Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg avreagert med å lage lunsj til i morgen; salat med risnudler, sukkererter, revet gulrot og litt kylling (fra kraftkoking etter Zia-metoden), thai-inspirert dressing med lime, fiskesaus, sesamolje og en liten klype sukker. Jeg har hatt dilla i det siste, og lagde noe liknende to-tre dager forrige uke, da uten kylling og med frisk koriander. :sikle:

Hva er Zia-metoden? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Nå fikk jeg plutselig lyst på noe annet enn tørre brødskiver til lunsj i morra...
Det er det som er motivasjonen. ;) Kantina vår glimter til en gang i blant, men i sommer har det vært elendig, så jeg har laget lunsj når jeg har orket/husket. Enten i bentoboksen, eller en salat e.l. som i dag. Litt tiltak, men veldig verdt det i lunsjpausen. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er Zia-metoden? :klø:
Hun koker kraft med en god del kyllingkjøtt i, ikke bare bein, og så bruker hun kjøttet til andre ting etterpå. Men man får jo faktisk en del kjøtt om man plukker det av skrog og vinger, om det er bare det man bruker også - det har jeg lært av Eurydike. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:spise:

Og jeg fikk lyst på noe annet enn svidde scones. :ler:

Du er sikker på at det er scones du har, ikke biscuits, eller treats, eller.... :klø:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun koker kraft med en god del kyllingkjøtt i, ikke bare bein, og så bruker hun kjøttet til andre ting etterpå. Men man får jo faktisk en del kjøtt om man plukker det av skrog og vinger, om det er bare det man bruker også - det har jeg lært av Eurydike. :)

Aha! Takk! :) Jeg har sikkert lest det og glemt det like raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Du er sikker på at det er scones du har, ikke biscuits, eller treats, eller.... :klø:

Jo mer jeg tenker over det, dess mer usikker blir jeg! Skikkelig usikker, faktisk.

Men jeg vet i det minste at de er svidd. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Jeg har blitt gammel dame (jf. også krumkaker og småkaker), og derfor foretrekker jeg kokt kjøtt fremfor stekt. :fnise: Men om man først har et par kyllinglår, er det en veldig god i idé å la dem koke sakte opp i kaldt vann, skumme av, tilsette grønnsaker, og la koke et par timer. Dermed har man glimrendre kyllingkraft og også glimrende kyllingkjøtt som kan brukes til alle mulige slags gode ting. :tommelsmil:

:fnise: :gammeldamesmiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til portvin og mokkabønner! :rullatorsmiley: + :skaal:

Jeg lader litt opp til morgendagen. *bare 5 min igjen*

Gammeldamesnacks er helt klart undervurdert! :tommelsmil:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg har bestilt kylling og and fra Stange, og gleder meg som en unge :hoppe: Det er riktignok frosset, men skitt au. Jeg har ikke spist kylling på 2 år nå, så jeg har store forventninger. Gjett at det skal kokes kyllingkraft også :)

Endene har jeg foreløpig inen plan for, men de blir nok ikke gammel i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også mokkabønner, portvin og kokt kjøtt. Dessuten var det jeg som i sin tid lanserte rullatorsmiley'en... :mrgreen:

...og nå har jeg faktisk spist rosiner også. :sjokk: i kjeks - eller var det cookies, tro? Jeg har aldri likt rosiner i mat - men jeg hadde en liten bit gorgonzola, så jeg trengte en søt kjeks/cookie/biscuit for å virkelig kunne nyte den gode osten. Og det eneste jeg hadde på kjeks/biscuit/cookie-fronten var havrekjeks med tranebær og rosiner. Jeg tror jammen jeg er blitt skikkelig gammel, jeg også. :overrasket: Da jeg var liten, hadde jeg noen gamle tanter som syntes at det å servere julekake fylt med rosiner og alskens tørkede frukter var en god ide. Æsj og fysj har jeg alltid syntes. Helt frem til akkurat nå for 5 minutter siden....

...dessuten har det vært tirsdag i 7 minutter alt....

Endret av pøbelsara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Tørket frukt er best i skikkelig whisky-ladet engelsk fruktkake :tommelsmil:

Jeg kan også anbefale eplesmuldrepai med rosiner som har ligget og forsoffet seg i calvados i noen timer. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres godt ut. Nå fikk jeg plutselig lyst på noe annet enn tørre brødskiver til lunsj i morra...

Jeg må visst trekke denne tilbake. Riktig nok ble det brødskiver, men det var skikkelig godt, saftig, grovt, hjemmebakt brød bakt i går kveld, så det var sannelig ikke så værst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noe spennende til lunsj i dag da, eller var du for opptatt med sosialisering i går kveld til å rekke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spennende lunsj i dag, nei. :tristbla:

I går var jeg med som følge på NITO-aften. På programmet sto bl.a. Magnus Marsdal, og det hørtes jo interessant ut, så jeg lot meg lokke til å være med. Men det ble en nedtur, Marsdals rolle var nærmest som "toastmaster"; han gjennomførte noen svært tamme intervjuer med noen NITO-mennesker, Einar Håndlykken fra miljøstiftelsen Zero (det eneste som var litt interessant) og Petter Rønningen fra Tromsø 2018. Selv med sistnevnte var det bare koseprat. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola Nilma!

Jeg liker også bekymrede druer, og er dessuten selverklært gæmlis blandt venner. Da jeg bodde i Berlin og trengte nye sko, utspilte denne innvandrerreplikken seg en dag jeg var innom en skobutikk:

Nein, nein, das ist für Uma, nicht für junge damen!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...