Gå til innhold

Fengsel

Fremhevede innlegg

Gjest *Snart medlem*
Skrevet
Hadde det ikke vært bedre å sørge for at disse såkalt uønskede menneskene ble ønskede?

Jo.

Men jeg tror ikke at det nødvendigvis er mulig i alle tilfeller.

Uansett - dette er jo en avsporing. Kanskje vi skal ta det i en annen tråd? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kamerat av min mann sitter i fengsel nå. Jeg og min mann var på besøk der for ett par uker siden.

Han sitter på åpen soning, det likner ikke på noe fengsel i det hele tatt.

Mer som en leir med flere brakker og hus.

Der som han er må alle arbeide, hvis de nekter sendes de til lukket avdeling.

De har mange forskjellige jobber, eks: vaskeri, snekker verksted der de lager ting som blir solgt og plenklipping.

De får 51,- i dagpenger, man-fre.

De har lov å ha med seg pc (ikke internett der, men feks Fretex i Oslo har det), tv og tvspill (eks. playstation), sine egne klær, sykkel og sikker mye mer.

De har egne treningsrom med masse treningsapparater.

De har WC på rommet så de slipper å ringe med ei bjelle ;)

De har eget kjøkken som de deler med de som ligger i samme brakke så de kan lage seg den maten de vil selv, men da må de kjøpe den selv også, det er butikk der som er åpen 1 dag i uka.

Skikkelig luxus i Norske fengsler, de har i hverfall ingenting å klage på.

Personlig synes jeg de har det altfor godt når de sitter inne.

Skrevet

Sier meg enig med M@msen. Alt for mye luksus i Norske fengsler. Du er tross alt i fengsel, ikke på hotell!!

Skrevet

Bare for å skli litt ut, men gjøre dem "ønsket" igjen i samfunnet...tja...noen kanskje. Men en ting er sikkert; Voldtektsmenn og pedofile burde sendes til den elektriske stol!

Om noen mener at baneheiamorderne, som voldtok og snittet opp to små jenter burde få en ny sjanse, så må det være noe gærnt i huet på den som i det hele tatt kan ha en eneste sympatisk tanke om slike ekle J*beeep*!!!!

Skrevet

Så hvis en mann voldtar en kvinne eller en ungjente, så risikerer han ikke bare et lite opphold i fengsel men i den elektriske stol?!!!

Da ville han dekket sine spor veldig godt, tatt livet av den voldtatte og skjult liket.

Morsomt?

Du som skrev det, bør flytte til USA for der hadde du trivdes mye bedre.

Skrevet

Så du vil føle deg helt komfortabel med en voldtektsmann eller pedofil som nabo du da?

Sånne syke mennesker burde ikke få leve...

Hva hjelper det å ha dem innelåst resten av livet? De blir aldri rehabilitert.

Skrevet
Sier meg enig med M@msen. Alt for mye luksus i Norske fengsler. Du er tross alt i fengsel, ikke på hotell!!

Hotell og hotell fru blom! Er det ikke jævlig nok å bli tatt fra all selvstendighet, all selvrespekt - andre skal styre livet og hverdagen din hver eneste dag, bestemme når du skal stå opp og bestemme når du skal legge deg. Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

Vi snakker faen ikke luksus her altså!

Gjest Kaffomann
Skrevet
Hotell og hotell fru blom! Er det ikke jævlig nok å bli tatt fra all selvstendighet, all selvrespekt - andre skal styre livet og hverdagen din hver eneste dag, bestemme når du skal stå opp og bestemme når du skal legge deg. Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

Militæret?

Skrevet

Hvordan det er å sitte i fengsel i Norge? Altfor komfortabelt, spør du meg.

Skrevet

Humry som gjemmer seg som gjest nå.

Jeg liker ikke fengsler, men noen er livsfarlige. Jeg er nettopp blitt truet på livet hvis jeg anmelder han. Han ga meg en kraftig hjernerystelse og jeg var pleiepasient i tre s a t an s uker. Jeg turte ikke anmelde han. Naboen ringte til politiet og de ba meg anmelde, men jeg spurte hvordan de kunne forsvare meg når han kommer klikkegal og skal ta livet av meg.

Joda, de kunne gi han beskjed om å holde seg på hundre meters avstand fra meg.

Morsomt.

Jeg kan forsvare meg med en hunterkniv eller et sverd, og jeg ville anmeldt han om jeg hadde et skytevåpen i tilfelle han kommer.

Jeg kan skyte, men har ikke våpen eller tillatelse til å ha det.

Jeg ville heller sonet i fengsel før noen tar livet av meg, hvis du skjønner.

Han går på piller, amfetamin, og vet ikke hva og er en kjent voldsmann her i byen. Ingen i familien hans vil ha mer med han å gjøre.

Nettopp pga det. Det var ingen krangel i forkant. Han bare dundret hodet mitt i veggen og slo og han slo hardt.

Han er som sagt en kjent voldsmann her og har slått både damer og menn, men hvorfor skal jeg ta på meg ansvaret med å anmelde han?

Fordi ingen andre tør gjøre det fordi han har truet dem på livet hvis de gjør det.

Nettopp.

Men jeg vet at han ikke kommer hjem til meg, for jeg anmeldte han ikke.

Det som ville skjedd om jeg gjorde det, var at han ikke engang fikk varetekt før saken kom opp i retten. Bare en beskjed om å holde seg på hundre meters avstand fra meg.

For et rettsappararat.

Jeg er faktisk glad i han for han var ikke sånn før han begynte med det dopet.

Jeg vet ikke alt om fengsler, det var jo det debatten dreide seg om, ikke vel?

Jeg trenger ingen forståelse eller trøst for jeg er flink til å klare meg selv.

Skrevet

det skulle da bare mangle??? :overrasket: hvordan mener du at fengsler skal være?

Skrevet
Hvordan er det egentlig å sitte i fengsel i Norge?

Hva får man lov til i fengselet?

Får man tv og pc med internett på rommet?

Spise den maten man vil?

Gå i de klærne man vil?

Sove så lenge man vil?

Jeg har hørt at de som sitter i fengsel får dagpenger, stemmer det og må de gjøre noe for det?

Hvordan det er kommer helt ann på hvor du skal sitte. Har masse erfaring på det område jeg uheldigvis. Men jeg har bare sittet mindre dommer alså inn til 3mnd.

Det var i et åpen anstalt i nord-rogaland. Fint sted, sånn naturmessig.

Ved innsjekk ble all bagasje gjennomsøkt, i tillegg til kroppsvisitasjon. Fikk ta med 5 pakker med tobakk, trikse da er at man stapper to pakker i hver sånn at man får totalt 10pakker. Fengselbetjentene vett om det, men bryr seg lite når de ser disse unormalt store pakkene.

Maten vi fikk var grei nok, militærstandar vil jeg si, vi det sier deg noe.

På brødskiva fikk vi aldri ha mer enn et pålegg på hver, det husker jeg de stod og kontrollerte ofte. Middag fikk vi bare forsyne oss av i 2omganger, måtte passe på å fylle godt på da, men det er som oftes nok med 1omgang for meg da.

I arbeidstiden måtte vi gå i utdelte klær, som var gamle sivilforsvarklær, alså greit nok. I fritiden som var mellom 1600 og 0700 kunne vi gå i det vi ville av sivile klær.

Husker ikke hvor mye penger vi fikk men tror det var 40-50kroner om dagen for 10 arbeidsdager hver 14.dag.(man-fre) En forutsetning at man jobber, ellers blir man overflyttet til et annet sted.

Tv hadde vi på to oppholdsrom, et på røyk og et på røykfri. I tillegg var det en kinosal, treningsrom, fritidsrom (spill-kort o.l.) Vi hadde også mulighet til å jobbe i hobbyrommet, hvor det ble laget mye forskjellige ting i tre som man kunne ta med seg hjem, kun i helger og kvelder var det oppe. Rundt gjerde i "leiren" var det en turløype som ble mye brukt til trening. Inne på område hadde vi en kiosk som var oppe to kvelder i uka, der fikk vi shoppet det nødvendigste, som toalettsaker, digg, røyk, blader o.l.

Internett var fjernt for oss som satt der. Hadde kun tv2 og nrk å se på, og oppholdsrommene var oppe til 23:30 hver kveld, da var det leggetid, i helgene til midnatt++.

I arbeidet hadde vi valget mellom å jobbe i skogen, hogge trær, eller være på palleverkstedet i leiren. Noen var heldige og fikk være trucksjåfør, det fikk jeg flere ganger. Så dagene ble travle for meg, og godt er det.

Vi hadde opptelling av alle fangene hver dag 3-4ganger om dagen, til uregelmessige tider.

Det jeg husker best fra hele oppholdet var dagen jeg skulle ut etter 3mnd i fengsel, gleden over å høre navnet sitt bli opplest med beskjed om innlevering av arbeidsklær innen 10min, gleden over å gå ut porten, sette seg på buss og båt, åpne en pils, bare nyte friheten, det var en stor glede. Ikke minst gleden som de andre medfangen hadde over hver enkel som ble løslatt, de var faktisk glad på andres vegne.

I ettertid har jeg bestemt meg for at ingen skal kunne frarøve meg min frihet en eneste gang til. Det har holdt så langt, er 10år siden jeg sist gikk ut porten. Nå har livet endret seg, har fått meg, hus, bil, kone, 2barn, hund, noen katter, og ca 450sauer, og 60melkekyr, har alså blitt bonde på heltid og stortrives. Var nok det som skulle til, å komme seg langt bort fra dårlige forhold i byen min, pokker så mye bedre her på landet enn i asfalt-jungelen. Heldigvis for min del var kona mi odelsjente på garden vi nå driver sammen. Vi stortrives i lag.

Dette ble vel mer enn svaret på trådstarter sitt spørsmål........ men jeg måtte bare fortelle.

Skrevet
I ettertid har jeg bestemt meg for at ingen skal kunne frarøve meg min frihet en eneste gang til. Det har holdt så langt, er 10år siden jeg sist gikk ut porten. Nå har livet endret seg, har fått meg, hus, bil, kone, 2barn, hund, noen katter, og ca 450sauer, og 60melkekyr, har alså blitt bonde på heltid og stortrives. Var nok det som skulle til, å komme seg langt bort fra dårlige forhold i byen min, pokker så mye bedre her på landet enn i asfalt-jungelen. Heldigvis for min del var kona mi odelsjente på garden vi nå driver sammen. Vi stortrives i lag.

Dette ble vel mer enn svaret på trådstarter sitt spørsmål........ men jeg måtte bare fortelle.

Det er fint å høre. :-D

Skrevet

det hørtes jo ut som et år i militæret? ;) de jeg kjenner har hatt det knall i militæret...

Skrevet

Hvis flere visste hvor mye fuzz folk som skal sitte inne (selv på kort tid i åpne fengsler) lager for å slippe - så ville man kanskje sett at fengsel ikke er et sted mange ønsker seg.

-en som jobber i systemet

Skrevet
Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

En jeg var sammen med tidligere satt to år på Berg i Vestfold. Når jeg var på besøk hos ham hadde vi sex på cella hans. Det er en åpen anstalt. Så et fengsel er ikke bare et fengsel, det er store forskjeller.
Skrevet

Som det er sagt før her - hvordan du har det i fengsel kommer helt an på en rekke faktorer, som ikke gjør det mulig å si at et fengselsopphold er "slik" eller "sånn".

Dette gjelder type fengsel, men også hvordan personen er selv. Noen tilpasser seg bedre enn andre, og behovene er forskjellig fra person til person. Det sier seg selv.

Skrevet

Tilgang til kos og sex er nok fullt mulig i norske fengsel, såfremt man ikke sitter på lukket avdeling, med brev og besøksforbud. Og får man besøk og den besøkende har selv et rulleblad blir det besøk med glassvegg. Men utenom disse tilfellene kan man hoppe i høyet så mye man vil i besøkstiden, med en liten risiko for at vaktene stikker hodet inn. Innsatte får jo også forhold til andre innsatte, med dermed enda flere muligheter til kos og sex. For ikke å snakke om de som er på frisoning....

det hørtes jo ut som et år i militæret?  ;)  de jeg kjenner har hatt det knall i militæret...

Har aldri hørt om noen som har hatt det "knall" i fengsel, har du?

Soningsforhold er veldig avhengig av hvor lenge du har sonet, hvilken anstalt du er på og hva slags type avdeling innen fengsel (frisoning eller ikke). Ulike soningsforhold = ulik grad av selvstendighet over eget liv. Målet er å få disse menneskene ut i et normalt liv etter hvert, så at man får muligheten til å komme på frisoning hvor man styrer mye selv, jobber på dagen et annet sted eller der man soner, ser jeg som et bra tilbud. I fengsel generelt er det et hardt belastet miljø, mange som ikke har vært borti det på utsiden møter dette når de kommer i fengsel, og mange starter eller fortsetter å ruse seg her. Å få, og da tenker jeg særlig på småkriminelle og rusmisbrukere, bort fra cella og til frisoning, må være målet.

Skrevet
det skulle da bare mangle???  :overrasket:  hvordan mener du at fengsler skal være?

Vel - nettopp. Så slutt og snakke om komfortabel luksus!

Skrevet

Kameraten min satt i fengsel i 5 år (kun 3 vanlige år).

Han fikk spise når han ville, hadde TV på rommet, men hvis han gjorde noe dumt eller brøt reglene tok de i fra han TVn. Hvis han brøt regelene enda hardere ble han satt på en celle uten vinduer med kun en seng i et døgn eller to.

Jeg tror det er gasnke bra å sitte i fengsel i Norge. Det virker som om mange blir gode venner der. Legger planer for fremtiden, studerer (ofte Jus), også kan de hele Norges lover når de kommer ut.

Hvis de sitter på åpen avdeling så kan de nesten gjøre som de vil, men har vel en innetid på et eller annet klokkeslett.

På lukket avdeling har man nok tilgang på PC, men ikke når man vil. Det har men på åpen avdeling.

Får man tv og pc med internett på rommet?

* Som sagt. Bare TV. Ikke internet. Noen har kanskje Internet også. De som sitter der for livstid kanskje?

Spise den maten man vil?

* Nesten, ja. Mange fengsler har jo kiosk.

Gå i de klærne man vil?

* Ja, men hvis du skal bruke parfyme må alle samle seg nede på "parfymerommet" å vente i tur på å få en dæsj. :ler:

Sove så lenge man vil?

* Nei. Opp klokka 07-08... noe så der.

Jeg har hørt at de som sitter i fengsel får dagpenger, stemmer det og må de gjøre noe for det?

* De må jobbe for pengene. Får de ikke sånn 40 kr timen eller noe?

Men sånt varierer fra fengsel til fengsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...