Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Hei Nilma :goodbye:

For en tid siden var det noen her som skrev om en matrett som det blant annet var røkt paprika i.

Jeg tenkte da at det må jeg lage når jeg får tak i røkt paprika. Nå har jeg fått tak i røkt paprika, men så har jeg glemt hvilke oppskrift det var.

Noen som kan bistå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Jeg husker ikke hvilken rett det var snakk om, men her er noen andre tips: I aïoli til fisk eller kylling, på fisk, og i hummus. Jeg har forresten også brukt det i svinekjøttboller sammen med hvitløk for å gi dem chorizo-smak. Veldig godt! :)

Nilma husker sikkert hvilken rett det var snakk om. :nigo:

*fikk plutselig lyst på røkt paprika*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være denne. :) Jeg har i hvert fall laget den et par ganger, og jeg tror Fakse også har laget den - fantastisk rett! Gulrøttene med røkt paprika har jeg forresten laget et par ganger som tilbehør til andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

[spammealarm] Jeg kom forresten tilfeldigvis over en artikkel som forteller hvordan man kan lage en helt klar consommé av nær sagt alt! Fantastisk! Det må definitivt testes ut. Jeg tror jeg begynner med oksekraft eller kyllingkraft. Senere blir det sikkert både tomatconsommé, parmesanconsommé og baconconsommé. :lur: Artikkelen finnes forresten . :) [/spammealarm]

*savner bittelitt å ha dagbok, men holder seg foreløpig hard*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denslags spamming er hjertelig velkommen! :tommelsmil: Det så veldig spennende ut, jeg må finlese artikkelen når jeg har bedre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være denne. :) Jeg har i hvert fall laget den et par ganger, og jeg tror Fakse også har laget den - fantastisk rett! Gulrøttene med røkt paprika har jeg forresten laget et par ganger som tilbehør til andre ting også.

Den var det. Tusen takk for link til oppskrift :)

Og tusen takk Ludovie for tips til andre bruksområder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
[spammealarm] Jeg kom forresten tilfeldigvis over en artikkel som forteller hvordan man kan lage en helt klar consommé av nær sagt alt! Fantastisk! Det må definitivt testes ut. Jeg tror jeg begynner med oksekraft eller kyllingkraft. Senere blir det sikkert både tomatconsommé, parmesanconsommé og baconconsommé. :lur: Artikkelen finnes forresten . :) [/spammealarm]

*savner bittelitt å ha dagbok, men holder seg foreløpig hard*

:sjarmor:

Setter igjen mykemidler: :sjokolade::vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eurydike: Manerer er ikke påkrevd her. :nigo:

@Ludovie: :røkt paprika: :svinefett: :ansjos:, da? (I mellomtiden må du selvsagt gjerne spamme ivei. :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Ludovie vil ha. Hun gjør seg bare kostbar. :sjarmor:

Så fint at det ikke trengs manerer, Nilma! Men du skal få en :blomst: likevel.

Jeg har jobbet hardt og konsentrert i dag, og har først nå tid til å se ut av vinduet, og plutselig har det blitt vinter i mellomtiden. :snø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
@Ludovie: :røkt paprika: :svinefett: :ansjos:, da? (I mellomtiden må du selvsagt gjerne spamme ivei. :))

Det kan muligens virke. Hva slags person gjør det meg til, egentlig? :hoho:

Ludovie vil ha. Hun gjør seg bare kostbar. :sjarmor:

:snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Forresten, Eurydike: Snakk for deg selv! :briller:

I grunnen overrasket over at den ikke kom raskere. :fnise:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, Eurydike: Snakk for deg selv! :briller:
Godt poeng! :tommelsmil:

Det kan muligens virke. Hva slags person gjør det meg til, egentlig? :hoho:

:snurt:

En særdeles interessant og hyggelig person. :)

Hva kan vi lokke deg med, tro? :lur:

(Dessverre fant jeg ikke bilde av scenen der Dave gnir magen hans inn med olje og sesamfrø (?) :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Den kom faktisk egentlig mye raskere, men det kom noen og banket på døra mi mens jeg skrev den. :filer:

Godt poeng! :tommelsmil:

Hva kan vi lokke deg med, tro? :lur:

(Dessverre fant jeg ikke bilde av scenen der Dave gnir magen hans inn med olje og sesamfrø (?) :fnise:)

:ler: Bra forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ludovie

Nå ga du meg forresten en idé: Jeg vil lage ansjosconsommé! Og svineconfitconsommé. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg blir litt nervøs av det der med Si midt i oppramsingen av alle consommétypene. :sjenert:

Ellers benytter jeg anledningen til spammeamnesti, :nigo: og melder at jeg har laget suppe av røkt torsk i dag, og at det anbefales. Fisken posjeres i melk. Bacon, rotgrønnsaker, timiankvister, laurbærblad og poteter surres, og det hele blandes med posjeringsmelk og fisk, og syder sammen til grønnsakene er møre. Så en fløteskvett, og et raust dryss finhakket persille og revet sitronskall over det hele tilslutt. Særlig sitronen satte en fin smak, og suppen som helhet ga ikke overraskende assosiasjoner til klassikeren røkt torsk/hyse og hvit saus med gulrøtter.

Oppskriften er fra Skye Gyngells bok - jeg er inne i en periode der jeg tester supper der saltet og/eller røkt fisk gir basis til smaken i stedet for fiskekraft.

:spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Jeg blir litt nervøs av det der med Si midt i oppramsingen av alle consommétypene. :sjenert:

:ler:

Oppskriften er fra Skye Gyngells bok - jeg er inne i en periode der jeg tester supper der saltet og/eller røkt fisk gir basis til smaken i stedet for fiskekraft.

:spise:

Det høres skett ikke dumt ut. Hvilken av bøkene er det du har forresten, og hva synes du?

Siden du er inne i en slik periode, bør du absolutt prøve Rick Steins brandadesuppe. Den er veldig mektig, og etter min mening egner den seg best som forrett i små porsjoner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...