Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sildemiddagen ble slett ikke verst! :)
Høres i grunnen ganske godt ut, selv for en sildeskeptiker. :) Og den grønnsaksvarianten må jeg bare huske, den hørtes helt nydelig ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

God tur, Nilma.

Jeg minner dessuten om at det var du som la listen for ferierapportskriving her inne. :lur:

Et par glass vin for meg også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blafrer reisesommerfuglene i magen min, og jeg kan tenke meg at du har det på samme måten. Fikk reservert bord på diverse restauranter i går kveld, men har også latt en passe dose være åpen sånn at impulsiviteten kan råde litt. Gleder meg til å teste ut spasertur-kortstokken, samt endelig å få sett teknisk museum i London.

Hvilke planer har dere bortsett fra fine dining? Er det en langhelg dere skal være borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur, Nilma.
Tusen takk!

Jeg minner dessuten om at det var du som la listen for ferierapportskriving her inne. :lur:
Ulp.

Et par glass vin for meg også?
:tommelsmil:

Nå blafrer reisesommerfuglene i magen min, og jeg kan tenke meg at du har det på samme måten. Fikk reservert bord på diverse restauranter i går kveld, men har også latt en passe dose være åpen sånn at impulsiviteten kan råde litt. Gleder meg til å teste ut spasertur-kortstokken, samt endelig å få sett teknisk museum i London.
Lyst til å fortelle hvilke? :) Jeg har faktisk vært overraskende lite nevrotisk i restaurantplanleggingen denne gangen, har kun bestilt bord hos Bocuse. :overrasket:

Reisesommerfuglene er i full sving, ja, jeg våknet før 6 i morges - skulle tro jeg ikke hadde vært sør for Vollan før. :ler:

Hvilke planer har dere bortsett fra fine dining? Er det en langhelg dere skal være borte?
Vi skal være til tirsdag, så vi har tre hele dager. Egentlig har vi ikke så mange fastlagte planer. Har funnet ut at det er tre "viktige" bydeler, så vi har tenkt å tilbringe en dag i hver av dem, rusle rundt og se hva vi finner, sitte på kafé - i det hele tatt slappe av og kose oss. :) Har sett oss ut et par museer, funnet noen matmarkeder, og skal kanskje på kirkekonsert på søndag. Og så må vi selvsagt på fotballkamp. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh, det høres koselig ut! Nesten så jeg blir misunnelig enda jeg også skal ut og reise :).

Når det gjelder restauranter så deler jeg mer enn gjerne lista, men den har jeg hjemme, og med min teflonhukommelse så gikk navn på restaurant inn det ene og ut det andre øret ;). Men vi skal i alle fall spise på "D Sum 2", en dim sum restaurant. Har litt dilla på dim sum, og spiser det så ofte sjansen byr seg. Ikke så veldig ofte, siden det ikke er noe sånn å få her i byen. Ellers er jeg veldig glad for at ikke du også har slettet dagboken din, for jeg fant mange fine linker her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dim sum har jeg faktisk aldri spist, det må jeg få gjort noe med snart. Gleder meg til London-rapport! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur Nilma!

Og ja, nå har jeg litt forventninger til matrapportene her altså..... ;)

Forresten, idag skal jeg grille et par små dorader og servere med safranrisotto, men hva slags grønnsaker skal jeg ha til? passer det med fenikkelsalat, eller safe med grønn asparges? Jeg Må jo ikke ha grønnsaker heller, jeg kan løse det problemet med en salat e.l. til forrett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Forresten, idag skal jeg grille et par små dorader og servere med safranrisotto, men hva slags grønnsaker skal jeg ha til? passer det med fenikkelsalat, eller safe med grønn asparges? Jeg Må jo ikke ha grønnsaker heller, jeg kan løse det problemet med en salat e.l. til forrett....

Jeg vil tro at alle de alternativene passer godt! :)

Ang. fennikelsalat så er jeg ikke for glad i for sprø og knasende konsistens på grønnsakstilbehøret når jeg spiser noe så "mykt" som risotto, men det er bare min personlige preferanse. Smaksmessig burde det jo passe strålende med fennikel.

Grønn asparges begynner ellers å komme i sesong i feks i Italia nå, så jeg synes det er lurt. Du kan jo evt grille den, for å gjøre en ny vri? Det synes jeg er kjempegodt til stekt/grillet fisk.

Ellers kan jo braisert bladspinat kanskje være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville gått for hvitvinsdampet fennikel. Fennikel, safran og hvit fisk er jo en veldig god og klassisk kombinasjon. Du kunne jo eventuelt også krydret fennikelen med hele fennikelfrø. :) Men asparges eller dampet spinat ville selvfølgelig ikke vært dumt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg tror jeg ville gått for hvitvinsdampet fennikel. Fennikel, safran og hvit fisk er jo en veldig god og klassisk kombinasjon.

Hvitvinsdampet fennikel høres supergodt ut - jeg tenkte også på det (etter gårsdagens rotgrønnsaker i hvitvin), men har ikke laget det selv, bare spist det ute.

Fortell hvordan du lager det da, Zia! :hoppe:

Er det bare å koke fennikel under lokk i en liten skvett hvitvin til den er mør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hvitvinsdampet fennikel høres supergodt ut - jeg tenkte også på det (etter gårsdagens rotgrønnsaker i hvitvin), men har ikke laget det selv, bare spist det ute.

Fortell hvordan du lager det da, Zia! :hoppe:

Er det bare å koke fennikel under lokk i en liten skvett hvitvin til den er mør?

:Nikke::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Takk! :)

Det var sånn jeg gjorde det med grønnsakene mine i går også, med litt sitron, urter og smør tilslutt. Kanskje fennikelen også kunne ha lyst på en liten skvett pastis å dampe i? :lur:

Dette skal testes snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Det var sånn jeg gjorde det med grønnsakene mine i går også, med litt sitron, urter og smør tilslutt. Kanskje fennikelen også kunne ha lyst på en liten skvett pastis å dampe i? :lur:

Dette skal testes snart.

Ja! Pastis glemte jeg. Både bare pastis, bare hvitvin og pastis og hvitvin er nydelig. Og smør er jo alltid godt sammen med grønnsaker. Evt. kan man bruke litt olivenolje hvis det passer bedre sammen med rettens øvrige komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sikkert dumt spørsmål, men bruker dere da bare hvitvin eller eller bruker dere en skvett vann også?

Forresten spiste vi den gulrot- og linsesuppen i går, Eudydike. Den ble veldig god, men først litt tam. Kanskje er det noen av kryddrene mine som begynner å bli for gamle? Litt etterkrydring hjalp betraktelig. Nå har vi faktisk gått tom for gulrøtter, så dagens plan med å teste gulrotpureen din må vente til etter neste handletur. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...