Gjest Eurydike Skrevet 5. oktober 2007 #881 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Jeg fikk ikke JP! Nå er jeg klar for helg. Ingen planer, bortsett fra avslapning og god mat - deilig. Har en stabel med to nye indiske kokebøker, Morgenbladet og Kurt Austs bøker liggende klar, så underholdningen er sikret. I går var vi og handlet inn litt godsaker; fennikelsalami, talleggio og rødvin. Med andre ord skulle alt ligge til rette for en perfekt helg. Det høres virkelig perfekt ut! Og den vinen så også ut til å være noe for meg. Vi holder på å henge opp ny lampe, så det er litt anspent stemning i heimen. God helg - kos deg etter alle kunstens regler! Endret 5. oktober 2007 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 5. oktober 2007 #882 Del Skrevet 5. oktober 2007 Nå er jeg klar for helg. Ingen planer, bortsett fra avslapning og god mat - deilig. Har en stabel med to nye indiske kokebøker, Morgenbladet og Kurt Austs bøker liggende klar, så underholdningen er sikret. I går var vi og handlet inn litt godsaker; fennikelsalami, talleggio og rødvin. Med andre ord skulle alt ligge til rette for en perfekt helg. Den rødvinen har jeg ikke smakt, men jeg fikk veldig lyst til å prøve. For 3-4 år siden hadde den samme produsenten en vin som het Trani eller noe sånt og som samboeren min og jeg fikk helt kick på. Jeg er derfor ganske sikker på at denne vinen er utmerket! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 6. oktober 2007 Forfatter #883 Del Skrevet 6. oktober 2007 Jeg fikk ikke JP! Det høres virkelig perfekt ut! Og den vinen så også ut til å være noe for meg. Vi holder på å henge opp ny lampe, så det er litt anspent stemning i heimen. God helg - kos deg etter alle kunstens regler! Ingen JP? Lampeopphenging høres litt stressende ut, ja, håper det gikk bra. God helg til deg også! Den rødvinen har jeg ikke smakt, men jeg fikk veldig lyst til å prøve. For 3-4 år siden hadde den samme produsenten en vin som het Trani eller noe sånt og som samboeren min og jeg fikk helt kick på. Jeg er derfor ganske sikker på at denne vinen er utmerket!Høres lovende ut! Damen på polet mente at den burde fungere bra til litt "plukkemat", men jeg leste litt nærmere på omtalen av den, og der står det da vitterlig at de anbefaler videre lagring. :klø: Hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 6. oktober 2007 #884 Del Skrevet 6. oktober 2007 Laget bananbrød idag etter oppskriften du tipset om inne hos bada - kjempegodt! Laget dobbel porsjon og hadde valnøtter i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 7. oktober 2007 #885 Del Skrevet 7. oktober 2007 Hyttehelga er nå overstått, og to av tre dessertforslag er testet ut. Plommene var ikke bra på den butikken jeg var innom, så det siste forslaget får vente til neste anledning. Kan meddele at begge alternativene fungerte godt, selv om jeg neste gang skal bruke litt syrligere epler sammen med chevre. Den karakteristiske Tokaj-smaken ble litt borte når den ble kokt inn, så den helt store effekten av å bruke den var det ikke. Men jeg fikk i alle fall brukt opp den skvetten som har stått i kjelleren i evigheter. Fikk også brukt opp halloumi'en jeg har hatt i kjøleskapet en stund, for vi testet ut denne til lunsj i dag. Stor suksess, så den kommer vi garantert til å lage igjen. Jeg fant ikke bondebønner, så vi brukte brekkbønner, men rensket dem på samme måten som man gjør med bondebønner fordi skolmene ikke var helt pene. Hadde også i babyasparges kuttet i biter, og det fungerte godt. Vi lagde oppskriften med artisjokk, og jeg syntes ikke den ble for dominerende, men det kan enten være fordi jeg elsker artisjokk, eller fordi den jeg hadde var ganske mild på smaken Ha en fortsatt god søndag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #886 Del Skrevet 8. oktober 2007 Høres lovende ut! Damen på polet mente at den burde fungere bra til litt "plukkemat", men jeg leste litt nærmere på omtalen av den, og der står det da vitterlig at de anbefaler videre lagring. :klø: Hmm.Vinen var faktisk veldig god! Jeg ble mildt sagt skeptisk da jeg åpnet og det nærmest luktet gjær, men jeg helte den opp i god tid før vi skulle drikke den, og da kom den seg. Gjorde seg overraskende godt sammen med plukkematen, og restene drakk vi til elgkarbonader i går. Men så avgjort en matvin! Laget bananbrød idag etter oppskriften du tipset om inne hos bada - kjempegodt! Laget dobbel porsjon og hadde valnøtter i.Så hyggelig med tilbakemelding! Alltid kjekt når favorittene faller i smak hos andre. Hyttehelga er nå overstått, og to av tre dessertforslag er testet ut. Plommene var ikke bra på den butikken jeg var innom, så det siste forslaget får vente til neste anledning. Kan meddele at begge alternativene fungerte godt, selv om jeg neste gang skal bruke litt syrligere epler sammen med chevre. Den karakteristiske Tokaj-smaken ble litt borte når den ble kokt inn, så den helt store effekten av å bruke den var det ikke. Men jeg fikk i alle fall brukt opp den skvetten som har stått i kjelleren i evigheter.Ja, jeg har i hvert fall brukt syrlige epler når jeg har lagd den retten, liker kontrastene mellom syrlige epler, litt skarp ost og søt vin. Inspirert av bruke-opp-vin-spørsmålet ditt la jeg rosiner i en skvett sherry som hadde vansmektet i kjøleskapet og brukte dem til Eurydikes kaffe- og ricottakrem. I stedet for ricotta og kremfløte brukte jeg mascarpone som jeg pisket opp litt - veldig godt! Fikk også brukt opp halloumi'en jeg har hatt i kjøleskapet en stund, for vi testet ut denne til lunsj i dag. Stor suksess, så den kommer vi garantert til å lage igjen. Jeg fant ikke bondebønner, så vi brukte brekkbønner, men rensket dem på samme måten som man gjør med bondebønner fordi skolmene ikke var helt pene. Hadde også i babyasparges kuttet i biter, og det fungerte godt. Vi lagde oppskriften med artisjokk, og jeg syntes ikke den ble for dominerende, men det kan enten være fordi jeg elsker artisjokk, eller fordi den jeg hadde var ganske mild på smaken Så bra at den falt i smak! Selv er jeg helt frelst, jeg lagde den tre ganger på tre uker. Er redd det er slutt på bondebønnene for i år, men brekkbønner og asparges var sikkert kjempegodt. Brukte du friske artisjokker? Det var nedlagte artisjokker jeg fryktet ville være dominerende, de har en tendens til å være så sure, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 8. oktober 2007 #887 Del Skrevet 8. oktober 2007 Mascarpone er jo nydelig til alt, så det hørtes egentlig ut som noe jeg må prøve. Mannen blir blank i øynene bare jeg nevner mascarpone Så bra at den falt i smak! Selv er jeg helt frelst, jeg lagde den tre ganger på tre uker. Er redd det er slutt på bondebønnene for i år, men brekkbønner og asparges var sikkert kjempegodt. Brukte du friske artisjokker? Det var nedlagte artisjokker jeg fryktet ville være dominerende, de har en tendens til å være så sure, synes jeg. Kjøpte nedlagte artisjokker på Helmersen, og de var ikke så syrlige som nedlagte artisjokker ofte er. Jeg hadde også en litt tørr sitron, så det ble litt minder sitronsaft enn det ellers kanskje ville ha blitt. Har du funnet bondebønner noe annet sted enn på bondens marked? Kjøpte ikke da jeg så dem der, for jeg visste ikke helt hva jeg skulle med dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #888 Del Skrevet 8. oktober 2007 Mascarpone er gode greier, ja. Jeg tenkte faktisk på artisjokkene hos Helmersen, for som du sier er ikke de så syrlige. Har bare ikke kommet så langt som til å prøve det i praksis, skal prøve å få tak i til neste gang. Nei, har dessverre ikke sett bondebønner noe annet sted. Jeg kjøpte dem uten å ha noen plan heller, for jeg hadde så fryktelig lyst til å prøve bondebønner etter å ha lest om dem i utallige Good Food. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. oktober 2007 #889 Del Skrevet 8. oktober 2007 Høres ut som du har hatt en fin helg. Det har jeg også - med middagsbesøk på lørdag og masse gode rester i går. Laget chèvre/valnøttdipen din med feta, og serverte med surdeigsbrød (og aïoli) til aperitffen, og ved siden av rødbetsuppe til forrett (ja, alt dette vet du sikkert allerede ). Stor suksess! Leste forresten et eller annet sted (?) i går at bondebønner inneholder dopamin - så dem blir man happy av på mer enn en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #890 Del Skrevet 8. oktober 2007 Høres ut som du har hatt en fin helg. Det har jeg også - med middagsbesøk på lørdag og masse gode rester i går.Rester, ja. Min store skrekk her i livet er jo å ha for lite mat når vi har gjester, så det er ikke uvanlig at vi spiser rester i dagesvis etterpå. Laget chèvre/valnøttdipen din med feta, og serverte med surdeigsbrød (og aïoli) til aperitffen, og ved siden av rødbetsuppe til forrett (ja, alt dette vet du sikkert allerede ). Stor suksess! Så bra! Hva synes du om dipen med feta vs. chèvre? Jeg synes faktisk den helt klart ble best med feta, så det er det jeg bruker de fleste gangene. Leste forresten et eller annet sted (?) i går at bondebønner inneholder dopamin - så dem blir man happy av på mer enn en måte. Finnes sikkert verre ting å dope seg på enn bondebønner! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. oktober 2007 #891 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Hva synes du om dipen med feta vs. chèvre? Jeg synes faktisk den helt klart ble best med feta, så det er det jeg bruker de fleste gangene. Jeg kan ikke helt huske hvordan den var med chèvre i forhold til hvordan den ble nå med feta - det er en stund siden jeg laget den sist. Men den ble ihvertfall veldig god med feta! Brukte en gresk feta som jeg liker godt, med kun fåre- og geitemelk. Den ene gjesten vår er ikke så glad i chèvre, såvidt jeg vet, men var veldig begeistret for dipen. Endret 8. oktober 2007 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #892 Del Skrevet 8. oktober 2007 Innlegg i kategorien "sur kjerring sutrer" følger: Alle disse tickerne med fosterbilder byr meg i mot. *godt å få det ut* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. oktober 2007 #893 Del Skrevet 8. oktober 2007 Innlegg i kategorien "sur kjerring sutrer" følger: Alle disse tickerne med fosterbilder byr meg i mot. *godt å få det ut* Vi er nok ikke direkte uenige her heller, er jeg redd. Over til hyggeligere ting: Når du laget kaffe/ricottakremen med mascarpone, byttet du bare ut ricottaen med samme mengde mascarpone? Det var en besnærende idé - tipper smaken ble enda mer tiramisu-aktig (en dessert jeg forøvrig ikke får til ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #894 Del Skrevet 8. oktober 2007 Vi er nok ikke direkte uenige her heller, er jeg redd. Over til hyggeligere ting: Når du laget kaffe/ricottakremen med mascarpone, byttet du bare ut ricottaen med samme mengde mascarpone? Det var en besnærende idé - tipper smaken ble enda mer tiramisu-aktig (en dessert jeg forøvrig ikke får til ).Jeg brukte faktisk bare mascarpone, tenkte det var fett nok i seg selv, og hadde jeg kjøpt kremfløte er jeg redd jeg hadde endt opp med nok en rest. Jeg pisket bare mascarpone med et par ts. sukker, før jeg hadde i kaffe, sherry, konjakk (fant ut at det måtte være litt konjakk i tillegg til sherry for å få litt mer "snert") og sjokolade. Litt råflott kanskje, men jeg synes jo jeg var flink som fikk brukt opp rester av både mascarpone og sherry. Konsistensen (og smaken!) ble veldig god, litt mer kremaktig enn med ricotta. For øvrig synes jeg dette er bedre enn tiramisu, som jeg ærlig talt synes er litt oppskrytt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 8. oktober 2007 #895 Del Skrevet 8. oktober 2007 Jeg brukte faktisk bare mascarpone, tenkte det var fett nok i seg selv, og hadde jeg kjøpt kremfløte er jeg redd jeg hadde endt opp med nok en rest. Jeg pisket bare mascarpone med et par ts. sukker, før jeg hadde i kaffe, sherry, konjakk (fant ut at det måtte være litt konjakk i tillegg til sherry for å få litt mer "snert") og sjokolade. Litt råflott kanskje, men jeg synes jo jeg var flink som fikk brukt opp rester av både mascarpone og sherry. Konsistensen (og smaken!) ble veldig god, litt mer kremaktig enn med ricotta. Skal testes! Men kanskje ikke sånn helt med det første - vi har noe motvillig innført dessertkarantene en stund fremover etter den siste tidens (ikke minst helgens) utskeielser og utsvevende liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter #896 Del Skrevet 8. oktober 2007 Dessertkarantene var kanskje en idé... Tror jeg har lagd mer dessert de siste to-tre ukene enn jeg gjør på et halvt år til vanlig. Som regel er det bare når vi har gjester at vi har dessert, men jeg har hatt litt dilla i det siste. For øvrig er nå den trådløse routeren i hus, og den ser attpåtil ut til å virke - så lenge det varer. *traumer* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #897 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det snør, det snør, tiddelibom...... Dessuten var jeg på jobb halv åtte. Jeg trenger kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. oktober 2007 #898 Del Skrevet 9. oktober 2007 Det snør, det snør, tiddelibom...... Dessuten var jeg på jobb halv åtte. Jeg trenger kaffe. *kan ikke fordra snø* Og jeg som drakk espresso på terrassen i ganske varm ettermiddagssol i går, uten jakke... Har tenkt å gjenta suksessen i dag, bare blå himmel å se. Du fortjener helt klart kaffe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 9. oktober 2007 Forfatter #899 Del Skrevet 9. oktober 2007 Og jeg som drakk espresso på terrassen i ganske varm ettermiddagssol i går, uten jakke... Har tenkt å gjenta suksessen i dag, bare blå himmel å se. Skrytepave! Jeg liker for så vidt snø i moderate mengder, men dette er vel i tidligste laget. Forhåpentligvis blir den ikke liggende så lenge. Dessuten ser jeg betraktelig lysere på livet etter en kanne kaffe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 9. oktober 2007 #900 Del Skrevet 9. oktober 2007 Skrytepave! Ønsker deg en stadig varmere dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå