Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

God morgen. Setter igjen en :kaffekopp: Nå er det bare 2 1/2 time igjen til jeg skal hjem å sove :hoppe:
Du er ikke kommet deg til sengs enda, ser jeg. :fnise:

God morgen, Nilma. Jeg er på morgenrunden min, og har truffet på Nextlife alle steder. :)
God morgen!

God morgen :)

Hvordan var teaterforestillingen i går?

Veeel... Jeg var jo klar over at det var en forenklet versjon, men jeg synes for å være ærlig at det var alt for mye fjas. Dessuten lurer jeg på hvorfor så mye som settes opp her må fornordnorskes? Av en eller annen mystisk grunn løp folk rundt i en slags oljebukser, og det var en fiskehesje midt på scenen. Ehh? At de snakket nordnorsk synes jeg er helt greit, men der var de ikke konsekvente, så i enkelte scener knotet de grusomt på en slags østlandsdialekt, det gjorde helt vondt å høre på. Videre kan jeg virkelig ikke fordra den Figenschou-fyren de må ha i absolutt alt, han er for meg erkerepresentanten for dårlig "nordnorsk humor". :gjeiper:

Alt i alt; det var noen morsomme øyeblikk, og et par av skuespillerne var slett ikke verst, men jeg er glad jeg ikke hadde betalt billetten selv, for å si det sånn. ;)

Var det Peer Gynt her også? :klø:
Hvor da? :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veeel... Jeg var jo klar over at det var en forenklet versjon, men jeg synes for å være ærlig at det var alt for mye fjas. Dessuten lurer jeg på hvorfor så mye som settes opp her må fornordnorskes? Av en eller annen mystisk grunn løp folk rundt i en slags oljebukser, og det var en fiskehesje midt på scenen. Ehh? At de snakket nordnorsk synes jeg er helt greit, men der var de ikke konsekvente, så i enkelte scener knotet de grusomt på en slags østlandsdialekt, det gjorde helt vondt å høre på. Videre kan jeg virkelig ikke fordra den Figenschou-fyren de må ha i absolutt alt, han er for meg erkerepresentanten for dårlig "nordnorsk humor". :gjeiper:

Alt i alt; det var noen morsomme øyeblikk, og et par av skuespillerne var slett ikke verst, men jeg er glad jeg ikke hadde betalt billetten selv, for å si det sånn. ;)

Huff da! :fnise:

Jeg har sett Figenschou gjøre gode roller en eller to ganger, men med tanke på hvor mange stykker de har brukt han i så er prosentandelen skremmende lav. Knoting er ikke bra uansett hvilken dialekt det gjøres på, en skuespiller skal være veldig dyktig til å snakke en "fremmed" dialekt for at det skal bli bedre enn at vedkommende snakker på sin egen. Synes egentlig det er veldig greit når de nordnorske skuespillerene snakker nordnors, mens de som oprinnelig er østlenninger snakker østlandsk, med mindre dialekten i seg selv er et viktig poeng i stykket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da! :fnise:

Jeg har sett Figenschou gjøre gode roller en eller to ganger, men med tanke på hvor mange stykker de har brukt han i så er prosentandelen skremmende lav.

:fnise:

Knoting er ikke bra uansett hvilken dialekt det gjøres på, en skuespiller skal være veldig dyktig til å snakke en "fremmed" dialekt for at det skal bli bedre enn at vedkommende snakker på sin egen. Synes egentlig det er veldig greit når de nordnorske skuespillerene snakker nordnors, mens de som oprinnelig er østlenninger snakker østlandsk, med mindre dialekten i seg selv er et viktig poeng i stykket...
Veldig enig! Knotingen var særlig tydelig i scenen der Peer er i Marokko (?), så det er mulig det prøvde å gjøre et slags poeng av det, men det hørtes bare tåpelig ut. At hun som spiller Solveig snakket sin egen østlandsdialekt mens de fleste snakket nordlending gjorde derimot ingenting.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei eilan. :)

Nå er det kun kort tid til vi drar til eilanland (onsdag) - jeg gleder meg stort! Har jo ikke sett familien der siden i juli, og det er litt lenge, kjenner jeg. Særlig når det gjelder minstenevøen som bare er litt over året, han er vel knapt til å kjenne igjen.

Det er forresten ikke usannsynlig at vi skal besøke familie på din øy, kanskje vi må dra på sightseeing. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Ynnsjyll meg, men

:hoho:

Jeg har ikke tenkt over det før, men det der er åpenbart en greie. Hvorfor? :klø: Gjør man det samme i feks Trøndelag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en greie, ja, men sannelig om jeg vet hvorfor. Jeg har ofte lurt på om det har sammenheng med at det er en del gamle raddiser i HT, men i dette tilfellet er det jo Knut Nærums versjon, og han er jo ikke akkurat noen gammel nordnorsk raddis. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Han er i det minste raddis, da. :fnise:

Akkurat hva jeg skulle til å si. Oljehyre var en interessant vri på Peer. :fnise: Kanskje vel så interessant som hip-hop-versjonen jeg så for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Akkurat hva jeg skulle til å si. Oljehyre var en interessant vri på Peer. :fnise: Kanskje vel så interessant som hip-hop-versjonen jeg så for et par år siden.

Jeg tror det handler om en slags maktkamp mellom instruktører og dramatikere, der førstnevnte kan ha en tendens til å bikke over i det maniske og parodiske i sitt forsøk på å sette sitt preg på oppsetningen.

Ellers finnes det jo kontrollfriker i sistnevnte gruppe også - som feks Beckett, som i følge anekdotene stilte på prøver på stykkene sine med stoppeklokke, for å sikre seg at replikkene ble fremført i nøyaktig korrekt tempo.

Den oljehyrefikseringen må i tillegg bunne i en idé om teaterets rolle for identitetsbygging i en landsdel. Men den forekommer meg å bli litt grunn og stereotyp, sånn at grepet egentlig virker mot sin hensikt, ved at det undervurderer sitt publikum?

*tolker vilt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oljehyrefikseringen må i tillegg bunne i en idé om teaterets rolle for identitetsbygging i en landsdel. Men den forekommer meg å bli litt grunn og stereotyp, sånn at grepet egentlig virker mot sin hensikt, ved at det undervurderer sitt publikum?

*tolker vilt*

Omtrent sånn tenker jeg også, og blir i grunnen nesten litt fornærmet. :fnise: Jeg tror også du helt rett med hensyn til identitetsbygging, men det blir både litt parodisk og nesten navlebeskuende i mine øyne. Og det er her raddisteorien min kommer inn, de sitter liksom litt fast i kampsakene fra 70-tallet, virker det som.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...