Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #1 Skrevet 24. september 2006 Etter å ha kjøpt inn ny salong og fiffet opp stua litt har jeg nå innført en regel om at ungene ikke får ha med seg mat og drikke på stua. Den eneste gangen det er greit er på lørdagskveldene da vi gjerne koser oss litt ekstra med brus og sånn foran tv`n. Og selvsagt i bursdager, jeg er da ikke helt fanatisk heller. Men ihvertfall, sånn til daglig synes jeg helt ærlig det er unødvendig å drasse med seg mat og drikke i hele huset, og kan ikke skjønne hva som er så rart med det. For det synes nemlig en venninne av meg. At jeg er rar altså. De var nemlig på besøk her, ungene ville ha seg noe å drikke og jeg gikk på kjøkkenet og laget til dem. Gikk så inn på stua hvor sønnen til min venninne satt fremdeles og sa at drikken han stod på kjøkkenbordet, han gikk på kjøkkenet (hvor de andre barna satt) og kom jaggu meg ut i stua igjen med drikken. Jeg sa det jo til ham jeg, at vi ikke har lov til å ha med drikke på stua her i huset, så det hadde vært fint om han kunne gå på kjøkkenet til de andre. Og der fikk tydeligvis min venninne sitt livs største sjokk, fikk ikke ungene lov til å drikke på stua!? Å herregud og hjelpe meg og oj og oj så rar jeg var. Altså... er jeg så fryktelig rar egentlig? Er det vanlig i alle hjem at alle unger drasser med seg alt spiselig og drikkelig rundt omkring i huset? Er det ikke strengt tatt på kjøkkenet man gjør sånt?
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #2 Skrevet 24. september 2006 At du ikke vil ha mat i stua er greit, men drikke Forstår reaksjonen til vennene dine.
lillesky Skrevet 24. september 2006 #3 Skrevet 24. september 2006 Jeg synes uansett at folk skal respektere andres regler.
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #5 Skrevet 24. september 2006 Jeg synes uansett at folk skal respektere andres regler. ← ja selvfølgelig, men hun spurte om hva vi syns.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2006 #6 Skrevet 24. september 2006 Skjønner deg godt jeg. Egne regler i eget hus, og dem får alle følge. Unger trenger ikke gå rundt og pimpe drikke heller, de kan gjøre seg ferdig og sette glasset fra seg.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #7 Skrevet 24. september 2006 Altså vi snakker saft her. For ungene hennes liker ikke vann. Vann hadde vært greit. Og ungene er fra 3-7 år gamle, og litt vel...øøh urolige. Fire voksne, fem unger og alle skal ha drikken sin stående på stuebordet, synes det blir kaotisk jeg! ER jeg rar altså?
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #8 Skrevet 24. september 2006 Unger trenger ikke gå rundt og pimpe drikke heller, de kan gjøre seg ferdig og sette glasset fra seg. ← jeg går rundt å smådrikker hele dagen jeg.
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2006 #9 Skrevet 24. september 2006 jeg går rundt å smådrikker hele dagen jeg. ← Ungenes tenner har ikke godt av at de smådrikker saft hele dagen, og som trådstarter sier gjaldt det saft.
Brunhilde Skrevet 24. september 2006 #10 Skrevet 24. september 2006 Altså vi snakker saft her. For ungene hennes liker ikke vann. Vann hadde vært greit. Og ungene er fra 3-7 år gamle, og litt vel...øøh urolige. Fire voksne, fem unger og alle skal ha drikken sin stående på stuebordet, synes det blir kaotisk jeg! ER jeg rar altså? ← Ja, jeg syns du er en smule "rar". Jeg tror ikke jeg ville like å være på besøk hos deg, det ville nok føles litt som å være hos "Mrs Bucket - the lady of the house", tror jeg. Ser for meg den stakkars naboen som søler av ren skrekk!
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #11 Skrevet 24. september 2006 Ungenes tenner har ikke godt av at de smådrikker saft hele dagen, og som trådstarter sier gjaldt det saft. ← det innlegget kom desverre akkurat når jeg postet mitt. Men jeg mener fortsatt at det er rart å ikke få drikke noe annet sted enn på kjøkkenet.
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #12 Skrevet 24. september 2006 (endret) Altså vi snakker saft her. For ungene hennes liker ikke vann. Vann hadde vært greit. Og ungene er fra 3-7 år gamle, og litt vel...øøh urolige. Fire voksne, fem unger og alle skal ha drikken sin stående på stuebordet, synes det blir kaotisk jeg! ← Så om det hadde vært fire -fem glass med vann, så hadde det ikke vært så kaotisk? Endret 24. september 2006 av baby-E
Gjest TS Skrevet 24. september 2006 #13 Skrevet 24. september 2006 jeg går rundt å smådrikker hele dagen jeg. ← Det gjør jeg også, greier det faktisk helt fint selv om glasset står på kjøkkenet. For regelen gjelder meg også sånn til daglig, hvorfor skal glasset absolutt stå på stuebordet liksom? Kjøkkenet er det naturlige stedet å ha sånt stående. Og takk Violetta for at du forstår meg.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #14 Skrevet 24. september 2006 Jeg synes det er litt merkelig ja. At man ikke spiser middag og ting som lager mye søl på stuen er jo helt greit. Men at man ikke skal få lov til å kose seg i stuen med et glass saft? Når dere har besøk i stuen? Så må man inn på kjøkkenet, tylle i seg saften, før man får gå inn og kose seg med besøkeg igjen? Nei, det blir rett og slett ukoselig for min del. Får ikke venninnen din lov til å drikke noe i stuen heller? Serverer du ikke te eller kaffe eller noe til gjestene dine? Eller må de også stå på kjøkkenet, gjerne lent over vasken? Saft lager da ikke -så- mye søl, selv hvis du har en hvit sofa. Man skal da kunne leve normalt i et hus selv om man har nye møbler.
Gjest baby-E Skrevet 24. september 2006 #15 Skrevet 24. september 2006 Får ikke venninnen din lov til å drikke noe i stuen heller? Serverer du ikke te eller kaffe eller noe til gjestene dine? Eller må de også stå på kjøkkenet, gjerne lent over vasken? . ← det tenkte jeg på også
lillesky Skrevet 24. september 2006 #16 Skrevet 24. september 2006 ja selvfølgelig, men hun spurte om hva vi syns. ← Enig med Violetta, var det jeg også ville frem til: Skjønner deg godt jeg. Egne regler i eget hus, og dem får alle følge. Unger trenger ikke gå rundt og pimpe drikke heller, de kan gjøre seg ferdig og sette glasset fra seg. ← jeg går rundt å smådrikker hele dagen jeg. ← Men det er litt annerledes med barn, synes jeg. Jeg har ikke barn selv, men hvis jeg hadde hatt barn, hadde respektert at de måtte drikke på kjøkkenet og ikke fly rundt, sånn som barn ofte gjør.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #17 Skrevet 24. september 2006 Det gjør jeg også, greier det faktisk helt fint selv om glasset står på kjøkkenet. For regelen gjelder meg også sånn til daglig, hvorfor skal glasset absolutt stå på stuebordet liksom? Kjøkkenet er det naturlige stedet å ha sånt stående. Og takk Violetta for at du forstår meg. ← Koser du deg aldri i sofakroken med en kopp te eller noe? Med en god bok og tekoppen ved siden av? Å -bare- få lov til å drikke på kjøkkenet høres veldig nazi og ukoselig ut, skjønner sammenligningen med Mrs Bucket
Brunhilde Skrevet 24. september 2006 #18 Skrevet 24. september 2006 (endret) Enig med Violetta, var det jeg også ville frem til: Men det er litt annerledes med barn, synes jeg. Jeg har ikke barn selv, men hvis jeg hadde hatt barn, hadde respektert at de måtte drikke på kjøkkenet og ikke fly rundt, sånn som barn ofte gjør. ← Mener du virkelig at alternativet til å drikke på kjøkkenet er å fly rundt? Hos oss blir gjestene servert i stua, og det uavhengig av alder! Det betyr at de sitter i sofaen eller i en stol, ikke at de flyr rundt! Edit: Trykkleifsdjevelen er visst min fste følgesvenn i dag... Endret 24. september 2006 av Brunhilde
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2006 #19 Skrevet 24. september 2006 Så om det hadde vært fire -fem glass med vann, så hadde det ikke vært så kaotisk? ← Det kom selvsagt litt feil ut siden jeg skrev uten helt å tenke og nå må man jo begynne å vri og vende på det som vri og vendes kan. Jo fire-fem glass med vann hadde vært like kaotisk, men ikke like krise hvis det søles, siden man slipper klisseriet. Lurer på om dere ser for dere at ungene som er på besøk her sitter pent og pyntelig i sofaen under hele besøket jeg? De gjør ikke det skjønner dere, de farter hit og dit, litt ute, litt inne, sitter litt i sofaen, leker litt på rommene, klatrer, hopper... Samma søren for dem hvor de har saftglasset sitt stående vel!
Gjest Gjest1 Skrevet 24. september 2006 #20 Skrevet 24. september 2006 Det er da stor forskjell på å servere voksne folk en kopp te eller kaffe og å servere tre-syvåringer drikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå