Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Plutselig har det gått opp for meg at det bare er en måned igjen til Lyon-turen! :juhu: Må begynne å planlegge! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Helen Parr

God formiddag, Nilma.

Jeg ville bare rapportere at jeg nettopp har spist en veldig god 3 år gammel vellagret Jarlsbergost til forkost. *later som jeg er matsnobb*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lar meg villig imponere*

Med tanke på at de fleste i min omgangskrets, synes vanlig Jarlsberg er avansert :murvegg:, så er jeg faktisk veldig imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
*lar meg villig imponere*

Med tanke på at de fleste i min omgangskrets, synes vanlig Jarlsberg er avansert :murvegg:, så er jeg faktisk veldig imponert.

Vel, for å være helt ærlig kan jeg tenke meg laaangt flere oster jeg ville karakterisert som avanserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant? :roll: Jeg har helt gitt opp tanken på å kunne servere en osterett når vi har middagsgjester, enda så godt jeg (og mannen) synes det er. Det er egentlig utrolig rart, for det er flere av vennene våre som både er interesserte i og flinke til å lage mat, men gode oster, nei det skal de ikke ha! Tror nesten jeg må fortelle dem om Helens briespisende sønner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Det er igrunn litt rart. Mannen min er vanligvis en nokså oppegående fyr på matfronten, men skikkelig ostepyse. Han skylder på sin mors osteutflukter til Danmark som resulterte i et utall uspiselige (i hans øyne da han var liten) oster i kjøleskapet. Disse ble liggende i ukesvis og alt annet innhold hadde antatt samme smak som ostene i løpet av få dager. Han er med andre ord vokst opp med melk med gammel ole-smak.

Ellers er jeg lei av å få servert diverse krydderkremoster og creme cherie når det er ostekveld. Aldri en eneste muggflekk å spore. :eeeh: Boring i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er med andre ord vokst opp med melk med gammel ole-smak.
:ler: Da kan jeg i grunnen forstå en viss skepsis.

Ellers er jeg lei av å få servert diverse krydderkremoster og creme cherie når det er ostekveld. Aldri en eneste muggflekk å spore. :eeeh: Boring i mine øyne.
Å ja, de pokkers kremostene! Ikke noe galt med kremost i og for seg, men gudbedre så kjedelig. Jeg har også vært på noen sånne ostekvelder, ja.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at jeg har vært heldig med mine venner, for de spiser både chevre, blåskimmel og det som "værre" er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremost er pålegg, og overhodet ikke egnet som etter-maten-ost. Så det så.
Amen og halleluja!

Jeg forstår at jeg har vært heldig med mine venner, for de spiser både chevre, blåskimmel og det som "værre" er :)
Vennene mine er stort sett veldig kjekke ellers altså, men sære i matveien, dét er de. Ingen liker "sære" oster, de færreste liker skjell, noen liker ikke "rød fisk", noen liker ikke noe slags vilt... :sukk:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennene mine er stort sett veldig kjekke ellers altså, men sære i matveien, dét er de. Ingen liker "sære" oster, de færreste liker skjell, noen liker ikke "rød fisk", noen liker ikke noe slags vilt... :sukk:

Jeg kan være vennen din, også kan du invitere meg på middag? :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vekkelsesmøte. Og jeg ble overrasket over å høre at Crème Cherie (banne banne, gå og vaske munnen sin) fortsatt eksisterer. Det var jo toppen av vågalhet på søttitallet.

Ja til muggings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Dette er fæle greier, ja, helst med stangselleri, paprika og Ritz-kjeks. :sprettoy: Men heldigvis har jeg ikke spist noe liknende siden sent 80-tall, hvis jeg husker rett.

I den grad jeg kjenner folk som er vanskelige i matveien, dreier det seg mer om å ikke spise kjøtt eller oppdrettsfisk. Og det kan jeg leve med. Men her på KG har jeg fått innblikk i en verden av "kresenhet" som jeg ikke ante eksisterte, så nå er jeg blitt litt mer skvetten når jeg inviterer til middag, må jeg innrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
Mannen min er... skikkelig ostepyse.

Hmpf. Menneskehetens enorme kunnskaper om matprodukter er et resultat av utallige navnløses uselviske innsats for det felles beste. Den stakkars steinaldermannen hvis siste måltid besto av hvit fluesopp og han som - antakelig som straff for en grusom forbrytelse - første gang spiste rakfisk, hadde den felles egenskap at de risikerte liv, helse og ånde for at de som kom etterpå skulle spise sikkert. Med egen kropp som eneste laboratorium har disse kulinariske pionèrer tygget, smakt, spydd og dødd seg gjennom både flora og fauna for at vi skal være trygge på at maten både smaker godt og gjør godt. Vi trenger ikke smake på gullregn - noen har gjort det for oss.

Dessverre er det noen eksempler på at den kulinariske evolusjonen har slått feil. Produkter som rosenkål, surstrømning, blodpannekaker og Pizza Grandiosa burde alle vært fjernet allerede i de innledende lukterundene. Det samme gjelder muggost. Menneskene fant tidlig ut at mugg er naturens eget holdbarhetsstempel, og alle andre matvarer med mugg på blir følgelig kassert. Det er på høy tid å gjøre det samme med mugne oster. For det første smaker de ikke særlig godt, og for det andre er det respektløst overfor de mange forgjengere som har blitt syke for vår skyld å spise et slikt kulinarevolusjonært blindspor.

Husk å logge deg av maskinen når du går på tur, kjære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmpf. Menneskehetens enorme kunnskaper om matprodukter er et resultat av utallige navnløses uselviske innsats for det felles beste. Den stakkars steinaldermannen hvis siste måltid besto av hvit fluesopp og han som - antakelig som straff for en grusom forbrytelse - første gang spiste rakfisk, hadde den felles egenskap at de risikerte liv, helse og ånde for at de som kom etterpå skulle spise sikkert. Med egen kropp som eneste laboratorium har disse kulinariske pionèrer tygget, smakt, spydd og dødd seg gjennom både flora og fauna for at vi skal være trygge på at maten både smaker godt og gjør godt. Vi trenger ikke smake på gullregn - noen har gjort det for oss.

Dessverre er det noen eksempler på at den kulinariske evolusjonen har slått feil. Produkter som rosenkål, surstrømning, blodpannekaker og Pizza Grandiosa burde alle vært fjernet allerede i de innledende lukterundene. Det samme gjelder muggost. Menneskene fant tidlig ut at mugg er naturens eget holdbarhetsstempel, og alle andre matvarer med mugg på blir følgelig kassert. Det er på høy tid å gjøre det samme med mugne oster. For det første smaker de ikke særlig godt, og for det andre er det respektløst overfor de mange forgjengere som har blitt syke for vår skyld å spise et slikt kulinarevolusjonært blindspor.

:fnise:... og :fnise: litt til...... *minner meg selv på å skru av den automatiske påloggingen til KG når jeg forlater min egen pøbeheim.*

Men jeg er altså helt enig i at rosenkål og Grandiosa burde vært fjernet tidlig i de innledende rundene.

*logger av før jeg kjører avgårde for å hente ett stk. barn i bursdag.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nilma :)

Jeg liker nesten all slags ost og dessten liker jeg faktisk rosenkål. Riktignok slet jeg litt med en overmoden Stilton i julen, men portvinen reddet meg.

Egentlig ville jeg mest av alt berømme hr. Parr for det fantastiske begrepet "kulinarevolusjonært blindspor" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg kan være vennen din, også kan du invitere meg på middag? :troest:
:tommelsmil: Jeg greier meg godt uten å servere paprika! Men akkurat i dag har jeg faktisk planer om å servere fylt paprika, så jeg har fire (satser på rester til lunsj) digre eksemplarer i kjøleskapet. :ler:

Og jeg ble overrasket over å høre at Crème Cherie (banne banne, gå og vaske munnen sin) fortsatt eksisterer. Det var jo toppen av vågalhet på søttitallet.
Vedkommende som kom på at ost med kirsebær var en god idé må ha lidd av alvorlige vrangforestillinger. Der snakker vi om et produkt som kulinarevolusjonen burde ha utryddet. *grøsse*

Men her på KG har jeg fått innblikk i en verden av "kresenhet" som jeg ikke ante eksisterte
Det kan du gjerne si, enkelte her får jo omgangskretsen min til å virke rent vågale i matveien. Forresten er jeg helt enig i bruken av hermetegn rundt uttrykket "kresen" - sær er et mer passende uttrykk i den sammenhengen, synes jeg.

:rulle: Men muggost er fremdeles nam!

Jeg liker nesten all slags ost og dessten liker jeg faktisk rosenkål. Riktignok slet jeg litt med en overmoden Stilton i julen, men portvinen reddet meg.
Enig! Dvs. jeg har litt rosenkåltraumer etter en opplevelse som involverte mengder av små, ekle dyr i høst, men jeg satser på at det går over. Portvin og Stilton er gode greier!

Hr. Parr skriver riktig festlig! :hoppe: Men fortsatt en ostepyse.
:Nikke:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Dvs. jeg har litt rosenkåltraumer etter en opplevelse som involverte mengder av små, ekle dyr i høst, men jeg satser på at det går over. Portvin og Stilton er gode greier!

Portvin ruler - gjett hva jeg skal drikke i kveld....

Den ekleste dyrimatenopplevelsen jeg hadde i 2007 var larver i appelsinen min. De hadde samme fasong og farge somde små "saftposene" fruktkjøttet er bygget opp av, og jeg så ikke at de var der før etter at jeg hadde tatt en bit og svelget den ned. Da oppdaget jeg at "saftposene" rørte på seg..... uææææh. Men jeg har kommet over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...