Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet ikke helt om det er helt snilt å offentliggjøre på internett en oppskrift jeg med nød og neppe ble betrodd i går, men hvis du er interessert kan du jo sende meg en PM. :)
Nå er jeg virkelig skremt her; jeg skrev akkurat et innlegg for å spørre pent om oppskriften, tok forhåndsvisning og så svaret ditt. :overrasket: Det så jo akkurat ut som om du hadde svart på innlegget jeg ikke har postet!

Sender PM. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurydike
Nå er jeg virkelig skremt her; jeg skrev akkurat et innlegg for å spørre pent om oppskriften, tok forhåndsvisning og så svaret ditt. :overrasket: Det så jo akkurat ut som om du hadde svart på innlegget jeg ikke har postet!

Enten er jeg synsk, eller så har vi telepatisk kontakt. :lur:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
:spise: Det var et bra tips! Vi skal ha andebryst i kveld hvis den hersens anda vil tine til da. Og kanskje litt Chianti. :)

Det har jeg nesten ikke hørt om.

Den gjenstridige anden holdt seg kald, skjønner jeg? *har lest middagstråden* :fnise:

Nå får jeg håpe du ikke synes jeg spammer boken din, Nilma, men her følger en lysingrapport, sakset fra middagstråden. :sjenert: Her inne er det jo en god sjanse for at den blir lest med reell interesse! :ler:

Lysingfilet var et nytt bekjentskap for meg. Fiskeslaget er herved anbefalt, for den som skulle dumpe over det! :) Mild, torskeaktig smak, men mer "kjøttaktig" konsistens, nesten i retning kveite. De ferske stykkene trakk seg flott sammen i den varme pannen i det de ble lagt i, og ble høye og fine.

Tilbehøret (som jeg hadde planlagt på forhånd, og som fungerer veldig godt til brosme eller breiflabb) ble kanskje litt for kraftig for lysingen, selv om jeg fant igjen kombinasjonen lysing/romesco på nettet. Romesco er en spansk saus av bl.a. grillet paprika og ristede mandler, med rå hvitløk og chili etc. Og tilfeldigvis ser lysing ut til å være mye brukt i det spanske kjøkken, særlig i Baskerland. Navnet er "merluza" på spansk, "hake" på engelsk.

Nå blir det dessert og cortado hvert øyeblikk, jeg ble nemlig overrasket her med nydelig sjokolademoussekake fra et av mine yndlingskonditorier. :hjerter_rundt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:pls: .. jeg er (nesten) stum av beundring av det dere damer

kokkelerer.

pls.. se meg i nåde om dere ser meg "luske" omkring på sidene

i boken din Nilma. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke helt om det er helt snilt å offentliggjøre på internett en oppskrift jeg med nød og neppe ble betrodd i går, men hvis du er interessert kan du jo sende meg en PM. :)

Ja takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får jeg håpe du ikke synes jeg spammer boken din, Nilma, men her følger en lysingrapport, sakset fra middagstråden. :sjenert: Her inne er det jo en god sjanse for at den blir lest med reell interesse! :ler:
"Spam" i vei, du! *leser til øyet blir stort og vått* ;)

Høres ut som veldig god fisk, og god middag. Har bare laget romesco et par ganger, men synes det var veldig godt, så det tror jeg at jeg må gjøre igjen snart.

:pls: .. jeg er (nesten) stum av beundring av det dere damer

kokkelerer.

pls.. se meg i nåde om dere ser meg "luske" omkring på sidene

i boken din Nilma. :)

Du er hjertelig velkommen til å luske så mye du vil, og det er bare å hoppe inn om du har noe å si. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal vi snart ut å rusle en tur i det fine været. Skal poste pakke til nynevøen og handle litt. Etterpå skal jeg legge kjøtt i marinade til chili con carne - det har jeg faktisk aldri laget før. :overrasket:

Jeg tror ikke oppskriften jeg skal bruke er helt tradisjonell, den inneholder blant annet en god del rødvin, røkt paprika og rosmarin, men den høres veldig god ut. Det var særlig den røkte paprikaen som overbeviste meg, jeg benytter enhver anledning til å få brukt det. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har aldri marinert kjøtt for å lage chili con carne heller, og jeg inbiller meg at det er litt uvanlig. Hva marinerer du kjøttet i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Nå skal vi snart ut å rusle en tur i det fine været. Skal poste pakke til nynevøen og handle litt. Etterpå skal jeg legge kjøtt i marinade til chili con carne - det har jeg faktisk aldri laget før. :overrasket:

Jeg tror ikke oppskriften jeg skal bruke er helt tradisjonell, den inneholder blant annet en god del rødvin, røkt paprika og rosmarin, men den høres veldig god ut. Det var særlig den røkte paprikaen som overbeviste meg, jeg benytter enhver anledning til å få brukt det. :sikle:

Røkt paprika er kjempegodt, jeg har både "hot" og "sweet", og brukte det blant annet i romescoen i går.

Jeg bruker forresten Jamie Olivers oppskrift på chili con carne, med ekstra mye bønner. Oppskriften din høres mer avansert og spennende ut! Jeg synes ellers at spisskummen er det viktigste krydderet for å få den riktige chilismaken. Og så må jeg ha guacamole og en kald øl til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, jeg har aldri marinert kjøtt for å lage chili con carne heller, og jeg inbiller meg at det er litt uvanlig. Hva marinerer du kjøttet i?
Ja, jeg tror som sagt det er en litt utradisjonell oppskrift. Kjøttet marineres i rødvin og rosmarin, som deretter inngår som en del av sausen.

Jeg synes ellers at spisskummen er det viktigste krydderet for å få den riktige chilismaken. Og så må jeg ha guacamole og en kald øl til. :)
Morsomt at du nevner spisskummen; i oppskriften sto det 1 ts, men jeg smakte på sausen for litt siden, da den akkurat hadde kokt opp, og hadde i en teskje til. Har også hatt i litt mer røkt paprika enn det sto i oppskriften. Den skal enda koke vel en time, så tar jeg en siste tilsmaking like før den er ferdig. Ellers tenkte jeg å lage guacamole etter denne oppskriften, og ølet ligger til kjøling. :) Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser litt ut til at chili con carne'en du lager minner litt om en rett jeg pleide å lage for mange år siden, og som besto av oksekjøtt, mengder av rødvin, grønn paprika, lime og grønn chilipepper, men ingen bønner, og selvfølgelig løk, hvitløk og spisskummen, samt litt kanel og nellik. Den var utrolig god, så jeg lurer på hvorfor jeg ikke har laget den på så lenge.

Når jeg lager chili con carne tar jeg det litt etter hva vi har i kjøleskapet. Det eneste jeg alltid bruker er oksekjøtt, bønner (som regel brune), tomater, løk, hvitløk, chili og spisskummen. Ellers varierer det litt. Jeg bruker av og til gulrøtter eller paprika, og noen ganger litt malt nellik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gjenstridige anden holdt seg kald, skjønner jeg? *har lest middagstråden* :fnise:

Ja! :sur: Vi la den i kjøleskapet på onsdag kveld, og jeg hadde bange anelser da den fremdeles var nesten dypfrossen fredag morgen. I dag var den endelig såpass at vi kunne skjære ut brystene og lårene.

Det høres ut som en nydelig fisk! Jeg bor også et sted hvor tilgangen på og utvalget i lokale fiskeslag er veldig begrenset. :roll: Så jeg er i likhet med Nilma misunnelig på deg som har en slik fiskehandler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser litt ut til at chili con carne'en du lager minner litt om en rett jeg pleide å lage for mange år siden, og som besto av oksekjøtt, mengder av rødvin, grønn paprika, lime og grønn chilipepper, men ingen bønner, og selvfølgelig løk, hvitløk og spisskummen, samt litt kanel og nellik. Den var utrolig god, så jeg lurer på hvorfor jeg ikke har laget den på så lenge.
:sikle:

Lørdagens chili con carne ble egentlig bare sånn midt på treet. Den var god, men litt tam, selv om jeg økte alle kryddermengdene. Jeg lagde stor porsjon for å fryse ned halvparten, så jeg håper det er en gryte av typen som blir bedre med oppvarming (i tillegg tenker jeg å krydre litt ekstra når jeg varmer den opp).

I dag drar mannen til Trondheim igjen. Som vanlig gleder jeg meg til mitt eget selskap, selv om jeg begynner å savne ham etter et par dager. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurydike

Rart det der med oppskrifter man er sikker på at skal slå til fordi de ser så gode ut i teorien, og så fungerer det ikke helt likevel, ofte uten at man kan sette fingeren på hvorfor.

Middagen din i dag regner jeg med er hentet fra siste Good Food - jeg kjente den ihvertfall igjen! :)

Jeg forsøkte forresten jordskokksausen i går, til lam. Den ble god, men mildere enn jeg husket den fra restauranten på torsdag. Da jeg imidlertid smakte på en kald rest etter middag, var det tilsynelatende mye mer smak der! Så kanskje den druknet litt i selskap med det andre tilbehøret (feks balsamicobakte rødbeter)? En annen mulighet er at andefett var en mulig "hemmelig" ingrediens i originalen, siden den ble servert til andebryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der med oppskrifter man er sikker på at skal slå til fordi de ser så gode ut i teorien, og så fungerer det ikke helt likevel, ofte uten at man kan sette fingeren på hvorfor.
Ja, det hender av og til. Det er langt morsommere når det virkelig klaffer, og smaker nøyaktig som man hadde forestilt seg, som pilaffen jeg lagde i går (med kanel, allehånde, rosiner og pinjekjerner). Mens jeg holdt på å lage den ble jeg litt bekymret, for den var temmelig mørk av krydder, men den smakte helt perfekt. :tommelsmil:

Middagen din i dag regner jeg med er hentet fra siste Good Food - jeg kjente den ihvertfall igjen! :)
Stemmer det! Jeg var litt lat i går, så jeg har ikke laget ukemeny, tenker å ta det litt på gefühlen (IIIIIK!), men akkurat den retten bestemte jeg meg for med en gang jeg så den.

Jeg forsøkte forresten jordskokksausen i går, til lam. Den ble god, men mildere enn jeg husket den fra restauranten på torsdag. Da jeg imidlertid smakte på en kald rest etter middag, var det tilsynelatende mye mer smak der! Så kanskje den druknet litt i selskap med det andre tilbehøret (feks balsamicobakte rødbeter)? En annen mulighet er at andefett var en mulig "hemmelig" ingrediens i originalen, siden den ble servert til andebryst.
Synes begge forklaringene høres sannsynlig ut. Skal tenke på det med andefett når jeg en gang lager sausen, vil tro det kan være en god idé både mht. smak og konsistens.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokkers SAS! :kjefte:

Jeg skal reise til Ålesund lørdagen før jul, og hadde bestilt en billett som innebar flybytte i Trondheim. Fikk melding om at reisen var endret, så jeg ringte SAS i dag for å høre, og det viste seg at de har kansellert flyet fra Trondheim til Ålesund. Greit nok, så jeg spurte om de da bare kunne flytte meg til et fly som gikk via Oslo i stedet, men nei, det gikk ikke må vite! Så da hadde jeg valget mellom å vente hele dagen i Trondheim eller ta følgende melkerute: Tromsø-Trondheim-Oslo-Ålesund. Fantastisk!

Jeg valgte det siste alternativet, fordi jeg da tross alt kommer frem tidligere, men ærlig talt, det er da ikke mitt problem at de kansellerer fly, så de burde da kunne være litt smidige. :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og nå ringte akkurat damen jeg snakket med hos SAS. Hun hadde funnet ut at de flyene hun ville sende meg med ikke korresponderte, så nå kunne jeg plutselig reise Tromsø-Oslo-Ålesund likevel. :klø: Jaja, helt greit for meg det altså, bare hun nå er enig med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Skjønner ikke hva det er med flyselskapene, de ser ikke ut til å ha fått med seg at det etterhvert er like vanlig å fly nå som å ta bussen, omtrent, og at de ikke lenger kan oppføre seg som om det er en ære for oss å få lov til å benytte oss av tjenestene deres.

Hvilke andre transportmiddelfirma kunne oppført seg på samme måte? "Bussen er kansellert grunnet for få passasjerer", liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre transportmiddelfirma kunne oppført seg på samme måte? "Bussen er kansellert grunnet for få passasjerer", liksom?
:fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...