Gå til innhold

Unger og mat/drikke i stua

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er da stor forskjell på å servere voksne folk en kopp te eller kaffe og å servere tre-syvåringer drikke.

Jeg syns nå at gjester er gjester, uavhengig av alder!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Det er da stor forskjell på å servere voksne folk en kopp te eller kaffe og å servere tre-syvåringer drikke.

Men nå sa hun at hun selv også går ut på kjøkkenet for å drikke. så da gjelder vel regen for voksne gjester også vil jeg anta

Endret av baby-E
Skrevet
Jeg syns nå at gjester er gjester, uavhengig av alder!

Javisst, men en unger sitter sjelden i ro særlig lenge av gangen.

Skrevet

Lurer på om noen av dere noen gang har besøk av unger, og hva slags unger i tilfelle. Ungene er på besøk for å leke og ikke for å sitte i sofaen og glo på at vi voksne sitter og prater. De eneste gangene de kommer bort til sofaen er hver gang de skal presse seg frem for å ta seg en sup av glasset sitt og da synes jeg faktisk det er like greit at de gjør det på kjøkkenet!

Skrevet
Lurer på om noen av dere noen gang har besøk av unger, og hva slags unger i tilfelle. Ungene er på besøk for å leke og ikke for å sitte i sofaen og glo på at vi voksne sitter og prater. De eneste gangene de kommer bort til sofaen er hver gang de skal presse seg frem for å ta seg en sup av glasset sitt og da synes jeg faktisk det er like greit at de gjør det på kjøkkenet!

Hvorfor spør du om meningen vår hvis du allikevel ikke er villig til å høre hva vi mener?

Du har tydeligvis allerede bestemt deg for at du har rett, kan du ikke bare la det bli med det da? Jeg syns du høres ut som en utrivelig vertinne - meg om det, ok?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

For det første så skjønner jeg at man er litt ekstra engstelig om man nettopp har kjøpt ny salong. I tillegg bør gjester respektere reglene hos de man besøker (jeg ville mao. aldri ha sagt fra slik venninnen din gjorde).

Når det er sagt, så ville jeg ikke ha hatt det sånn selv. Syns det virker litt ukoselig. Én ting er å at en liten tass sitter alene og spiser suppe i sofaen, noe annet er å spise brødskive med brunost. Jeg skjønner jo at det er greiere med én regel, om at man ikke får spise i sofaen. Men når det gjelder drikke, så ville jeg hvertfall tillatt det i mitt hjem.

Jeg tror også at hvis den vanlige regelen var å ikke spise eller drikke i stua, så ville jeg ha opphevet det når jeg fikk gjester. Jeg syns det handler litt om å få gjestene til å føle seg velkommen (uten at jeg helt har forstått hvordan reglene er for voksne gjester).

Skrevet

Først må jeg si at jeg reagerte litt på dette

Etter å ha kjøpt inn ny salong og fiffet opp stua litt har jeg nå innført en regel om at ungene ikke får ha med seg mat og drikke på stua.

Å fiffe opp for å ha et "utstillingshjem" så lenge man har barn, er dårlig planegging etter mitt skjønn.

Ungene her får gjerne drikke i stuen, om de søler så tørker vi opp, det er en måte å lære på det også. Jeg kan forstå tanken hvis det er snakk om besøk av mange barn som leker og flyr rundt. Da kan de like godt ha glassene stående på kjøkkenet. Men som gjengs regel, nei det blir litt sært for meg.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at barn i denne aldersgruppen henvises til kjøkkenet. Når mine barn har hatt venner hjemme og stua ser ut som et grisehus med smuler og evt drikke over alt, pleier jeg selv å si at de neste gang må spise/drikke på kjøkkenet. Gradvis sklir dette ut (stort sett pga meg selv), men når det samme skjer igjen henviser jeg ungene til kjøkkenet.

Ungene forteller at andre familier har andre regler som de reagerer på, men jeg synes at det er opp til hver enkelt familie å bestemme hvordan slike ting skal håndteres. Noen barn får lov til å løpe inn med sko. Noen får ikke ta med mat/drikke på stua. Andre får ikke oppholde seg på eget rom på dagtid (pga dataspill, etc).

Mange aksepterer ikke at besøkende (eller dem selv) røyker i stua. Andre velger å ikke ha på TV når de har besøk. Dette er "regler" vi voksne godtar.

Mange foreldre orker ikke dra frem støvsuger og vaskeklut hver eneste dag. Det synes jeg vi må akseptere. Da blir det feil å reagere på at trådstarter har andre regler enn andre.

Skrevet

Vi har hus og møbler som tåler å bli brukt (utstillingslokaler er en uting), så her har både store og små lov til å spise og drikke i stua. Måltidene inntar vi sammen på kjøkkenet, men drikke og kosemat er helt ok i stua eller andre rom.

Et hjem skal være et sted hvor alle beboerne trives :)

Har man barn, så er det f.eks kanskje ikke så veldig smart å ha hvite sittemøbler og glassbord.

Skrevet

Jeg er faktisk enig med trådstarter og Far til 2 her. Ikke nødvendigvis fordi trådstarter har ny sofa, men som en generell regel. Her hos oss inntas hverdagsmåltidene på kjøkkenet. Det vil si at venner og venners barn som vi omgås mye og uformelt, også setter seg ned sammen med oss og spiser lunch, kvelds eller hva det måtter være. Setter vi fram kjeks eller en kake til kos, settes den frem i stuen til felles glede. Da får både store og små spise og drikke der. Men som sagt, dette er unntaket, hovedregelen er at vi koser oss på kjøkkenet med mat. (Hvorfor er det så utrivelig på kjøkkenet da? Det kan da være like fint å benke seg rundt et koselig spisebord sammen.)

Skrevet (endret)

Hadde det slik selv opp til en viss alder, og det har aldri hverken traumatisert meg, fått meg til å synes det var ukoselig hjemme eller vært vanskelig å gjennomføre. Ulike hjem- ulike regler, enkelt og greit.

(Og hjemmet jeg vokste opp i var ikke noe utstillingshjem med hvite møbler, så langt der i fra)

Endret av Donpedro
Skrevet

Jeg pleier å servere drikke i stua, når vi har gjester, store som små.

Men jeg sier i fra at barna kan være ved bordet når de tar noe å drikke, de får ikke lov til å ta med seg glasset rundt om i stua og resten av huset.Fungerer veldig greit det.

Skrevet

Jeg syns ikke du er rar trådstarter. Her i huset får ikke sønnen min leke i stuen en gang. Stuen er voksen rommet, hvor vi har det slik som vi ønsker det.

Skrevet
Her i huset får ikke sønnen min leke i stuen en gang.

:overrasket: Hvor gammel er han?

Skrevet (endret)
Jeg syns ikke du er rar  trådstarter. Her i huset får ikke sønnen min leke i stuen en gang. Stuen er voksen rommet, hvor vi har det slik som vi ønsker det.

Hva i all verden skal du med barn hvis de ikke får være der du er? Voksenrom?!? :overrasket: Første gang jeg hører den varianten, men du om det!

Endret av Brunhilde
Skrevet

Har ett litt lavt bord som jeg drar fram på gulvet slik at det ikke står på teppet jeg, som jeg legger litt puter og en madress rundt. Og så har ungene sin mat og drikke der. Skulle det bli noe søl, så slipper jeg å "rense" teppet eller sofan.. Synes det er greit å holde mat og drikke på kjøkkenet, men i helgene og når vi har kaffebesøk, så synes jeg det er greit å gjøre det sånn. Men - målet er jo det samme som TS, og slippe å få stygge flekker på sofa og teppe...

Skrevet

Vi spiser aldri i sofaen, men det er ikke fordi jeg er så redd for den; Alle stuemøbler, fra sofa, teppe, osv er delvis valgt med tanke på at barn kan komme til å søle på dem. Jeg drømmer om en hvit tøysofa og kuskinn-teppe eller "ekte" tepper, men foreløpig er det veldig praktisk med skinnsofa og rimelige teppevarianter. Det er altså ingen krise hvis det blir søl, men jeg syns det er en uting å drasse med mat i sofaen. Unntak er hvis det er besøk eller "god mat&film", lørdagsgodt&brus&barnetv etc.

Barn kan søle enormt mye og det er da deilig for foreldrene å slippe å være redd for at barnet skal søle brus i sofaen! Det er forskjell på voksne som sitter rolig og snakker og drikker te kontra barn som "bælmer" brus mens de løper rundt...

Skrevet
Jeg syns ikke du er rar  trådstarter. Her i huset får ikke sønnen min leke i stuen en gang. Stuen er voksen rommet, hvor vi har det slik som vi ønsker det.

Små barn elsker å leke/være der de voksne er :tristbla:

Skrevet
Små barn elsker å leke/være der de voksne er  :tristbla:

Å, så enig jeg er i akkurat det. Jeg også ble trist av å lese at barnet ikke får være i stuen. :tristbla:

Skrevet

Nå er det jo forskjell på bruk av de forskjellige rommene hos forskjellige familier. Mange har kjøkkenet som sitt primære oppholdsrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...