Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Tusen takk for oppskrift på andeconfit Zia. (Beklager spamming av boken din Nilma). Jeg må nok smelte ned andefett, for her jeg bor får jeg ikke kjøpt det i butikkene. Jeg får ikke kjøpt and i det hele tatt. Må nok en tur til nabolandet for å kjøpe det, men det er heldigvis ikke så langt. Det skal imidlertid gå greit å smelte ned fett, for jeg har noen andebryst liggende som jeg kan steke først. Det blir ganske mye fett av dem.

Ellers tror jeg også at det kan bli for mye smak av krydderet i den retten din Eurydike. 6 laurbærblad er ganske mye, og kan fort bli for dominerende. Det samme kan einebærene. Så du gjør nok lurt i å fiske dem ut, og ikke ha dem med i kokingen. Synes retten høres veldig god ut.

Håper du har en fin lørdagskveld Nilma. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og hva er favoritt-ripassoen? :)
Denne! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_hjerter.gif' alt=':hjerter:'> Sammen med en annen jeg bare har smakt på restaurant hittil, nemlig denne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ellers tror jeg også at det kan bli for mye smak av krydderet i den retten din Eurydike. 6 laurbærblad er ganske mye, og kan fort bli for dominerende. Det samme kan einebærene. Så du gjør nok lurt i å fiske dem ut, og ikke ha dem med i kokingen. Synes retten høres veldig god ut.

Takk for innspill - jeg lager en mindre porsjon, og kommer neppe til å bruke mer enn 1/2-1 laurbærblad. :)

Denne! :hjerter: Sammen med en annen jeg bare har smakt på restaurant hittil, nemlig .

Mmm! Vinene er notert - særlig den siste ser veldig innbydende ut. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppskrift på andeconfit Zia. (Beklager spamming av boken din Nilma). Jeg må nok smelte ned andefett, for her jeg bor får jeg ikke kjøpt det i butikkene. Jeg får ikke kjøpt and i det hele tatt. Må nok en tur til nabolandet for å kjøpe det, men det er heldigvis ikke så langt. Det skal imidlertid gå greit å smelte ned fett, for jeg har noen andebryst liggende som jeg kan steke først. Det blir ganske mye fett av dem.

Jeg tror nok ikke det er så lurt å bruke fett fra steking av andebryst, idet det jo vil være litt brent. Fettet bør smeltes ned på lav temperatur, nemlig. Det er forresten mulig å kjøpe gåsefett her: http://www.sarrazac.no/ez/index.php/main/p.../alle_produkter Dessverre selges det bare i ganske store forpakninger, men det du ikke bruker kan fryses ned og brukes senere. Det du bruker kan også fryses ned etterpå. En pakke burde derfor holde i uoverskuelig fremtid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom heldigvis tilbake fra søndagsturen før øsregnet satte inn. :regn: Nå tusler jeg rundt elegant antrukket i hvitt HH-undertøy. Tror jeg skal lage litt salep (som var godt, men ikke helt som jeg husket) før jeg og mannen krøller oss på hver vår sofa med hhv. bok og tv-fotball. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife

Jeg kom meg ikke inn før uvært satt inn, og liknet på en druknet katt da jeg kom hjem :ler: Nå er jeg tørr og varm igjen, og skal smått begynne å tenke på middag. jeg har indrefilèt av svin, og må vel finne på noe god tilbehør. Jeg har veldig lyst på fløtegratnert potet i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom meg ikke inn før uvært satt inn, og liknet på en druknet katt da jeg kom hjem :ler:
Uffda! Men det er egentlig greit når man bare skal hjem, da er det bare ekstra deilig å komme inn igjen.

Her har akkurat bacalaoen begynt å koke. Vanligvis spiser vi middag ganske tidlig på søndag, men i dag har vi tatt konseptet total avslapning til nye høyder, så klokken ble nesten seks før vi kom oss på kjøkkenet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Middagen er akkurat inntatt, og det ble pestofylt (dvs. juksepesto med solsikkekjerner) svinefilèt, fløtegratinert potet, wokede grønnsaker (sukkererter, rødløk, mais, vannkastanjer og romanesco). Langtisdbakte tomater fikk også følge. Stekesjyen ble kokt ut med løk, rødvin, pepper og en liten skvett fløte.

I helgene legger vi opp måltidene etter hva som skjer av ting. Lllemor har vært på kurs i helgen, og som alltid serveres det trist mat, gryteretter og pølser på disse kursene, så hun ga beskjed at vi måtte vente på henne, hun ville ha ordentlig mat!

Tidligere i dag fikk jeg forresten MMS fra den unge piken. Et nærbilde av et dypt, bødende sår på underarmen hennes :sjokkert: Katastrofefølelsen inntok mammen, og jeg var i ferd med å ringe 113, ringe henne, samtidig som jeg lette etter bilnøklene. Det tok nøyaktig 2 minutter før jeg skjønte sammenhengen, hun var jo på kurs i teatersminking :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også spise bacalao i kveld, rester fra mannens fest. I tillegg var det nok igjen til å fryse ned også. :)
Så deilig! Her er restene pakket i bokser til lunsj i morgen.

Tidligere i dag fikk jeg forresten MMS fra den unge piken. Et nærbilde av et dypt, bødende sår på underarmen hennes :sjokkert: Katastrofefølelsen inntok mammen, og jeg var i ferd med å ringe 113, ringe henne, samtidig som jeg lette etter bilnøklene. Det tok nøyaktig 2 minutter før jeg skjønte sammenhengen, hun var jo på kurs i teatersminking :ler:
:rulle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen :)

Jeg har vært borte og har ikke hatt tid til å oppdatere meg, men håper du har nytt helgen "hjemme alene" :ler:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

:biggrin:

Ditto! Selv om det er jeg som har vært borte. Har du noen tips til hva jeg kan gjøre med kikerter på boks? De ser så gule ut, så jeg vet ikke helt om de kan bli til hummus. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bli hummus fordi de er gule? :klø: Med mindre de er gule fordi det er noe feil med dem, men da regner jeg ikke med du hadde tenkt å spise dem uansett. ;)

Annet forslag: Jeg har ikke den eksakte oppskriften i hodet, men denne gryten har vi ganske ofte, og den er veldig god (også kjent som retten som overbeviste mannen min om at vegetarmat er godt :Hehe:).

Hakk løk og hvitløk, surr lett i en gryte. Tilsett squash, gulrot og paprika skåret i passe biter, stek litt til. Ha så i kikerter, en boks tomater, litt rosiner, litt grønnsakkraft/-buljong og spisskummen og cayenne etter smak (jeg bruker bare nok cayenne til at det blir litt "varmt", ikke glohett). Kokes til grønnsakene er møre, serveres med couscous.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bli hummus fordi de er gule? :klø: ;)

Jeg er grønn, derfor problem med gul. :sjenert: Da skal jeg prøve! Jeg har nemlig også en som får ståpels av ordet vegetar, og det på tross av at han flere ganger har frydet seg over det jeg serverer uten kjøtt. Takk for tilskudd til overbevisningskampanjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...