Gå til innhold

Fengsel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Frk Åberg
Jeg er i mot fengsel. Har rett og slett ikke trua på at straff/avmakt/disiplin gjør noe som helst positivt for mennesker - altså mental/fyskisk helbred som skal få de til å fungere som mennesker igjen uten å begå nye kriminelle handlinger.

Men hva er alternativet? Klappe dem på hodet og be dem pent om å ikke gjøre det igjen?

Hotell og hotell fru blom! Er det ikke jævlig nok å bli tatt fra all selvstendighet, all selvrespekt - andre skal styre livet og hverdagen din hver eneste dag, bestemme når du skal stå opp og bestemme når du skal legge deg. Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

Vi snakker faen ikke luksus her altså!

Jeg er faktisk enig i dette. Jeg syns det er bra at de kan leve som mennesker, og at de har muligheten til å gjøre noe meningsfylt om dagene, og f.eks. utdanne seg. Ved siden av dette syns jeg de burde få tilbud om terapi. Jeg ønsker ikke hevnlystne monstre ut i samfunnet igjen (ja, de kommer faktisk ut igjen en gang), men rehabiliterte mennesker som har det bra med seg selv og som kan begynne å gjøre nytte for seg.

Ved å hjelpe forbrytere, hjelper man også samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

Sex kan man ha, ingen fare. Besøksrommet vi var på hadde lås på døren, sovesofa, rene laken i et skap, servant, såpe og papir, så det er bare å peise på :sjarmor:

Familiemedlemmer har nesten fri besøkstid så kjæresten kan komme flere ganger i uka, så hvis man ikke soner så langt hjemmefra så kan man få sex både titt og ofte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når typen satt inne hadde vi også sex ja. man hadde sitt eget private og lukket rom.

Ikke alle har det slik , og ikke alle får møte kjærster i enerom.

Som san.doz skrev over her; fensler er ulike og det er også mennesker.

En innsatt får rundt 70 kr dagen, mindre om de ikke jobber/går på skole. Dette skal da dekke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffomann
En innsatt får rundt 70 kr dagen, mindre om de ikke jobber/går på skole. Dette skal da dekke alt.

Jeg regner med at de får gratis mat og at de slipper å betale leie. 70 kroner dagen når boutgifter og "hverdagsmat" er betalt, er ikke alle forunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at de får gratis mat og at de slipper å betale leie. 70 kroner dagen når boutgifter og "hverdagsmat" er betalt, er ikke alle forunt.

De har jeg heller ikke sagt, jeg ville bare rydde opp i en del misforståelser om at de får like mye som arbeidsledige/40 kr timen osv.

Mat og losj får de. Røyk, deo, frimerker, gave til barnas bursdag, klementiner til jul, avis osv betaler de selv av disse pengene. Så de har ikke akkurat noe på bok når de kommer ut, de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dream on...

Jeg ville heller bli tatt for å være dum og naiv enn å tviholde på fordommer som setter mennesker i bås.

I det siste har jeg forholdt meg til en del mennesker som har sittet inne. Det som slår meg er at samtlige av disse er helt fantastiske mennesker som jeg virkelig har lyst til å ha som venner - spennende, reflekterte mennesker som hver på sin måte har gitt meg både inspirasjon og innsikt. Fine og snakke med, søte, morsomme - som nevnt reflekterte, innsiktsfulle, forståelsesfulle - og meget sympatiske.

Vel, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bli tatt for å være dum og naiv enn å tviholde på fordommer som setter mennesker i bås.

I det siste har jeg forholdt meg til en del mennesker som har sittet inne. Det som slår meg er at samtlige av disse er helt fantastiske mennesker som jeg virkelig har lyst til å ha som venner - spennende, reflekterte mennesker som hver på sin måte har gitt meg både inspirasjon og innsikt. Fine og snakke med, søte, morsomme - som nevnt reflekterte, innsiktsfulle, forståelsesfulle - og meget sympatiske.

Vel, det er min erfaring.

Slik er mange også. Problemet er at mange av dem også har en annen side, som blir ganske alvorlig når den kommer frem. Selv om det er sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er mange også. Problemet er at mange av dem også har en annen side, som blir ganske alvorlig når den kommer frem. Selv om det er sjelden.

Ja, desverre - og ofte i forbindelse med problemer knyttet til rus. Men løsningen burde være et tilbud som gjør disse menneskene i stand til å fortsette å være den de er, og å kunne takle eventuelle følelsesmessige problemer uten å ty til rus eller uten at det på noen som helst måte går utover andre (kriminelle handlinger f.eks). Og jeg mener at et fengsel er det siste stedet hvor man kan gi de et slikt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, desverre - og ofte i forbindelse med problemer knyttet til rus. Men løsningen burde være et tilbud som gjør disse menneskene i stand til å fortsette å være den de er, og å kunne takle eventuelle følelsesmessige problemer uten å ty til rus eller uten at det på noen som helst måte går utover andre (kriminelle handlinger f.eks). Og jeg mener at et fengsel er det siste stedet hvor man kan gi de et slikt tilbud.

I utgangspunkter er jeg helt enig med deg, men for å komme ut av den problematiske situasjonen de sitter i, spesielt med tanke på rus, så er de nødt til å være motiverte for å klare å komme seg ut av det. Og det er det ikke alle som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Skrives litt her om "lønn" og hva denne skal dekke. Må bare spørre litt jeg da... Hva skjer med løpende utgifter man har ute i "friheten"? Tenker- husleie, strøm, låb etc...?

Blir man skyldig penger (dersom man ikke har oppsparte midler)- eller er det noen "automatikk" i at sosialen/ staten går inn å dekker ens utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrives litt her om "lønn" og hva denne skal dekke. Må bare spørre litt jeg da... Hva skjer med løpende utgifter man har ute i "friheten"? Tenker- husleie, strøm, låb etc...?

Blir man skyldig penger (dersom man ikke har oppsparte midler)- eller er det  noen "automatikk" i at sosialen/ staten går inn å dekker ens utgifter?

Sosialen kan dekke husleie, strøm og kom.utgifter inntil et 1/2 år, noen ganger lengre.

Ellers kan man få utsettelse på lån hvis man sitter inne i en kort periode.

Så som regel får en som har sittet inne store økonomiske problemer hvis man har gjeld fra før.

Man står fullstendig på bar bakke etter et lengre fengselsopphold hvis man er uheldig.

Da blir det sosialen neste.

Er ikke alle som har jobb når de kommer ut og de fleste får problemer med å finne seg en jobb, er ikke alle som vil ansette noen som har sittet inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunkter er jeg helt enig med deg, men for å komme ut av den problematiske situasjonen de sitter i, spesielt med tanke på rus, så er de nødt til å være motiverte for å klare å komme seg ut av det. Og det er det ikke alle som er.

Så da blir spørsmålet: Hvordan motivere?

Jeg for min del tror ikke akkurat det beste motivasjonen er å bli sperret inne sammen med en gjeng andre kriminelle, bli stemplet av samfunnet, fratatt frihet og pålagt en særdeles vanskelig økonomisk situasjon som gjør det vanskelig (umilig for mange) å komme tilbake til livet den dagen de slipper ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at fengselet ikke kanskje er det mest ideelle for å få kriminelle på rett kjøl men det er en del ting man bør tenke på, og det er at fengselet tross alt skal ha en preventiv effekt (man vil ikke dit og begår derfor ikke lovbrudd). Samtidig bør man se på gjengangerne og se hvorfor de havner dit (rus, ADHD, gjeld etc). Jeg tror at dersom de hadde tatt stikkprøver på åssen impulskontrollen var blant de som satt fengslet, så hadde de fått seg litt av en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Nelle @ 14.09.2006 (23:14) )

Hotell og hotell fru blom! Er det ikke jævlig nok å bli tatt fra all selvstendighet, all selvrespekt - andre skal styre livet og hverdagen din hver eneste dag, bestemme når du skal stå opp og bestemme når du skal legge deg. Er det ikke jævlig nok å helt miste den helt grunnleggende og elementære muligheten til å være nært et annet menneske - holde rundt et menneske du er glad i, klemme, ha sex osv.

Vi snakker faen ikke luksus her altså!

Militæret?

Bullseye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så da blir spørsmålet: Hvordan motivere?

Jeg for min del tror ikke akkurat det beste motivasjonen er å bli sperret inne sammen med en gjeng andre kriminelle, bli stemplet av samfunnet, fratatt frihet og pålagt en særdeles vanskelig økonomisk situasjon som gjør det vanskelig (umilig for mange) å komme tilbake til livet den dagen de slipper ut.

Selvsagt. Men vi er nødt til å ha et alternativ for dem som ikke vil, for det ER ikke alle som vil. Eller får det til. Vi må gå ut ifra hvordan virkeligheten er, og ikke hvordan den gjerne skulle vært. Men om man hadde satset mer på dette området, så er det vel ingen tvil om at det hadde vært flere som hadde fått muligheten til å endre levemåte.

Men du vet, ikke alle er enige i at det de gjør er feil måte å leve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at fengselet ikke kanskje er det mest ideelle for å få kriminelle på rett kjøl men det er en del ting man bør tenke på, og det er at fengselet tross alt skal ha en preventiv effekt (man vil ikke dit og begår derfor ikke lovbrudd). Samtidig bør man se på gjengangerne og se hvorfor de havner dit (rus, ADHD, gjeld etc). Jeg tror at dersom de hadde tatt stikkprøver på åssen impulskontrollen var blant de som satt fengslet, så hadde de fått seg litt av en overraskelse.

Ekstremt mye av årsaken til at folk går inn og ut av fengsler igjen og igjen og igjen, er mangel på nettverk. Derfor synes jeg f.eks. Røde Kors' nettverksbygging er helt genialt. Slike ting bør det satses mer på, for gud bedre hvor sinnsjukt hardt og vanskelig det er å holde seg unna alle du kjenner fra før, og bygge opp livet ditt helt på nytt, helt på egen hånd.

Ellers er det jo gjerne de mindre alvorlige lovbruddene, det vil si det som går på materiell og ikke mennesker, som en preventiv effekt i det hele tatt fungerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For meg virker det som om vi er kommet inn i et feilt hjørne både når det gjelder forbrytelse og straff og ruspolitikk.

Man putter folk i fengsel som straff for kriminelle handlinger de har begått. Flott.

Så det var så fælt å sitte der at når man kommer ut igjen så vil man slett ikke begå nye straffbare handlinger? Det er godt mulig, men i de aller fleste tilfeller er svaret ... feil.

Det skyldes IKKE at det er så fantastisk fint i norske fengsler. Det skyldes at det ikke finnes noe program for ettervern. Man står i porten og kikker på "friheten" - en frihet som innebærer kolosale problemer med å få jobb (man har jo plutselig et rulleblad), gjeld til langt over pipestokken - etc.

Hvis man ble satt inn fordi man tydde til lettvinte løsninger - et brekk for å skaffe kash'en som mangler - hvordan skal du få en tidligere tyv til å velge den harde veien om drittjobber for å bli lovlydig? Spesielt hvis disse "drittjobbene" i tillegg er dårlig betalt og alt går via namsmannen til kreditorene?

Nøyaktig den samme feilen gjør man med rusmisbrukere. Var det noen som så den serien med Siv og Knut her i vinter - hva slags byråkratisk tull to svært motiverte rusmisbrukere måtte slite mot for å bli rusfri? De greide det, men det var jaggu ikke fordi Oslo kommune la forholdene til rette. Det var fordi en av dem allerede var blitt rusfri og hadde krefter til å slå neven i bordet så koppene spratt og fortelle byråkraten hva de hadde krav på.

Vi må tenke ettervern, helhet - hva tjener samfunnet mest? Klart at en forbryter skal få sin straff - men er det ikke straff å for eksempel å bote på den skaden man har gjort? Hva med å sone for vinningsforbrytelser ved å erstatte skaden man har forvoldt?

Hva skal man så gjøre med voldsforbrytere? Jeg håper ikke det sitter folk her på kvinneguiden og mener for ramme alvor at folk som tyr til vold, voldtekt, pedofili og lignende er helt friske i hodet? Hvis man blir tilfredsstilt av å bruke makt over andre på den måten mangler man noe helt klart etter min mening. Disse MÅ samfunnet beskyttes mot. De må også behandles - men jeg kan ikke svare på om det FINNES behandling som kan hjelpe slike.

Jeg er nesten 100% motstander av dødstraff. Hvis noen kunne garantere at man aldri dømte noen uskyldige kan jeg være helt med på at for eksempel de to drittsekkene som ødela og drepte de to jentene i Baneheia skulle vært avlivet.

Men som det er blitt påpekt før: Verken høy strafferamme eller dødstraff avskrekker folk fra å begå slike handlinger i dag, så da er vel virkemiddelet likevel ikke så effektivt? Skal vi tenke nytt ...?

Tilfellet Fritz Moen og et par av de andre sakene Tore Sandberg har avdekket som justismord forteller meg hva slags samfunn vi ville fått med dødstraff. De svakt stilte enten åndsmessig eller pengemessig ville havnet i stolen, og de pengesterke ala Toska og co ville snakket seg ut av det. Nei takk ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...