Gjest nextlife Skrevet 8. februar 2009 #6301 Del Skrevet 8. februar 2009 Takk for oppskrift, Eurydike Det ble et vellykket måltid, og den rødbetepureèn var aldeles nydelig. Jeg langtidsbakte kalkunfileten, serverte risotto, purè, duxelletomater og smørdampete sukkererter til. Sausen lagde jeg av sjyen, rødløk, hvitvin og bittelitt fløte. Jeg håper forresten dagbokeieren er kommet vel hjem, en lang reise på vinterveier er ikke barebare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. februar 2009 #6302 Del Skrevet 8. februar 2009 Det hørtes godt ut, nextlife. Og den puréen synes virkelig jeg også var et funn - hyggelig at den falt i smak! Jeg har et jevnt tilsig av (økologiske) rødbeter, så det er fint med litt ulike oppskrifter å variere med. Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6303 Del Skrevet 9. februar 2009 Innom i ditt fravær for å melde at pastinakksuppen falt i smak - tusen takk for oppskriften! Min vane tro ga jeg den en liten sitronskvis tilslutt, ellers fulgte jeg oppskriften + dine forslag. Men jeg var kanskje litt raus med krydderne slik at den ble bittelitt sterk i forhold til pastinakksmaken. Og så brukte jeg kyllingkraft - det ble nok enda rikere og kraftigere smak med oksekraft, tenker jeg. Hovedretten ble forresten også en hyggelig overraskelse. Kyllingbryst (jeg benet ut en Stangekylling) marinert i sitron, hvitløk og frisk rosmarin + timian (sistnevnte en fin økologisk variant jeg har fått). Lot også hele sitronbåter steke med i ovnen. Og så selve cluet: puré av kokte rødbeter, langtidsbakte tomater (de jeg pleier å lage, men uten oregano), og en skje hver av crème fraîche og smør. For en farge, og for en smak! Det ble også en flott rett på tallerkenen: gyllent kyllingbryst, en klatt rødbetpuré, en karamellisert sitronbåt og et lett kruspersilledryss over det hele. Håper ellers du har det bra. Bra du likte suppen! En sitronskvis var sikkert lurt, siden pastinakk er såpass søtt i seg selv. Og ja, jeg synes oksekraft ga veldig god og rik smak, men det var sikkert godt med kyllingkraft også. Den puréen høres fantastisk ut! Jeg har et Livèchebryst i fryseren og uferdig ukemeny. Jeg må bare si én ting til: kruspersille er tilbake. Skye Gyngell er den reneste Ingrid Espelid med kruspersilledryss på absolutt alt. Jeg trodde det var en greie hun hadde (men det gjorde seg på dagens middag, det skal hun ha). Men hva ser jeg i Good Food som kommer i posten i dag? Gordon Ramsay har lagt en diger kruspersillekvast på den dobbelstekte ribben sin. Jeg sier ikke mer!Wohooo! Jeg er trendy! Jeg har nemlig foretrukket kruspersille gjennom hele det-er-kun-bladpersille-som-duger-perioden. Som Ludovie har jeg byttet litt på, men i bunn og grunn liker jeg kruspersille best, tror det har mest med konsistensen å gjøre. nextlifemannen bekrefter herved at nextlife ennå har store traumer etter ungdommens inntak av Blue Nun og dess like, og dermed er sterkt traumatisert hva hvitvin angår. Det skal sies at vedkommende traumatiserte er i bedring, da det siste år har vært nytt både champagne, rosè og annen hvitvin med hell. Man antar at videre eksponering for nevnte nytelsesmidler vil bedre tilstanden. Når det gjelder den kyssesyke er det i dag føsrste dag siden nyttår på fylla, og hvitvin ble desverre ikke sett på som egnet fludium. Jeg (nextlifemannen) lover å bidra til at de to nevnte objekter videreutvikler den positive tendens som er å ane. Jeg håper forresten dagbokeieren er kommet vel hjem, en lang reise på vinterveier er ikke barebare. Nilma! Jeg er trygt hjemme. Nydelig kaldt vær og fint vinterføre, så turen gikk strykende begge veier. Ellers har helgen vært slitsom, men i det minste bittelitt fruktbar mht. å få Noen til å ta i mot litt hjelp, i det minste. Det er fremdeles mye som er uavklart på flere plan, men jeg har bestemt meg for å gjøre det jeg kan (selvsagt!), men uten å la det okkupere hele livet og tankegangen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. februar 2009 #6304 Del Skrevet 9. februar 2009 God morgen og vel hjem Små skritt i riktig retning høres ut som et bra resultat av helga. Det er langt lettere å være vitne til enn total stillstand, selv om man selvfølgelig skulle ønske seg det store gjennombruddet med en gang . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. februar 2009 #6305 Del Skrevet 9. februar 2009 Godt å se deg tilbake, Nilma, og godt med skritt i riktig retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6306 Del Skrevet 9. februar 2009 Takk, jenter. Nå har jeg lest meg gjennom hele bleier-på-kafé-debatten. og Kudos til kaklehønene for fornuftige og morsomme innlegg! Særlig synes jeg plasseringen av ansvar på Høybråten var fiffig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. februar 2009 #6307 Del Skrevet 9. februar 2009 Takk, jenter. Nå har jeg lest meg gjennom hele bleier-på-kafé-debatten. og Kudos til kaklehønene for fornuftige og morsomme innlegg! Særlig synes jeg plasseringen av ansvar på Høybråten var fiffig. Det verste er at sikkert en tredjedel av den opprinnelige tråden er moderert vekk (innleggene fra torsdag og fredag). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6308 Del Skrevet 9. februar 2009 Det verste er at sikkert en tredjedel av den opprinnelige tråden er moderert vekk (innleggene fra torsdag og fredag).Jeg er ikke sikker på om jeg bør være lei meg eller glad for å ha gått glipp av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 9. februar 2009 #6309 Del Skrevet 9. februar 2009 Nilma. Så fint at du er tilbake med følelsen av at helgen har vært positiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 9. februar 2009 #6310 Del Skrevet 9. februar 2009 Vi prøvde rødbete-/tomatpureen i går til stekt sild. Kjempegodt! Den ble temmelig flytende, men vi hadde ingen saus så det var faktisk bare en fordel. Forresten: Fint å høre at helgen ble ok, Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 9. februar 2009 #6311 Del Skrevet 9. februar 2009 Takk, jenter. Nå har jeg lest meg gjennom hele bleier-på-kafé-debatten. og Kudos til kaklehønene for fornuftige og morsomme innlegg! Særlig synes jeg plasseringen av ansvar på Høybråten var fiffig. Godt å høre at du har hatt fin helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. februar 2009 #6312 Del Skrevet 9. februar 2009 Vi prøvde rødbete-/tomatpureen i går til stekt sild. Kjempegodt! Den ble temmelig flytende, men vi hadde ingen saus så det var faktisk bare en fordel. Vår fikk veldig fin og passe fast konsistens, men vi fulgte som sagt ikke oppskriften særlig nøye mht mengdeangivelser. Beklager vedvarende rødbetespamming (det er så mye kjekkere enn jobbing). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6313 Del Skrevet 9. februar 2009 Elastica, Ludovie og Fresi: Eurydike: Å lese rødbetespamming er også mye kjekkere enn jobbing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 9. februar 2009 #6314 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg vil også ha rødbetpuré, merker jeg. Jeg er nok fryktelig lettpåvirkelig. Jeg har akkurat fått lyst på ostesufflé på grunn av nextlife, men de to i kombinasjon er nok muligens ikke helt å anbefale? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #6315 Del Skrevet 9. februar 2009 Av en eller annen grunn tror jeg neppe det er noe særlig til kombinasjon, Fresi. Tenk når væsken fra rødbetene begynner å sive inn i suffléskummet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 9. februar 2009 #6316 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg kan rapportere om at rugbrød med rødbete/tomatpurè og kaldt kalkunbryst var veldig godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 9. februar 2009 #6317 Del Skrevet 9. februar 2009 Av en eller annen grunn tror jeg neppe det er noe særlig til kombinasjon, Fresi. Tenk når væsken fra rødbetene begynner å sive inn i suffléskummet. Uhu! Det skal vi ikke ha noe av, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. februar 2009 #6318 Del Skrevet 9. februar 2009 Rødbetepuré + ostesufflé = ny spyttskrekkhøydare! Jeg kan rapportere om at rugbrød med rødbete/tomatpurè og kaldt kalkunbryst var veldig godt Her i huset gaflet Noen restene rett ut av gryten før jeg fikk sjansen til å prøve det der! PS: Jeg har skrevet og vært flink og intelligent siden forrige rødbetepost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 9. februar 2009 #6319 Del Skrevet 9. februar 2009 PS: Jeg har skrevet og vært flink og intelligent siden forrige rødbetepost. Jeg trodde du bare ble dummere og dummere? Neida, ynnsjyll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. februar 2009 #6320 Del Skrevet 9. februar 2009 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå