Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Og nå noe helt annet: Mat!

Jeg planlegger lammestek på søndag, og spekulerer litt over tilbehør. Jeg fant en saus i Michel Roux' Sauser som så fristende ut, en slags lammesjy med bl.a. rødvin og honning, dessuten har jeg lyst på poteter stekt i gåsefett. Men hva ellers? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike

Grønne bønner? Ikke så spennende kanskje, men godt er det jo. :)

Jeg er ellers litt hektet på jordskokkpuré for tiden, og synes det smaker godt sammen med stekte poteter (og til lam selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønne bønner? Ikke så spennende kanskje, men godt er det jo. :)

Jeg er ellers litt hektet på jordskokkpuré for tiden, og synes det smaker godt sammen med stekte poteter (og til lam selvsagt).

Jeg har faktisk tenkt på jordskokkpuré, nettopp fordi jeg er blitt inspirert av deg. :ler: Men jeg er ikke sikker på om jeg får tak i jordskokker, så jeg tenkte at jeg trenger alternativer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Sellerirotpuré kan også være godt til lam om du ikke finner hverken jordskokker eller pastinakk, det blir jo litt i samme gate.

Kjedelig med manglende grønnsaksinspirasjon! Jeg får ny forsyning i dag, så jeg kan evt rapportere senere, om det skulle dukke opp noe spennende. :)

Jeg er forresten blitt helt avhengig av den kassen for å kunne finne på middager - jeg føler meg helt lost uten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Både pastinakk- og selleripuré høres veldig godt ut, men det blir kanskje litt søtt, i og med at det skal være honning i sausen? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Takk for tips! Både pastinakk- og selleripuré høres veldig godt ut, men det blir kanskje litt søtt, i og med at det skal være honning i sausen? :klø:

Jordskokk er jo også søtt, i og for seg. Blir sausen litt sursøt med både vin og honning, kanskje?

Hva med sopp i en eller annen form, kunne det passet? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, jordskokk er også litt søtt, men ikke like utpreget som pastinakk, synes jeg. Jeg vil tro sausen blir litt sursøt, ja, derfor tenkte jeg det var greit med litt andre smaker på tilbehøret.

Sopp var ikke dumt! :) Det har jeg dessuten hatt lyst på en stund, så det kan være verdt å tenke på. Jeg kom også på en rett med rosenkål, som jeg har hatt lyst til å prøve lenge; nå er jeg kanskje kommet såpass over småkryp-i-rosenkålen-traumene mine at jeg kan gjøre et nytt forsøk. :fnise:

Lammestek, sjysaus med rødvin og honning, gåsefettstekte poteter, sopp i en eller annen form og rosenkål med bacon - det hørtes da ikke verst ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Lammestek, sjysaus med rødvin og honning, gåsefettstekte poteter, sopp i en eller annen form og rosenkål med bacon - det hørtes da ikke verst ut?

:spise:

Og nå MÅ jeg få sett til å spist den lunsjen min! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
Sant nok, jordskokk er også litt søtt, men ikke like utpreget som pastinakk, synes jeg. Jeg vil tro sausen blir litt sursøt, ja, derfor tenkte jeg det var greit med litt andre smaker på tilbehøret.

Sopp var ikke dumt! :) Det har jeg dessuten hatt lyst på en stund, så det kan være verdt å tenke på. :fnise:

Sånn serverer jeg alltid rosenkålen, men surrer også litt løk i lag med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise:

Og nå MÅ jeg få sett til å spist den lunsjen min! :ler:

Har du ikke spist lunsj? :overrasket: Jøye meg, jeg har allerede rukket å bli sulten etter lunsjen. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn serverer jeg alltid rosenkålen, men surrer også litt løk i lag med.
God idé, jeg er av den klare oppfatning at alt blir bedre med løk. :lur: Jeg synes det høres veldig godt ut å dele opp rosenkålen på det viset og så surre den i fett, men sist jeg prøvde fant jeg vanvittig med småkryp i rosenkålen :spy:, så jeg har ikke fått prøvd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife
God idé, jeg er av den klare oppfatning at alt blir bedre med løk. :lur: Jeg synes det høres veldig godt ut å dele opp rosenkålen på det viset og så surre den i fett, men sist jeg prøvde fant jeg vanvittig med småkryp i rosenkålen :spy:, så jeg har ikke fått prøvd.

Løk funker til alt :)

Søt løk, salt bacon/flesk og besk rosenkål er en bra kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg foreslår at dere tar dere sommerjobb på et restaurantkjøkken, der man bruker utedyrkede grønnsaker i sesongen, jeg kan love at dere fort vil komme over sånne reaksjoner på småkryp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosenkål med bacon blir helt sikkert supert. Jeg har fått tilbake litt grønnsaksinpirasjon og hadde tenkt å foreslå savoykål eller spisskål med bacon. Det synes jeg passer veldig godt til både lam og vilt. Men rosenkål blir sikkert minst like bra. Baconet tror jeg dessuten vil gå veldig godt til sausen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med manglende grønnsaksinspirasjon! Jeg får ny forsyning i dag, så jeg kan evt rapportere senere, om det skulle dukke opp noe spennende. :)

Ja takk! :tommelsmil: Det går for det meste i spinat, mangold og grønnkål i ulike former for tiden. Grønne bladgrønnsaker er tydeligvis tingen.

Jeg er forresten blitt helt avhengig av den kassen for å kunne finne på middager - jeg føler meg helt lost uten. :fnise:

Jeg skjønner godt hva du mener, selv om jeg sjelden blir inspirert av min. Jeg er avhengig av butikker med inspirerende utvalg.

@Nilma: Jeg ble visst plutselig enda mer grønnsaksinspirert. Hvis du vil ha en grønnsak til kan kanskje bakte rødbeter være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, de småkrypene dine hadde jeg fortrengt, jeg satt og siklet på rosenkål helt til jeg leste det siste du skrev......
Det er ikke bare meg selv jeg har påført traumer, altså. :ler:

Jeg foreslår at dere tar dere sommerjobb på et restaurantkjøkken, der man bruker utedyrkede grønnsaker i sesongen, jeg kan love at dere fort vil komme over sånne reaksjoner på småkryp :ler:
Et eller to kan jeg takle, dette var horder. :sjokk:

Rosenkål med bacon blir helt sikkert supert. Jeg har fått tilbake litt grønnsaksinpirasjon og hadde tenkt å foreslå savoykål eller spisskål med bacon. Det synes jeg passer veldig godt til både lam og vilt. Men rosenkål blir sikkert minst like bra. Baconet tror jeg dessuten vil gå veldig godt til sausen. :)
Savoykål eller spisskål hadde vært supert, men det er nok lettere å få tak i rosenkål her. Jeg tenkte også på at baconet kan gjøre seg til sausen, og motvirke at det hele blir for søtlig. Litt sødme er godt til mange typer kjøtt, men jeg har noen ganger fått tilbehør til f.eks. and som har fått meg til å lure på om det var dessert jeg hadde på tallerkenen. :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nilma: Jeg ble visst plutselig enda mer grønnsaksinspirert. Hvis du vil ha en grønnsak til kan kanskje bakte rødbeter være noe?
Bakte rødbeter er kjempegodt, men jeg er hysterisk redd for mye sødme i mat, jfr. forrige innlegg. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...