Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Gjest Eurydike
Nå i morges oppdaget jeg plutselig at jeg hadde fått knallgule neglebånd. :overrasket: Min første tanke var en ukjent og dødelig form for gulsott, men så gikk det opp for meg at jeg hadde vendt laks til gårsdagens middag i en krydderblanding som inneholdt gurkemeie. Mystery solved! :ler:

:hoho:

Godt du er frisk og rask likevel, da. :fnise:

Middagen hørtes nydelig ut - hvis jeg skulle dumpe over kalveskanker i nærmeste fremtid, hadde det kanskje vært en fin påskemiddag, komplett med korrekt risotto? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De sies at det er mest mat i hokrabben men det er et valg man gjør. Du vet vel hvordan man kjønnsbestemmer krabben ? ;)
Aner ikke! Dette var mitt første forsøk med hel krabbe, før har jeg enten kjøpt fylte skjell eller bare klør.

Middagen hørtes nydelig ut - hvis jeg skulle dumpe over kalveskanker i nærmeste fremtid, hadde det kanskje vært en fin påskemiddag, komplett med korrekt risotto? :lur:
Definitivt!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sies at det er mest mat i hokrabben men det er et valg man gjør. Du vet vel hvordan man kjønnsbestemmer krabben ? ;)

Har ikke hokrabben en bredere "flapp" på undersiden enn hannkrabben, da? Eller var det omvendt? Dette burde jeg virkelig vite, så mye krabbe jeg egenhendig har fanget i mitt liv. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Har ikke hokrabben en bredere "flapp" på undersiden enn hannkrabben, da? Eller var det omvendt? Dette burde jeg virkelig vite, så mye krabbe jeg egenhendig har fanget i mitt liv. :sjenert:

Stemmer - hunnen er bredest. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

God morgen Nilma! :goodbye:

Måtte bare innom for å spamme litt. :sjenert: For på min daglige surfeferd gjennom faste matposter kom jeg over dagens fra Frokost-TV:

http://www.nrk.no/magasin/tidlig/1.5070026

Jeg har ikke sett på programmet, bare så det er sagt, og jeg hadde ihvertfall ikke sett på da jeg på lørdag skrev dette i ukesmenyen:

Torsdag: Skinnstekt torskefilet, sitronbåter, stekt chorizo, braisert bladspinat og blomkålpuré med chèvre.

:sjokk:

:fnise:

Ha en god dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du egentlig Kokke-Lise? :overrasket::fnise:

Uansett, begge oppskriftene hørtes nydelige ut! Jeg er veldig glad i blomkålpuré til fisk; enten til stekt torsk med asparges og/eller smørstekt gulrot og squash, eller til breiflabb bakt i spekeskinke med bakte rotgrønnsaker og Puy-linser.

*ble plutselig sulten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen mulig forklaring er selvsagt at Kokke-Lise henter oppskriftsidéene sine fra innlegg på KG. :lur:

Sånn må det være! :Nikke:

Blir sulten av alt fiske-pratet jeg også. Kanskje jeg må planlegge middag med fersk torsk når vi skal til mine foreldre i helga? Pappa er ute og fisker hver dag nå, det koker visst over av torsk der ute. Gjett hvem som skal fylle fryseren :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg her og nipper til en kopp Lady Grey, spesialblandet av vår lokale kaffe og tebutikk. Drikker vanligvis Earl Grey med rød blomst, men denne var slett ikke et dumt alternativ. Ble anbefalt å prøve denne fordi butikken ikke får inn rød blomst fra sin faste levrandør mer. Har også testet Fransk Earl Grey, og den er også et bra alternativ. Kan jo ikke skade å variere litt da, får være grenser for hvor mye vanedyr man skal være :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
En annen mulig forklaring er selvsagt at Kokke-Lise henter oppskriftsidéene sine fra innlegg på KG. :lur:

Jeg stemmer for denne.

Det er nesten så du skulle hatt royalty. I hvertfall av kg som bruker oppskriftene deres i ukemenyene sine.

Uansett om det er irriterende, kan det ganske sikkert betraktes som et kompliment. :)

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

For the record så tror jeg ikke på fullt alvor at Kokke-Lise kan beskyldes for noe slags oppskriftstyveri, altså! :ler:

Men det var litt morsomt fordi jeg før jeg bestemte meg for kombinasjonen, googlet litt for å finne noe liknende, men uten hell. Og så dukker plutselig en svært lik oppskrift opp på Frokost-TV bare tre dager senere. :lur:

Når det derimot gjelder KGs ukesmenyer... vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sulten av alt fiske-pratet jeg også. Kanskje jeg må planlegge middag med fersk torsk når vi skal til mine foreldre i helga? Pappa er ute og fisker hver dag nå, det koker visst over av torsk der ute. Gjett hvem som skal fylle fryseren :danse:
Egenfisket (mer eller mindre ;)) fisk er supert!

Nå sitter jeg her og nipper til en kopp Lady Grey, spesialblandet av vår lokale kaffe og tebutikk. Drikker vanligvis Earl Grey med rød blomst, men denne var slett ikke et dumt alternativ. Ble anbefalt å prøve denne fordi butikken ikke får inn rød blomst fra sin faste levrandør mer. Har også testet Fransk Earl Grey, og den er også et bra alternativ. Kan jo ikke skade å variere litt da, får være grenser for hvor mye vanedyr man skal være :ler:
Jeg er også veldig glad i Earl Grey i ymse varianter. Hvis du tilfeldigvis skal til London i nær fremtid kan jeg anbefale denne. Veldig god! Jeg ser at de skriver at den noen ganger kalles Lady Grey, men den likner ikke på det jeg forbinder med Lady Grey (med sitrussmak). For ikke å snakke om denne, da. :)

Det er nesten så du skulle hatt royalty. I hvertfall av kg som bruker oppskriftene deres i ukemenyene sine.
:tommelsmil:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i Earl Grey i ymse varianter. Hvis du tilfeldigvis skal til London i nær fremtid kan jeg anbefale denne. Veldig god! Jeg ser at de skriver at den noen ganger kalles Lady Grey, men den likner ikke på det jeg forbinder med Lady Grey (med sitrussmak). For ikke å snakke om denne, da. :)

Tror du? :ler:

Takk for tips, skal absolutt sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Teen jeg drikker nå, er dyrket akkurat her.

Uttales det med tykk "L"? (Altså stedet teen din er dyrket?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...