Toro Skrevet 21. februar 2008 #2141 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg opplever aldri negativ kritikk på at jeg bruker tid på kjøkkenet. ( Kan det ligge en kjønnsrelasjon her ? ) Mattrådene var det som engang lokket meg hit til KG. Jeg har ikke så mye å tilføre, dere er så mye flinkere enn meg. Men jeg har stor glede av å lese det dere skriver. *Jeg har mye å lære av dere, spessielt på planlegging* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. februar 2008 #2142 Del Skrevet 21. februar 2008 Og så tilbake til hovedsaken, nemlig mat Nilma, jeg så i ukemenyen din at du skulle ha kamskjell med jordskokkrisotto til middag denne uka, så jeg tenkte jeg skulle tigge oppskrift Dessuten lurer jeg på hvor du får kjøpt jordskokk her i byen om dagen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. februar 2008 #2143 Del Skrevet 21. februar 2008 Nilma, jeg så i ukemenyen din at du skulle ha kamskjell med jordskokkrisotto til middag denne uka, så jeg tenkte jeg skulle tigge oppskrift Den der merket jeg meg også med interesse. Toro: Jeg tror det ligger noen kjønnsforskjeller her, både mht matlagingsproblematikken, og når det gjelder det å lese andres innlegg som indirekte kritikk av en selv (en klisjé, men menn er ofte mer "rett fram"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #2144 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg opplever aldri negativ kritikk på at jeg bruker tid på kjøkkenet. ( Kan det ligge en kjønnsrelasjon her ? )Det tror jeg ikke du skal se bort fra. Nilma, jeg så i ukemenyen din at du skulle ha kamskjell med jordskokkrisotto til middag denne uka, så jeg tenkte jeg skulle tigge oppskrift Dessuten lurer jeg på hvor du får kjøpt jordskokk her i byen om dagen...Oppskrift. Jeg lurer i grunnen også på hvor man kan finne jordskokk for tiden. Jeg har lett, men ikke funnet noen hittil. Skal til sentrum i dag, men om de ikke har der tror jeg at jeg må komme opp med en plan B. (Jeg har forresten glemt å ta kamskjell opp av fryseren, så jeg må uansett stokke litt om på planene.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. februar 2008 #2145 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg lurer i grunnen også på hvor man kan finne jordskokk for tiden. Jeg får grønnsakskasse i dag. *mane fram jordskokker i kassen* Takk for oppskrift! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 21. februar 2008 #2146 Del Skrevet 21. februar 2008 Oppskrift. Jeg lurer i grunnen også på hvor man kan finne jordskokk for tiden. Jeg har lett, men ikke funnet noen hittil. Skal til sentrum i dag, men om de ikke har der tror jeg at jeg må komme opp med en plan B. (Jeg har forresten glemt å ta kamskjell opp av fryseren, så jeg må uansett stokke litt om på planene.) Den ser nydelig ut, har noen kamskjell i fryseren som jeg har lurt på hva jeg skal bruke til, og nå vet jeg plutselig Si i fra om du finner jordskokk, sist jeg fant var det på Internasjonalt Matsenter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #2147 Del Skrevet 21. februar 2008 Nå er jeg passe lei, så jeg tror jeg må trøste meg med en kopp te - Smoky Earl Grey fra Fortnum&Mason (funnet under gårsdagens skaprydding). *Venter på spørsmålet: Drikker dere ikke normaaaal te, som Lipton Yellow Label?* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 21. februar 2008 Forfatter #2148 Del Skrevet 21. februar 2008 Fikk akkurat mail fra vår engelske venn, som har lagt planer for oss på lørdag. Etter fotballkampen skal vi møte ham og noen venner av ham, som vi såvidt har møtt før, i "klubben" for en drink - veldig sympatiske karer, så det blir nok kjekt. Deretter skal vi hente kona hans, som vi ikke har truffet før (hun har alltid vært på jobb når vi har vært der), for å gå ut å spise. Det tegner absolutt til å bli en hyggelig kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. februar 2008 #2149 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Nå er jeg passe lei, så jeg tror jeg må trøste meg med en kopp te - Smoky Earl Grey fra Fortnum&Mason (funnet under gårsdagens skaprydding). *Venter på spørsmålet: Drikker dere ikke normaaaal te, som Lipton Yellow Label?* Mmmmm jeg elsker en god earl grey te, spesielt helt fersk med den nydelig duften av bergamott... Og jeg kan ikke fatte og begripe at noen liker Lipton yellow label, men ok, det finnes vel verre teer en den også... Jeg har forresten fått handlet, så nå venter jeg bare på at oppvaskmaskinen blir ferdig så jeg kan kokke litt. Fisken ble nydelig breiflabb, som den meget hyggelige fiskemannen min gikk og hentet på kjølen til meg fordi utvalget i disken ikke var helt opp til min standard. Og så var han så grei å renskjærte den skikkelig før han veide opp. En god fiskemann er en uvurderlig ting, spesielt i dette landet! Endret 21. februar 2008 av onyx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. februar 2008 #2150 Del Skrevet 21. februar 2008 Bare så det er klart, men 4 retter er egentlig ganske så mye mat.... puh... Men jeg tok tiden og brukte bare 35 minutter på matlaging, det inklderte 4-5 minutter ekstra på å sile ertesuppen gjennom en finmasket sil. Ekstrajob, men konsistensen på suppen blir helt fantastisk. Kremet og fløyelsmyk uten en dråpe fløte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. februar 2008 #2151 Del Skrevet 21. februar 2008 Leste nettopp sporene dine i matforumet, onyx, meget bra! 4 retters middag => 35 minutter... Ellers så hørtes maten fantastisk ut. Ang. ertepurésuppe (også en av mine favoritter) så vil jeg anbefale Andreas Viestads versjon med et snev karri og et god sklunk champagne ved servering. Kombinasjonen høres litt rar ut, men den er virkelig nydelig. Siling av suppen hørtes forresten lurt ut - jeg gidder sjelden denslags. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 21. februar 2008 #2152 Del Skrevet 21. februar 2008 Mmmmm jeg elsker en god earl grey te, spesielt helt fersk med den nydelig duften av bergamott... Og jeg kan ikke fatte og begripe at noen liker Lipton yellow label, men ok, det finnes vel verre teer en den også... Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme - Lipton smaker skrekkelig, men det kan man vel ikke si uten å bli stemplet som snobb. Her, derimot, burde det gå greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 21. februar 2008 #2153 Del Skrevet 21. februar 2008 Nå er jeg passe lei, så jeg tror jeg må trøste meg med en kopp te - Smoky Earl Grey fra Fortnum&Mason (funnet under gårsdagens skaprydding). *Venter på spørsmålet: Drikker dere ikke normaaaal te, som Lipton Yellow Label?* Jeg har klart å få samboeren min til å konvertere fra Earl Grey til Ceylon-te. Litt av en bragd! Favorittmerket mitt er Clipper. Dessuten produseres den (selv om den selvfølgelig ikke blir dyrket der ) i Beaminster, hvor vi var i sommer, og hvor vi også har vært flere ganger tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. februar 2008 #2154 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Ellers så hørtes maten fantastisk ut. Ang. ertepurésuppe (også en av mine favoritter) så vil jeg anbefale Andreas Viestads versjon med et snev karri og et god sklunk champagne ved servering. Kombinasjonen høres litt rar ut, men den er virkelig nydelig. Siling av suppen hørtes forresten lurt ut - jeg gidder sjelden denslags. Champagne helt på slutten tror jeg vil være helt fantastisk, men karri? Ja, det høres rart ut. Kan du huske hvilken type karri han brukte? Jeg kan forøvrig google selv også da, men jeg er så mett.... Endret 21. februar 2008 av onyx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 21. februar 2008 #2155 Del Skrevet 21. februar 2008 Champagne helt på slutten tror jeg vil være helt fantastisk, men karri? Ja, det høres rart ut. Kan du huske hvilken type karri han brukte? Jeg kan forøvrig google selv også da, men jeg er så mett.... Jeg tenkte akkurat det samme, men endret mening da jeg forsøkte! En liten knivsodd, nesten (1/2-1/4 ts?), såvidt den kunne merkes, men den gjorde virkelig suppen, sammen med champagnen. En helt usannsynlig kombinasjon som jeg aldri ville tenkt på av meg selv. Jeg brukte helt vanlig, "norsk" karri fra standard butikk. Lenke: http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/28/357173.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. februar 2008 #2156 Del Skrevet 21. februar 2008 4 retters middag => 35 minutter... Vurderte faktisk å gjøre det til en 5-retters, det ville neppe tatt mer en 2-3 minutter ekstra. Men jeg fant ut at å lage salat med gåselever (hermetisk, har i kjøleskapet neten alltid...) valnøtter og balsamicodressing ville vært litt overkill.. Og ihvertfall ALT for mye mat! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 21. februar 2008 #2157 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg tenkte akkurat det samme, men endret mening da jeg forsøkte! En liten knivsodd, nesten (1/2-1/4 ts?), såvidt den kunne merkes, men den gjorde virkelig suppen, sammen med champagnen. En helt usannsynlig kombinasjon som jeg aldri ville tenkt på av meg selv. Jeg brukte helt vanlig, "norsk" karri fra standard butikk. Lenke: http://www.dagbladet.no/magasinet/2002/12/28/357173.html Takker og bukker! Når jeg så oppskriften kom jeg på at jeg faktisk har lest den før. Jeg antar at den typiske milde norske karrien er best, den jeg har fra innvandrerbutikk smaker ikke likt. Jeg får kjøpe med neste gang jeg er i Norge. Champagne er ihverfall ikke noe problem, her har de veuve clicquot på bensinstasjonen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2158 Del Skrevet 22. februar 2008 Dessuten lurer jeg på hvor du får kjøpt jordskokk her i byen om dagen...På Eurospar i sentrum! Mmmmm jeg elsker en god earl grey te, spesielt helt fersk med den nydelig duften av bergamott... Og jeg kan ikke fatte og begripe at noen liker Lipton yellow label, men ok, det finnes vel verre teer en den også...Earl Grey er nydelig! Denne smoky-varianten var interessant, men kanskje litt for spesiell til å bli noen favoritt. Bare så det er klart, men 4 retter er egentlig ganske så mye mat.... puh... Men jeg tok tiden og brukte bare 35 minutter på matlaging, det inklderte 4-5 minutter ekstra på å sile ertesuppen gjennom en finmasket sil. Ekstrajob, men konsistensen på suppen blir helt fantastisk. Kremet og fløyelsmyk uten en dråpe fløte. Hørtes ut som et herlig måltid. Ang. ertepurésuppe (også en av mine favoritter) så vil jeg anbefale Andreas Viestads versjon med et snev karri og et god sklunk champagne ved servering. Kombinasjonen høres litt rar ut, men den er virkelig nydelig.Den har jeg lenge tenkt å prøve, men har aldri kommet så langt. Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme - Lipton smaker skrekkelig, men det kan man vel ikke si uten å bli stemplet som snobb. Her, derimot, burde det gå greit.Jeg ikke bare tillater mat- og drikkesnobberi, jeg oppfordrer faktisk til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 22. februar 2008 #2159 Del Skrevet 22. februar 2008 Jeg ikke bare tillater mat- og drikkesnobberi, jeg oppfordrer faktisk til det. Sånn skal det være! Har jeg forresten nevnt at min samboer lo seg skakk og kalte meg ganske syk når jeg fortalte om min lille 4-retters middag? Og sånt skal man høre fra sine egne.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #2160 Del Skrevet 22. februar 2008 Har jeg forresten nevnt at min samboer lo seg skakk og kalte meg ganske syk når jeg fortalte om min lille 4-retters middag? Og sånt skal man høre fra sine egne.... Han hadde antagelig omtrent samme ansiktsuttrykk som mannen min da jeg kom hjem med kjøleelementer i går... Jeg kan jo ikke risikere at ostene og de andre godsakene jeg skal handle blir bedervet, kan jeg vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå