Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Mat er godt og hvorfor ikke nyte midt i uka også? Prøver å gjøre det av og til her også, men jeg kler meg ikke nødvendigvis i kjole... ;)
Nettopp, av og til er det midt i uka det virkelig gjør seg med litt ekstra. Tro meg, jeg har ikke for vane å gå i kjole hjemme, men for en gangs skyld tenkte det var hyggelig å ikke se ut som en slask, men prøve å stå i stil med maten. :ler:

Middagen din hørtes fantastisk ut, Nilma! Komplett med rosévin og kjole og det hele. :)
Jeg var ganske fornøyd selv. ;)

Nå skal jeg for én gangs skyld ikke sutre over å måtte være sosial. :sjokk:

I kveld skal vi treffe gode venner vi knapt har sett det siste halvåret til en øl (kanskje til og med utepils!) og en matbit, og det gleder jeg meg veldig til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nettopp, av og til er det midt i uka det virkelig gjør seg med litt ekstra. Tro meg, jeg har ikke for vane å gå i kjole hjemme, men for en gangs skyld tenkte det var hyggelig å ikke se ut som en slask, men prøve å stå i stil med maten. :ler:

Helt sant, jeg burde gå oftere i kjole, men av en eller annen grunn funker fancy undertøy og en litt gjennomsiktig neglisjé (hvordan skrives dette egentlig?) også ganske bra. :fnise:

Noen som har tips til retter som lar friske sommergrønnsaker virkelig komme til sin rett? Prver å planlegge hva jeg skal gjøre med overfloden av grønt jeg kjøpte på gårdsbutiken igår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjøpte du da?

Jordbær (må tilbake og kjøpe mer idag...), nydelige små blomkål, vårløk og små belger med sukkererter. Kjempegode.... Hvis de har spinat når jeg stiker innom idag, så må jeg ha det også. Sist var spinaten så åfrisk og sprø at den knakte når jeg tok i den... :)

I tillegg har jeg hauger med salat og klasetomater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet asparges (som skal få selskap av spekeskinke, parmesan og St. Bris i kveld) og sicilianske sitroner som skal bli limonade i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde en nydelig pastarett forrige helg; trofiettepasta, cherrytomater, erter, artiskokkhjerter, mozarella og parmesan. Det burde jo gå fint å bytte ut med / legge til noen av grønnsakene du har kjøpt? Kan forestille meg at både sukkererter, spinat og vårløk kan funke i ymse kombinasjoner, og klasetomater i biter i stedet for cherrytomater. Jeg har tenkt å lage samme retten i morgen, og legge til asparges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har handlet asparges (som skal få selskap av spekeskinke, parmesan og St. Bris i kveld) og sicilianske sitroner som skal bli limonade i morgen.
Nam!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg finner nok på noe. Igår ble de lett dampet i hjemmelaget urtesmør. Nydelig og noe jeg nesten kan spise hver dag... :) Jeg har også lyst på en kremet blomkålsuppe, så kanskje det blir forrett. Og så får jeg se hva jeg finner på butikken. Andebryst er jo også godt...

*gruble, tenke, planlegge*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jordbær (må tilbake og kjøpe mer idag...), nydelige små blomkål, vårløk og små belger med sukkererter. Kjempegode.... Hvis de har spinat når jeg stiker innom idag, så må jeg ha det også. Sist var spinaten så åfrisk og sprø at den knakte når jeg tok i den... :)

I tillegg har jeg hauger med salat og klasetomater.

Du kan lage Le Grand aïoli, med tørr rosé.

Bare et oppskriftseksempel - det finnes mange varianter der ute. Godt med blåskjell til også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lage Le Grand aïoli, med tørr rosé.

Bare et oppskriftseksempel - det finnes mange varianter der ute. Godt med blåskjell til også.

Mmmm.... ser nydelig ut! Skal tenke på den mens jeg er ute og jogger. Må trene litt så jeg kan spise alt jeg har lyst på uten snev av dårlig samvittighet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Det finnes jo mange oppskrifter på aïoli her på forumet dersom du er i beit.... ;)

:hoho:

Jeg er ikke særlig god på treretters middager en vanlig hverdag.

Derimot er jeg en kløpper på kjolebruk. :sjarmor:

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes jo mange oppskrifter på aïoli her på forumet dersom du er i beit.... ;)

Ja.... Akkurat idag er jeg ikke i beit for merkelige oppskrifter bestående av Mills majones og hvitløkspulver, men om behovet skulle oppstå vet jeg ihvetfall hvor jeg finner de. :ler:

Derimot er jeg en kløpper på kjolebruk. :sjarmor:

Jeg er litt misunnelig... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjole, varme og vin. Ingen treretters, men har spist ute :sjarmor:. Ha en fin helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt en super helg! :)

Fredag var vi som sagt ute med gode venner. Først spiste vi på et sted jeg i utgangspunktet var litt skeptisk til (de kaller maten sin "barbeque-tapas"...), men det var for så vidt greit, og det viktigste var jo det sosiale. Etterpå gikk vi på bar og tok et par drinker, og hadde det i det store og hele veldig trivelig.

Lørdag våknet vi til SOL, så etter frokost gikk vi til byen, mest for turens del. Utbyttet ble et Donna Hay til meg og et sykkelblad til mannen. Jeg så noen fine sommertopper i en butikk, men følte meg såpass ulekker etter tre kvarters tur at jeg fant det best å utsette prøvingen til en annen gang. Kaffe på utekafé før vi gikk hjem igjen. Vel hjemme bar det på verandaen med Morgenbladet, en stabel matblader og et aldri så lite glass rosévin. Utrolig, fantastisk deilig! :sol:

I går var det dessverre ikke så fint vær, så da ble det sløving inne, men det var i grunnen greit. Laget skikkelig søndagsmiddag (lammegryte med flageolettbønner og rosévin) og til og med dessert! - Îles flottantes med rosa praliner (spesielt medbrakt fra Lyon). :spise:

Veldig fornøyd og avslappet etter helgen, faktisk såpass at jeg våknet før klokken ringte i morges og var på jobb halv åtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det plutselig bli fint vær når jeg har mengder å gjøre på jobb, og ingen sjans i havet til å avspasere litt for å sitte på verandaen? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Hvorfor må det plutselig bli fint vær når jeg har mengder å gjøre på jobb, og ingen sjans i havet til å avspasere litt for å sitte på verandaen? :sur:

Hva med hjemme"kontor"? :lur::sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...