Gå til innhold

Venninna mi er hypokonder

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hør på henne en stund (man må jo tross alt høre på vennene sine) og når du har fått overdose sier du: "Har det skjedd noe hyggelig i livet ditt i det siste?" Da viser du interesse for henne samtidig som du signaliserer tydelig at du vil høre om noe annet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Man bør ihvertfall stille opp, og godta at venninna di er sånn som hun er, istedenfor å sitte på nettet og klage på det.

Nei, du kan jo prøve å ta deg en prat med henne, og si hvor lei du er av den sytinga hennes?

Hvordan tror du hun vil reagere da?

Vil ikke tro det at hun blir så veldig happy.

Hadde jeg hatt en venninne som var sånn, hadde jeg ikke klaget på det.

Hun er bare sånn, å det får du godta.

Hvis ikke, får du finne deg ei annen venninna da hvis det er så galt?

Så da er man liksom stygg med venninne hvis man sier noe? Hvorfor i alle dager har hun rett til å si det som passer henne mens du selv bare skal nikke og smile? Det er jo faktisk mulig å heller hjelpe venninnen, finne på noe nytt og gjøre noe hyggelig sammen. Det er jo faktisk mulig å si det på en fin måte... Man må jo basere et vennskap på gjensidig respekt? Det kan faktisk være en påkjenning å alltid bli klagt til, og alltid måtte være den som skal trøste... Den som alltid klager tar jo ikke hensyn til hva den andre føler??

Skrevet

Mener du at hun er innbilt syk?

Hva hvis hun ikke er det? Hvem er du som kan stille diagnosen "hypokonder" på venninnen din?

Skrevet
Mener du at hun er innbilt syk?

Hva hvis hun ikke er det? Hvem er du som kan stille diagnosen "hypokonder" på venninnen din?

Innbilt syk eller ikke. Hun trenger vel ikke hee tiden fortelle om hvor vondt hun har det? Er man syk så burde man jo heller prøve å fokusere på positive ting, men selvfølgelig kan man fortelle hvordan det går...

Skrevet
Er man syk så burde man jo heller prøve å fokusere på positive ting, men selvfølgelig kan man fortelle hvordan det går...

Akkurat derfor kogentiv terapi brukes for personer med kronisk smerte.

Skrevet
yaeh. da var jeg her ! ville bare si at jeg har en hypokonder venn, bestevenn faktsik! :P ja mm.. over driver alt og for. eks kanskje hun er litt hes i stemmen, så sier jeg at jeg er dødssyk, så sier hun nei! fordi jeg ikke er det. at hun liksom er sykere enn meg når hun ikke er det.. fordi jeg er faktsik sykere enn henne. jeg er faktisk syk hele tiden, men legene vet ikke hva det er, de finner ikke ut noe.. rart, for jeg føler meg ikke bra . jeg følermeg dårlig. jeg har jo et bra liv. jeg er jo ut hver dag. går tur med bikkja.. får så vondt i hånda av å holde båndet, at jeg får kutt i hånda av båndet! men legene sier at det ikke var no kutt, når det var det! de sjønner ikke problemene. hjelp. hva skal jeg gjøre ???????????? hva skal jeg gjøre med min beste venn som trur hun er sykere enn meG?

Fantastisk innlegg! :ler::ler::ler:

Skrevet

Jeg synes egentlig dette er ganske morsomt!

Er kroniker selv, men snakker veldig lite om sykdommene jeg har, men jeg er alltid ærlig på grunnen til hvorfor jeg ikke gjør ting, eller drar steder, så litt sykdom blir det av og til.

Men så hender det da at noen av venninnene mine blir syke med de samme symptomene som jeg har til daglig, og da er de "såååå syyyke" og "stakkars meg".

Jeg vet jo hvor ille de har det, så jeg trøster så godt jeg kan, gir dem råd som hjelper meg, og de er selvfølgelig veldig takknemlige for støtten.

Etter at de er friske, så kan jeg si: "nå skjønner du vel hvorfor jeg ikke kunne bli med på festen forrige måned, nå som du vet hvordan jeg har det til daglig.."

Svaret jeg får er veldig ofte: "du er aldri så syk som jeg var nå! Jeg var jo dødssyk, og klarte ingenting. Hadde du vært like syk som meg, så hadde du heller aldri klart å gjøre det du gjør hver dag." Når de er syke, så er de altså syke, når jeg sier jeg er syk, så er jeg altså hypokonder... forstå det den som kan! :ler:

Så til trådstarter: snakk med venninnen din om at du synes dette er plagsomt! Men kall henne ikke for hypokonder, for det er hun garantert ikke.

jeg synes Ciaras råd var veldig bra.

Skrevet
Hør på henne en stund (man må jo tross alt høre på vennene sine) og når du har fått overdose sier du: "Har det skjedd noe hyggelig i livet ditt i det siste?" Da viser du interesse for henne samtidig som du signaliserer tydelig at du vil høre om noe annet.

Det var et godt råd :) Forhåpentligvis holder det med sånne måter å snu samtalen på, og hvis det ikke gjør det (jeg har vært borti de som seriøst fortsetter selv om de ikke vil det selv...), ville jeg tatt det opp på en saklig måte. Om trådstarter klarer det; å si fra på en respektfull måte at hun synes det blir for mye, synes jeg hun er kjempetøff. Oftere blir det sånn at man går lei og trekker seg unna om kommunikasjonen blir veldig enveis eller negativ - og det er jo både synd og feigt om man ellers liker personen!

Antagelig har venninna til trådstarter lagt seg til en vane; det er dette hun snakker om, liksom, samme hvor mye eller lite hun plages fysisk. Kanskje hun ikke er klar over det selv en gang. Jeg tror ikke det trenger å være så vanskelig å snu på dette mønsteret. Ikke for det, man bør jo kunne si hva man plages med til venner, og man bør få støtte - men det er søren ikke lett å være den som alltid- i omtrent hver eneste samtale - må høre på syting...

Skrevet
Innbilt syk eller ikke. Hun trenger vel ikke hee tiden fortelle om hvor vondt hun har det? Er man syk så burde man jo heller prøve å fokusere på positive ting, men selvfølgelig kan man fortelle hvordan det går...

Jaha...så det er irrelevant for deg om hun er innbilt syk eller ordentlig syk?

Du er bare lei klagingen liksom? :ler:

Jeg regner med at du har gitt henne gode råd om å gå til legen, få en helsjekk og sånne ting (håper jeg...du burde ha gjort det i allefall). Vi mennesker går jo ofte igjennom mange faser i livet. Om hun ikke er reelt syk så kanskje hun er veldig redd for å bli syk. Og det er ikke så mye bedre egentlig.

Så, jeg syns du viser utrolig lite forståelse i forhold til at du kaller henne en venninne.

Hvorfor ikke følge henne til en helsjekk hos legen da? Hvorfor ikke ta opp problemet du har med henne, eller har du gjort det?

Å bruke navnet hypokonder på venninnen din uten at du har faglig bakgrunn (eller har du det?) er ganske "modig" gjort av deg. ;)

Skrevet

Utrolig slitsomt at du må snu og vrenge på alt i alle tråder snasen C.

Skrevet
Utrolig slitsomt at du må snu og vrenge på alt i alle tråder snasen C.

Synd for deg. Take a nap. :)

Skal jeg bare være enig for å tilfredstille deg? Slik at du ikke blir sliten...? Dream on.

Skrevet
Jaha...så det er irrelevant for deg om hun er innbilt syk eller ordentlig syk?

Du er bare lei klagingen liksom?  :ler:

Jeg regner med at du har gitt henne gode råd om å gå til legen, få en helsjekk og sånne ting (håper jeg...du burde ha gjort det i allefall). Vi mennesker går jo ofte igjennom mange faser i livet. Om hun ikke er reelt syk så kanskje hun er veldig redd for å bli syk. Og det er ikke så mye bedre egentlig.

Så, jeg syns du viser utrolig lite forståelse i forhold til at du kaller henne en venninne.

Hvorfor ikke følge henne til en helsjekk hos legen da? Hvorfor ikke ta opp problemet du har med henne, eller har du gjort det?

Å bruke navnet hypokonder på venninnen din uten at du har faglig bakgrunn (eller har du det?) er ganske "modig" gjort av deg. ;) 

Det er ikke jeg som er trådstarter bare så det er sagt. Dessuten drar du det for langt nå, og jeg mener faktisk at man ikke skal klage i vei hele tiden uansett hva det gjelder, om det reelt eller ikke!

Så faktisk: slutt med sytinga, det gjør ingen noe godt. Jeg mener selvfølgelig at man skal ta hensyn og vise medlidenhet for den innbilt syke eller den som faktisk er syk!

Skrevet
Så da er man liksom stygg med venninne hvis man sier noe? Hvorfor i alle dager har hun rett til å si det som passer henne mens du selv bare skal nikke og smile? Det er jo faktisk mulig å heller hjelpe venninnen, finne på noe nytt og gjøre noe hyggelig sammen. Det er jo faktisk mulig å si det på en fin måte... Man må jo basere et vennskap på gjensidig respekt? Det kan faktisk være en påkjenning å alltid bli klagt til, og alltid måtte være den som skal trøste... Den som alltid klager tar jo ikke hensyn til hva den andre føler??

Helt enig i dette.

Du kan finne på noe med henne.

Det hadde ikke skadet det.

Skrevet

Det er kanskje ikke så enkelt for henne da.

Er man syk så ofte, så er det kanskje ikke så lett og tenke positivt bestandig.

Skrevet
Det er kanskje ikke så enkelt for henne da.

Er man syk så ofte, så er det kanskje ikke så lett og tenke positivt bestandig.

Helt enig at det kan være vanskelig å tenke positivt, men da kan man som venninne prøve å hjelpe:)

Skrevet
Helt enig at det kan være vanskelig å tenke positivt, men da kan man som venninne prøve å hjelpe:)

Nemlig, en venninne kan stille opp, ikke klage.

Skrevet
Nemlig, en venninne kan stille opp, ikke klage.

Men en venninne kan klage når hun blir lei... Venninnen :forvirret: skal ikke bare være psykolog.

Skrevet
Men en venninne kan klage når hun blir lei... Venninnen :forvirret:  skal ikke bare være psykolog.

Det er sant det å.

Men allikevel så hjelper det ikke så veldig for motparten at den andre kan være negativ, eller på en måte ikke er interessert i hva personen snakker om.

Bare jatter med liksom.

Alle har behov for å ha noen å snakke med.

Skrevet
Det er sant det å.

Men allikevel så hjelper det ikke så veldig for motparten at den andre kan være negativ, eller på en måte ikke er interessert i hva personen snakker om.

Bare jatter med liksom.

Alle har behov for å ha noen å snakke med.

Helt enig at alle har behov for å snakke med noen, det er nok kanskje derfor venninnen skriver inn på internett, istedetfor å lage for store problemer...

Skrevet
Helt enig at alle har behov for å snakke med noen, det er nok kanskje derfor venninnen skriver inn på internett, istedetfor å lage for store problemer...

Ja, det kan være en mulighet da.

Men da synes jeg at vedkommende kan snakke med vedkommende, og fortelle hva hun synes.

På en pen og rolig måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...