Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Jeg bakte eple- og havrebrød i går - ble ganske bra, men smakte mindre eple enn jeg hadde håpet. Neste gang forsøker jeg litt Hardanger eplejuice som en del av deigvæsken.

Og i dag har jeg bakt et diiigert olivenbrød (oppskriften fra Åpent bakeri ;) ), med marinerte oliven, friske cherrytomater, Maldon-salt og extra virgin olivenolje. Surdeigsaktig konsistens, meget sprø skorpe og namnam. Ikke minst med vin til.

Når man leser den boken fra Åpent bakeri, får en et forvarsel om at gjærbakst tar tid. ;)

Det olivenbrødet kan det minne litt om focaccio ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
Det olivenbrødet kan det minne litt om focaccio ?

Absolutt! :) Men konsistensen er annerledes (mer brødaktig, og med større hull i brødkrummen), og skorpen er som sagt veldig sprø. Focaccia-skorpe er ofte ganske myk, synes jeg? Men smaksmessig blir det jo ganske likt, dvs kjempegodt!

Det tok sin tid å bake, ja - jeg begynte i går kveld med trinn 1. Men mesteparten av tiden kan man jo gjøre andre ting mens deigen hviler.

onyx: Kastanjebrød høres spennende ut! Kanskje som tilbehør til ost... ? Er det med rå kastanjer som utgangspunkt, eller kastanjepuré?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

onyx: Kastanjebrød høres spennende ut! Kanskje som tilbehør til ost... ? Er det med rå kastanjer som utgangspunkt, eller kastanjepuré?

Det er med hele frossene faktis, men regner med at ristede kalde er helt fint også. I tillegg skal det være tørkede aprikoser også, så tror det er knallgodt til ost! Oppskirften er sveitsisk, så må oversette den. (fulgte også med en oppskrift på kastanjesuffle (av puré) i dette bladet som også ser nydelig ut, dessverre har jeg en ovn jeg ikke er begeistret for.... Joda, ulempene ved å leie leilighet med innebyde hvitevarer.

Høres ut som du har bakt noen spennede brød! Jeg bakte mye mer før, men som sagt gjør mangel på fryser at bakingen for tiden er lagt litt på is. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt! :) Men konsistensen er annerledes (mer brødaktig, og med større hull i brødkrummen), og skorpen er som sagt veldig sprø. Focaccia-skorpe er ofte ganske myk, synes jeg? Men smaksmessig blir det jo ganske likt, dvs kjempegodt!

Om du vil ha sprø skorpe på focacciaen skal du pensle den med olje rett etter at du har tatt den ut av ovnen. :tommelopp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da blir det stuntoversettelse fra tysk.

marronibrötli, ca 12 stk

300 g lyst dinkelmel (vanlig hvetemel er sikkert greit)

200 g rug eller sammalt hvete

1,5 teskje salt

21 g gjær

3 dl lunken melk

60 g smeltet smør

150 g kastanjer, hakkede

75 g tørkede aprikoser, hakkede

Bland deig på vanlig vis, kna inn kastanjer og aprikoser og la heve til dobbel størrelse. Form til 12 rundstykker og lag sirkelmønster (eller annet mønster) med kniv/saks. La etterheve 20-30 min, pensle med melk før steking. Stek først 5 min på 230 grader, senk så tempraturen til 180 grader og stek videre i 15-18 minutter. Legg over litt bakepapir om de blir for brune. Oppskriften sier at de skal stekes neders i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnamnam. Må være sveitsisk, jfr. -li (diminutiv? Altså småbrød). Sørtyskerne har -le. Tenker rykende varm te, kastanjenamnamnam og godt smør.....

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bakte eple- og havrebrød i går - ble ganske bra, men smakte mindre eple enn jeg hadde håpet. Neste gang forsøker jeg litt Hardanger eplejuice som en del av deigvæsken.

Ang. epler til baking gjelder regelen jo syrligere, jo bedre. Gjerne sure. Foreldrene mine har et vinterepletre som oldefaren min plantet, og de eplene er nærmest uspiselige rå, men fantastiske i kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnamnam. Må være sveitsisk, jfr. -li (diminutiv? Altså småbrød). Sørtyskerne har -le. Tenker rykende varm te, kastanjenamnamnam og godt smør.....

Jepp, stemmer at det er sveitsisk diminutiv. :) Heldigvis brukes ikke sveitsertysk så mye skriftlig, ellers hadde jeg dødd... Men jeg fikk skikkelig lyst til å bake disse, så mulig jeg går til byen imorgen og kjøper nyristede kastanjer i en av bodene. Kjøpte idag, men de er alle spist opp, men de var veldig gode til vilt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og PS PS - ang. Sveits og kastanjer - sist jeg spiste kastanjer var i oktober i forfjor, hadde en formiddag i vakre Luzern for å slå ihjel ventetida på Zurich International Airport på vei hjem fra Sør-Afrika. Det var så godt, og været var fantastisk! *drømme*

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, stemmer at det er sveitsisk diminutiv. :) Heldigvis brukes ikke sveitsertysk så mye skriftlig, ellers hadde jeg dødd... Men jeg fikk skikkelig lyst til å bake disse, så mulig jeg går til byen imorgen og kjøper nyristede kastanjer i en av bodene. Kjøpte idag, men de er alle spist opp, men de var veldig gode til vilt. :)

Heldiggris som er et slikt sted, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris som er et slikt sted, da!

Matmessig er det en heeelt annen verden enn Norge. Det er en drøm/mareritt, av og til blir utvalget av fantastiske råvarer nesten for stort samtidig som tilgangen på mer hjemlige varer er dårlig. Gleder meg til neste helg, da er det trøffelfestival på lørdagsmarkedet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppskriften må jeg ta vare på. :)

Har du lyst til å legge ut den andre oppskriften også, Eurydike? :sjenert:

Jeg er mer en hverdagsbrødbaker, men det er jo alltid spennende å prøve ut nye oppkrifter til litt ekstra kos i helgene.

Børekene ble ganske gode i går, børek betyr visst bare "fylt brød" og det skal visst finnes mange variasjoner. Jeg fikk med meg en pakke filodeig hjem, så nå må jeg pønske ut hva jeg skal fylle den med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og PS PS - ang. Sveits og kastanjer - sist jeg spiste kastanjer var i oktober i forfjor, hadde en formiddag i vakre Luzern for å slå ihjel ventetida på Zurich International Airport på vei hjem fra Sør-Afrika. Det var så godt, og været var fantastisk! *drømme*

Jepp, Luzern er en nydelig by... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike
Har du lyst til å legge ut den andre oppskriften også, Eurydike? :sjenert:

Mener du olivenbrødet?

Jeg var heldig, og fant oppskriften fiks ferdig skrevet her.

*lat* :fnise:

PS: Jeg brukte forresten extra virgin olivenolje, selv om det står i oppskriften at man skal bruke oljen fra olivenene. Denne oljen var det for det første ikke så mye av, og for det andre var den full av chilifrø, rosmarin etc, som jeg var redd ville brenne seg om brødet ble smurt inn med det før steking. Også etter steking var det extra virgin olivenolje jeg penslet med.

Endret av Eurydike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiste tyrkisk middag hos svigermor i dag, og tok en titt i hennes tyrkiske oppskriftsbok. Det viste seg at det som antatt finnes flere forskjellige typer børek, jeg vil tro at det egentlig er en samlebetegnelse akkurat som "pirog" er det. Typen hun pleier å lage er sigara børke, og der brukes det filodeig.

Fant denne siden med oppskrift på flere typer børek, ser ut til at den som heter su børek har en deig man kjevler ut, så det kan kanskje være noe sånn salsera er ute etter?

Ellers er det flere oppskrifter her, så om ikke den forrige passer så gjør kanskje noen av dem det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke dy meg, men må bare spørre om du har prøvd grillet paprika? Gjerne marinert i god olivenolje med rå skivet hvitløk. Det smaker helt annerledes enn både rå og kokt - så og si all bitterheten forsvinner fullstendig.

Det har jeg ikke prøvd nei. Du mener det er så forskjellig at det er verd å prøve altså? I såfall vil jeg gjerne ha detaljer på hvordan jeg går frem, har av naturlige årsaker liten erfaring med tilbereding av paprika :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig at dere holder litt liv her selv om jeg er fraværende.

Jeg har hatt en veldig trivelig helg, selv uten KG. Helgen min har vært veldig preget av å ha en åtteåring på besøk; jeg har vært på kino og sett "Surf's Up", vært på basketkamp, spilt endeløse runder monopol og sett dragefilm. :)

Oi, en dagbok med bare matprat..... hvordan i alle dager har jeg unngått å oppdage denne før? :flau:
:vinke: Hei på deg, onyx!

Nilma: Jeg har bakt gjærbakst hele helgen! :sjokk:
Jeg er imponert! I løpet av uken håper jeg at jeg får tid til å prøve ut Kenwood'en til litt baking. Eple- og havrebrød hørtes veldig godt ut... :sjenert:

Men jeg fikk skikkelig lyst til å bake disse, så mulig jeg går til byen imorgen og kjøper nyristede kastanjer i en av bodene.
Høres fantastisk ut! Jeg har gode minner fra å rusle rundt på julemarked i Zürich og Basel med varme kastanjer i en hånd og glühwein i den andre. :)

Matmessig er det en heeelt annen verden enn Norge. Det er en drøm/mareritt, av og til blir utvalget av fantastiske råvarer nesten for stort samtidig som tilgangen på mer hjemlige varer er dårlig. Gleder meg til neste helg, da er det trøffelfestival på lørdagsmarkedet....
*misunnelig*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Snart helg. Den blir dessverre aldeles KG-fri, for hverken jeg eller mannen husket å fornye avtalen med internettleverandøren, selv om vi visste at abonnementet vi hadde gjennom borettslaget snart gikk ut. :murvegg:

Derfor trodde jeg det skulle gå fort å oppdatere seg her etter min egen kg-nesten-frie helg, men NEIDA.

Jeg har nemlig vært opptatt med å være uansvarlig mor denne helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fantastisk ut! Jeg har gode minner fra å rusle rundt på julemarked i Zürich og Basel med varme kastanjer i en hånd og glühwein i den andre. :)

Ja, og er det ikke smertelig hvor mye man lengter tilbake til julemarked og glühwein når regn og mørketid griper med klam hånd om byen? :gråte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*misunnelig*

oi, jeg har egentlig helt glemt at det snart er julemarkedtid! Må komme meg avgårde på noen og fikse litt julegaver. Holder meg egentlig til matmarkedene, men min samboer er ikke helt villig til å stå opp tidlig på en lørdag og gå til byen bare fordi jeg har behov for å virre rundt blant alle markedsbodene. ;) Angående Glühwein står jeg over, men de har jo både kaffekarsk og teknert å få kjøpt så varmen holder jeg nå likevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...