Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Ja det er klart, selv om cider på bursdagsfest i Tromsø er bra, så er cider på pub i London noen hakk bedre!

Vi har plukket ut to aktuelle uker vi kan reise, en i april og en i mai, så får vi se hvilken av dem vi ender opp med. Har jo egentlig bare vunnet tur med to overnattinger, men vi prøver å overtale til at vi kan betale for et par ekstra overnattinger selv, så vi får håpe de går med på det. Er jo greit å få litt tid når man først reiser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fremdeles ikke fått somlet meg til å bake bananbrød, men jeg blir mer og mer fristet. I går laget jeg "sage and cheese dumper". Det skal absolutt gjentas. Det var med bakepulver og ikke med gjær, så det gikk veldig kjapt.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har plukket ut to aktuelle uker vi kan reise, en i april og en i mai, så får vi se hvilken av dem vi ender opp med. Har jo egentlig bare vunnet tur med to overnattinger, men vi prøver å overtale til at vi kan betale for et par ekstra overnattinger selv, så vi får håpe de går med på det. Er jo greit å få litt tid når man først reiser :)
Så det er ikke direkteruta dere reiser med? Håper det ordner seg, enig i at to netter er i minste laget. Vi skal jo bare være tre netter, men vi får tross alt mesteparten av lørdag og en god del av tirsdag, så det blir jo litt, tross alt.

God morgen, Nilma! :kaffekopp:
:vinke: God morgen, Helen! Alt vel med deg?

Jeg har fremdeles ikke fått somlet meg til å bake bananbrød, men jeg blir mer og mer fristet. I går laget jeg "sage and cheese dumper". Det skal absolutt gjentas. Det var med bakepulver og ikke med gjær, så det gikk veldig kjapt.
Bananbrød kan nesten ikke anbefales varmt nok! "Sage and cheese dumper" høres spennende ut - fortell! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke direkteruta dere reiser med? Håper det ordner seg, enig i at to netter er i minste laget. Vi skal jo bare være tre netter, men vi får tross alt mesteparten av lørdag og en god del av tirsdag, så det blir jo litt, tross alt.

Vet faktisk ikke hvordan vi reiser. Ville jo i utgangspunktet trodd at det var direkteruta, men siden de sier to dager så ble jeg usikker. Får vente til vi får skikkelig tilbakemelding tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en oppskrift jeg fant i en bok av Celia Brooks Brown.

335 g sammalt hvete, fin

10 g bakepulver

1/2 ts salt

30 g mykt smør

90 g gouda

3 ss revet parmesan

2-3 ss hakket salvie (eller 1 ss tørket salvie)

2,5 dl melk

2 ts valmuefrø

Bland salt, mel og bakepulver og gni smøret inn i blandingen. Tilsett ost og salvie og deretter gradvis melken. Form deigen til en rund, litt flat kake og skjør fire snitt i den, slik at det er lett å bryte den i åtte etter steking. Pensle med melk og strø valmuefrø over. Stekes ved 220 grader i ca 25 minutter.

Vi spiste den til spinat- og purrepannekaker (spinat og purre i en slags pannekakedeig) sammen med en tomatsalsa, men det smaker sikkert bra til supper og salater også. Om kvelden fikk vi uventet besøk, så da serverte vi restene sammen med et glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mat- OG reiseprat...... :rødme:

Mine favorittsysler!!

Spennende oppskrift, forresten. Jeg har ved flere anledninger laget bakepulver-bakverk - sconesliknende. Det er kjempegodt, og et godt alternativ når man har litt begrenset med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, meget interessant oppskrift. Kankskje jeg skal prøve den ikveld. Skal lage suppe av anderestene, nåja ihvertfall koke suppe på skrogene. Av to ender, ca 4 kilo tilsammen, var det en bit andebryst med vinge igjen.... Mannfolk altså... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, Salsera. Tror absolutt den kan være noe å prøve til suppe, for eksempel Nilmas planlagte Donaldsuppe! Og snarlaget er den også

Jeg så ellers en oppskrift på lunsjmuffins i et bland på venterommet hos legen i sted, den skal jeg prøve i morgen:

2 dl sammalt fint hvetemel

2 dl hvetemel

1 ss olje

2 ts bakepulver

4 dl kulturmelk

Fyllet besto av røkt skinke, purre, soltørkede tomater, osteterninger og urter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jo i utgangspunktet trodd at det var direkteruta, men siden de sier to dager så ble jeg usikker.
Ja, det var derfor jeg lurte. Den direkteruta virker jo genial; jeg snakket med noen som hadde prøvd, og de hadde vært i London sentrum halv elleve om formiddagen.:)

[...]Vi spiste den til spinat- og purrepannekaker (spinat og purre i en slags pannekakedeig) sammen med en tomatsalsa, men det smaker sikkert bra til supper og salater også. Om kvelden fikk vi uventet besøk, så da serverte vi restene sammen med et glass vin.
Tusen takk, høres nydelig ut!

Mat- OG reiseprat...... :rødme:

Mine favorittsysler!!

:Nikke: Mine også! Apropos det har jeg nettopp fått den franske meny-ordboken du anbefalte, virket meget lovende! Jeg er relativt altetende, men jeg setter grensen ved kumage i hjernesaus (omtrent), så jeg tenker den blir kjekk å ha i Lyon.

Jeg så ellers en oppskrift på lunsjmuffins i et bland på venterommet hos legen i sted, den skal jeg prøve i morgen:

2 dl sammalt fint hvetemel

2 dl hvetemel

1 ss olje

2 ts bakepulver

4 dl kulturmelk

Fyllet besto av røkt skinke, purre, soltørkede tomater, osteterninger og urter.

Nam! Det minner meg om at jeg pleide å lage noe liknende før, men den oppskriften har jeg helt glemt av. Tror jeg må prøve denne snart. Husker du steketemperatur og -tid?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke: Mine også! Apropos det har jeg nettopp fått den franske meny-ordboken du anbefalte, virket meget lovende! Jeg er relativt altetende, men jeg setter grensen ved kumage i hjernesaus (omtrent), så jeg tenker den blir kjekk å ha i Lyon.

Hva? Finne det grenser? :fnise: Nåja, akkurat noe á la kumage i hjernesaus ville jeg ikke akkurat ha bestilt selv heller, men jeg hadde sikkert prøvd om jeg fikk muligheten. Jeg har spist mye rart, jeg har tross alt vært flere ganger i Beijing og spist ting jeg bare valgt ut fra en bildemeny. Gudene vet hva jeg faktisk har spist.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist mye rart, jeg har tross alt vært flere ganger i Beijing og spist ting jeg bare valgt ut fra en bildemeny. Gudene vet hva jeg faktisk har spist.....
:sjokk: Kanskje like greit at du ikke vet? :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokk: Kanskje like greit at du ikke vet? :fnise:

Ja, jeg er egentlig litt glad for alt jeg ikke vet når det kommer til akkurat det der. Men om sant skal sies, mye "ekle" ting smaker jo overraskende godt så lenge man ikke vet hva man spiser, men mange andre mindre ekle ting smaker viskelær... Nåja, viskelær er kanskje ikke akkurat vondt, men ingen kulinarisk nytelse. Kyllingføtter er mytsik nok ikke vond, litt som å tygge sprø kyllingvinger egentlig. Det er derimot 1 ting jeg ikke helt orker og det er soyaprodukter, det eneste jeg har i skapet er soyasaus, selv ikke soyaolje orker jeg smaken av. Tofu er i beste fall bare en kjedelig tyggeøvelse, selv om den ihvertfall smaker litt når den er skikkelig fermentert... hihihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nam! Det minner meg om at jeg pleide å lage noe liknende før, men den oppskriften har jeg helt glemt av. Tror jeg må prøve denne snart. Husker du steketemperatur og -tid?

Dessverre, så jeg får bare prøve meg fram...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var derfor jeg lurte. Den direkteruta virker jo genial; jeg snakket med noen som hadde prøvd, og de hadde vært i London sentrum halv elleve om formiddagen.:)

Men de lander på Stansted, gjør de ikke? Hvordan kommer man seg greiest derifra og inn til sentrum tro? Var så fornøyd med å bo like ved Paddington sist, det var så praktisk i forhold til reise både innad i byen og til/fra flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de lander på Stansted, gjør de ikke? Hvordan kommer man seg greiest derifra og inn til sentrum tro? Var så fornøyd med å bo like ved Paddington sist, det var så praktisk i forhold til reise både innad i byen og til/fra flyplassen.
Ja, de lander på Stansted. Derfra og til byen reiser vi med Stansted Express, som kommer til / reiser fra Liverpool Street. Litt mer tungvint enn å komme til Paddington, men funker helt greit. Vi skal bo i Paddington-området denne gangen, og da tar vi enten Circle Line (gul) til Paddington, eller Central Line (rød) til Lancaster Gate (må finne ut hvilken som er nærmest hotellet).

Den største ulempen med Stansted er at selve flyplassen er dårligere organisert og mer tungvint enn Heathrow, selv om den er mindre. Ikke sånn at det er avskrekkende altså, bare greit å være obs på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så, nå har jeg en god mengde nydelig andefett sm jeg ikke helt vethva jeg skal gjøre med. Siden jeg ikke klarer å kaste sånt, og det ikke heeelt passer i hverdagskostholdet, hva kan jeg bruke det til? Og hvor lang holdbarhet kan jeg regne med i kjøleskap? Jeg har ganske dårlig med frys desverre...

Forresten finnes det en pitteliten flyplass midt i London, men jeg tror ikke at noen norske flyselskaper flyr til den. Men den er praktisk plassert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matmuffins høres deilig ut.

Bananbrødrapport: Jeg brukte en form på 1 1/2 liter og den ble for liten. :ler: Men det dufter deilig, og nå venter jeg bare på at kaffen blir ferdig slik at vi kan spise et stykke som dessert til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Så, nå har jeg en god mengde nydelig andefett sm jeg ikke helt vethva jeg skal gjøre med. Siden jeg ikke klarer å kaste sånt, og det ikke heeelt passer i hverdagskostholdet, hva kan jeg bruke det til? Og hvor lang holdbarhet kan jeg regne med i kjøleskap? Jeg har ganske dårlig med frys desverre...

Andefett holder seg i ukesvis i kjøleskapet, så lenge det er rent og fritt for uhumskheter. Vi pleier å lage andeconfit. Enten kjøper vi en hel and, spiser brystene i løpet av noen dager, smelter av fettet, koker kraft på skroget, og lager confit av lårene. Hvis vi er litt mer late av oss og dessuten har massevis av andefett i kjøleskapet, kjøper vi bare et par lår å lage confit av.

Det er bare å salte og prepre lårene, og la dem ligge et døgn i kjøleskap. Deretter tørker man av saltet og pepperen, har det i en liten kjele på komfyren eller i en liten form med lokk i ovnen og har i nok fett til at lårene er helt dekket. Det tar et par timer - hvis man bruker stekeovn er ca. 200 grader passe. Det er lurt å bruke liten kjele/form, da trenger man ikke like mye fett. Kjempeenkelt! Confiten holder seg minst et par uker, så lenge lårene er helt begravd i fett.

Endret av Badiane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm andeconfit høres snadder ut, men jeg må se hva jeg gidder. Andefettet er helt rent, ble veldig bra så mulig det har noe med langtidssteking av anden på lav tempratur å gjøre? Det er ihvertfall godt til å steke poteter og sånt i, og jeg har brukt 1-2 ss allerede på å brune andebeina til kraften i. Får se til helgen igjen om jeg kjøper med and eller om lysten tilsier noe heelt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...