Gjest Elastica Skrevet 9. oktober 2007 #901 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det snør, det snør, tiddelibom...... Dessuten var jeg på jobb halv åtte. Jeg trenger kaffe. Snør det??? Her var det riktignok frost i morges, men snø! Jeg koser meg også med kaffe, mens minsten ser på juledisney - så det hadde kanskje ikke vært så allerverst med litt snø heller! Ha en fin dag. *langt ned i den andre store kaffekoppen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #902 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jepp, det snør. Ligger et fint hvitt lag over byen. Juledisney i oktober? Unge etter min smak! *julefrik* Ha en fin dag du også, Elastica! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. oktober 2007 #903 Del Skrevet 9. oktober 2007 Rester, ja. Min store skrekk her i livet er jo å ha for lite mat når vi har gjester, så det er ikke uvanlig at vi spiser rester i dagesvis etterpå. Apropos rester: Har spist (kald) reste-sandwich til lunsj i dag med frisk babyspinat, ratatouille, grillet lam i tynne skiver og litt høvlet parmesan. Det var overraskende godt! Har stadig mye kald ratatouille i kjøleskapet, så forslag til bruk mottas gjerne, dersom du skulle ha noen idéer. Lurte på å putte noe i en omelett, kanskje? Forresten enig i at snø til jul må til - ideelt sett bør det komme et passe stort melisdryss lille julaften, som så regner vekk sånn ca. rett over nyttår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 9. oktober 2007 #904 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det snør, det snør, tiddelibom...... Da blir det sikkert godt med curry! Oppskriften så veldig god ut, men jeg har et lite tips: For meg ser det ut til at den inneholder altfor mye kanel. Jeg ville minst halvert mengden. Gulrotpilaffen hennes, som det står oppskrift på i GoodFood Magazine fra august eller september, og som jeg har laget noen ganger, inneholder også for mye kanel - hvis man bruker den angitte mengden dominerer det smaken fullstendig. Hun er tydeligvis kanel-freak! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #905 Del Skrevet 9. oktober 2007 *misunnelig på Eurydikes lunsj* Hvis det ikke er mye "saus" på ratatouillen burde det vel gå fint å ha den i en omelett, vil jeg tro. Eller hva med å bruke den som pastasaus, med bittelitt bacon e.l. i? Som den barnslige sjel jeg er har jeg for øvrig lyst til å se filmen Ratatouille. Mat, Paris og tegnede rotter, what's not to like? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #906 Del Skrevet 9. oktober 2007 Da blir det sikkert godt med curry! Oppskriften så veldig god ut, men jeg har et lite tips: For meg ser det ut til at den inneholder altfor mye kanel. Jeg ville minst halvert mengden.Jepp, tenker en god curry er tingen i dag. Du har sikkert et poeng når det gjelder kanelen, ja, særlig i og med at det er til fisk og at det er kokosmelk i. Ser for meg at det kan bli i søteste laget. Jeg har forresten kjøpt kokeboken hennes nylig (så at krabbekakene dine også står i den). Har ikke rukket å finlese den foreløpig, men skal være på vakt mot kaneloverdoser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. oktober 2007 #907 Del Skrevet 9. oktober 2007 Hvis det ikke er mye "saus" på ratatouillen burde det vel gå fint å ha den i en omelett, vil jeg tro. Eller hva med å bruke den som pastasaus, med bittelitt bacon e.l. i? Pasta, ja! Kanskje det blir lunsj i morgen? (i går var det suppe av uttynnet ertepuré fra lørdagen. Jeg spiser og spiser! ). Som den barnslige sjel jeg er har jeg for øvrig lyst til å se filmen Ratatouille. Mat, Paris og tegnede rotter, what's not to like? Ellers kan jeg opplyse om at det ble bad karma av å briske seg over sol og blå himmel på din bekostning her i formiddag. Nå er det nemlig helgrått, overskyet og kaldt, og det blir niks terrasse-espresso i ettermiddagssol. Så der fikk jeg den! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 9. oktober 2007 #908 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har forresten kjøpt kokeboken hennes nylig (så at krabbekakene dine også står i den). Har ikke rukket å finlese den foreløpig, men skal være på vakt mot kaneloverdoser. Jeg så henne på TV da vi var i England i sommer. Hun blir markedsført som en slags talskvinne for "New Indian Cooking", dvs. mat som er friskere og lettere enn mye av den tradisjonelle indiske maten. Me like! Dvs. jeg liker også tradisjonelle retter veldig godt. Ja takk - begge deler! Det er jo det som er så fantastisk med mat. Man kan lage alt mulig forskjellig! Nå fikk jeg også lyst på boken hennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #909 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Ellers kan jeg opplyse om at det ble bad karma av å briske seg over sol og blå himmel på din bekostning her i formiddag. Nå er det nemlig helgrått, overskyet og kaldt, og det blir niks terrasse-espresso i ettermiddagssol. Så der fikk jeg den! Jeg så henne på TV da vi var i England i sommer. Hun blir markedsført som en slags talskvinne for "New Indian Cooking", dvs. mat som er friskere og lettere enn mye av den tradisjonelle indiske maten. Me like! Curryen i går ble god; det gjorde seg med litt krydder og friskheten fra sitron og koriander til den fete laksen. Dessuten brukte jeg lett kokosmelk, så resultatet ble, i hvert fall i mine øyne, et eksempel på den litt mer moderne indiske maten du nevner. Dvs. jeg liker også tradisjonelle retter veldig godt. Ja takk - begge deler! Det er jo det som er så fantastisk med mat. Man kan lage alt mulig forskjellig!Igjen: Nå fikk jeg også lyst på boken hennes. Du kan jo forære et ekstra eksemplar til kokkene i kantina. Endret 10. oktober 2007 av Nilma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. oktober 2007 #910 Del Skrevet 10. oktober 2007 Du kan jo forære et ekstra eksemplar til kokkene i kantina. Det skal jeg! Hvilken bok har du kjøpt, forresten? Jeg ser nemlig nå at hun har gitt ut to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #911 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har Indian Food Made Easy. Har som sagt ikke finlest den, men så opptil flere fristende oppskrifter ved et kjapt blikk gjennom den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #912 Del Skrevet 10. oktober 2007 Matnerd-utfordring: I neste uke får jeg besøk av en venninne som ammer, noe som medfører at løk i alle varianter utgår. Siden jeg er mer eller mindre ute av stand til å lage et middagsmåltid uten løk, trenger jeg hjelp. HVA kan jeg lage uten løk i noen form? Alle forslag mottas med takk! (Jeg må selvsagt ikke servere middag, men det er nå litt koselig da. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. oktober 2007 #913 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg bestilte like godt begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 10. oktober 2007 #914 Del Skrevet 10. oktober 2007 (endret) Matnerd-utfordring: I neste uke får jeg besøk av en venninne som ammer, noe som medfører at løk i alle varianter utgår. Siden jeg er mer eller mindre ute av stand til å lage et middagsmåltid uten løk, trenger jeg hjelp. HVA kan jeg lage uten løk i noen form? Alle forslag mottas med takk! (Jeg må selvsagt ikke servere middag, men det er nå litt koselig da. ) Jeg bruker også nesten alltid løk når jeg tenker meg om. Men hva med en ovnsomelett med mye fyll? Eller en quiche av noe slag? Eller en eller annen wok-rett? Eller pasta med ostesaus? Eller ovnsbakt fiskefilet servert med grønnsaker og en kald dip eller saus? Mange sauser kan lages uten løk eller hvitløk: sjysauser, pesto, pepperrotkrem, tomatcoulis (kjør friske tomater i en blender, press gjennom en sikt og smak til med krydder og eller urter), paprikacoulis (det samme gjøres med grillet paprika), vanlig hvit saus evt. smakt til med persille, sennep eller pepperrot. Edit: Ellers kan du søke opp jainistiske oppskrifter. De har jo et forbud mot å spise løk. Endret 10. oktober 2007 av bada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2007 #915 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg vil anta at hvitløk også er uaktuelt? Hva med purre? Noen skal heller ikke ha kål i noen form, inkl. blomkål. Jeg ville tenkt i retning stekt eller grillet rent kjøtt eller fisk, ovnsbakte potetbåter (med urter eller feks sesamfrø) og grønnsaker som ikke trenger saus, feks rørestekte og/eller en grønnsakspuré. Og paprikacoulis med grillet paprika som bada nevner er jo suverent! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2007 #916 Del Skrevet 10. oktober 2007 PS: Evt middag/smårett av typen vi hadde i går, dvs BLTs, hvis du/hun liker denslags. Tynne ristede brødskiver (vi brukte havrebrød), hjemmelaget majones (feks med masse frisk basilikum), grønn salat, tomatskiver, avokado og sprøtt bacon. Vet jo at du foretrekker varm middag, men med nyristet brød og nystekt bacon blir sandwichene ihvertfall lune. Jeg laget dobbeltdekkere av 3 skiver i høyden og 2 lag fyll i mellom, satte en sånn saté-stick av tre i hvert hjørne og skar i to to på skrå, sånn at det blir to høye trekantsmørbrød til hver. Det ser litt stilig ut, synes jeg. Ovnsbakte potetbåter ved siden av, og resten av majonesen, evt en rømmesaus eller salsa i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 10. oktober 2007 #917 Del Skrevet 10. oktober 2007 Jeg har to nye forslag! - Rosmarin- og sitronmarinerte, stekte kyllinglår. Potetmos (gjerne med innslag av sellerirot og pastinakk) med finhakket frisk basilikum, soltørkede tomater og revet parmesan. Braisert spinat med muskat. Eller hvis du har litt bedre tid: - Stekt/grillet kalve- eller lammefilet. Ovnsbakte mandelpotetbåter. Jordskokkpuré med parmesan og sitron. Grønn grønnsak. Ovnstørkede tomater med oregano. Begge sett av tilbehør burde også gå bra til feks torsk eller kveite. (Hjernen min har ikke godt av dette, Nilma! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #918 Del Skrevet 10. oktober 2007 Oj, her har det jo haglet med gode forslag! Edit: Ellers kan du søke opp jainistiske oppskrifter. De har jo et forbud mot å spise løk. Det tenkte jeg også faktisk på, tror det må skyldes en overdose indiske oppskrifter i det siste. Og gjesten min er faktisk veldig glad i indisk mat, så det er kanskje ikke så dumt. Lurer på hvordan det er med amming og dyvelsdrek/asafoetida? Jeg vil anta at hvitløk også er uaktuelt? Hva med purre? Noen skal heller ikke ha kål i noen form, inkl. blomkål.Jeg har forstått det sånn at alle løkvarianter er utelukket, men at kål går fint. Vet jo at du foretrekker varm middag, *sær* Men i kombinasjon med potetbåter begynner det jo å ligne på noe, det hørtes faktisk veldig godt ut. Og den kylling- og potetmosvarianten er definitivt med på listen! Tusen takk for gode forslag begge to, nå gjelder det bare å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #919 Del Skrevet 10. oktober 2007 (Hjernen min har ikke godt av dette, Nilma! ) Unnskyld, det var ikke meningen å skape overbelastning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter #920 Del Skrevet 11. oktober 2007 I natt ble jeg tante. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå