Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner hva du mener. Og at det er mange som høylydt kvier seg for å lage vegetarmat kjenner jeg til og at det da er greiere å ikke si fra forstår jeg godt. Men det finnes også en del av den andre typen mennesker, som faktisk ikke sier fra for da får de faktisk mulighet til å "klage" etterpå. "Åja, fikk du ikke noe du? Nei (sukk) jeg vil jo ikke være til bry". Grrrr.... når jeg lager middag til folk jeg ikke kjenner forhører jeg meg alltid så godt jeg kan om noen har spesielle behov, og å da la være å si fra er rett og slett utrolig frekt! Men denne mentaliteten er jo helt klart utbredt blant mange, de overarbeidede husmødrene som ikke tar imot hjelp, endel kronisk syke som slett ikke skal prøve noe ny medisin for de skal da kunne leve med dette... etc...

Derimot har jeg aldri opplevd at veggiser som inviterer meg på middag noen gang spør om jeg har "spesielle" behov. Synd, for jeg spiser helst ikke soyaprodukter, av både helsemessige og miljømessige grunner... :fnise:

:ler: Jeg kjenner vel også slike mennesker som foretrekker å klage etterpå og jeg er veldig enig med deg i at slike folk er slitsomme. Forresten så pleier jeg å spørre om det er noe spesielt folk ikke tåler eller liker, men jeg tror likevel ikke at jeg tør å invitere noen av dere her inne på middag. Derimot kunne det ha vært spennende å lage middag sammen med dere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå håper jeg Nilma koser seg med shopping i London, eventuelt at det går mot en god lunsj snart. Ser på yr.no at været ikke er så aller værst, i alle fall opphold og 10 grader selv om det er en del vind, så jeg vil tro de har det ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Utifra det du skriver om maten du lager, kunne jeg gjerne tenke meg å spise middag hos deg, salsera! :)

Ellers har jeg i dag fått fornyet min irritasjon over KGs ukemeny-policy, stadig basert på klipp og lim-journalistikk. Etter en oppvask en tid tilbake ble det sagt at oppskrifter lagt ut i forum som brukes i Magasinet skulle krediteres opphavskvinnen, men nå er det andre gang etter denne forsikringen at min (ikke særlig sofistikerte, men likevel) fiskegryte stjeles uten at det blir gjort oppmerksom på det. Ikke ulovlig, men like fullt temmelig uhøflig. Jeg er nemlig sånn skrudd sammen at jeg synes at rett skal være rett, og jeg foretrekker at folk står ved sitt ord.

Klipper inn oppskriften min her:

"Fiskegryte

Surr hakket løk, paprika, stangselleri, timian og hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks til 2 pers) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter squash i skiver, 2 ss crème fraîche og fiskestykker som saltes og pepres. La koke/trekke ca. 10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min), frossen vil nok trenge noen min ekstra. Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati og villris. Fungerer også bra som suppe med brød til."

Formuleringene i oppskriften i ukemenyen lagt ut i dag er mer eller mindre identiske, oppskriften er doblet, og cayenne mangler (som sist ;) ).

Dette som en påminner og advarsel til alle dere andre matglade som poster egne oppskrifter i matforumet. Kanskje vi heller skulle begynne å sende oppskrifter til hverandre via PM? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg kjenner vel også slike mennesker som foretrekker å klage etterpå og jeg er veldig enig med deg i at slike folk er slitsomme. Forresten så pleier jeg å spørre om det er noe spesielt folk ikke tåler eller liker, men jeg tror likevel ikke at jeg tør å invitere noen av dere her inne på middag. Derimot kunne det ha vært spennende å lage middag sammen med dere. ;)

Jeg kommer gjerne på middag! :jepp: Jeg er langt fra så vanskelig som jeg høres ut, men jeg vil da helst slippe soyaprodukter om det lar seg gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette som en påminner og advarsel til alle dere andre matglade som poster egne oppskrifter i matforumet. Kanskje vi heller skulle begynne å sende oppskrifter til hverandre via PM? :lur:

Fint du gir en påminner! Jeg er klar over praksisen, og misliker den sterkt, så jeg legger sjelden ut mine egne oppskrifter her. Generelle oppskrifter og menyer er jo noe annet, men min kastansjekremsuppe med trøffelolje slettet jeg for leeeeenge siden. Ikke det at jeg tror den hadde dukket opp i ukesmenyen, til det er den gjerne litt for uvanlig for trauste nordmenn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jobbe som journalist i Edda media, som leverer til kvinneguiden, innebærer stort sett klipp og lim fra diskusjonene i forumet, i alle fall når sakene er noenlunde fornuftige. Poledancing og hot SMS-sex mistenker imidlertid jeg at de har funnet på selv.... eller i alle fall stjålet fra noen andre enn Eurydike....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badiane
Utifra det du skriver om maten du lager, kunne jeg gjerne tenke meg å spise middag hos deg, salsera! :)

Det kunne virkelig jeg også. Definitivt!

Eller kanskje salsera er en av de mange som lyver, og som finner på oppskrifter og beskrivelser bare for å imponere? :lur:

:hoho: Jeg håper du tok spøken, salsera - det har nemlig vært opptil flere anklager i middagstråden om at folk som spiser god mat bare finner på beskrivelser av avanserte retter for å imponere andre. :murvegg:

Ellers har jeg i dag fått fornyet min irritasjon over KGs ukemeny-policy, stadig basert på klipp og lim-journalistikk. Etter en oppvask en tid tilbake ble det sagt at oppskrifter lagt ut i forum som brukes i Magasinet skulle krediteres opphavskvinnen, men nå er det andre gang etter denne forsikringen at min (ikke særlig sofistikerte, men likevel) fiskegryte stjeles uten at det blir gjort oppmerksom på det. Ikke ulovlig, men like fullt temmelig uhøflig. Jeg er nemlig sånn skrudd sammen at jeg synes at rett skal være rett, og jeg foretrekker at folk står ved sitt ord.

Så utrolig frekt! Og litt smigrende, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller flytte matdiskusjonene til aperitif sitt forum kanskje?

Det er usannsynlig frekkt men desverre ikke veldig overraskende at det ikke har blitt en bedring på dette. Jeg kjenner at jeg blir mer og mer iritert på kg-ledelsen, og vurderer fortløpende om jeg faktisk skal gidde å bli værende her. Men samtidig så er det jo et knippe bra mennesker som det er hyggelig å holde kontakten med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig fått kjøpt Västerbottenost etter tips fra noen her inne - og gleder meg til å teste den ut. Den har lagt glemt i kjøleskapet i over uke, men mannen og jeg har bestemt oss for å ha ostedate i kveld (hvis noen andre som vi bor sammen med legger seg i tide), så da skal den til pers. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg venter spent på referat fra Londonturen din, Nilma. :) Håper dere har hatt det fint. Vi reiser i morgen tidlig.

Inne hos meg er det en plan over hva vi skal gjøre. Jeg sendte planen til den kjære ta-det-litt-mer-på-sparket-mannen min, og er for evig og alltid stemplet som koko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå håper jeg Nilma koser seg med shopping i London, eventuelt at det går mot en god lunsj snart. Ser på yr.no at været ikke er så aller værst, i alle fall opphold og 10 grader selv om det er en del vind, så jeg vil tro de har det ganske bra :)
Vi hadde det veldig bra! :) Bortsett fra litt regn søndags kveld hadde vi ok vær hele tiden.

Det virker så utrolig uproft og er så unødvendig. Hvor vanskelig kan det være å kreditere rette vedkommende? Jeg har bare opplevd det én gang (safran- og kardemommekylling), men husker jeg ble temmelig irritert. Har du tatt det opp med noen fra KG?

Jeg håper du tok spøken, salsera - det har nemlig vært opptil flere anklager i middagstråden om at folk som spiser god mat bare finner på beskrivelser av avanserte retter for å imponere andre. :murvegg:
:fnise:

Jeg har forøvrig fått kjøpt Västerbottenost etter tips fra noen her inne - og gleder meg til å teste den ut. Den har lagt glemt i kjøleskapet i over uke, men mannen og jeg har bestemt oss for å ha ostedate i kveld (hvis noen andre som vi bor sammen med legger seg i tide), så da skal den til pers. :)
Ostedate høres bra ut! Jeg gikk litt amok i ostedisken i London, så jeg har 5-6 sorter liggende i kjøleskapet.

Jeg venter spent på referat fra Londonturen din, Nilma. :) Håper dere har hatt det fint. Vi reiser i morgen tidlig.

Inne hos meg er det en plan over hva vi skal gjøre. Jeg sendte planen til den kjære ta-det-litt-mer-på-sparket-mannen min, og er for evig og alltid stemplet som koko.

Vi har hatt det supert! Jeg er på jobb, men kommer med et kort referat når jeg får et ledig øyeblikk. Hvis mannen din synes planen din var koko, burde han sett vår fargekodede utgave. :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kanskje de hadde vært en ide å opprette en matblogg her inne?

Jeg kommer gjerne på middag! :jepp: Jeg er langt fra så vanskelig som jeg høres ut, men jeg vil da helst slippe soyaprodukter om det lar seg gjøre. ;)

Jeg tror ikke at verken du eller de andre her er vanskelige gjester, bare for å presisere det. det har mest med egen prestasjonsangst å gjøre. ;)

Eller kanskje salsera er en av de mange som lyver, og som finner på oppskrifter og beskrivelser bare for å imponere? :lur:

:fnise: Selvsagt. Vi sitter bare og plukker fine navn og beskrivelser på nettet og limer dem inn i ukemenyen og later som om vi spiser slikt, mens vi i virkeligheten lever på luft og kjærlighet og posemat.

Vi hadde det veldig bra! :)

Ostedate høres bra ut! Jeg gikk litt amok i ostedisken i London, så jeg har 5-6 sorter liggende i kjøleskapet.

Vi har hatt det supert! Jeg er på jobb, men kommer med et kort referat når jeg får et ledig øyeblikk. Hvis mannen din synes planen din var koko, burde han sett vår fargekodede utgave. :lur:

Jeg gleder meg sammen med de andre til referatet. :) Hvilke oster kjøpte du? Ble det noe annen spennende matshopping?

Fargekodet plan høres avansert ut! Jeg antar dere fikk fullt utbytte av turen med så bra planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig må jeg si at jeg er meget imponert over disse planene som lages før en tur, og til og med fargekodet! Jeg klarer ikke engang å planlegge en ukesmeny! Jeg får helt mindreverdighetskomplekser.. :fnise:

*onyx tror egentlig at Nilma m.fl. bare prøver å lure uskyldige til å tro at de er ordensmennesker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for velkomsthilsener!

Vi sitter bare og plukker fine navn og beskrivelser på nettet og limer dem inn i ukemenyen og later som om vi spiser slikt, mens vi i virkeligheten lever på luft og kjærlighet og posemat.
:fnise:

Jeg gleder meg sammen med de andre til referatet. :) Hvilke oster kjøpte du? Ble det noe annen spennende matshopping?
Oster: Red Leicester, Lincolnshire Poacher, Wensleydale, Cheddar, Caerphilly og Cheshire - det er i hvert fall det jeg kommer på. Ikke helt fritt for annen matshopping heller, kommer tilbake til det. ;)

*onyx tror egentlig at Nilma m.fl. bare prøver å lure uskyldige til å tro at de er ordensmennesker*
:hoho:

Når sant skal sies er jeg bare ordensmenneske på visse områder, hadde du sett boden eller klesskapet mitt hadde du nok fått et annet syn på saken. Det med fargekoding er mest en morsom greie før vi drar på tur, jeg har sant å si ikke kastet så mye som et blikk på planen på selve turen. *prøver å ikke virke for nevrotisk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje de hadde vært en ide å opprette en matblogg her inne?

Alle moderatorer og dermed f.eks Hilde som lager ukesmenyene på KG har tilgang til bloggene (også de lukkede) så det ville vel strengt tatt ikke hjelpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London dag 1, lørdag:

Opp klokken 5 for å rekke flyet. Det var utrolig deilig å sette seg på flyet i Tromsø og gå rett av i London, uten å måtte bytte i Oslo. Vel fremme i London dro vi rett på hotellet med bagasjen. Hotellet var meget enkelt og litt slitt, men rent og helt greit til den latterlige prisen vi hadde betalt. Etter en kjapp lunsj (pasties) i farta på Euston dro vi til Watford. Vår venn A hadde ordnet billetter til fotballkamp, midt blant den harde kjerne av fans, så stemningen var upåklagelig. Derfra dro vi til As klubb for en pint, før vi møtte hans kone og dro ut for å spise.

Han hadde bestilt bord på kinarestaurant, så jeg var litt skeptisk, men det var faktisk et av de bedre kinamåltider jeg har spist. Først en digert fat med forretter; vårruller, friterte wonton, sticky ribs, "sjøgress" (som egentlig var sprøstekt, krydret kål - forbløffende godt) og reketoast. Neste rett var "crispy duck" med små pannekaker, vårløk, agurk og en søtlig dip. Tre typer hovedretter, med henholdsvis kylling, svinekjøtt og biff. Veldig godt, og mye mer interessant krydret enn den kinamaten som serveres heromkring. Til slutt var det bananer i sprøtt skall med sesamfrø, godt og mindre søtt enn fryktet. Deilig mat og et meget hyggelig måltid. Mette og fornøyde vaklet vi til stasjonen og dro tilbake til London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

London dag 2, søndag:

Vi startet dagen med å gå fra hotellet (rett nord for Hyde Park) til Baker Street, der vi spiste Egg Benedict til frokost. Det var fremdeles god tid før vi trengte å ta toget til Wembley, så vi ruslet opp til Regent's Park. Ingen av oss hadde vært der før, så vi ble veldig positivt overrasket. Vakker park, yrende fugle- og folkeliv og vårblomster i fullt flor. Tid for dagens første pint.

Fra Baker Street tok vi undergrunnen til Wembley. Selv for meg som en under middels interessert i fotball var det nesten ærefryktinngytende å komme ut av stasjonen og få øye på det enorme stadionet. Utrolig bygg! Med nesten 90 000 mennesker på stadion var ligacupfinalen litt av en opplevelse, dvs. fotballen aner jeg ingenting om (;)), men atmosfæren var helt vanvittig. Mannen var - som ventet - i den syvende himmel.

Pint før middagen: Tribute. Nydelig, og ikke så tungt som mye annet engelsk øl.

På kvelden hadde vi reservert bord på Fairuz. Klok av skade fra tidligere besøk nøyde vi oss med mezze, hovedrett ville vært fullstendig bortkastet. Høydepunktene inkluderte salat av bondebønner, fantastisk baba ghanoush, krydrede lammepølser og sambusak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...