Gå til innhold

Astrologi - opplagt vås?


Anbefalte innlegg

Eller for å stille spørsmålet på hodet: Er det noen her som kan hjelpe meg til å forstå hvorfor astrologi ikke er opplagt vås?

Så vidt jeg forstår mener astrologene at personligheten din (etc...) påvirkes av stjernenes stilling på det tidspunktet du ble født.

Som dere vet, er noen stjerner "nær" oss: det tar "bare" noen år før deres lys når oss. For andre stjerner tar det tusener av år før lyset kommer hit. Mao: Det vi ser når vi titter opp, er hvor noen av stjernene sto for noen år siden, samt hvor noen andre sto for noen tusen år siden. Noen av de vi nå ser er kanskje i realiteten endog sluknet!

På dette grunnlaget: Hvordan i alle dager kan astrologi bli mer foruftig enn å spå i kaffegrut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ser på astrologi som en fin måte å "problematisere" seg selv på, uavhengig om det stemmer eller ikke.

astrologi blir også på en måte en liten "ego-massasje", nesten på samme måte som håndtyding og psykoterapi, for hvem elsker ikke å snakke om seg selv/høre om seg selv?

sant eller ikke? aner ikke, men det betyr ikke så mye.

*ravna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri trudd på astrologi. Men for litt siden kom min halv-alternative farmor med et personlighetshoroskop hun hadde satt opp på grunnlag av mitt eksakte fødested/tid. Og, svært detaljert, var dette en treffende beskrivelse av meg. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ut i fra min tro så vibrerer alt i universet med en viss frekvens.

Det spirituelle, mentale, emosjonelle og materielle påvirkes av inflytelser fra hverandre, men responderer kun på frekvenser som er innenfor dets eget vibrasjonnivå.

Siden det fysiske vibrerer med en mye saktere frekvens enn f.eks det mentale, vil det ta mye lenger tid før vi her kan se noen forandring (inflytelse). Avstand er irrelevant, fordi det bare er i vår dimensjon tid og rom eksisterer. At vi ikke kan bevise at det finnes høyere dimensjoner enn vi kan fatte, utelukker ikke muligheten for at de finnes.

Planetene symboliserer ulike energifrekvenser, og representerer forskjellige arketypiske egenskaper, noe som letteregjør prosessen med å oversette stjernehimmeles språk. Vi drar så paralleller fra energimønstrene vi observerer på stjernehimmlen opp mot vår forståelse av mennesket og vår tilknytning til universet.

Du trenger ikke astrologi for å leve ett fullverdig liv, men om du er interessert i selvutvikling og er åpen for at det finnes mer enn vi enda har erkjent vitenskapelig, så er astrologi et utmerket hjelpemiddel.

Astrologi gir oss ikke svarene, men åpenbarer noen av spørsmålene.

Spørsmålene som er essensielle i den enkeltes liv.

Men det er nå min mening. Mulig jeg tar feil, men noe sier meg at det ikke finnes feil. Bare alternativer. Valget er fritt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kan jo vende dit spørgsmål lidt om og sige dette utroligt at folk kan tro på Gud ingen har set ham eller talt med ham ingen ved hvor han bor og aligevel kan man tage en lang universitets uddanning for at blive theolog ( prest ) for mig er dette en gåde...men lader til at der ikke er mange som reflektere over det...

astrologi er blevet brugt i mange mange 1000 år, selv pyramiderne er opbygget efter stjernene, og stone hensch i england for bare at tage nogle eks...

selv store matmatiker har brugt astrologi til at løse mangen et regnestykke og gåder i universet...

hvis du tænker dig at du bliver født skal vi sige på Ahus føde avdeling kl 12 om dagen i dag hvor mange tror du så som bliver født akkurat der på samme tid ? højst sansynligt ingen men der bliver født mange kl 12 i dag rundt omkring ander steder og da er de på andre længde/brede grader end dig for det er det som siger til om hvordan stjernerne står når du blev født for at lægge et korekt kort som passer til dig, tiden er også vigtig at lægge et personlig horoskop kræver faktisk ganske mye kundskab og ikke noget man bare sætter sig ned og gør, jeg har gået på kurs for at lære at gøre det, der skal mange udregninger til så det er ikke bare bare, i dag kan man dog købe dyre data programmer som gør arbejdet for en..

jeg vil fuldt ud sige med engang at alt det vås som står i ugeblade har ingen ting med virkelig astrologi at gøre overhoved og tager stærk avstand fra det, enhver idiot kan lave slike horoskoper altid enkelt at finde på noget som passer til alle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Ann.

For så vidt mye enig med deg i det du sier om teologi. Men i de fleste religioner er det vel et sentralt element at hver enkelt har sin frie vilje fra skaperens side - at intet er forutbestemt. Astrologien forsøker vel å si at det motsatte til en viss grad er tilfelle?

At stjerner og himmellegemer har vært benyttet i tusener av år, er det j oingen tvil om - men det du refererer til er jo helt andre ting enn å bruke det til å "spå" om personer.

Når du refererer til matematikere og regnestykker, tror jeg nok du blander begrepene litt: Astronomi og Astrologi er to vidt forskjellige ting.

Siden du har gått kurser og slikt: Hvorfor skulle det kunne ha invirkning på din skjebne hvorvidt du er født i Oslo eller i Tokyo klokka 12 idag - rent bortsett fra at omgivelsene fra første sekund vil komme til å "prege deg" som menneske?

Tror du virkelig at to personer som er født "samtidig" på samme sykehus vil ha mange felles likhetstrekk - flere enn om f.eks. de ble født med en dag eller to mellomrom? I så fall finnes det kanskje undersøkelser som har påvist dette? Jeg har aldri hørt om noe slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arni

jeg kan ikke sige at jeg har set det undersøgt nogen steder det med ligheds træk men jeg er helt klar på at to børn som er født på akkurat samme tidspunkt på samme sted ville ha mange ting til felles hvad angår sinne lag og sikkert også have samme hobbys mm de ville være som en slaks enægede tvillinger, men hvis et barn er født her i oslo og en i ja bodø så er det to vidt forskellige..

har faktisk et sjovt eks på dette, da jeg arbejde på hospitalet på island for mange år siden, havede vi et sjovt tilfelde, der var to personer inde på samme tid til lunge x-ray de havede faktisk samme navn og efternavn, født samme dag samme år og ikke nok med det de var faktisk ganske like selvom de ikke var ens til og med deres person nr var jo næsten identisk med kun et tal til forskel, der blev mye kludder i sagerne den dag men vi fik soteret ud hvem var hvem tilsidst, men ganske pussit ik de to kendte ikke engang hinanden og det gjorde deres forælder heller ikke..

så er spørgsmålet hvor tilfeldigt var dette og hvad er ligheden med at dette sker 1:mill 2:mill eller hvad

og det med tro så kan jeg da lige oplyse at der findes jo mange budhister i verden nok flere end der findes kristne og budha var bare en helt almindelig mand som blev født af en helt almindelig kvinde så det er jo noget man kan ta og føle på, men nu er budhisme jo heller ikke en tro men en livsfilosofi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...