Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Var det i Sveits du bodde?

Ja, her er en mer blandet matkultur, både sveitsisk, tysk, fransk og italiensk. Når jeg tenker meg om kan jeg ikke huske om jeg har sett rene veggisresturanter, men de fleste stedene har jo vegetaralternativer på menyene ihvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grrrr....jeg lurer på hvem som kom på den "geniale" idéen å gi alle offentlige kontorer og tjenester 800-nummre som ikke kan ringes fra utlandet.... :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klappe trøstende på onyx*

Hos meg fungerer dessverre ikke hjernen i dag. :sukk:

Takk, det hjelper med litt trøst... snufs... Heldigvis har mannen et par direktenummre til saksbehandlere (som tydligvis gikk hjem leeenge før klokka 3 idag), så mandag skal jeg ringe og tvinge dem til å gi meg et nummer jeg kan ringe!!

Nå går jeg heller til byen og handler litt mat, kanskje tunfisk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Bank, bank, kan jeg komme inn?

Fant et innlegg fra deg i en gammel tråd, der du omtaler en gryterett med karri som du serverer bl.a peanøtter og chutney aparte. Kan man være så frekk å be om oppskrift på denne gryteretten? Den hører mistenkelig lik ut noe jeg tidligere spiste på min favorittrestaurant, og som smakte ufattelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fjellsippa
En fin bieffekt av ferieturer er at jeg blir ekstra inspirert til å lage mat etterpå, både fordi jeg har fått nye impulser, og fordi jeg rett og slett har savnet å lage mat.

Hei Nilma :vinke:

Jeg er bare innom for å hente litt inspirasjon og tips i matveien, og her var det som vanlig mye å hente. Takk for det. :)

Er så enig med deg når det gjelder ferieturer og inspirasjon til matlaging når man kommer hjem. Noe av det første jeg gjør etter lengre fravær hjemmefra er å innta kjøkkenet. Noen ganger er det fordi jeg har hentet inspirasjon fra god mat som jeg har spist. Andre ganger er det fordi den maten jeg har fått servert ikke var god i det hele tatt. Da er det ekstra godt å komme hjem på eget kjøkken, og få min egen hånd på matlagingen. Mange dårlige retter som man får servert ute, har stort potensiale til å bli bra når man selv får formet oppskriften litt. Og så har jeg også en tendens til å savne det å lage mat når jeg ikke gjør det på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hjemme, og jeg må bare innom for å takke for alle de gode restaurant-tipsene jeg har "stjålet" fra dagboka her. Vi har spist utrolig mye godt! Rapport kommer inne hos meg når jeg får tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg :)
Takk, håper du også har hatt en fin helg!

Bank, bank, kan jeg komme inn?
Selvfølgelig, bare hyggelig!

Fant et innlegg fra deg i en gammel tråd, der du omtaler en gryterett med karri som du serverer bl.a peanøtter og chutney aparte. Kan man være så frekk å be om oppskrift på denne gryteretten? Den hører mistenkelig lik ut noe jeg tidligere spiste på min favorittrestaurant, og som smakte ufattelig godt.
Jeg lurer på om det kan være denne du mener. :) (Jeg ser jeg har glemt chutney her, men dette er så vidt jeg kan huske den eneste retten jeg bruker både chutney og peanøtter til).

Jeg er bare innom for å hente litt inspirasjon og tips i matveien, og her var det som vanlig mye å hente. Takk for det. :)
Det var hyggelig å høre.

Er så enig med deg når det gjelder ferieturer og inspirasjon til matlaging når man kommer hjem. Noe av det første jeg gjør etter lengre fravær hjemmefra er å innta kjøkkenet. Noen ganger er det fordi jeg har hentet inspirasjon fra god mat som jeg har spist. Andre ganger er det fordi den maten jeg har fått servert ikke var god i det hele tatt. Da er det ekstra godt å komme hjem på eget kjøkken, og få min egen hånd på matlagingen. Mange dårlige retter som man får servert ute, har stort potensiale til å bli bra når man selv får formet oppskriften litt. Og så har jeg også en tendens til å savne det å lage mat når jeg ikke gjør det på en stund.
:Nikke:

Vel hjemme, og jeg må bare innom for å takke for alle de gode restaurant-tipsene jeg har "stjålet" fra dagboka her. Vi har spist utrolig mye godt! Rapport kommer inne hos meg når jeg får tid :)
:hoppe: Så bra! Gleder meg til rapport!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyon dag 1 og 2, fredag og lørdag.

Etter å ha sittet på jobb og trippet i fire timer, kunne vi endelig ta på tur klokka 11.30 – hjem for å hente bagasjen og deretter til flyplassen. Turen i seg selv gikk veldig greit, ventet en stund på flybytte i Oslo, deretter direktefly til Lyon. Vi tok buss inn til sentrum, og fra stasjonen var det bare en kort spasertur til hotellet vårt. Helt greit hotell, sentralt, ok størrelse på rommet og fint bad (med badekar). Når det gjelder badet er jeg riktignok klar over at franskmenn generelt ikke er så store, men dusjen var rett og slett litt festlig; jeg med mine 174 cm måtte krøke meg for å få skyllet håret, for ikke å snakke om hvordan det så ut når den 15 cm høyere mannen skulle dusje. :ler:

Klokken var over 22 da vi hadde sjekket inn, og sultne som vi var la vi av gårde på jakt etter litt mat. Det nærmeste vi fant var McDonald’s :overrasket: og en pizzarestaurant, så valget var i grunnen enkelt. Nå er ikke pizza det beste jeg vet, men den vi fikk servert her var en av de bedre utgavene; jeg hadde en med fire oster – rikelig med mozarella, brie, gorgonzola og chèvre – på en nydelig bunn som var sprø uten å være hard. På dette tidspunktet var vi klare for et bad og rett til køys.

Lørdags morgen våknet vi tidlig, som alltid første dagen på ferie. En liten titt ut av vinduet viste at de dystre værmeldingene ikke hadde slått til, lett skydekke og sol lovte godt. Frokost spiste vi på et lite bakeri rett over veien, lekre små smørspekkede bakverk, frisk appelsinjuice og kruttsterk kaffe – herlig!

Vi startet med å gå fra hotellet til Place Bellecour, som lå to minutter fra hotellet vårt, der vi bare ruslet rundt en liten stund for å la feriefølelsen riktig sette seg i kroppen. Deretter la vi i vei i retning av Croix Rousse, en liten høyde over byen, som tidligere var tilholdssted for byens silkevevere. Ikke stedet for de store severdighetene, men stemningsfullt og med god utsikt over byen. Vi snirklet oss oppover smale gater, blant annet gjennom en liten park der det vokste busker med store klaser av rosa blomster. Blomsterduft, solvarme og fantastisk utsikt over Lyon = tilnærmet lykke.

Etter litt utforskning av Croix Rousse fant vi ut at det var på tide med lunsj, så vi fulgte en litt annen rute nedover mot byen for å komme til Maison Villemanzy, som vi hadde sett anbefalt flere steder. Anbefalingene viste seg å være vel fortjente. Jeg spiste kamskjell på søtpotetpuré, mens mannen hadde kylling med grønnsaker, og til dessert hadde vi hhv. blanchmange med Romanoff-jordbær og Crème brûlée - alt smakte deilig og var lekkert servert. Rosévin til.

På ettermiddagen tok vi metroen til Stade Gerland for å se Lyon-Rennes. Det var sikkert en bra kamp, jeg for min del var mest opptatt av å sole meg og høre på supportersangene. :ler: På tur derfra fikk jeg bekreftet en av mine fordommer ang. søreuropeere og bilkjøring; jeg ble rett og slett påkjørt – på gangveien! Det var bare et lett dunk i leggen, så jeg har ikke fått varige mén akkurat, men jammen ble jeg skremt.:overrasket:

En rask tur innom hotellet for å freshe oss litt opp, så gikk vi på jakt etter en restaurant for kvelden. Ukarakteristisk nok hadde vi ikke bestilt bord, så vi gikk litt rundt på måfå, og måtte snu i døra et par steder fordi det var fullt. Til slutt fant vi da en restaurant som så brukbar ut, men det var kanskje det minst vellykkede måltidet i Lyon. Forrettene var gode, foie gras til meg og røkelaks til mannen. Jeg måtte selvfølgelig bestille Bresse-kylling da jeg så det på menyen, og den hadde for så vidt god smak, men tilberedningen var heller stusselig; den var mer kokt enn stekt, så den hadde et tykt lag av blekt og fett skinn, i en heller tam saus. Mannens kalv var marginalt bedre, men heller ingen höydare. Til dessert hadde vi sjokoladefondant, som smakte ok, men var vel mye stekt. Côtes du Rhône-vinen vi drakk var imidlertid veldig god. ;)

Tross påkjørsel og middelmådig middag hadde vi hatt en herlig første dag i Lyon. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skulle jeg akkurat inn og spørre om du var like treg som meg til å skrive referat, men jeg ser jo at jeg må skylde på at du kom hjem før meg ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Så flott refererat! Det er nesten som å reise selv. Vi burde igrunn planlegge ulike reisemål, slik at vi får maks ut av referatene. Miljøvennlig er det også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife
Selvfølgelig, bare hyggelig!

Jeg lurer på om det kan være denne du mener. :) (Jeg ser jeg har glemt chutney her, men dette er så vidt jeg kan huske den eneste retten jeg bruker både chutney og peanøtter til).

Takk, takk, den høres ut som den jeg pleide å bestille, skal prøve den. Når jeg fikk den servert var det også bananskiver ved siden av. Mm, gleder meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

:hoppe: for referat!

På tur derfra fikk jeg bekreftet en av mine fordommer ang. søreuropeere og bilkjøring; jeg ble rett og slett påkjørt – på gangveien! Det var bare et lett dunk i leggen, så jeg har ikke fått varige mén akkurat, men jammen ble jeg skremt.:overrasket:

I Frankrike er det viktig å være oppmerksom på at bilene ikke stopper for fotgjengere i gangfelt - de sikter på dem. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott refererat! Det er nesten som å reise selv. Vi burde igrunn planlegge ulike reisemål, slik at vi får maks ut av referatene. Miljøvennlig er det også. :ler:
Bra plan! :tommelsmil:

Takk, takk, den høres ut som den jeg pleide å bestille, skal prøve den. Når jeg fikk den servert var det også bananskiver ved siden av. Mm, gleder meg :)
I originaloppskriften (mammas oppskriftskort fra 70-tallet) står det en mengde forslag til tilbehør, fra stekte løkringer til hermetiske mandarinbåter. Håper den er noe i nærheten av den du leter etter. :)

:hoppe: for referat!

I Frankrike er det viktig å være oppmerksom på at bilene ikke stopper for fotgjengere i gangfelt - de sikter på dem. :ler:

:hoho: Det har jeg ingen problemer med å tro på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trøtt i dag - var på farten i hele går ettermiddag og kveld, og i tillegg kom mannen hjem fra jobbmiddag kl. 00.30 og var usedvanlig pratsom. :forvirret: (Men han er nå litt søt også, han sendte meg melding mellom hovedrett og dessert for å fortelle om maten. :fnise:)

Må gå å lage en kanne Maragogype (som jeg kjøpte bare på grunn av navnet - barnslig - jeg?!?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Trøtt i dag - var på farten i hele går ettermiddag og kveld, og i tillegg kom mannen hjem fra jobbmiddag kl. 00.30 og var usedvanlig pratsom. :forvirret: (Men han er nå litt søt også, han sendte meg melding mellom hovedrett og dessert for å fortelle om maten. :fnise:)

Sånn gjør mannen min også etterhvert!

Vi har trent dem godt. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...