Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Åh, skrukk og gru! Der spiser jeg ikke dersom jeg bestemmer. Måtte i såfall være om alternativet var Egon :ler:
Pest eller kolera, med andre ord? :ler: Det var ikke jeg som bestemte møtested, for å si det sånn. :roll:

"Konseptet har innovative, gode og rimelige matretter." Yeah, right. :fnise:

Unnskyld at jeg disser caféen din Nilma, men sånne steder er nesten det verste jeg vet. :ler: Jeg kan ikke fordra restauranter som er basert på "konsepter", og som driter i å servere ordentlig mat så lenge den (i deres ører) høres fancy ut.

Kaféen min, du liksom! :slåss: Men jeg er så enig, så enig. Dessverre finnes det ikke slike restauranter som du beskriver her i byen. :sukk: Det er jo et par veldig gode restauranter her, men det er jo ikke hver dag man har lyst til å bruke et par tusen på en middag.

Etter gjestekokken måtte jeg kompansere med langtidsstekt lammelår med klassisk tilbehør og pasjonsfruktgele med kokoskrem til dessert. Mat må man jo ha. ;)
Jeg har også tenkt å avreagere i dag. :ler: Planen her er Madhur Jaffreys Rogan Josh, aloo gobi, basmatiris, raita og nystekte nanbrød.

Vi hadde en helt fantastisk opplevelse på resturant Violetta i Piemonte for noen år siden. En fantastisk resturant - nydelig mat - enkelt, men genialt faktisk. Og vi betalte den nette sum av 70 euro for fire retter til to personer, med vin til. (i 2002.) Dessuten spiste vi den perlehønen det er oppskrift til i llinken, og det var helt utrolig godt! (Men jeg tror neppe at en oppskrift med en perlehøne holder til ti personer..) :fnise: Så vidt jeg husker, fikk vi en hver, da vi spiste det...
Åhh! :rødme:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Når det gjelder mat, vil jeg heller ha ærlig pizza for eksempel fra pizzeriaen i Turistveien i Tromsdalen enn sånn ræl de serverer på Gründer. Jeg har egentlig ikke særlig erfaring med stedet, annet enn en tydeligvis lite minnerik salat jeg spiste der en gang. Jeg har glemt alt annet enn at jeg spiste salat, men husker at jeg drakk Farris til. :ler:

Jeg kunne faktisk tenkt meg et sted som serverte god, gammeldags norsk mat basert på ferske råvarer, og uten juks. Og hvor menyen varierte etter det de kunne få tak i. Er det egentlig for mye forlangt? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder mat, vil jeg heller ha ærlig pizza for eksempel fra pizzeriaen i Turistveien i Tromsdalen enn sånn ræl de serverer på Gründer. Jeg har egentlig ikke særlig erfaring med stedet, annet enn en tydeligvis lite minnerik salat jeg spiste der en gang. Jeg har glemt alt annet enn at jeg spiste salat, men husker at jeg drakk Farris til. :ler:
Tro det eller ei, men jeg var faktisk på den pizzerian for aller første gang for kun kort tid siden. Og ja, det var god pizza, og den på Tomasjord synes jeg er enda bedre.

Det eneste gode jeg har smakt på Gründer var en kaffemilkshake ("Frozen Cappucino", må vite), av alle ting.

Jeg kunne faktisk tenkt meg et sted som serverte god, gammeldags norsk mat basert på ferske råvarer, og uten juks. Og hvor menyen varierte etter det de kunne få tak i. Er det egentlig for mye forlangt? :roll:
Det er helt tydelig for mye forlangt. Det verste er jo at f.eks. Gründer ser ut til å være uhorvelig populært, så det spørs hvor vellykket et sted med "ordentlig" mat ville vært.

:hallo:

Fikk logget inn jeg også omsider!

:goodbye:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Deception

Det er en grunn til at Egon etablerte seg i byen, også. :tristbla: Picando har også god pizza, men der har vi bare hentet pizza. Jeg føler faktisk sterkt for å støtte de lokale framfor kjedene.

Men jeg tror ærlig talt at et slik tilbud som det jeg skisserer, faktisk hadde blitt tatt vel imot. Folk var sannsynligvis skeptiske da Helmersen startet opp også, men det ser ut til å gå ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uinspirert i dag, kjenner jeg. Har egentlig mye å gjøre, men har litt hodepine, og sitter dessuten og spekulerer på alternativt tilbehør til kveldens indiske middag. :sjenert: *sulten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det er så lurt å bruke fett fra steking av andebryst, idet det jo vil være litt brent. Fettet bør smeltes ned på lav temperatur, nemlig. Det er forresten mulig å kjøpe gåsefett her: http://www.sarrazac.no/ez/index.php/main/p.../alle_produkter Dessverre selges det bare i ganske store forpakninger, men det du ikke bruker kan fryses ned og brukes senere. Det du bruker kan også fryses ned etterpå. En pakke burde derfor holde i uoverskuelig fremtid! :)

Du har så rett, så rett Zia. Det tenkte jeg ikke på, så takk for advarselen. Jeg ser at jeg må skaffe gåsefett for å lage andeconfit.

Så flott nettbutikk du linket til. Har du handlet noe der? Jeg får se om jeg bestiller gåsefett via nettet, eller om jeg sender handleliste med noen.

Men det er en ting jeg ikke skjønner med gåsefett. Hvorfor harskner det ikke på samme måte som annet fett? Det står jo at det holdbart i fire år.

Jo takk, jeg har vært asosial av hjertens lyst i helgen. :fnise:

Enda en asosial melder seg her. :sjenert: Det er så herlig å bare surre rundt alene og gjøre presis det som faller en inn.

Med tanke på hvor jeg skal er det nesten så Fjordland hadde vært å foretrekke - hvorfor sa jeg ja? :murvegg:

Jeg trodde nesten du skulle på Yonas og spise tacopizza. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott nettbutikk du linket til. Har du handlet noe der? Jeg får se om jeg bestiller gåsefett via nettet, eller om jeg sender handleliste med noen.

De har veldig mange gode ting! :) Jeg har ikke handlet noe fra dem, men jeg lurer på om jeg skal kjøpe litt til jul.

Produktene deres selges i enkelte butikker rundt om i landet. Det står forhandlerliste nederst til venstre. Kanskje det finnes en butikk ikke så langt fra hvor du bor?

Men det er en ting jeg ikke skjønner med gåsefett. Hvorfor harskner det ikke på samme måte som annet fett? Det står jo at det holdbart i fire år.

Det vet jeg faktisk ikke. Men det lukter godt og helt fritt for harskhet selv etter mange måneder i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart helg.

Planen for helgen er å gjøre en hel masse ingenting. :Hehe: Egentlig håper jeg på dårlig vær, sånn at jeg med god samvittighet kan ligge under pleddet med en bok, kaffe og et lite fat belgisk konfekt. Jeg gikk visst litt amok på sjokoladebutikk i går. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

Men når sant skal sies tror jeg den konfekten er det mest spennende jeg skal spise i helgen; i morgen har mannen mast seg til fiskeburgere og på søndag skal vi ha fullkornspasta med ovnsbakte grønnsaker og chèvre (må bruke opp en del rotgrønnsaker som fyller kjøleskapet). Greit nok, bevares, men så kjeeedelig. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Men når sant skal sies tror jeg den konfekten er det mest spennende jeg skal spise i helgen; i morgen har mannen mast seg til fiskeburgere og på søndag skal vi ha fullkornspasta med ovnsbakte grønnsaker og chèvre (må bruke opp en del rotgrønnsaker som fyller kjøleskapet). Greit nok, bevares, men så kjeeedelig. :sukk:

Det hørtes da godt ut! :)

Forresten - vi skal lage osso buco av kalveskanker fra Bondens Marked i helgen! Var det ikke så at du laget det for en tid tilbake? Jeg lurer litt på hvaslags vin du evt hadde til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs: Det hørtes vanvittig godt ut!!
Ikke sant? :) Jeg kjøpte noen andre varianter som også var nye for meg (jeg gikk som sagt litt amok), men jeg husker ikke hva det var i farten.

Forresten, Eurydike, jeg liker planen din om å gå ut for å spise lenge og vel i dag. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...