Nilma Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3801 Del Skrevet 19. august 2008 Så ulike meninger det fins om sveler. Jeg venter bare på at eilan, den soleklare autoriteten på området, skal komme og fortelle oss at vi tar helt feil, alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. august 2008 #3802 Del Skrevet 19. august 2008 Så ulike meninger det fins om sveler. Men jeg må si meg enig med Fresi i at smør og brunost er for mye. Da foretrekker jeg heller ørlite lys sirup, men det må være så lite at det ikke begynner å renne. Aha Eks-svigerfar brukte lys sirup på "lefsene". De er avslørt, det var selvsagt sveler. Jeg synes det er veldig interessant at det er masse meninger om sveler, forresten. Jeg skal prøve meg fram; bare smør, bare syltetøy, bare brunost, bare sirup. Sukker tror jeg må ha et smørlag under. Må bare lage dem først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. august 2008 #3803 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg venter bare på at eilan, den soleklare autoriteten på området, skal komme og fortelle oss at vi tar helt feil, alle sammen. Jeg skal varsle henne. Jeg har som sagt ikke peiling, men sveler vil jeg ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 19. august 2008 Forfatter #3804 Del Skrevet 19. august 2008 Fresi, nå venter jeg rapport her, altså. Og konklusjon på spørsmålet menneskeheten har stilt seg til alle tider: Hva er det ultimate svelepålegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fresi Skrevet 19. august 2008 #3805 Del Skrevet 19. august 2008 Fresi, nå venter jeg rapport her, altså. Og konklusjon på spørsmålet menneskeheten har stilt seg til alle tider: Hva er det ultimate svelepålegg? *prestasjonsangst* Jeg er jo for det meste en teoretiker. Men jeg har lyst på sveler, så jeg lover rapport, jeg kan bare ikke love når. Og man må innrømme at det er et uhyre viktig og interessant spørsmål. Jeg fikk for eksempel sjokk første gang jeg så sirup brukt som pålegg, men jeg har vokst og utviklet meg siden den gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 19. august 2008 #3806 Del Skrevet 19. august 2008 Hvem er eilan? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 20. august 2008 #3807 Del Skrevet 20. august 2008 Sveler. Diskuterer vi hva som er en svele eller hva som er best på svela (les: svelå)? Jeg minnes med grøss Julefergå, den oh så herlige julekalenderen som gikk på tv (ehm, fjernsyn) for mange herrens år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. august 2008 #3808 Del Skrevet 20. august 2008 Kjipa! Nei, du trenger neppe takke i første omgang, med mindre du blir aldeles hekta, da. Jeg har ikke hørt om at noen steker dem rett på komfyren, men det hadde ikke forbauset meg. Selv om det høres ut som et prosjekt med stort grisepotensiale. Jeg sverger til smør og brunost, mannen liker syltetøy, og så er som sagt sukker utbredt i visse strøk på Vestlandet, men det synes jeg personlig er ufyselig. Du må nesten bare prøve deg frem. Jeg foretrekker bare smør på svelene, jeg. Stakkars Nilma har varslet legging i lang tid nå Jeg tror jeg liker dem best naturell eller med brunost eller smør. Tror jeg. Men er gomme sunnmørsk? Det vil jeg nemlig ikke ha på. På sunnmøre har vi ikke gomme, men søst. Søst brukes imidlertid helst på lefser (som allerede er smurt med smørkrem). Jeg venter bare på at eilan, den soleklare autoriteten på området, skal komme og fortelle oss at vi tar helt feil, alle sammen. Siden jeg i alle andre sammmenhenger promoterer meg selv med tolkningsmangfold som stikkord, må jeg gjøre det samme her. Oppskriften din skal prøves ved første anledning, Nilma! Og sånn takke skal jeg ha meg. Rosalind! Tuller du med han Trond og han Roger, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3809 Del Skrevet 20. august 2008 På sunnmøre har vi ikke gomme, men søst. Søst brukes imidlertid helst på lefser (som allerede er smurt med smørkrem).Det var en like sjokkerende oppdagelse første gang jeg fikk det servert, som sukker på sveler. Søst og smørkrem er drøyt, selv for meg, som eller er glad i for mye av det gode. Mannen er på sin side dypt sjokkert over at jeg bruker søst på brødskiva. Oppskriften din skal prøves ved første anledning, Nilma! Og sånn takke skal jeg ha meg.Har du ikke en oppskrift som er nedarvet gjennom syv generasjoner, som det er helligbrøde å avvike fra? Når det er sagt, så synes jeg dette er en veldig god oppskrift; jeg lurer på om det er alle eggene som gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 20. august 2008 #3810 Del Skrevet 20. august 2008 Hva er forskjellen på søst og gomme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 20. august 2008 #3811 Del Skrevet 20. august 2008 Nå er det rett før jeg må stikke i kantina og hente en vaffel som svele-substitutt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3812 Del Skrevet 20. august 2008 Hva er forskjellen på søst og gomme?Er ikke det mer eller mindre det samme? :klø: Se f.eks. hos Tine. Nå er det rett før jeg må stikke i kantina og hente en vaffel som svele-substitutt....Kan ikke skjønne hva som har satt deg på den idéen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. august 2008 #3813 Del Skrevet 20. august 2008 Nå er det rett før jeg må stikke i kantina og hente en vaffel som svele-substitutt.... Vi får vafler i dag, vi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 20. august 2008 #3814 Del Skrevet 20. august 2008 Hva er forskjellen på søst og gomme? Er ikke det mer eller mindre det samme? :klø: Se f.eks. hos Tine. Jeg har bare erfaring med dravle og gome (som jeg alltid har kalt det, altså med enkel konsonant), der er førstnevnte ganske syrlig (eller bent frem sur ), og sistnevnte søt. Konsistensen er lik. Jeg har fått det servert til lefser, dvs ved siden av, ikke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalind Skrevet 20. august 2008 #3815 Del Skrevet 20. august 2008 Rosalind! Tuller du med han Trond og han Roger, eller? Og jeg liker best med smør og brunost på. Sånn som Fresi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. august 2008 #3816 Del Skrevet 20. august 2008 Men det rareste jeg har fått på sveler og vafler, er graut. Indre Nordmøre Brun, litt karamellaktig graut til fest og hvit semulegrøt til hverdags. Men ikke skyld på meg. Det er ikke jeg som er nordmøringen her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 20. august 2008 #3817 Del Skrevet 20. august 2008 Men det rareste jeg har fått på sveler og vafler, er graut. Indre Nordmøre Brun, litt karamellaktig graut til fest og hvit semulegrøt til hverdags. Men ikke skyld på meg. Det er ikke jeg som er nordmøringen her. Sikker på at det ikke er lefser med gome du sikter til? Det kan av og til se litt vassgrautaktig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. august 2008 #3818 Del Skrevet 20. august 2008 Nope. De kaller det graut, og det er semulegrynsbasert i enda større grad enn søst. Den brune er riktignok beslektet med gomme i framgangsmåten, men har grautkonsistens. Den hvite er bare vanlig semulegrøt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 20. august 2008 Forfatter #3819 Del Skrevet 20. august 2008 Men det rareste jeg har fått på sveler og vafler, er graut. Det høres da ualminnelig ekkelt ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. august 2008 #3820 Del Skrevet 20. august 2008 Det høres da ualminnelig ekkelt ut. Jeg sa ikke at det var godt, sa jeg? Men man må spise høflig når man er på gravferdssamtaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå