Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Til alle nysgjerrige:

Storkjøkkenmat. :sprettoy:

Det vi fikk var faktisk enda litt tristere enn det jeg fryktet (type posesaus og sterkt overkokte grønnsaker). Men ellers var det en hyggelig kveld. ;)

Bra du fikk en hyggelig kveld på tross av storkjøkkenmaten... :fnise: Posesaus og overkokte grønnsaker er jo en klassiker som hører hjemme i ethvert dårlig måltid. Synes det er trist, spesielt siden så mange tydligvis synes det er godt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa
Hvordan smaker västerbottenost?

Jeg så dette spørsmålet på første side i dagboken din. Vet ikke om du har fått svar, men jeg svarer nå uansett. Västerbottenost er svenskenes svar på parmesan. Den er mykere, så den kan skjæres med osthøvel. Smaken er imidlertid skikkelig kraftig og helt nydelig. Så hvis du skal en tur til Sverige må du hamstre. Det bruker jeg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
jeg lurer seriøst på hvordan vi skal klare å være på Stansted i tide til å rekke flyet hjem klokka 08:25 en lørdag morgen. Det blir mildt sagt en utfordring. Mulig vi tar den siste natta på et hotell nært flyplassen eller i alle fall nær riktig jernbanestasjon for å få litt bedre tid...

Ellers fristes jeg litt av å bo i Nothing Hill denne gangen, det virker så koselig, selv om det jo er litt klisje. Eventuelt finne et hotell som er veldig strategisk plassert i forhold til t-banen, det er jo egentlig det mest praktiske.

Jeg har også vurdert den direkteruta, og lurt på det samme. Så jeg vil gjerne høre hvordan du kommer deg fra Notting Hill til Stansted så tidlig på morgenen (uansett ukedag). Når drar du fra hotellet for å være på flyplassen i god tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vurdert den direkteruta, og lurt på det samme. Så jeg vil gjerne høre hvordan du kommer deg fra Notting Hill til Stansted så tidlig på morgenen (uansett ukedag). Når drar du fra hotellet for å være på flyplassen i god tid?

Foreløpig aner jeg ikke, skal si i fra dersom jeg finner ut av det :ler:. Men for øyeblikket heller vi mer mot å bo på hotellet nærmest flyplassen siste natta, litt avhengig av hvordan prisen er. Er jo enda en stund til vi skal reise, så vi har jo litt tid til å sette oss inn i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kanskje det var noe å tenke på? Har aldri forsøkt den oppvarmet - vi spiser opp rubb og stubb. :fnise:
:ler: Jeg synes som sagt det er veldig kjekt med middag som bare kan varmes opp på travle dager, så det kan anbefales.

Jeg lager forresten også nesten bare den nå, kan ikke huske sist jeg laget lasagne med kjøttdeig.

Så du forresten "five veg"-lasagnen i siste Good Food? Jeg fikk lyst til å prøve den - spinaten er så fristende på denne tiden av året.
Ja, jeg husker jeg så den, men ikke detaljene, det er kanskje verdt en nærmere titt. Jeg er alt for lite flink til å bruke spinat.

Jeg er forøvrig bedt ut for å spise i jobbsammenheng i kveld, men vet av erfaring hva menyen blir, og forventingene er ikke akkurat på topp. :roll:
Fortell meg om det! :roll: Jeg skal på årsfest med jobben kommende helg. Ikke at det bruker å være så ille som posesaus og frossengrønnsaker, men som regel er det noe slags buffetopplegg, og det kan jeg styre min begeistring for. Som regel er det en mengde retter som ikke passer noe særlig sammen, dessuten vil jeg helst sitte på rumpa og bli servert når jeg først har trukket i finstasen. Forsyne meg selv kan jeg gjøre i kantina, liksom. *sniff*

Der tenkte vi visst på det samme. :ler:
Jeg synes det er en fantastisk kombinasjon! :)

Til alle nysgjerrige:

Storkjøkkenmat. :sprettoy:

Det vi fikk var faktisk enda litt tristere enn det jeg fryktet (type posesaus og sterkt overkokte grønnsaker).

:sjokk:

Jeg så dette spørsmålet på første side i dagboken din. Vet ikke om du har fått svar, men jeg svarer nå uansett. Västerbottenost er svenskenes svar på parmesan. Den er mykere, så den kan skjæres med osthøvel. Smaken er imidlertid skikkelig kraftig og helt nydelig. Så hvis du skal en tur til Sverige må du hamstre. Det bruker jeg å gjøre.
Høres veldig godt ut! Jeg pleier ikke dra til Sverige, men jeg kjenner noen som gjør det. :lur:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig godt ut! Jeg pleier ikke dra til Sverige, men jeg kjenner noen som gjør det. :lur:

Det må jeg si var subtil hinting. Ønskes ost via luftbro, er det bare å si i fra. Jeg skal jo på storbyweekend i nabolandet til helga. Dessuten har jeg selv opplevd å få flysendt kardemommebrunost fra Helen, og er klar til å fotsette stafetten. Gi en ost til dine venner, liksom. Kvinner hjelper kvinner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må jeg si var subtil hinting. Ønskes ost via luftbro, er det bare å si i fra. Jeg skal jo på storbyweekend i nabolandet til helga. Dessuten har jeg selv opplevd å få flysendt kardemommebrunost fra Helen, og er klar til å fotsette stafetten. Gi en ost til dine venner, liksom. Kvinner hjelper kvinner...
:hoho:

(Snilt tenkt, junia, men det var faktisk min mor jeg tenkte på som ostelanger. Jeg har inne fast bestilling på varmrøkt bacon, men jeg tror jeg må føye ost til neste gang.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

"Gi en ost til dine venner" :hoho:

Bare si fra dersom det er flere av dere som har lyst på kardemommeost. :lur:

Endret av Helen Parr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi kan starte et ostekjedebrev? "Send to kilo ost til den som står øverst på lista, hvis ikke vil du bli rammet av syv års ulykke." :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:ler: Jeg synes som sagt det er veldig kjekt med middag som bare kan varmes opp på travle dager, så det kan anbefales.

PS: Vi klarte faktisk å spise bare halve moussakaen vår i går, :overrasket: så jeg frøs ned nesten. Hva slags form fryser du ned i forresten? Jeg tok en ildfast steintøyform - en brødform i metall hadde sikkert vært et bedre valg. :klaske:

Helt for et ostekjedebrev! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm... osteprat! Glad jeg bor her, utvalget i ost er knallbra..hihihi

Lagde egne tortillalefser i helgen og det var akkurat så enkelt som oppskriften tilsa! Knadde sammen en deig av maismel, vann og salt, delte opp og kjevlet ut små lefser og stekte i tørr panne på relativt høy varme. Veldig gode, men neste gang skal jeg prøve litt olje for en smidigere deig og kanskje litt krydder for litt mer smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Lagde egne tortillalefser i helgen og det var akkurat så enkelt som oppskriften tilsa! Knadde sammen en deig av maismel, vann og salt, delte opp og kjevlet ut små lefser og stekte i tørr panne på relativt høy varme. Veldig gode, men neste gang skal jeg prøve litt olje for en smidigere deig og kanskje litt krydder for litt mer smak. :)

Interessant! Jeg har en texmex-kokebok (innkjøpt i Texas) der det står nøye beskrevet hvordan man lager tortillas (og tacoskjell, nachos etc). Der skal det forøvrig brukes et eget jern til å presse ut tortillaene, men det er kanskje å gå litt langt. :fnise:

Jeg har imidlertid lurt på det med melet, for i boken min presiseres det at Hasa Marina er det eneste rette å bruke, og at det visstnok ikke er det samme som maismel. :klø: Jf feks denne lenken (helt nederst på siden). Hva slags maismel brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, eget jern for å presse ut tortillaene? Skamme meg, brukte bare et kjevle jeg... Men obs obs, ikke kjevle for tynt, da blir de helt sprø og ikke så gode. ;)

Jeg kjøpte faktisk et eget maismel for tortillas, steinmalt sådan, så vet ikke om det gjør noe forskjell hvilken type man bruker? Jeg skal lese litt nøyere på pakken jeg...vent litt... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Vi klarte faktisk å spise bare halve moussakaen vår i går, :overrasket: så jeg frøs ned nesten. Hva slags form fryser du ned i forresten? Jeg tok en ildfast steintøyform - en brødform i metall hadde sikkert vært et bedre valg. :klaske:
Hvis du tenker på lasagnen, så pleier vi å spise den et par dager etter at den er laget, så da fryser jeg den ikke. Men jeg har frosset liknende ting i vanlige ildfaste glassformer tidligere - funker helt fint, men tar jo litt plass da. Når jeg lager fiskegrateng e.l. med tanke på nedfrysing bruker jeg små folieformer, veldig praktisk.

Spennende!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En nærmere titt på pakken viser at maismelet heter Harina, hvitt maismel for tortillas etc. Så melet er hvitt og ikke gult som mye av det man finner i butikkene er. Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell å bruke vanlig maismel eller om det bare er "snobberi". Kanskje noen andre har prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Jeg kjøpte faktisk et eget maismel for tortillas, steinmalt sådan, så vet ikke om det gjør noe forskjell hvilken type man bruker? Jeg skal lese litt nøyere på pakken jeg...vent litt... ;)

Da er det nok det autentiske du har brukt! :) Tipper at utvalget er bedre der du er enn her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok det autentiske du har brukt! :) Tipper at utvalget er bedre der du er enn her hjemme.

Ja, utvalget er generelt bedre, men jeg kan ikke tro at det skal være helt umulig å finne i Norge heller? Det er helt klart verdt å prøve, synes ihvertfall jeg. Faktisk har jeg litt tortillafyll igjen fra helgen, så jeg vurderer å laget bare et par lefser til lunsj.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Ja, utvalget er generelt bedre, men jeg kan ikke tro at det skal være helt umulig å finne i Norge heller? Det er helt klart verdt å prøve, synes ihvertfall jeg. Faktisk har jeg litt tortillafyll igjen fra helgen, så jeg vurderer å laget bare et par lefser til lunsj.... :)

Jeg har også hatt tortillabaking på planen en stund (siden jeg fikk den boken, antakelig :fnise: ), og nå ble jeg ihvertfall inspirert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...