Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Næææææ, bør man skylle grønnsakene før man spiser dem også nå? :overrasket:
Ja, utrolig nok kan det visst være insekter på dem - helt sjokkerende! Skulle sannelig ikke forbause meg om det kan være jord på dem også. Dessuten er det spesielt viktig at grønnsakene skylles i godt norsk vann.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Greit nok, jeg er sur for tiden, men denne historien irriterte meg over alle grenser. Du store, tenk at det kan være et insekt i "levende" grønnsaker! :roll: Virkelig bra at avisen fokuserer på et slikt samfunnsproblem. Sitat: "Jeg kommer aldri mer til å putte dem i munnen uten og skylde dem skikkelig godt i vårt gode norske og friske vann". Det beste hadde nok vært om kjerringa hadde holdt seg til poteter fra sin egen, gode norske hage. Dessuten, det heter vel "sugar snaps", ikke "sugar snacks"?!? :tunge1:

Her-re-gud.

:ler: Jeg kan forstå reaksjonen om hun hadde fått servert larver på en bedre restaurant, men å gå til avisen for å fortelle at man har funnet insekter i grønnsaker? :riste: Da hadde jeg vært berømt for lengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg kan forstå reaksjonen om hun hadde fått servert larver på en bedre restaurant, men å gå til avisen for å fortelle at man har funnet insekter i grønnsaker? :riste: Da hadde jeg vært berømt for lengst.
:fnise: Nettopp!

Jeg hører gjerne litt om den nye curryoppskriften du planlegger å teste i helgen, forresten! :)
Jeg husker ikke så mye i farten, tror den hadde mye til felles med indiske curryer, men jeg synes bl.a. det var interessant at det var allehånde i. Det synes jeg er et veldig godt krydder, men det er ikke så ofte jeg bruker det. Kan komme tilbake med mer detaljer når jeg kommer meg hjem. :)

Jeg har en liten piggvar! :danse:

Måtte bare få det ut..... :fnise:

:tunge1:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sant? Hele historien var jo idiotisk, men det utsagnet der fikk det virkelig til å vri seg i meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snille mannen vet hvordan han skal muntre meg opp når jeg er litt tufs, han foreslo nettopp at vi skal gå ut å spise i kveld. :rødme: Egentlig har jeg lyst på mange retter med dertilhørende vin, men samtidig kjenner jeg ikke at jeg gidder hverken bordbestilling, pynting av meg selv eller sen middag, så jeg tror vi lander på en enkel biffmiddag etter jobb og helgehandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Så deilig med snill mann og restaurantmiddag! :tommelsmil:

Det er litt rart det der med å spise ute: det er kjærkomment når man har en dårlig dag og er sliten, men samtidig er det aller best å spise hjemme hvis slitenheten overskrider en viss grense. :)

Jeg må jobbe, jobbe, jobbe i helgen igjen, og har egentlig ikke tid til å lage mat, men har bestemt meg for å gi blaffen i det. En hel helg uten gode og gjennomtenkte middager blir bare for stusslig - og jobber man seg gjennom den i tillegg, merker man jo ikke at den har vært der engang. :roll:

Derfor blir det Lam pasanda i dag, Skye Gyngell-bouillabaisseaktig-suppe med lettsaltet torsk (og brød, aïoli og rosé :spise:) i morgen samt coq au vin med burgunder til på søndag. :nigo:

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig :)

Så deilig med snill mann og restaurantmiddag! :tommelsmil:
:Nikke:

Det er litt rart det der med å spise ute: det er kjærkomment når man har en dårlig dag og er sliten, men samtidig er det aller best å spise hjemme hvis slitenheten overskrider en viss grense. :)
Det er sant. Derfor konkluderte vi med at en enkel utemiddag var et bra kompromiss, så får vi heller ta den mer utagerende varianten neste gang. :)

Jeg må jobbe, jobbe, jobbe i helgen igjen, og har egentlig ikke tid til å lage mat, men har bestemt meg for å gi blaffen i det. En hel helg uten gode og gjennomtenkte middager blir bare for stusslig - og jobber man seg gjennom den i tillegg, merker man jo ikke at den har vært der engang. :roll:

Derfor blir det Lam pasanda i dag, Skye Gyngell-bouillabaisseaktig-suppe med lettsaltet torsk (og brød, aïoli og rosé :spise:) i morgen samt coq au vin med burgunder til på søndag. :nigo:

Stakkars Eurydike som må jobbe! :kose: Jeg synes absolutt gode middager høres ut som en lur plan, noe kjekt må man jo gjøre i helgen. Og middagsplanene dine høres riktig lekre ut. :sikle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden i går ble veldig fin. :) Begge biffstedene vi prøvde var fulle, så vi endte opp med tapas i stedet, mer enn greit for meg, og veldig godt. Etterpå fant vi ut at vi skulle på kino, så vi så "Slumdog Millionaire" - flott film!

Den sløve lørdags formiddagen min måtte dessverre utgå, da jeg fikk melding fra en venninne som lurte på om jeg ville på bytur. Dessverre er jeg for høflig til å si "beklager, jeg vil heller ligge på sofaen" :fnise:, så bytur ble det. Det var for så vidt veldig hyggelig, men det var godt å komme hjem igjen.

Nå har jeg akkurat lagt kjøtt i marinade til kveldens curry. Note to self: Det er lurt å lese oppskriften god tid i forveien, sånn at du vet at kjøttet skal marineres i tre timer. *sen middag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Nå har jeg akkurat lagt kjøtt i marinade til kveldens curry. Note to self: Det er lurt å lese oppskriften god tid i forveien, sånn at du vet at kjøttet skal marineres i tre timer. *sen middag*

:fnise:

Lammet til curryen vår i går skulle helst marinere natten over, og vi fikk ikke lagt det i marinade før etter jobb og handling. Så det også ble litt sent, ja (men det ble bare 1 time marinering).

Kjedelig med bytur når det du egentlig ville var å sløve! Men noen ganger blir jo utadrettet virksomhet morsommere enn man frykter, heldigvis. :sjenert:

Jeg er ferdig med dagens jobbing (har delt litt i bolker, ellers blir jeg gal), så nå har jeg fri til i morgen tidlig. Dessuten har vi kjøpt reker til forrett, siden det likevel ble surdeigsbrød, aïoli og rosé. Sommer midt på vinteren! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:fnise:

Lammet til curryen vår i går skulle helst marinere natten over, og vi fikk ikke lagt det i marinade før etter jobb og handling. Så det også ble litt sent, ja (men det ble bare 1 time marinering).

For å si det sånn, jeg tviler på at det blir tre timers marinering, når det i tillegg skal koke et par timer. Dessuten må effekten marinaden har på smaken måles opp med effekten sult har på humøret mitt. :sjenert:

Kjedelig med bytur når det du egentlig ville var å sløve! Men noen ganger blir jo utadrettet virksomhet morsommere enn man frykter, heldigvis. :sjenert:
Det er sant!

Jeg er ferdig med dagens jobbing (har delt litt i bolker, ellers blir jeg gal), så nå har jeg fri til i morgen tidlig. Dessuten har vi kjøpt reker til forrett, siden det likevel ble surdeigsbrød, aïoli og rosé. Sommer midt på vinteren! :)
Vel overstått jobbeøkt! Viktig med gode pauser, eller blir man som du sier gal, og ikke nødvendigvis mer produktiv dess mer man jobber. Sommermiddag på vinteren høres fantastisk ut! :sol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Eurydike, her er curryoppskriften, som lovet:

Vestindisk fåre-/lammecurry.

2 kg fårelår i stykker

6 fedd hvitløk

6 (friske) laurbærblader

2 kanelstenger

10 pepperkorn

2 ts mildt karripulver

1 ts malt allehånde

1 strøken ts malt nellik

1/2 reven muskatnøtt

5 ss malteddik

1 scotch bonnet eller 1-2 lange røde chili

6 ss solsikkeolje

2 store løk i skiver

2 bokser hermetiske tomater

1 ss flaksalt

2 toppede ss mørkt muscovadosukker

Ha kjøttet i en bolle med hvitløk, hakket chili, alt krydderet og 3 ss eddik. Bland godt, og la stå i 3-12 timer. Brun kjøttet med marinaden i oljen, legg til side og ha mer olje i pannen og surr løken. Kok ut pannen med resten av eddiken. Ha kjøttet tilbake i pannen og tilsett tomater, salt, sukker og 1,5 dl vann. Kok opp, ha på lokk og sett i ovnen på 170 grader i 2-2,5 timer.

Kan serveres med ris med surret løk og kidneybønner, evt. også en dæsj med sterk chilisaus.

Endringer: Det er jo en diger porsjon, så jeg bruker 800 gram småstek av lam, og ellers halv porsjon av alt. I mangel av malteddik bruker jeg hvitvinseddik. Jeg har tenkt å ha ris med svartøyde bønner til, dessuten stekt plantain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm, dette så veldig godt og veldig vestindisk ut. :hjerte: Denne må jeg definitivt skrive ned. Jobbet som frivillig på Jamaica en sommer for mange, mange år siden og har aldri glemt smakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Nilma :)

Den lammecurryen høres veldig god ut. Den må jeg også lagre i mine oppskrifter.

Ønsker deg en fin lørdagskveld.

Dessuten har vi kjøpt reker til forrett, siden det likevel ble surdeigsbrød, aïoli og rosé. Sommer midt på vinteren! :)

Sommer midt på vinteren er helt topp. Reker og aioli var også min plan for i dag, men så lurte noen virus seg med i halsen min. Derfor har jeg bare vært inne i dag og spist av det jeg fant i fryseboksen. Det ble lutefisk, men det var godt det også.

Endret av Fjellsippa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamaicajobbing må ha vært kjempespennende! Av og til tenker jeg at jeg har vært alt for pysete hele mitt liv. :sjenert:

Nå står curryen i ovnen og godgjør seg, og den lukter i hvert fall fantastisk. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma :)

Den lammecurryen høres veldig god ut. Den må jeg også lagre i mine oppskrifter.

Ønsker deg en fin lørdagskveld.

Sommer midt på vinteren er helt topp. Reker og aioli var også min plan for i dag, men så lurte noen virus seg med i halsen min. Derfor har jeg bare vært inne i dag og spist av det jeg fant i fryseboksen. Det ble lutefisk, men det var godt det også.

Hei Fjellsippa! :vinke: Som sagt, curryen lukter nydelig, jeg kommer etterhvert med rapport om hvordan den smaker. Så kjedelig med vond hals, og så når det er helg og greier - håper du blir frisk snart! :klem:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamaicajobbing må ha vært kjempespennende! Av og til tenker jeg at jeg har vært alt for pysete hele mitt liv. :sjenert:

Jeg var bare atten år og hadde ikke vett til å være pysete. Nå hadde jeg nok vært mer skjelven ved tanken på å være leirleder for barn i et land som best kan beskrives som en herlig kombinasjon av paradis og elendighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...