Gjest Eurydike Skrevet 25. november 2008 #5341 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg anbefaler at du særlig merker deg punktet La deigen stå kjølig til neste dag. Men lefsene er gode de, altså. Gammel og velprøvd oppskrift. Jeg har lest inne hos eilan og blitt skremt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5342 Del Skrevet 25. november 2008 Mørlefser 2 kopper kulturmelk 2 kopper sukker 2 kopper sirup 2 kopper smeltet smør 2 kopper seterrømme 5 bs hjortetakksalt 1 1/4 kg hvetemel Kulturmelk, sukker, sirup og smeltet smør varmes litt. Pisk rømmen litt opp, og bland alt sammen. La deigen stå kjølig til neste dag. Kjevl lefsene ganske tynt ut. Stekes på 225 grader til de får fin farge. Når lefsene er stekt legges de forsiktig over på rist. La kjølne litt før de stables. Nåh. Kan dette være noe i nærheten av de lefsene eks-svigers baker, tro? Men de er ganske tykke, da. Jeg tror de stekes i tørr panne, men hva vet jeg, hun ruger jo på den oppskriften som en annen statshemmelighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5343 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har lest inne hos eilan og blitt skremt. Nåh. Kan dette være noe i nærheten av de lefsene eks-svigers baker, tro? Men de er ganske tykke, da. Jeg tror de stekes i tørr panne, men hva vet jeg, hun ruger jo på den oppskriften som en annen statshemmelighet. De blir ganske tykke (men jeg tror enkelte baker dem enda en del tykkere enn jeg er vant til, men det synes jeg blir for tørt), for de hever seg under steking. Ellers har jeg sett at det er mange oppskrifter der man steker mørlefser på panne eller takke, så det kan godt være noe liknende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5344 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg har aldri hørt begrepet mørlefser før, jeg prøver bare å finne ut av hva eks-svigers ruger på. Hvordan stekes disse, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5345 Del Skrevet 25. november 2008 De stekes på plate i stekeovnen. For øvrig skjønner jeg ikke helt dette med å ruge på oppskrifter; jeg synes bare det er kjekt om noen synes det jeg lager er så godt at de spør om oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 25. november 2008 #5346 Del Skrevet 25. november 2008 Mørlefser er godt, det der skal jeg jammenmeg prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 25. november 2008 #5347 Del Skrevet 25. november 2008 Nåh. Kan dette være noe i nærheten av de lefsene eks-svigers baker, tro? Men de er ganske tykke, da. Jeg tror de stekes i tørr panne, men hva vet jeg, hun ruger jo på den oppskriften som en annen statshemmelighet. Stekt på tørr panne høres hardinglefse ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5348 Del Skrevet 25. november 2008 De stekes på plate i stekeovnen. For øvrig skjønner jeg ikke helt dette med å ruge på oppskrifter; jeg synes bare det er kjekt om noen synes det jeg lager er så godt at de spør om oppskrift. Det er lusent, rett og slett. Hun burde være stolt. Men jeg mistenker at hun liker å sole seg i glansen som ene-baker. Vi treffes jo uhyre sjelden, og aldri i spise-sammenheng, jeg burde få den. Jeg tror jeg skal dra barnebarnkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5349 Del Skrevet 25. november 2008 Stekt på tørr panne høres hardinglefse ut. Og det er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 25. november 2008 #5350 Del Skrevet 25. november 2008 Litt tykk og myk hvetemelsbasert lefse med natron som hevemiddel. Litt mindre avansert oppskrift enn Nilmas mørlefser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 25. november 2008 #5351 Del Skrevet 25. november 2008 De stekes på plate i stekeovnen. For øvrig skjønner jeg ikke helt dette med å ruge på oppskrifter; jeg synes bare det er kjekt om noen synes det jeg lager er så godt at de spør om oppskrift. Ikke jeg heller! Det er faktisk noe av det tåpeligste jeg kan tenke meg. *lefselysten* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5352 Del Skrevet 25. november 2008 Litt tykk og myk hvetemelsbasert lefse med natron som hevemiddel. Litt mindre avansert oppskrift enn Nilmas mørlefser. Hm. Høres kjent ut. De lefsene jeg snakker om har en litt karakteristisk smak av et eller annet. Hornsalt? Hjortetakk? Noe krydder? Eller kanskje det bare er sveler? Men de oppbevares i boks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellsippa Skrevet 25. november 2008 #5353 Del Skrevet 25. november 2008 Min oppskrift ligner veldig på den du har, men jeg har ett egg og litt bakepulver i tillegg. Og så er mengden på ingrediensene litt forskjellig. Jeg bruker aldri å la deigen hvile til neste dag. Jeg lager den og kjevler ut direkte. Tror kanskje heller at du har brukt for lite mel under kjevlingen. Jeg passer på å ha rikelig med mel på leiven hele tiden. Og så snur jeg den ofte. Ellers klistrer den seg fast. Håper det går bra med resten av kjevlinga i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5354 Del Skrevet 25. november 2008 Hm. Høres kjent ut. De lefsene jeg snakker om har en litt karakteristisk smak av et eller annet. Hornsalt? Hjortetakk? Noe krydder? Eller kanskje det bare er sveler? Men de oppbevares i boks.Det er jo hornsalt/hjortetakksalt i mørlefser (for så vidt i en del sveleoppskrifter også). Sveler har en ganske annen konsistens enn mørlefser; sveler skal være mykere, mens mørlefser er litt mer porøse. Men var det snipper (lefser) eller "rundinger" (sveler)? *jakten på ekssvigersbaksten fortsetter* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5355 Del Skrevet 25. november 2008 Det er jo hornsalt/hjortetakksalt i mørlefser (for så vidt i en del sveleoppskrifter også). Sveler har en ganske annen konsistens enn mørlefser; sveler skal være mykere, mens mørlefser er litt mer porøse. Men var det snipper (lefser) eller "rundinger" (sveler)? *jakten på ekssvigersbaksten fortsetter* De er runde og ikke så store. Jeg vet ikke om de kjevles. De er myke. Hun-som-ruger kaller det lefser (jeg kjente bare til vestlandslefse før, så jeg syntes det var rart. ). De lages ikke nødvendigvis til jul, men hun er da heller ikke fra Vestlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5356 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg bruker aldri å la deigen hvile til neste dag. Jeg lager den og kjevler ut direkte. Tror kanskje heller at du har brukt for lite mel under kjevlingen.Jeg tror ingen melmengde i verden kunne reddet den deigen fra å klistre seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5357 Del Skrevet 25. november 2008 I have some shocking lefse-news. Jeg spurte akkurat Tenåringen på en ganske direkte måte om hun ikke kunne tuske til seg oppskriften. Tenåringen svarte at det bare er en kusine (av ti barnebarn) som skal arve den, det er visst bestemt. Vel. Da er det tid for skitne triks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 25. november 2008 #5358 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg spurte akkurat Tenåringen på en ganske direkte måte om hun ikke kunne tuske til seg oppskriften. Tenåringen svarte at det bare er en kusine (av ti barnebarn) som skal arve den, det er visst bestemt. Hellige Jesus. Veldig skitne triks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 25. november 2008 #5359 Del Skrevet 25. november 2008 Hellige Jesus. Veldig skitne triks. Hehe. Dette skal bli manipulering på høyt plan. Takk høyere makter for at det bare dreier seg om noen skarve lefser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 25. november 2008 Forfatter #5360 Del Skrevet 25. november 2008 I have some shocking lefse-news. Jeg spurte akkurat Tenåringen på en ganske direkte måte om hun ikke kunne tuske til seg oppskriften. Tenåringen svarte at det bare er en kusine (av ti barnebarn) som skal arve den, det er visst bestemt. Vel. Da er det tid for skitne triks. Er det virkelig mulig??!?!!? Men er det i det minste mulig å få ut av kvinnemennesket hva det egentlig er snakk om? Det må da hete noe mer enn lefser? Jeg kjenner jeg er veldig nysgjerrig nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå