Gå til innhold

Unger og mat/drikke i stua

Fremhevede innlegg

Skrevet
Nå er det jo forskjell på bruk av de forskjellige rommene hos forskjellige familier. Mange har kjøkkenet som sitt primære oppholdsrom.

Ja, sant nok! Husker vi hadde en finstue som var litt "adgang forbudt" da jeg var liten. Den sto og var fin til vi fikk gjester og foreldrene mine oppholdt seg heller ikke der til vanlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå er det jo forskjell på bruk av de forskjellige rommene hos forskjellige familier. Mange har kjøkkenet som sitt primære oppholdsrom.

Det er sant. Men jeg ser for meg at mor og far sitter i stua og leser eller ser på tv, og så kommer barnet inn med noen leker fra rommet sitt og vil leke der foreldrene er, og så blir h*n sendt ut igjen! Fordi det er voksenrommet! Uff!

:tristbla:

Skrevet

Å herregud da mennesker, vi snakker verken om leker, bråk eller noe som helst annet her! Ungene mine, BÅDE mine og de som er på besøk ja, får leke og styre så mye de bare vil i vår stue og alle andre steder i huset. Jeg har ikke noe ungeforbud her, vi har huset fullt av unger hele dagen og den eneste regelen jeg har omtrent er at de ikke får ha med seg mat eller drikke på stua. Og nå snakker jeg om vanlige "stikke-innom"-besøk, med eller uten foreldre. HVORFOR skal de absolutt sitte i sofaen når de skal drikke når de ikke sitter der ellers uansett? Da kan de jo like gjerne gjøre det på kjøkkenet? Vi snakker minst fem dager i uka her, og når ikke jeg selv en gang har med mat eller drikke på stua, hvorfor skal da ungene ha det?

Og for ordens skyld, hvis jeg ikke har nevnt det før eller noen trenger å få det inn med teskje, de voksne som vil ha en kaffesup sitter selvfølgelig i sofaen og drikker den!

Skrevet

Jeg hadde neppe reagert på drikken. Men jeg setter også pris på at barna spiser på kjøkkenet.

Skrevet

Her i huset har vi det ikke finere enn at ungene får både drikke og spise kaker ol. på stua på lik linje som voksne.

Søler de så må de tørke opp igjen selv.

Leke får de også på stua bare de rydder og bruker innestemme.

Skrevet
Altså... er jeg så fryktelig rar egentlig? Er det vanlig i alle hjem at alle unger drasser med seg alt spiselig og drikkelig rundt omkring i huset? Er det ikke strengt tatt på kjøkkenet man gjør sånt?

Å herregud da mennesker, vi snakker verken om leker, bråk eller noe som helst annet her! Ungene mine, BÅDE mine og de som er på besøk ja, får leke og styre så mye de bare vil i vår stue og alle andre steder i huset. Jeg har ikke noe ungeforbud her, vi har huset fullt av unger hele dagen og den eneste regelen jeg har omtrent er at de ikke får ha med seg mat eller drikke på stua. Og nå snakker jeg om vanlige "stikke-innom"-besøk, med eller uten foreldre. HVORFOR skal de absolutt sitte i sofaen når de skal drikke når de ikke sitter der ellers uansett? Da kan de jo like gjerne gjøre det på kjøkkenet? Vi snakker minst fem dager i uka her, og når ikke jeg selv en gang har med mat eller drikke på stua, hvorfor skal da ungene ha det?

Og for ordens skyld, hvis jeg ikke har nevnt det før eller noen trenger å få det inn med teskje, de voksne som vil ha en kaffesup sitter selvfølgelig i sofaen og drikker den!

Altså... når du spør må du regne med å få ulike svar :sjenert: Og det med leker på stua osv var jo ikke til deg, men en avsporing i tråden ;)

Skrevet
Å, så enig jeg er i akkurat det. Jeg også ble trist av å lese at barnet ikke får være i stuen.  :tristbla:

Men, vi er ikke i stuen vi heller, før gutten har lagt seg. Vi sitter alltid på kjøkkenet, og han har eget lekerom ved siden av kjøkkenet. Stor hall har han også å løpe rundt i :)

Stuen bruker vi som sagt senere på kvelden når han har lagt seg.

Han er 1,5 år.

Skrevet
Ja, sant nok! Husker vi hadde en finstue som var litt "adgang forbudt" da jeg var liten. Den sto og var fin til vi fikk gjester og foreldrene mine oppholdt seg heller ikke der til vanlig.

Exactly!

Sånn har jeg også vokst opp.

Skrevet

Jeg har aldri tenkt tanken at unger ikke skal spise/drikke i stua mi. Gjør meg ingenting i det hele tatt.

Hadde jeg hatt barn med på besøk hos noen med en slik regel, så ville jeg selvsagt repektert det, selv om jeg sikkert hadde undret meg litt i mitt stille sinn.

Skrevet
Men, vi er ikke i stuen vi heller, før gutten har lagt seg. Vi sitter alltid på kjøkkenet, og han har eget lekerom ved siden av kjøkkenet. Stor hall har han også å løpe rundt i :)

Stuen bruker vi som sagt senere på kvelden når han har lagt seg.

Han er 1,5 år.

Nå skrev vel ikke du akkurat at dere ikke brukte stuen før ungen var i seng, du skrev at han ikke fikk lov til å leke i stuen, uten å komme med noen nærmere forklaring...

Eget lekerom, ja, sikkert greit det, håper bare han slipper å være alene der inne!

Til trådstarter: Innlegget ditt om lek rundt forbi kom laaangt ute i diskusjonen, i åpningsinnlegget ga du et noe annet bilde av situasjonen. Og ja, jeg syns fremdeles du er rar!

Skrevet

Jeg tror nok jeg er dels enig med TS. Mat/måltider skal inntas på kjøkkenet. Men hvis vi har besøk hvor vi byr på kaffe og kaker og lignende så syns jeg vi sitter i sofan på stua, store og små. Men da må også barna sitte i ro mens de spiser og drikker. Jeg syns overhode ikke det er greit at de rusler rundt med mat og drikke hverken i stua eller andre steder i huset.

Jeg syns det er kjipt når jeg av og til har folk på besøk som ikke ser noe problem i denne regelen. Jeg syns jo ikke det er hyggelig å be andres barn sitte ordentlig mens de spiser.

Og for den saks skyld så kan det jo alltids skje uhell og det er greit. Men uhell skjer mye oftere hvis barna tusler rundt med mat og drikke.

Skrevet

Hvis jeg inviterer til kaffe og kaker er ikke en gang jeg så skrudd at jeg jager ungene ut av stua da. Da får de sitte, men bare hvis de sitter rolig.

Jeg snakket om til hverdags i hovedinnlegget, og jeg skjønner fremdeles ikke hva som er så forferdelig med denne regelen.

Skrevet

Forresten så var det visst noen innlegg jeg hadde gått glipp av når jeg leste igjennom tråden i går kveld, det var derfor jeg var så sint i det forrige innlegget mitt. :ler: Men nå ser jeg jo at tråden hadde sklidd ut litt og at snakket om leking i stua ikke var rettet mot meg. :sjenert:

Skrevet

Hjemme hos oss spises det i stuen .

Det er faktisk en uting, og hadde jeg vært litt flinkere til å være konsekvent så hadde måltidene vært inntatt på kjøkkenet. Jeg er den største synderen. :sjenert:

Det er alltid smuler og flekker i sofaen :grine:

Om jeg får meg en ny sofa .............. :sjarmor:

Når vi er på besøk hos andre så følger vi deres husregler. Det er ikke vanskeligt i det hele tatt.

Skrevet

Synes det er vanskelig å forstå at venninner kan få servert kaffe i stua, men venninnens barn må få sin saft på kjøkkenet.

Hos oss har det aldri blitt praktisert forskjell. Har vi gjester, serveres kaffe, brus, vann, saft og kaker (evt. annet.) på stua.

Men ungene får pent spise ved bordet. Men de må gjerne leke på gulvet ved siden av når de er ferdige med å spise/drikke.

Drikken til ungene settes på den siden av bordet der de rekker den lettest selv, og ikke må snike seg forbi foreldrene.

Synes TS gjør veldig stor forskjell på barn og voksne. Og synes det er unødvendig strengt.

Skrevet

Hos meg får barn lov til å spise og drikke på stua når vi voksne også gjør det. Men de får ikke lov til å løpe rundt med mat og drikke. Det står på bordet, og de må ta en liten pause i leken når de vil ha noe.

Skrevet (endret)

Så lenge jeg har barn, må huset tilpasses deretter. Når barna blir større kan jeg pusse opp og ha hvite møbler og tepper, det har jeg ikke nå... Har jeg besøk, og vi sitter på stua, blir ALLE servert på stua - uavhengig av alder!

Hvis du er så redd for at noen skal søle, kan du jo dekke møbler og tepper med plastikk? Sånn a la "Alle elsker Raymond"?

Alle må selvsagt sitte i ro når de drikker og spiser, som gjest over meg sier.

Endret av Festus
Skrevet

Det er forståelig at man er redd for møblene sine, men det viktigste er da at den VOKSNE tilpasser her! F.eks. har jeg investert i hardplastkopper med lokk å sugerør med festlige motiver til ungene, de er suverene- ikke noe søl og ungene elsker dem! Ang. lek på stua, så er det hva jeg gjør det til- ønsker jeg litt ro så jager jeg ikke barna ut- men finner en skål kjeks, tar fram de artie koppene og lager "teselskap" på rommet til sønnen min. Og ungene elsker det også! det er bare opp til de voksne å være litt smarte og finne løsninger som virker rettferdig for barna, som er til fordel for alle parter! Ellers er jeg litt enig i mange her at et hjem skal boes i av alle. Dermed, brun og lett vaskbar sofa. Veninnen din hadde nok reagert annerledes om du hadde gjort dette på en annen måte, for ofte er det måten ting blir gjort på som det reageres på. Kanskje hun synes du er litt "råflott" som på død og liv måtte ha hvit sofa når du har barn hjemme fem dager i uken? jeg hadde vel tenkt det, og synes ikke det var den smarteste investeringen du har gjort. men men, man skal respektere andres husregler, men også vise gjestfrihet og få alle gjester til å føle seg velkomne! Og det er du som må forandre løsningen slik at den blir rettferdig for både store og små! Mat på kjøkkenet er ok, men drikker voksne på stua skal barn også ha den muligheten- men de hadde nok ikke nekta om du spurte de om det var greit at du satte saften på kjøkkenbordet så blir det en kjeks å få også..som sagt, måten du sier å gjør det på kan redde deg fra undrende gjester som oppfatter deg streng og pietistisk. Lykke til:)

Skrevet

Ingen av ungene som er her på besøk har noen gang reagert på at her i huset spiser og drikker man på kjøkkenet, jeg snakker alltid i en hyggelig tone til ungene, og gjerne med en snert humor også. Ikke for ingenting at vi har besøk så ofte som vi har, vil jeg tro. Vanskelig å få frem sånt skriftlig kanskje, men måten jeg snakket til i ungen i hovedinnlegget på var overhodet ikke uhøflig eller frekk, bare jeg som er dårlig til å gjenfortelle. Ungene synes det er helt greit å sitte der, og det virker som de koser seg med sitt eget lille selskap. Er det fint vært har jeg rigget dem til på verandaen også, forresten, så snill er jeg at jeg ikke stenger dem inne på kjøkkenet hver gang de kommer hit. :ironi:

Voldsomt mange som har fått det for seg at sofaen er hvit, forresten. Hvor har jeg sagt at den er det?

Skrevet
Ingen av ungene som er her på besøk har noen gang reagert på at her i huset spiser og drikker man på kjøkkenet, jeg snakker alltid i en hyggelig tone til ungene, og gjerne med en snert humor også. Ikke for ingenting at vi har besøk så ofte som vi har, vil jeg tro. Vanskelig å få frem sånt skriftlig kanskje, men måten jeg snakket til i ungen i hovedinnlegget på var overhodet ikke uhøflig eller frekk, bare jeg som er dårlig til å gjenfortelle. Ungene synes det er helt greit å sitte der, og det virker som de koser seg med sitt eget lille selskap. Er det fint vært har jeg rigget dem til på verandaen også, forresten, så snill er jeg at jeg ikke stenger dem inne på kjøkkenet hver gang de kommer hit. :ironi: 

Voldsomt mange som har fått det for seg at sofaen er hvit, forresten. Hvor har jeg sagt at den er det?

En ting er å spise, en annen ting er å drikke. Reagerer mest på at voksne kan få kaffe i stua, men barna får ikke drikke der.

Hadde foreldrene våre på besøk nylig vi, og da veltet en hel kaffekopp, utover stuebord, sofa og teppe.

Det var selvfølgelig et uhell, men kaffe kan lage stygge flekker det.

Hender også at vi har venner på besøk, og det drikkes en flaske rødvin eller to. (Ikke akkurat nå når jeg er gravid, men ellers.) Hender da rett som det er at noen har uflaks og søler en rødvinsskvett i sofaen eller på teppet. Men vi slutter da ikke å servere vin til gjester i stua fordet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...