Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Oi, her var det som vanlig mye spennende og underholdende lesing, skjønner jeg går glipp av ting når jeg reiser vekk uten laptop... 1 uke hos svigers og der står ikke kulinarisk nytelse i høysetet. -1,5 kilo er et sikkert bevis på det ihvertfall... Her snakker vi om mennesker som gjerne spiser "muggost" bortsett fra at muggen nok ikke var på osten i utgangspunktet. Og stekt fiskepudding uten smak og med helt bløt konsistens + hurtigris... Urk, det er et under at jeg lever egentlig. :fnise:

Vel, hjemme på eget kjøkken, o'takk og lov, men nedsyltet i forkjølelse og/eller influensa så nå trenger jeg oppkvikkingsmat! Hva egner seg til frisk-i-en-fei-mat da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr
Den ekleste dyrimatenopplevelsen jeg hadde i 2007 var larver i appelsinen min. De hadde samme fasong og farge somde små "saftposene" fruktkjøttet er bygget opp av, og jeg så ikke at de var der før etter at jeg hadde tatt en bit og svelget den ned. Da oppdaget jeg at "saftposene" rørte på seg..... uææææh. Men jeg har kommet over det.

Jeg tror ikke jeg er så pysete på området, for hva annet enn appelsin bestod den marken egentlig av? Det samme tenker jeg om mark i økologisk mel (som nærmest er umulig å unngå, og har man vært heldig å unngå det er det fordi man spiser opp melet før marken har utviklet seg skikkelig) - marken har jo bare ernært seg av melet? :engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel mest det at appelsinmarken rørte på seg som ga meg frysninger. Ellers er jeg ikke så pinglete, og overser som deg glatt litt ekstra proteiner i melet så sant bakverket skal varmebehandles. Men når ting rører på seg, står jeg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Nettopp. Det er tanken på at det er levende som er verst. Jeg spiser ikke akkurat appelsinmark, heller, bare så det er sagt. :fnise:

Jeg leste forresten om en fyr i Magasinet for noen uker siden, som reiste rundt i verden for å smake på sære delikatesser. Jeg fikk ikke lyst på italiensk forbudt ost etter det, for å si det sånn. :spysmiley:

Den var full av levende mark under et slags dekkende "ostelokk". Ørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig har det gått opp for meg at det bare er en måned igjen til Lyon-turen! :juhu: Må begynne å planlegge! :overrasket:

Tiden løper Nilma. ;) Jeg har ikke besøkt Lyon men jeg gleder meg til å lese

dine reisebrev derifra.

*jeg spiser ost med og uten mugg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekleste dyrimatenopplevelsen jeg hadde i 2007 var larver i appelsinen min. De hadde samme fasong og farge somde små "saftposene" fruktkjøttet er bygget opp av, og jeg så ikke at de var der før etter at jeg hadde tatt en bit og svelget den ned. Da oppdaget jeg at "saftposene" rørte på seg..... uææææh. Men jeg har kommet over det.
:spy:

Her snakker vi om mennesker som gjerne spiser "muggost" bortsett fra at muggen nok ikke var på osten i utgangspunktet.
:fnise: Og hurtigris...uff!

Vel, hjemme på eget kjøkken, o'takk og lov, men nedsyltet i forkjølelse og/eller influensa så nå trenger jeg oppkvikkingsmat! Hva egner seg til frisk-i-en-fei-mat da?
Hva som helst du har mest lyst på, egentlig. Og konjakk.

God bedring!

Det samme tenker jeg om mark i økologisk mel (som nærmest er umulig å unngå
:overrasket: Er det det? Det har jeg heldigvis unngått, men jeg tror jeg kommer til å studere innholdet grundig neste gang jeg åpner en melpakke.

*Står frem som pyse mht. levende ting i mat*

Jeg leste forresten om en fyr i Magasinet for noen uker siden, som reiste rundt i verden for å smake på sære delikatesser. Jeg fikk ikke lyst på italiensk forbudt ost etter det, for å si det sånn. :spysmiley:

Den var full av levende mark under et slags dekkende "ostelokk". Ørk.

Det tror jeg at jeg så på tv en gang. Det er ost med vel mye personlighet etter min smak.

Tiden løper Nilma. ;) Jeg har ikke besøkt Lyon men jeg gleder meg til å lese

dine reisebrev derifra.

Oj, takk for tilliten! Akkurat nå driver jeg og teller på knappene om jeg skal prøve å få bord hos Paul Bocuse; jeg har hørt at det skal være litt "touristy" der, men samtidig får man vel ikke tre Michelinstjerner uten grunn. Og så aner jeg ikke hvor vanskelig det er å få bord der, kan jo hende vi er for sent ute allerede. :vetikke: Må ta en sjefsavgjørelse snart!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
:overrasket: Er det det? Det har jeg heldigvis unngått, men jeg tror jeg kommer til å studere innholdet grundig neste gang jeg åpner en melpakke.

*Står frem som pyse mht. levende ting i mat*

Jeg åpnet engang en pakke økologisk müsli som beveget seg skikkelig. Bestyrtet ringte jeg produsenten for å klage. Den humrende damen i telefonen fortalte meg da at dette var ikke uvanlig med økologiske kornprodukter. Og faktisk høres det nokså fornuftig ut. Det er ulovlig med sprøytemidler for at det skal anses som økologisk. Derfor vil det ofte ligge anlegg for "dyr" i maten, og slike produkter har så vidt meg bekjent kortere holdbarhetsdato enn ikkeøkologisk korn. De vil dermed dukke opp før eller siden. Og helst siden.

Men i bunn og grunn er en liten mark eller to bedre enn sprøytemidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den humrende damen i telefonen fortalte meg da at dette var ikke uvanlig med økologiske kornprodukter. Og faktisk høres det nokså fornuftig ut. Det er ulovlig med sprøytemidler for at det skal anses som økologisk.
Når du sier det sånn er det jo egentlig innlysende at faren for dyr er større i økologisk mat. Men det betyr ikke at jeg liker det! :ler: *frem med melsikten*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier det sånn er det jo egentlig innlysende at faren for dyr er større i økologisk mat. Men det betyr ikke at jeg liker det! :ler: *frem med melsikten*

Eggene er sikkert mindre enn som så.... :lur:

God bedring til Onyx, kos deg med noe godt å spise og noe sterkt i glasset. Du er tapper som har overlevd en slik uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggene er sikkert mindre enn som så.... :lur:
*putter fingrene i ørene og synger lalalalala*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, takk for tilliten! Akkurat nå driver jeg og teller på knappene om jeg skal prøve å få bord hos Paul Bocuse; jeg har hørt at det skal være litt "touristy" der, men samtidig får man vel ikke tre Michelinstjerner uten grunn. Og så aner jeg ikke hvor vanskelig det er å få bord der, kan jo hende vi er for sent ute allerede. :vetikke: Må ta en sjefsavgjørelse snart!

Du får heller prøve å bestille bord så finner du raskt ut om du trenger å spare litt eller ikke! :fnise: En del av disse stjerneresturantene er jo så kjente at de blir litt komersielle og "touristy" som du sier, men det er jo en grunn til at de har fått disse stjernene da. Men klart, det gjør jo noe med stemningen om nabobordet er fullt av bråkete turister i shorts og t-skjorte. ;)

Angående dyr i økologiske varer, er det virkelig så vanlig? Kjøpte økologisk müsli og der kravlete det fluer rundt. Æsj, den ble raskt levert tilbake! Nå bruker jeg mye økologiske kornprodukter, men jeg har faktisk aldri opplevd dyr annet enn denne ene gangen.

*super konjakk av kjøkkenglass*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
*Har nettopp sett "Yum yum med Noman" på NRK 1* :murvegg:

Jeg også! Hvorfor kan de ikke lage litt mer interessante og ukjente ting? I det spanske programmet laget de kjøttboller, gazpacho og tortilla. I det greske programmet gresk salat, suppe og tzatziki. Hvem i Norge er det som ikke kjenner veldig godt til og kan lage disse rettene? Eller sier jeg bare dette fordi jeg er langt over gjennomsnittlig interessert i matlaging? :klø: I alle fall er disse programmene fullstendig uinteressante for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Jeg også! Hvorfor kan de ikke lage litt mer interessante og ukjente ting? I det spanske programmet laget de kjøttboller, gazpacho og tortilla. I det greske programmet gresk salat, suppe og tzatziki. Hvem i Norge er det som ikke kjenner veldig godt til og kan lage disse rettene? Eller sier jeg bare dette fordi jeg er langt over gjennomsnittlig interessert i matlaging? :klø: I alle fall er disse programmene fullstendig uinteressante for meg.

Eller hvorfor kan de ikke finne en programleder og en gjest/kokk som faktisk kan lage mat når de først bestemmer seg for egenprodusert matprogram på kveldstid etter flere års pause?

Det minner meg ikke så rent lite om NRKs hageprogrammer. Laget etter innfallsmetoden, fullstendig uten regi, og komplett meningsløse og blottet for informasjonsverdi for enhver som vet det aller minste om hage fra før. Hageprogram for dem som gir blaffen i hage, altså, og matprogram for dem som foretrekker frossenpizza og aldri har hørt om gresk salat.

Ellers kan du jo benytte deg av tilbudet til å gå inn på NRKs nettsider nå etter sending og diskutere hvordan man kan friske opp en frossenpizza. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk glipp av gårdagens program, men det er ikke noe savn, skjønner jeg. :fnise: Jeg skjønner forresten hva dere mener etter å ha sett det forrige, men jeg tror nok Badiane har et poeng i at disse rettene kanskje ikke er riktig like kjent blant alle som blant oss matnerder. ;) Men likevel burde det vel være mulig å få til noe litt mer spenstig?

Hageprogram for dem som gir blaffen i hage burde derimot være midt i blinken for meg. :sjenert:

Ellers kan du jo benytte deg av tilbudet til å gå inn på NRKs nettsider nå etter sending og diskutere hvordan man kan friske opp en frossenpizza. :sprettoy:
Kan jeg slippe, værsåsnill?

For øvrig kan jeg meddele at det er fryktelig vanskelig å skrive på tastatur med bandasje på venstre pekefinger. Jeg hadde et lite uhell med kniven da jeg skulle skjære opp fisk i går, så jeg greide å skjære av en del av neglen og vevet under. :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
For øvrig kan jeg meddele at det er fryktelig vanskelig å skrive på tastatur med bandasje på venstre pekefinger. Jeg hadde et lite uhell med kniven da jeg skulle skjære opp fisk i går, så jeg greide å skjære av en del av neglen og vevet under. :gråte:

:hår:

Håper det gror fort! :)

Ellers gjelder en del av ankepunktene mine mot programmet i går at det rett og slett er ganske dårlig laget. Man har ikke klart nok for seg hva siktemålet er: portrett av et enkeltmenneske? program om måltids- og matkultur i Hellas? matprogram?

Det blir ingen av delene, men litt retningsløs, improvisert pludring om alt og ingenting. Kunne sikkert fungert som en kort reportasje i et magasinprogram, men ikke som et eget matprogram i beste sendetid. Skal pludring fungere, må det være godt planlagt og intervjueren være godt forberedt og vite hvor han skal - det er ikke en enkel genre. Og det lar seg rett og slett ikke forsvare å bruke 15 min av sendingen på å vise hvordan man lager gresk salat (presentert med klønete hjemmevideoregi), uavhengig av hvor lite eller mye seerne måtte vite om denne retten fra før.

Voldsomt så sint jeg ble av dette da! :fnise: Kanskje det skyldes en underliggende frustasjon og abstinens over å ikke ha BBC Food? Jeg skal ihvertfall gi meg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Badiane

Det var en knusende anmeldelse, Eurydike! :ler:

Jeg har bare sett på programmet med et halvt øye mens jeg har surfet på nettet og konstatert at jeg ikke er spesielt interessert i maten de lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auauauau... Det gjør sikkert fryktelig vondt! *trøste*

Forøvrig har jeg merket meg at tett nese, sår hals og alskens annet gørr gjør at ingenting smaker, selv ikke superhot thaibiff. Jeg må si jeg savner smakssansen min og om jeg noen gang mister den permanent vil det bli en betydelig fattigere verden for min del.

Og jeg vil også ha BBC Food, men det dumme TV-selskapet mitt har ikke den kanalen i noen av programpakkene sine! Dumme dumme Cabelcom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voldsomt så sint jeg ble av dette da! :fnise:
Engasjement er positivt! :ler:

Auauauau... Det gjør sikkert fryktelig vondt! *trøste*
*suger til seg sympati* I går blødde det såpass at mannen ville kjøre meg på legevakten, men det synes jeg var å overdrive litt. :fnise: Det går ganske bra nå, så lenge jeg ikke støter borti noe.

Forøvrig har jeg merket meg at tett nese, sår hals og alskens annet gørr gjør at ingenting smaker, selv ikke superhot thaibiff. Jeg må si jeg savner smakssansen min og om jeg noen gang mister den permanent vil det bli en betydelig fattigere verden for min del.
Kanskje det er dét som feiler alle Grandis- og Torospiserne her i landet - kronisk forkjølelse og ditto manglende smakssans? :idesmil:

Håper du blir bedre snart, og ikke minst får igjen smakssansen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
I går blødde det såpass at mannen ville kjøre meg på legevakten, men det synes jeg var å overdrive litt. :fnise: Det går ganske bra nå, så lenge jeg ikke støter borti noe.

:troest:

Jeg dro forresten på legevakten med en tilsvarende skade, men alt de gjorde var å sette på plaster! :ler: Jeg følte meg temmelig dum da. I det minste ba jeg dem ikke om å blåse på.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...