Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Hihihi, bra det ikke var bare meg som rullet med øynene over fiskemattråden på mat&drikke. Det holdt hardt å ikke kommentere, jeg har et par saftige på lager til vedkommende...

Men det er utrolig hva som kommer som forslag om man spør om noe på mat&drikke, både innen hverdagsmat og festmat. Synes mange bruker enorme mengder smør, fløte etc etc... Jeg er jo rene gjerrigknarken på denslag til sammenligning. :)

Skal forresten til Nice engang i juni, som om noen vet hva jeg kan spise der så syng ut!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det er litt dårlig gjort å gjøre narr av andre slik, må jeg bare legge inn den desidert verste oppskriften jeg har sett på matforumet:

Kyllingform (...)

Denne husker jeg faktisk! Jeg stusset veldig over at man blandet majonespose på majonespose oppi, for ikke å snakke om potetgullet :fnise:. Tar jeg ikke feil, ble den lagt ut flere ganger av en bruker som pleide å få den hjemme hos moren sin eller noe. Tenk at du fant frem til den :rødme:

Sånn, nok baksnakking, det er ikke pent. Og jeg er glad i mat med fløte og creme fraiche ... kanskje bare i litt mer moderate mengder enn det jeg nettopp leste :engel:

I den andre enden av skalaen så husker jeg også en tråd der noen ønsket alternativer til olje i wok, fordi 1 ss olje med grønnsakene i woken ville velte hele dietten. Da var det blant annet en som woket i 1-2 ss vann, husker jeg. Og da følte jeg meg som en liten fettfråtser, altså. :fnise:

:overrasket:

Denne har jeg derimot ikke lest. Jammen er jeg glad for at jeg ikke er på diett. Fettfråtser står frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den kyllingformen ser så ekkel ut at jeg kan ikke forestille meg at noen faktisk orker å spise det.... Jeg lurer litt på hva jeg hadde gjort om jeg kom på besøk til noen som faktisk serverte griseriet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk potetgullet var det minst ekle (all den majonesen, derimot...), så om jeg hadde fått servert den retten tror jeg at jeg hadde spist potetgullet og latt resten ligge igjen. :lur:

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke ta den helt ut? Jeg synes at man også bør tilsette et beger crème fraîche, samt en flaske flytende melange. Og så bør man helle en pose cheez doodles oppå potetgullet. :sexy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke ta den helt ut? Jeg synes at man også bør tilsette et beger crème fraîche, samt en flaske flytende melange. Og så bør man helle en pose cheez doodles oppå potetgullet. :sexy:
Det er vel helgeversjonen det, da - når man virkelig skal skeie ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

urk... hvor er spysmilien når man virkelig trenger den? Noe sånt tror jeg ikke vil servert min verste fiende, ikke engang svigermor!

Tuller, min svigermor er søt og grei. :)

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: "Heldigvis" har vi ikke fristelser av det kaliberet her, men selv på den lokale delikatessebutikken har jeg kommet til at jeg egentlig burde sende mannen med handlelapp når vi skal ha noe. :lur:

Tviler på at det hadde hjulpet å sende mannen, han er ganske ukritisk til priser... Så forbudet mot delikatessebutikken gjelder vel så mye han, ja, kanskje mest han.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, vi får "fråtse" litt i kvalme oppskrifter, så føler vi oss kjempesunne når vi lager mat senere. ;)

Angående kvalm mat. Oppe i alpene her er det endel av skiresturantene som glatt kan sette rekord i tette blodårer og hjerteinfarkt. En meget populær rett består hovedsakelig av en dyp tallerken smeltet ost med brød i midten toppet med egg og pølse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann i wok? :overrasket:

En ting er jo om noen ønsker å spise slike retter en sjelden gang, men jeg synes det er litt skummelt at det blir oppfattet som hverdagsmat. Men kylling er visstnok sunt kjøtt, så da er det vel greit nok? ;)

Jeg husker selv en samtale jeg hadde for noen år siden. Jeg hadde laget en pastasalat med store mengder grønnsaker og den falt i god smak hos ei som var på besøk og som på forhånd hadde fortalt at hun ønsket å gå litt ned i vekt. Hun ville gjerne ha oppskriften og den fikk hun. Hun spurte seg gjennom hele oppskriften om jeg trodde man kunne utelate bønner, gulrøtter, vårløk, paprika, tomater, agurk og til slutt satt hun igjen med pesto, pasta og fetaost. Selvsagt kan man spise det også og så godt som pesto og feta er, smaker det sikkert også ok. Men spesielt sunt er det da ikke mer.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke ofte min egen dagbok gjør meg kvalm, men nå er det på grensen.

:ler:

Kanskje vi skal bytte tema? Ved en misforståelse handlet både samboer og jeg inn store mengder gulrøtter. Jeg har (igjen :sjenert: ) lyst til å prøve noe nytt, så kanskje dere har noe å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:ler:

Kanskje vi skal bytte tema? Ved en misforståelse handlet både samboer og jeg inn store mengder gulrøtter. Jeg har (igjen :sjenert: ) lyst til å prøve noe nytt, så kanskje dere har noe å anbefale?

Gulrotpuré med ingefær er min store slager i sånne tilfeller, men det har jeg sikkert sagt mange ganger før. Uansett hvor mange gulrøtter vi bruker i en sånn puré, så spiser vi dem opp. Et slags omvendt brødunder, kan man si, men med gulrøtter. :ler:

Ellers laget jeg en veldig god gulrot- og klementinsuppe med julekrydder i julen (har oppskriften hjemme, tror jeg, den er fra Good Food). Ikke akkurat klementinsesong, men appelsiner kan sikkert brukes (med en liten klype sukker?).

Denne suppen er heller ikke verst - og du blir kvitt 1 kilo gulrøtter (men det er en diger porsjon. Kan fryses, forresten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I et av mine matblad er en oppskrift med appelsin- og gulrotrisotto. Kort oppsumert, vanlig risotto laget med strimler av appelsinskall, tilsatt appelsinsaft til slutt og servert med smørdampede gulrotterninger og finhakket frisk rosmarin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Tviler på at det hadde hjulpet å sende mannen, han er ganske ukritisk til priser... Så forbudet mot delikatessebutikken gjelder vel så mye han, ja, kanskje mest han.... ;)
Mannen er ikke så kritisk til pris, men han har ikke peiling nok på mat til å gå amok i delikatessebutikken. :ler:

Angående kvalm mat. Oppe i alpene her er det endel av skiresturantene som glatt kan sette rekord i tette blodårer og hjerteinfarkt. En meget populær rett består hovedsakelig av en dyp tallerken smeltet ost med brød i midten toppet med egg og pølse....
Det tror jeg så gjerne, måltidet vi fikk i Zürich der tre av fire retter hadde ost som hovedingrediens har satt varige spor i minnet.

Hun spurte seg gjennom hele oppskriften om jeg trodde man kunne utelate bønner, gulrøtter, vårløk, paprika, tomater, agurk og til slutt satt hun igjen med pesto, pasta og fetaost.
:overrasket:

Denne suppen er heller ikke verst - og du blir kvitt 1 kilo gulrøtter (men det er en diger porsjon. Kan fryses, forresten).
Den har jeg også på "skal lage"-listen min. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NÅ er det straks helg! :hoppe:

Skal trene, hjem og dusje og så til en venninne for god mat, skravling og rødvin (og det med barn i huset, og mannen hennes bortreist :sjokk:). Resten av helgen skal jeg gjøre minst mulig, kanskje finpusse litt på Lyon-planene, og slappe mest mulig av.

God helg til dem som titter innom. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen er ikke så kritisk til pris, men han har ikke peiling nok på mat til å gå amok i delikatessebutikken. :ler:

Det tror jeg så gjerne, måltidet vi fikk i Zürich der tre av fire retter hadde ost som hovedingrediens har satt varige spor i minnet.

Min mann har ikke så mye peiling han heller, man han er glad i mat og kjøper glatt alt han ser og har lyst på... Det kan bli litt mye til tider. ;)

Jeg er dypt imponert over sveitsernes generelle evne til å stappe i seg store mengder ost. At ikke halvparten av befolkningen er smellfeite og hjertesyke er meg en gåte! Jeg tror rett og slett det bør forskes på... :fnise: For all del, jeg spiser gjerne raclett og fondue, men ikke HVER helg. Og når jeg kjøper ost til raclett/fondue i ostebutikken så er porsjonsberegningene 200 gram ost per person! Det har vi til nå ennå ikke klart å stappe i oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...