ganske fort, mens feks hjemmelaget demi-glace har en holdbarhet på minst ett år i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Elastica

Jeg tenkte det samme, Eurydike. Nå er kraften imidlertid tappet på flasker, det ble nesten fire liter til sammen, så jeg satser heller på å bruke det opp før det blir for gammelt. Den er tykk på konsistens, og skikkelig smaksrik - helt ulikt annen kraft jeg har laget. Jeg gleder meg rett og slett til å lage saus i helgen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng mht. holdbarhet, det hadde jeg ikke tenkt på (jeg har dog ikke opplevd at kraft har harsknet i fryseren, selv ikke den jeg har spart på :ler:).

Ellers kunne jeg godt tenkt meg et par innspill til helgemiddagene mine (eller, jeg burde kanskje si våre for ikke å høres helt etellerannetzilla ut :fnise:).

I morgen har jeg tenkt å ha stekt breiflabb/kveite/steinbit med tomat- og fennikelgrateng (av nevnte ingredienser i fløte). Hva annet kan være godt til? :klø:

Alt snakket om andeconfit i en annen dagbok minnet meg på at vi har benfrie andelår i fryseren. Jeg ser for meg å fylle dem med noe før steking (evt. braisering, tror jeg så en oppskrift på det i Sølvskjeen), og så servere dem med potetstappe og ovnstekt pastinakk (med honning? kanskje urter?). Gode idéer til fyll, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Det er vel mest for å få en klarest mulig kraft. Jeg pleier alltid å fjerne mesteparten av fettet. Det koker jeg så opp, siler, og avkjøler i en glasskål. Hvis det har samlet seg væske i bunnen tar jeg ut innholdet i skålen i en hel klump, og skyller fettet hvis det i bunnen er flytende, eller skjærer det bort hvis det er gélé.

Vips har man kjempegodt fett til steking av poteter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Det er vel mest for å få en klarest mulig kraft. Jeg pleier alltid å fjerne mesteparten av fettet. Det koker jeg så opp, siler, og avkjøler i en glasskål. Hvis det har samlet seg væske i bunnen tar jeg ut innholdet i skålen i en hel klump, og skyller fettet hvis det i bunnen er flytende, eller skjærer det bort hvis det er gélé.

Vips har man kjempegodt fett til steking av poteter o.l.

Hmm. Denne kraften er langt fra klar. Den er faktisk ganske grumsete. Men jeg står fast ved at den smaker godt.

Og den synliggjør nivåforskjellene på dere og meg her inne. :fnise:

Mens vi snakker om kraft. Vi har diskutert det med koking av kraft på fugleben i heimen, og jeg mente at det ikke kunne stemme at man ikke skulle koke den så lenge - slik mannen har påstått. Han har derfor lett gjennom alle kokebøkene han kunne ha lest det - og funnet kilden. Nå husker jeg selvsagt ikke hvilken bok det stod i, men mener det er en av viltkokebøkene, og at det dreide seg om rypekraftkoking.

Jeg skal forsøke å finne det igjen, dersom dere er intrisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...