Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*pause* :kaffe: :sjokolade:

Dessverre er kaffen og sjokoladen bare virtuell. :tristbla:

Jeg har ordentlig belgisk 70% sjokolade, hadde du vært her skulle du ha fått halvparten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Ååå, jeg er også skikkelig lei, og ville gjort hva som helst for å slippe å sitte her akkurat nå. Til og med startet med julegavehandlingen. :sjenert::fnise:

Så om du kan: Løp, Nilma! Løp! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, jeg er også skikkelig lei, og ville gjort hva som helst for å slippe å sitte her akkurat nå. Til og med startet med julegavehandlingen. :sjenert::fnise:
:sjokkert: ille, altså? :fnise: Jeg har faktisk det meste av julegavene under kontroll, så det er stort sett "kosehandling" det er snakk om, inkludert diverse spiselige saker og ting. :) (Jeg har fryktelig lyst til å eksperimentere med nye oppskrifter for tiden, dessuten blir kommende helg den første på 5-6 uker uten noe planer, så da må det jo handles litt.)

Skal straks løpe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi spist gresskarsuppe etter denne oppskriften, så jeg må bare innom og fortelle at den absolutt sto til forventningene. Selv mannen som vanligvis synes alt som ikke svir når man spiser det smaker tamt kunne fortelle at han syntes smaken var frisk og god :)

Som kjent kan jeg ikke lage en oppskrift uten å modifisere bare ørlite på den, så jeg lagde selvfølgelig min egen vri på denne også. Jeg lagde suppen med lammekraft i stede for grønnsakbuljong siden det var det jeg hadde. Dessuten brukte jeg soyafløte på grunn av allergiutredning vi driver med for tida. Risen jeg brukte var rød ris, men det merket vi ikke så mye til, siden smaken ble litt borte i suppa. Jeg hadde forresten ferdig gresskarmos i kjøleskapet, så jeg hadde den i rett før jeg mosa suppa med stavmikseren, noe som fungerte veldig greit.

Har tre liter gresskarmos i fryseren som venter på å bli brukt, så vi gjenntar nok denne retten flere ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Nikke: Den suppa er veldig god. Jeg er normalt ikke så begeistret for gresskarsuppe, men denne likte jeg. Hvis du synes risen du brukte ble litt borte, kan jeg anbefale villris. Jeg brukte en sånn blanding med brun basmati og villris, og det både smakte godt og ga litt å tygge på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yndlingsvinen din har jeg smakt flere flasker av. Den er meget god. ;)

Det er en argentiner som jeg i nærmeste fremtid skal prøve, nemmlig denne.

Jepp, den er fantastisk, men prisen gjør at jeg ikke kjøper den hver helg, for å si det sånn.;) Den argentineren du linker til mener jeg å ha hørt gode ting om, skal prøve å huske den til en senere anledning. Vil gjerne ha rapport når du har prøvd! :)

Hvor fant du jordskokker?
På Eurospar i sentrum (jeg lurer på om det var siste esken jeg kjøpte, men de kan jo få inn ny forsyning, evt. kan kanskje en av de andre avdelingene ha).

For øvrig glemte jeg en ting på listen over, jeg er faktisk meget entusiastisk over å ha funnet...talg. Jeg har nemlig tenkt å lage lammestuing med "dumplings" (finnes det noe godt norsk ord for det, forresten? :klø:), og da er visstnok talg essensielt. Jeg innrømmer at jeg er litt skeptisk til talg som annet enn fuglemat, men jeg skal nå gjøre et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Gårsdagens handlerunde var forresten vellykket:

- 3 julegaver

- Årets beste pinnekjøtt

- Yndlingsvinen min.

- Jordskokker. :tommelsmil:

- Valrhona-sjokolade.

- Diverse ingredienser til asiatisk mat (inspirert av nyanskaffelsen Madhur Jaffreys A Taste of the Far East).

Skikkelig bra utkomme! :jepp:

Og gratulerer med lokalisering av jordskokker! Nå er jeg skikkelig spent på hva du skal lage av dem. :lur: Ellers merker jeg meg vinen med interesse - hva drikker du den til?

Jeg er forøvrig ferdig med den siste jobbmessige bøygen nå, etter å ha jobbet til nesten halv to i natt, pluss en siste økt nå i formiddag. Fornøyd! :danser:

På tide med frokost. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og gratulerer med lokalisering av jordskokker! Nå er jeg skikkelig spent på hva du skal lage av dem. :lur: Ellers merker jeg meg vinen med interesse - hva drikker du den til?
Jeg hadde uansett planlagt å ha and til helgen, så da tenkte jeg å prøve jordskokksausen din. Hva mer har du til? Jeg kommer ikke på noe opplagt tilbehør, så tips er velkomment. :)

Jeg er forøvrig ferdig med den siste jobbmessige bøygen nå, etter å ha jobbet til nesten halv to i natt, pluss en siste økt nå i formiddag. Fornøyd! :danser:

På tide med frokost. :fnise:

Gratulerer! :tommelsmil: Du har absolutt fortjent frokost nå. Betyr det at ting roer seg litt nå, eller blir det like hektisk fremover?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Jeg hadde uansett planlagt å ha and til helgen, så da tenkte jeg å prøve jordskokksausen din. Hva mer har du til? Jeg kommer ikke på noe opplagt tilbehør, så tips er velkomment. :)

Gratulerer! :tommelsmil: Du har absolutt fortjent frokost nå. Betyr det at ting roer seg litt nå, eller blir det like hektisk fremover?

Ting roer seg definitivt framover. Å, det er deilig!

And og jordskokksaus, ja. Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst. :fnise: Prøver å huske hva jeg fikk til på restaurant, men er ikke helt sikker. Aspargesbønner er imidlertid et godt tips, likeledes ovnbakte småpoteter eller potetbåter i en eller annen form. Stekt sopp passer dessuten veldig bra til jordskokksmaken (forleden helg laget jeg feks jordskokkpuré med steinsopp og traktkantareller til kveitefilet med hasselnøtt- og persillepanering). TIPS: Prøv gjerne litt trøffelolje i jordskokksausen, det blir garantert godt. Og litt andefett kanskje, som vi har snakket om før såvidt jeg husker.

Jeg kombinerte forresten jordskokksausen med lammefilet - da brukte jeg balsamicobakte rødbeter til, men det blir kanskje for kraftig til and?

Ellers er frokosten nå fortært. Den inkluderte blant annet speltscone med epleskiver og dolcelatte, og en kanne Malabar-espresso. Så nå er jeg så god som ny! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting roer seg definitivt framover. Å, det er deilig!
Så bra! :)

And og jordskokksaus, ja. Nå fikk jeg nesten litt prestasjonsangst. :fnise: Prøver å huske hva jeg fikk til på restaurant, men er ikke helt sikker. Aspargesbønner er imidlertid et godt tips, likeledes ovnbakte småpoteter eller potetbåter i en eller annen form. Stekt sopp passer dessuten veldig bra til jordskokksmaken (forleden helg laget jeg feks jordskokkpuré med steinsopp og traktkantareller til kveitefilet med hasselnøtt- og persillepanering). TIPS: Prøv gjerne litt trøffelolje i jordskokksausen, det blir garantert godt. Og litt andefett kanskje, som vi har snakket om før såvidt jeg husker.
Takk for tilbehørstips, skal se hva som ser bra ut i butikken på fredag. Mannen har for øvrig lært seg å lage hasselbackpoteter, det burde vel funke? :sjarmor: Trøffelolje og andefett er notert!

Ellers er frokosten nå fortært. Den inkluderte blant annet speltscone med epleskiver og dolcelatte, og en kanne Malabar-espresso. Så nå er jeg så god som ny! :tommelsmil:
Perfekt frokost!

Forresten ser jeg at jeg glemte å kommentere vinen i forrige innlegg. Jeg har stort sett brukt den som "meditasjonsvin", den er utrolig god som den er, men jeg ser for meg at den er super til and eller vilt (med tanke på at den er fyldig med en anelse sødme). Jeg mener at jeg har hatt den til mat også, men teflonhjernen min nekter å meddele hva slags for øyeblikket. :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Forresten ser jeg at jeg glemte å kommentere vinen i forrige innlegg. Jeg har stort sett brukt den som "meditasjonsvin", den er utrolig god som den er, men jeg ser for meg at den er super til and eller vilt (med tanke på at den er fyldig med en anelse sødme).

Ikke noe problem å finne en anledning, med andre ord. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dampet spinat er forresten nydelig til and, så det kan du jo eventuelt teste ut. Vi skal ha and 1. juledag, så da tror jeg at jeg må gjøre mitt ytterste for å få tak i jordskokk sånn at jeg også får testa jordskokksausen. Kan da ikke være så vanskelig, må da kunne bestilles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Dampet spinat er forresten nydelig til and, så det kan du jo eventuelt teste ut. Vi skal ha and 1. juledag, så da tror jeg at jeg må gjøre mitt ytterste for å få tak i jordskokk sånn at jeg også får testa jordskokksausen. Kan da ikke være så vanskelig, må da kunne bestilles?

Synes du skal teste sausen på forhånd først, Fakse, så jeg ikke får ansvaret for at 1. juledagsmiddagen evt ikke svarer til forventningene. :sjenert: *nervøs*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, kanskje frese sopp, og så tilsette litt spinat i siste øyeblikk kunne være en idé? Jeg må bare komme meg over spinatnevrosene mine; jeg står nemlig og fingransker omtrent hvert eneste blad i tilfelle jord/insekter/whatever, derfor blir det sjelden til at jeg gidder. :sjenert:

Og ja, det bør da være mulig å bestille jordskokk, skulle man tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...