Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie
Ventet i grunnen litt på den. :fnise: Jeg har jo ikke kommet meg til å smake den ennå, så kanskje jeg skal gjøre et forsøk i morgen.

Jeg støtter Gentil Hugel-forslaget. :ler: Det er en lettdrikkelig, fruktig vin som er veldig lett å like, men samtidig har den subtans, og den gir så absolutt litt motstand hvis du leter litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spinaten var frisk. Det så ut som om de rett og slett hadde tatt en (eller kanskje en halv, rullene var ikke så store) skinkeskive, smurt litt ost på og lagt spinat på toppen, før det hele ble rullet til en liten pølse.

Men krever litt ny og frisk spinat - den jeg har funnet i butikken i det siste har vært skikkelig grov vinterspinat med masse oksalsyre. Kanskje det evt går an å bruke ruccola eller red rhubarb i stedet? Jeg fikk lyst til å teste i hvert fall - takk for tips! :)
Jeg ble så inspirert av mitt eget forslag at jeg måtte kjøpe skinke i dag. :ler: Spinat trengte jeg jo uansett til kveitemiddagen, og i stedet for snøfrisk har jeg tenkt å bruke opp en rest mascarpone fra kjøleskapet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det her dere snakket så mye om brosme? Uansett hvor det var, ble jeg så inspirert at jeg fikk lyst til å smake. Det finnes imidlertid ikke å få tak i på butikkene eller hos fiskehandler her jeg bor. Så jeg nevnte det for en kollega som har en mann som fisker. I går fikk jeg beskjed om å komme å hente 2 brosmer. De spiser ikke denne type "ufisk" (i følge dem selv). Jeg skar filet, surret i parmaskinke, stekte litt på stekepanna og etterstekte i ovnen. Hadde ovnstekte potetbåter og hvitvinsaus til. Det var helt nydelig, og jeg har åtte middager til i fryseren. :)

Hvilket annet tilbehør anbefales? Jeg vet at noen har sagt noe om det før, men jeg orker ikke å lese meg gjennom så mange dagbøker for å finne det. Så hvis noen kan fortelle meg det er det fint.

Dette blir jeg nok å servere til middagsgjester. Har du forslag til forrett og dessert?

Ellers ønsker jeg deg en fin mat og vinhelg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg ble så inspirert av mitt eget forslag at jeg måtte kjøpe skinke i dag. :ler: Spinat trengte jeg jo uansett til kveitemiddagen, og i stedet for snøfrisk har jeg tenkt å bruke opp en rest mascarpone fra kjøleskapet.

Haha, jeg så det akkurat i middagstråden! :ler:

Vi fant ikke passende grønt til rullene, og mannen hadde lyst på en fransk salami i tillegg, så her går det mot parmaskinke, peppersalami, aïoli og kanskje bakte tomater til forrett, kveite med nevnte salat (rosa grapefrukt, avokado etc) til hovedrett, OG ost til dessert! :sjokk: Med resten av den portugisiske ostevinen til - det er kanskje den du også skal teste? :lur:

Var det her dere snakket så mye om brosme? Uansett hvor det var, ble jeg så inspirert at jeg fikk lyst til å smake. Det finnes imidlertid ikke å få tak i på butikkene eller hos fiskehandler her jeg bor. Så jeg nevnte det for en kollega som har en mann som fisker. I går fikk jeg beskjed om å komme å hente 2 brosmer. De spiser ikke denne type "ufisk" (i følge dem selv). Jeg skar filet, surret i parmaskinke, stekte litt på stekepanna og etterstekte i ovnen. Hadde ovnstekte potetbåter og hvitvinsaus til. Det var helt nydelig, og jeg har åtte middager til i fryseren. :)

Hvilket annet tilbehør anbefales? Jeg vet at noen har sagt noe om det før, men jeg orker ikke å lese meg gjennom så mange dagbøker for å finne det. Så hvis noen kan fortelle meg det er det fint.

Dette blir jeg nok å servere til middagsgjester. Har du forslag til forrett og dessert?

Ellers ønsker jeg deg en fin mat og vinhelg.

Det er blant annet jeg som agiterer sånn for brosme. :) Kort sagt kan man bruke samme tilbehør og tilberedningsmåter som til breiflabb - de likner litt både i smak og konsistens.

Jeg lager en liknende rett som din der jeg ovnsbaker ryggfilet hel med parmaskinke rundt og litt hakkede soltørkede tomater innimellom (surrer som en stek, og skjærer i passe serveringsstykker når den er ferdig). Da har jeg en god potetmos og enten grønne bønner eller sautert spinat til.

Til middagsgjester om sommeren har jeg også servert stekt brosme (stadig ryggfilet), en sitronbåt, ertepuré med ramsløk (eller hvitløk) og sautert spinat. Det falt absolutt i smak, selv om det var meget enkelt. En annen variant er stekt brosme med safranpotetmos og en ovnsform med artisjokker og/eller fennikel i båter, timian, hvitløk, cherrytomater og en hvitvinsskvett.

Brosme er en fantastisk fisk! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Eurydike. Jeg skar nesten bare ut ryggfileene. Med to store fisker behøvde jeg ikke være så nøye. Det tilbehøret høres godt ut. Jeg var ikke så nøye med tilbehør i går da det var kun til meg.

Hva har du ellers i ertepureen?

Vintips som passer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Hva har du ellers i ertepureen?

Vintips som passer til?

I ertepuréen har jeg ramsløkpuré (som kan byttes ut med litt hvitløk, eller bare droppes), crème fraîche, og evt litt revet parmesan.

Til akkurat varianten med ertepuré har vi ofte drukket Leitz riesling, det vil sikkert også passe til brosme med parmeskinke. Men her er sikkert mulighetene uendelige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg så det akkurat i middagstråden! :ler:

Vi fant ikke passende grønt til rullene, og mannen hadde lyst på en fransk salami i tillegg, så her går det mot parmaskinke, peppersalami, aïoli og kanskje bakte tomater til forrett, kveite med nevnte salat (rosa grapefrukt, avokado etc) til hovedrett, OG ost til dessert! :sjokk:

Det var jo overraskende. :filer:

:fnise:

Med resten av den portugisiske ostevinen til - det er kanskje den du også skal teste? :lur:
:Nikke: Og som du kanskje så har jeg blitt hjernevasket til å kjøpe Gentil Hugel. :nigo:

Forresten er jeg brosmemisunnelig. :sur: Det hørtes ut som en nydelig middag, Fjellsippa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann. Her i huset blir det bare taco i kveld. Men jeg har ennå ikke fått somlet meg til å mekke min egen krydderblanding. Trøsten er at jeg har funnet en ferdig UTEN smaksforsterker, nemlig den ICA selger. God er den også. Jeg skal, som jeg pleier, lage ordentlig guacamole også.

I morgen skal jeg lage ball! :) Jeg har fåt svinemør både av Fisk73 og av foreldrene mine, så jeg har "råd" til å spandere litt i morgen og ikke gjemme alt til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Huff så mye god mat dere snakker om. Her i huset var det et ønske om risengrynsgrøt :spy: Etter mitt syn er det ikke mat. Det hjalp med mørpølse, strandaskinke og hjemmebakt flatbrød til, men ikke mye. Skal drikke meg mett på rødvin, skal jeg :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Jeg spiser bare risengrynsgrøt én gang i året, nemlig lille julaften. Men i det siste har jeg fått et vanvittig sug etter det i tide og utide, mulig pga dufter av fredagsgrøt i kantinen på jobb. Grøt har sin sjarm! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere pleide vi å ha grøt hver lørdag formiddag, men tradisjonen døde sakte ut. Nå lager jeg det litt for sjelden. Det er godt med grøt, men ikke så mye mat i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Det er mulig at min anti-grøt-holdning preges av at jeg blir helt merkelig i magen når jeg har spist det. Det er akkurat som om det koker :ler: Men spekematen og flatbrødet var godt.

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Noe som er utrolig godt, forresten, er det som heter gâteau de riz i Frankrike - en slags blanding av rispudding og karamellpudding, med et hint av kanel. :sikle:

Eller forresten: lurer på om det er rommarinerte rosiner i den? *sulten*

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg fryktelig lite sofistikert når jeg er her inne. Jeg tror det blir salat + ristet brød med chèvre, honning og valnøtter i kveld. Etterpå blir det drikke til dessert, en kald crémant venter :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I kveld møter lille Svarten sin skjebne. :fnise:

Forretten blir ertepurésuppe med champagne og trøffel. Jeg har gjort meg flid og most ertene i en finmasket sil så konsistensen er helt fantatisk. Drikke blir resten av Champagnen.

Hovedrett blir landkylling stuffet med trøffelsmør, klassisk risotto med perverse mengder parmesan, ovnsbake cherrytomater og dampede grønne bønner. Toppes med mengder av svart trøffel. Hvitvin fra Louis Jadot følger kyllingen. :)

Dessert er ennå ikke bestemt, det blir nok sveitsisk konfekt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen skal jeg lage ball! :) Jeg har fåt svinemør både av Fisk73 og av foreldrene mine, så jeg har "råd" til å spandere litt i morgen og ikke gjemme alt til jul.
Mør er gode greier! :tommelsmil: Dessverre får vi ikke tak i det her, så vi hamstrer når vi har anledning.

Huff så mye god mat dere snakker om. Her i huset var det et ønske om risengrynsgrøt :spy: Etter mitt syn er det ikke mat. Det hjalp med mørpølse, strandaskinke og hjemmebakt flatbrød til, men ikke mye. Skal drikke meg mett på rødvin, skal jeg :snurt:

Enig med nextlife. Grøt er ikke middagsmat, men er sikkert veldig godt som dessert.
:jepp: Grøt er absolutt ikke middag! Jeg har så sterke motforestillinger mot grøt som middag at jeg kjenner jeg blir rent provosert ved tanken. :ler:

Jeg føler meg fryktelig lite sofistikert når jeg er her inne. Jeg tror det blir salat + ristet brød med chèvre, honning og valnøtter i kveld. Etterpå blir det drikke til dessert, en kald crémant venter :sjarmor:
Det høres da slett ikke ille ut. :) (Selv om salat heller ikke er middag i mitt hode. :fnise:)

I kveld møter lille Svarten sin skjebne. :fnise:

Forretten blir ertepurésuppe med champagne og trøffel. Jeg har gjort meg flid og most ertene i en finmasket sil så konsistensen er helt fantatisk. Drikke blir resten av Champagnen.

Hovedrett blir landkylling stuffet med trøffelsmør, klassisk risotto med perverse mengder parmesan, ovnsbake cherrytomater og dampede grønne bønner. Toppes med mengder av svart trøffel. Hvitvin fra Louis Jadot følger kyllingen. :)

Dessert er ennå ikke bestemt, det blir nok sveitsisk konfekt. :fnise:

Det høres ut som et verdig endelikt! :spise:

Ellers kan jeg meddele at kveitemiddagen ble utrolig god; jeg fikk fisken stekt akkurat som jeg ville, gulrøttene var fantastisk søte med et hint av røyksmak, og nøttesausen var nydelig. Og ja, Gentil Hugel passet godt til. :fnise: Dessuten synes jeg den såkalte ostevinen var aldeles fantastisk. Den smakte nesten som en mellomting mellom PX, JP Moscatel og god portvin, m.a.o. alle gode ting på én gang. :strix:

Nå må vi la maten synke litt, så blir det kaffe og konfekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ellers kan jeg meddele at kveitemiddagen ble utrolig god; jeg fikk fisken stekt akkurat som jeg ville, gulrøttene var fantastisk søte med et hint av røyksmak, og nøttesausen var nydelig. Og ja, Gentil Hugel passet godt til. :fnise: Dessuten synes jeg den såkalte ostevinen var aldeles fantastisk. Den smakte nesten som en mellomting mellom PX, JP Moscatel og god portvin, m.a.o. alle gode ting på én gang. :strix:

Nå må vi la maten synke litt, så blir det kaffe og konfekt. :)

:spise:

Og: Det var det jeg visste. :fnise:

Ellers ble vi her enige om at vinen var en slags mellomting mellom JP og LBV, og der later vi til å være nokså enige. :tommelsmil:

Kveitemiddagen vår ble også ok, men i det sunneste laget. :gjeiper: Vi laget valnøttpanering på kveitefiletene i siste øyekblikk, og det gjorde seg noe skikkelig. Nøtter og kveite er tingen! Men med min friske, sunne salat endte jeg med å savne en skikkelig fet beurre blanc. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir misunnelige når dere nevner konfekt. Jeg hadde en stor pakke Godiva-konfekt etter siste utenlandstur, det er min absolutte favorittsjokolade. Etter det blir ingen andre dagligvaresjokolader det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...