salsera Skrevet 22. februar 2008 #2161 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Jeg er imponert over 4-retters middag på 35 minutter! Nå er det en tråd om vegetarianere og bryllup på gang. Jeg beundrer dem som orker å delta, men selv er jeg så lei av slike diskusjoner. Edit: Jeg har forresten lyst til å lage vegetarsushi for første gang i kveld, men jeg frykter at det blir litt lite mat. Har dere noen ideen om hva som kan passe til? Endret 22. februar 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. februar 2008 #2162 Del Skrevet 22. februar 2008 Han hadde antagelig omtrent samme ansiktsuttrykk som mannen min da jeg kom hjem med kjøleelementer i går... Jeg kan jo ikke risikere at ostene og de andre godsakene jeg skal handle blir bedervet, kan jeg vel? Jammen, det er jo et MUST med kjøleelementer! Her vurderes kjøleskap til bilen til sommerferien. Mannen er litt med på det da siden han vil hamstre vin. Eneste problemet er at disse kjøleskapene ikke akkurat er store, så vi må i såfall krangle om plassen. Forresten, her får man kjøpt noe kjempelurt for at par kroner på butikkene, nemlig egne kjøleposer for frysevarer etc. I sånn tykk blankt isolerende materiale og de holder virkelig ting kaldt lenge! Bruker de masse, spesielt når vi reiser hjem til Norge med kofferten full av snacks. Selv etter en hel dag er maten fortsatt kald når vi kommer frem . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. februar 2008 #2163 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg er imponert over 4-retters middag på 35 minutter! Nå er det en tråd om vegetarianere og bryllup på gang. Jeg beundrer dem som orker å delta, men selv er jeg så lei av slike diskusjoner. Edit: Jeg har forresten lyst til å lage vegetarsushi for første gang i kveld, men jeg frykter at det blir litt lite mat. Har dere noen ideen om hva som kan passe til? Jeg er litt imponert over meg selv også, angående middagen, men mye kokes nok ned til planlegging og effektivitet. En "utrent" kokk ville brukt MYE lengre tid bare på å lure på hvor h*n skulle begynne.... Vegetarsushi ja... Du burde gå for noe japansk her ja. Tempura er jo veldig godt, men litt mer jobb kanskje? Misosuppe er jo vanlig å ha til alle måltider. Hm... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2164 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg har forresten lyst til å lage vegetarsushi for første gang i kveld, men jeg frykter at det blir litt lite mat. Har dere noen ideen om hva som kan passe til?Enig med onyx i at misosuppe er en god idé. Kanskje med litt tofu i, for å få litt protein? Forresten, her får man kjøpt noe kjempelurt for at par kroner på butikkene, nemlig egne kjøleposer for frysevarer etc. I sånn tykk blankt isolerende materiale og de holder virkelig ting kaldt lenge! Bruker de masse, spesielt når vi reiser hjem til Norge med kofferten full av snacks. Selv etter en hel dag er maten fortsatt kald når vi kommer frem . Vi har hatt noe sånt en gang, men jeg har glemt å lete etter dem, bra du minnet meg på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. februar 2008 #2165 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ok, da har jeg lest igjennom hele veggistråden, det var jo forsåvidt en gammel tråd, men greit nok det. Men jeg merker at jeg blir like irritert over en ting hver gang jeg leser slike tråder, og beklager, men nå vil jeg muligens fornærme neon vegetarianere (Salsera, det er ikke personlig altså..). Jeg rett og slett HATER den OFFERMENTALITETEN mange vegetarianere utviser i slike tråder! "neida, jeg vil ikke være til bry og pirker gjerne i maten som blir servert. Jeg takker nei til slike invitasjoner, for jeg vil ikke være til bry eller at oen skal synes synd i meg. Ikke plage vertskapet, forlange egen meny etc" Hvorfor i alle dager gjør de slikt???? Jeg har opplevd det flere ganger og jeg må si at det var dypt sårende, direkte fornærmende og ødla hele min glede over å planlegge og lage en fin middag! Det skulle sååå lite til for å kunne glede disse gjestene, istedet valgte de å innta "offermentaliteten". Og en gang opplevde jeg at gjesten var veganer og ikke engang ville spise noe som hadde vært i nærheten av anmalsk mat, men selv det var et minimalt problem med den menyen som da var planlagt.... Ok, det var dagens klaging..... Endret 22. februar 2008 av onyx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2166 Del Skrevet 22. februar 2008 Nå er det under et døgn til jeg er i London! *rastløs* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. februar 2008 #2167 Del Skrevet 22. februar 2008 Du får ha en koselig ferietur! Og rapporter nøye tilbake om mat og sånne andre viktige ting.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 22. februar 2008 #2168 Del Skrevet 22. februar 2008 Nå er det under et døgn til jeg er i London! *rastløs* Og under seks døgn til vi drar til London! Kanskje jeg rekker rapportene dine? Jeg har ikke kommet så langt i planleggingen som jeg pleier på denne tiden, dessverre. Det eneste jeg vet er at vi skal dra på British Museum og Tate Modern. Dessuten var det en bra lunsj-plass på Tate Modern, var det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 22. februar 2008 #2169 Del Skrevet 22. februar 2008 Og under seks døgn til vi drar til London! Kanskje jeg rekker rapportene dine? Jeg har ikke kommet så langt i planleggingen som jeg pleier på denne tiden, dessverre. Det eneste jeg vet er at vi skal dra på British Museum og Tate Modern. Dessuten var det en bra lunsj-plass på Tate Modern, var det ikke? Ja! Spis lunsj i restauranten i øverste etasje. God mat og fantastisk utsikt. Det lønner seg å bestille bord på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 22. februar 2008 #2170 Del Skrevet 22. februar 2008 Her er websiden til restauranten, og her er menyen. *hjelpsom* Man føler virkelig at man er i London når man sitter der, med utsikt over River Thames og St Paul's. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 22. februar 2008 #2171 Del Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk, Badiane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 22. februar 2008 #2172 Del Skrevet 22. februar 2008 Ha en flot tur, Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2173 Del Skrevet 22. februar 2008 Du får ha en koselig ferietur! Og rapporter nøye tilbake om mat og sånne andre viktige ting....Tusen takk! Her er websiden til restauranten, og her er menyen. *hjelpsom* Man føler virkelig at man er i London når man sitter der, med utsikt over River Thames og St Paul's. *noterer til neste besøk* Ha en flot tur, Nilma! Tusen takk, junia. Nå skal jeg jobbe ("jobbe") en time til, deretter er det trening. Pakkingen er stort sett unnagjort, så i kveld skal vi bare spise god mat, drikke vin og glede oss til i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 22. februar 2008 #2174 Del Skrevet 22. februar 2008 Kos deg på tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 22. februar 2008 #2175 Del Skrevet 22. februar 2008 God tur, kos dere masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2176 Del Skrevet 22. februar 2008 Tusen takk, Eurydike og Fakse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 22. februar 2008 #2177 Del Skrevet 22. februar 2008 Så er endelig tiden kommet? Ha en kjempefin tur!!! heldiggris!!! :-D! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 23. februar 2008 #2178 Del Skrevet 23. februar 2008 Nå er dere på vei. Kos dere masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 23. februar 2008 #2179 Del Skrevet 23. februar 2008 Vegetarsushi ja... Du burde gå for noe japansk her ja. Tempura er jo veldig godt, men litt mer jobb kanskje? Misosuppe er jo vanlig å ha til alle måltider. Hm... Enig med onyx i at misosuppe er en god idé. Kanskje med litt tofu i, for å få litt protein? Misosuppe var en god ide. Jeg fant et par interessante oppskrifter i vegetarboka til Madhur Jaffrey, både en med tofu og en med "eggetråder". I går kom vi så sent hjem at vi bestemte oss for et raskere måltid, som jeg må skryte litt av. Vi laget en salat med ruccula, halloumi og stekte søtpotetskiver med en dressing av olivenolje, sitron, honning, timian, chili og løkfrø. Vi brukte litt for lite chili, men ellers ble det et perfekt fredagskveldmåltid. Men jeg merker at jeg blir like irritert over en ting hver gang jeg leser slike tråder, og beklager, men nå vil jeg muligens fornærme neon vegetarianere (Salsera, det er ikke personlig altså..). Jeg rett og slett HATER den OFFERMENTALITETEN mange vegetarianere utviser i slike tråder! "neida, jeg vil ikke være til bry og pirker gjerne i maten som blir servert. Jeg takker nei til slike invitasjoner, for jeg vil ikke være til bry eller at oen skal synes synd i meg. Ikke plage vertskapet, forlange egen meny etc" Hvorfor i alle dager gjør de slikt???? Jeg ble ikke fornærmet. Jeg forstår hva du mener, men egentlig tror jeg ikke det er noe spesielt for vegetarianere. Det er mer en slags "ikke-være-til-bry"-mentalitet som overskygger gjestfriheten. Klønete uttrykt, men dere forstår kanskje hva jeg mener? Det er så mye mer utberedt at man ikke skal være til bry, at alt skal være så lettvint (der kommer vi innpå det temaet igjen...) og at alle skal være så like. Når det gjelder vegetarianere blir det kanskje mer synlig, siden vegetarmat er noe som trauste nordmenn synes er veldig fremmed og skummelt. Veldig mange klarer jo ikke å forestille seg et eneste måltid uten kjøtt eller fisk. Det gjør at mange synes det er utrolig vanskelig å lage noe til vegetarianere og det pleier endel å gi kraftig uttrykk for. Man får følelsen av at man er veldig til bry og veldig rar. Det er ikke så koselig å være gjest hos slike (og heldigvis har omgangskretsen min forandret seg veldig de siste årene, så det er det ikke så ofte jeg er heller). Dette ble langt og rotete. Kos deg på tur Nilma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 23. februar 2008 #2180 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg ble ikke fornærmet. Jeg forstår hva du mener, men egentlig tror jeg ikke det er noe spesielt for vegetarianere. Det er mer en slags "ikke-være-til-bry"-mentalitet som overskygger gjestfriheten. Klønete uttrykt, men dere forstår kanskje hva jeg mener? Det er så mye mer utberedt at man ikke skal være til bry, at alt skal være så lettvint (der kommer vi innpå det temaet igjen...) og at alle skal være så like. Når det gjelder vegetarianere blir det kanskje mer synlig, siden vegetarmat er noe som trauste nordmenn synes er veldig fremmed og skummelt. Veldig mange klarer jo ikke å forestille seg et eneste måltid uten kjøtt eller fisk. Det gjør at mange synes det er utrolig vanskelig å lage noe til vegetarianere og det pleier endel å gi kraftig uttrykk for. Man får følelsen av at man er veldig til bry og veldig rar. Det er ikke så koselig å være gjest hos slike (og heldigvis har omgangskretsen min forandret seg veldig de siste årene, så det er det ikke så ofte jeg er heller). Dette ble langt og rotete. Kos deg på tur Nilma! Jeg skjønner hva du mener. Og at det er mange som høylydt kvier seg for å lage vegetarmat kjenner jeg til og at det da er greiere å ikke si fra forstår jeg godt. Men det finnes også en del av den andre typen mennesker, som faktisk ikke sier fra for da får de faktisk mulighet til å "klage" etterpå. "Åja, fikk du ikke noe du? Nei (sukk) jeg vil jo ikke være til bry". Grrrr.... når jeg lager middag til folk jeg ikke kjenner forhører jeg meg alltid så godt jeg kan om noen har spesielle behov, og å da la være å si fra er rett og slett utrolig frekt! Men denne mentaliteten er jo helt klart utbredt blant mange, de overarbeidede husmødrene som ikke tar imot hjelp, endel kronisk syke som slett ikke skal prøve noe ny medisin for de skal da kunne leve med dette... etc... Derimot har jeg aldri opplevd at veggiser som inviterer meg på middag noen gang spør om jeg har "spesielle" behov. Synd, for jeg spiser helst ikke soyaprodukter, av både helsemessige og miljømessige grunner... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå