Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
Jeg har en kompis som har fisket havabbor på vestlandet, så havabbor burde jo være vel så fersk som annen fisk. ;) Men det drives vel ikke så mye fangst på havabbor i Norge.

Den jeg får kjøpt er oppdrettsfisk fra middelhavet, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoppe: for jobb!

:hoppe: for reisebeskrivelse! Cornwall høres så fantastisk idyllisk ut!

Havabbor tror jeg vi tilfeldigvis fikk på kroken i sommer, men kan det stemme? Dette var ved kysten i sørøst, jeg aner ikke om det bare var en fisk som lignet. Ikke var jeg tilstede da den ble fortært heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes egentlig de fleste norske fiskeslag er minst like gode (kanskje fordi de i hvertfall ideelt sett er ferskere i Norge?). Så du trenger ikke gråte, Nilma. :kose:
Neida, men det hadde jo vært kjekt med enda bedre utvalg. ;)

Jeg har en kompis som har fisket havabbor på vestlandet, så havabbor burde jo være vel så fersk som annen fisk. ;) Men det drives vel ikke så mye fangst på havabbor i Norge.
Hm, svigerfar driver og hobbyfisker litt, kanskje jeg må høre om han har sett noe.

:hoppe: Reisebeskrivelse!
:)

:hoppe: for reisebeskrivelse! Cornwall høres så fantastisk idyllisk ut!
Det var idyllisk! *vil tilbake*

Havabbor tror jeg vi tilfeldigvis fikk på kroken i sommer, men kan det stemme? Dette var ved kysten i sørøst, jeg aner ikke om det bare var en fisk som lignet. Ikke var jeg tilstede da den ble fortært heller.
I følge Wikipedia kan havabbor visstnok dukke opp ved kysten av Sør-Norge, så det kan vel hende. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

:hallo:

Mornings, Nilma. Jeg har fått tak i riktig type maismel (håper jeg), så hvis alt går etter planen, skal vi lage tortillas i dag. :hoppe: (I tilfelle alt ikke går etter planen, og det bare blir tapetlim eller noe, lar jeg være å skrive det inn i middagstråden foreløpig).

Ellers var melet produsert i Colombia, og veldig fint og hvitt, så vi håper det ikke inneholder noe mer enn det innholdsfortegnelsen sier. :overrasket: *fordomsfull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers var melet produsert i Colombia, og veldig fint og hvitt, så vi håper det ikke inneholder noe mer enn det innholdsfortegnelsen sier. :overrasket: *fordomsfull*
Hvis det skulle være noe annet enn mais i melet ser vi det kanskje på innleggene dine utover kvelden. :fnise:

Spennende med hjemmebakte tortillas - jeg er imponert! :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forkant? :filer:
Jepp, jeg synes du viser imponerende bakepågangsmot! :tommelsmil:

Vi skal forresten spise på en av favorittrestaurantene mine i kveld. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Mornings, Nilma. Jeg har fått tak i riktig type maismel (håper jeg), så hvis alt går etter planen, skal vi lage tortillas i dag. :hoppe: (I tilfelle alt ikke går etter planen, og det bare blir tapetlim eller noe, lar jeg være å skrive det inn i middagstråden foreløpig).

Det er nesten skuffende enkelt å lage maistortillas... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Det er nesten skuffende enkelt å lage maistortillas... :fnise:

Du ødelegger forsøket mitt på å imponere her! :slåss:

Men egentlig godt å høre. Jeg har hatt en mistanke om det, ut fra beskrivelsen i texmex-kokeboken min. Men det gjenstår å se hvordan det går - jeg er som kjent egentlig en bakedyslektiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger forsøket mitt på å imponere her! :slåss:

Men egentlig godt å høre. Jeg har hatt en mistanke om det, ut fra beskrivelsen i texmex-kokeboken min. Men det gjenstår å se hvordan det går - jeg er som kjent egentlig en bakedyslektiker.

:ler:

Det er enkelt, selv for oss bakedyslektikere, men veldig godt! De smaker helt annerledes enn butikkjøpte. Nam! Nå fikk jeg lyst til å lage selv. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurydike, kan du legge ut tortillaoppskriften i den boka? Jeg vil bare sammenligne med den jeg har, som er veldig basic, bare mel og vann. Synes deigen kan være vanskelig å få smidig, så lurer på om det er vanlig å tilsette olje i deigen? Jeg har uansett i litt salt og krydder for ekstra smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, Cornwall! Et av mine ønskereisemål.

Jaja, jeg skal da til Cambrigde snart. Det er da noe.

Og havabbor? :hjerter: Spiste en aldeles nydelig en i sommer, i Provence. Ellers går havabboren bare normalt opp til Elasticas trakter, i følge fiskeboka mi som står i hylla her på feriestedet, men den fanges sporadisk helt opp til Trondheimsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Eurydike, kan du legge ut tortillaoppskriften i den boka? Jeg vil bare sammenligne med den jeg har, som er veldig basic, bare mel og vann. Synes deigen kan være vanskelig å få smidig, så lurer på om det er vanlig å tilsette olje i deigen? Jeg har uansett i litt salt og krydder for ekstra smak.

Sånn er min oppskrift også, med dobbelt så mye mel som vann. Vi laget det sånn for å teste, men neste gang tilsetter jeg definitivt salt.

Vi så raskt at deigen ble for tørr, så vi laget en porsjon til med omtrent 1 1/2 del mel til 1 del vann. Den ble bedre, men neste gang forsøker vi 50/50 (på pakken sto det faktisk litt mer vann enn mel). Olje stårdet ingenting om i boken min, og ikke på (den skumle columbianske) melpakken heller.

Lefsene ble litt tykke, men smidige etterhvert som vi pakket dem inn i alu-folie og lot dem holde seg varme der (vi gjør det samme med naanbrød). Kjevlingen var litt morsom, for mannen kom opp med en genial idé: i kokeboken skal man bruke en egen tortillapresse til å presse ut lefsene, mellom plastfolie. Og så kom han på at vi har jo krumkakejern! :rulle: Resultat: tortillas med nydelig rosemønster! :hoho:

De ble imidlertid ikke tynne nok på den måten, så mønsteret måtte dessverre kjevles vekk (også mellom to flak plastfolie - smart!), men krumkakepressen ga dem bedre form enn når vi bare kjevlet fra starten. Hihihi.

Ellers fikk jeg for meg en idé til refried beans, som viste seg å være enkel og temmelig genial, om jeg så skal si det selv. Stek baconbiter, ha i finhakket hvitløk og en boks avrente pintobønner. La surre ved svak varme under lokk, ha i litt vann og kjør til mos med stavmikser. Smak til med salt, pepper og evt en knivsodd sukker (mine hermetiske bønner var kun tilsatt salt i utgangspunktet). Det ble faktisk supergodt! :tommelsmil:

Taco! Jeg er tilbake! :cowboy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er min oppskrift også, med dobbelt så mye mel som vann. Vi laget det sånn for å teste, men neste gang tilsetter jeg definitivt salt.

Vi så raskt at deigen ble for tørr, så vi laget en porsjon til med omtrent 1 1/2 del mel til 1 del vann. Den ble bedre, men neste gang forsøker vi 50/50 (på pakken sto det faktisk litt mer vann enn mel). Olje stårdet ingenting om i boken min, og ikke på (den skumle columbianske) melpakken heller.

Lefsene ble litt tykke, men smidige etterhvert som vi pakket dem inn i alu-folie og lot dem holde seg varme der (vi gjør det samme med naanbrød). Kjevlingen var litt morsom, for mannen kom opp med en genial idé: i kokeboken skal man bruke en egen tortillapresse til å presse ut lefsene, mellom plastfolie. Og så kom han på at vi har jo krumkakejern! :rulle: Resultat: tortillas med nydelig rosemønster! :hoho:

De ble imidlertid ikke tynne nok på den måten, så mønsteret måtte dessverre kjevles vekk (også mellom to flak plastfolie - smart!), men krumkakepressen ga dem bedre form enn når vi bare kjevlet fra starten. Hihihi.

Ellers fikk jeg for meg en idé til refried beans, som viste seg å være enkel og temmelig genial, om jeg så skal si det selv. Stek baconbiter, ha i finhakket hvitløk og en boks avrente pintobønner. La surre ved svak varme under lokk, ha i litt vann og kjør til mos med stavmikser. Smak til med salt, pepper og evt en knivsodd sukker (mine hermetiske bønner var kun tilsatt salt i utgangspunktet). Det ble faktisk supergodt! :tommelsmil:

Taco! Jeg er tilbake! :cowboy:

Krumkakejern! Genialt! :skratte:

God ide med plastfolie,det hadde jeg ikke tenkt på egntlig... Jeg bare kjevler og irriterer meg over at det er vanskelig. :fnise:

Min pakke sier 1 kopp mel og 3/4 kopp vann, noe som gir en grei deig, men litt justering kan jo trenges etter hvor tørt melet er. Idag laget jeg 2 deiger, en av bare maismel og en iblandet litt hvetemel for å se om den ble litt smidigere, noe som den virket som den ble. I tillegg hadde jeg i salt (rosa himalayasalt som jeg blir mobbet for...) og tørket koriander. Ble gode lefser, men neste gang skal jeg prøve krumkakejernet for de var en anelse tykke. :ler:

Bønnestuingen høres genial ut. Jeg vurderer å koke god, gammeldags brun bønnestuing som jeg er vant med fra barndommen, må bare se om jeg finner brune bønner.

Forresten, denne boken din har vel ikke noen oppskrifter på egne tex-mex krydderblandinger? Jeg synes de fra butikken er så salte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maistortillas høres godt ut. Jeg må visst se om jeg finner masa harina. :) Jeg vet at jeg en oppskrift på hvetetortillas et sted, men jeg har ikke prøvd den ennå. Jeg har aldri kjøpt tex-mex-krydderblanding, så jeg vet ikke helt hva den smaker. Vi pleier å bruke oregano, koriander, spisskummen, hvitløk og chili når vi lager enchiladassaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...