Gå til innhold

Fengsel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan er det egentlig å sitte i fengsel i Norge?

Hva får man lov til i fengselet?

Får man tv og pc med internett på rommet?

Spise den maten man vil?

Gå i de klærne man vil?

Sove så lenge man vil?

Jeg har hørt at de som sitter i fengsel får dagpenger, stemmer det og må de gjøre noe for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke pc og internett! (Hvordan kan du tro det) Du får ikke spise maten du vil, og ikke når du vil. Du får ikke gå på do om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du får lov og ikke lov til, samt hvilke muligheter du har, kommer helt an på hva slags fengsel du sitter i, og avdelingstype. Åpent vs. lukket osv.

Du kan jo se litt her: www.straffet.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det egentlig å sitte i fengsel i Norge?

Hva får man lov til i fengselet?

Får man tv og pc med internett på rommet?

Spise den maten man vil?

Gå i de klærne man vil?

Sove så lenge man vil?

Jeg har hørt at de som sitter i fengsel får dagpenger, stemmer det og må de gjøre noe for det?

Du får tv på rommet.

Men ikke pc så vidt jeg vet, men det er mulig du får.

Hvis du er muslim eller vegetarianer så får du den maten du vil, ellers må du spise det du får.

Du får lov å gå i de klærne du vil, men ikke før en narkohund har lukta på klærne dine slik at du ikke smugler inn dop og det kan ta sin tid før de har en ledig hund.

Du kan sove så lenge du vil, men da går du glipp av å jobbe, enten med å snekre paller eller å sy fengselsdrakter eller pakke inn noe som f.eks. merkelapper til julegaver.

Det heter ikke dagpenger, men det er dårlig betalt.

Du glemte å spørre om du får ha mobilen med deg. Det tror jeg ikke. Du får ringe ut to ganger i uka og da avlytter de samtalen.

Men jeg er usikker. Det er sikkert andre her som har mer kunnskap om dette enn meg.

Odny

(forresten, skal du i fengsel siden du spør?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig får man gå på toalettet om natta, men da må du ringe på en slags calling-knapp.

Og du får den maten du vil, men du kan ikke bestemme hele menyen.

Du kan også lage ostesmørbrød i microen på røykerommet hvis du er sulten uten om de faste måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også lage ostesmørbrød i microen på røykerommet hvis du er sulten uten om de faste måltidene.

Er det bare lov å lage ostesmørbrød altså? :sjarmor:

(Sorry, måtte bare være litt usaklig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er det egentlig å sitte i fengsel i Norge?

Hva får man lov til i fengselet?

Får man tv og pc med internett på rommet?

Internett: nei; tv faar du som regel, men den kan bli tatt ut hvis du soner en dom og nekter aa jobbe. Iflg. Straffegjennomfoeringsloven har domsinnsatte aktivitetsplikt.

Spise den maten man vil?

Som regel maa man ha legeerklearing eller vise til religioese grunner for aa faa spesial kost. Dersom du soner paa aapen avd. vil du nok ha muligheten til aa faa kjoept og lage endel mat selv. Paa lukket avd. er det som paa leirskole: alle inn i matsalen til samme tid, spise det som blir servert. Unntaket er dersom du blir plassert i fengsel med boenheter, da kan du nok iallefall bruke mikroen.

Gå i de klærne man vil?

For det meste, men som nevnt ovenfor, alt blir sjekket. Klaer med rasistiske slagord eller som viser gjentilhoerighet (f.eks Hells Angels) vil ofte ikke bli tillatt.

Sove så lenge man vil?

Hvis du soner dom har du som sagt aktivitetsplikt, og det betyr gjerne opp klokka syv om morgenen i ukedagene, samt ofte vaske cella om loerdags morgenen. Nekt faar konsekvenser som ingen tv, ikke felleskaps aktiviteter, og ingen penger til f. eks tobakk. Hvis du sitter i varetekt kan du velge selv, men om du ikke jobber, saa blir det ofte aa sitte inne paa cella 23 timer i doegnet. Ikke festlig det heller!

Jeg har hørt at de som sitter i fengsel får dagpenger, stemmer det og må de gjøre noe for det?

Ja, littegrann dagpenger. Du faar litt mer hvis du jobber. Arbeidsnekt (hvis aktivitetsplikt) = ingen dagpenger.

Naar det gjelder toalettbesoek om natta saa, tro det eller ei, finnes det faktisk fengsel i Norge hvor man ikke har anledning til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, ostesmørbrød får man lage. Man sitter ikke inne bare på vann og tørka brød og må spise kakkerlakker for å overleve...

Det var en fleip. Var bare morsomt formulert, siden det hørtes ut som om man BARE fikk lage ostesmørbrød, og ikke noe annet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot fengsel. Har rett og slett ikke trua på at straff/avmakt/disiplin gjør noe som helst positivt for mennesker - altså mental/fyskisk helbred som skal få de til å fungere som mennesker igjen uten å begå nye kriminelle handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot fengsel. Har rett og slett ikke trua på at straff/avmakt/disiplin gjør noe som helst positivt for mennesker - altså mental/fyskisk helbred som skal få de til å fungere som mennesker igjen uten å begå nye kriminelle handlinger.

ja jeg er egentlig litt enig med deg her!men folk har visst behov for hevn tror jeg.øye for øye,tann for tann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med nekt av jobb så kan det skje at de ikke får penger. Hva menes med det egentlig? Har de på en måte bamsefar som deler ut dagpenger?

eller hvis det for eksempel er en rik mann, kan han kjøpe så mye tobakk han orker? for han har jo penger.. på utsiden i alle fall... Eller har han ikke tilgang til dette i det hele tatt.. Kan de få penger fra f.eks familie utenfor når de vil?

Litt rotete dette her, men dere skjønner vel hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Dette med nekt av jobb så kan det skje at de ikke får penger. Hva menes med det egentlig? Har de på en måte bamsefar som deler ut dagpenger?

eller hvis det for eksempel er en rik mann, kan han kjøpe så mye tobakk han orker? for han har jo penger.. på utsiden i alle fall... Eller har han ikke tilgang til dette i det hele tatt.. Kan de få penger fra f.eks familie utenfor når de vil?

Litt rotete dette her, men dere skjønner vel hva jeg mener :)

Jeg tror ikke de kan få uendelig med penger fra folk utenfor, for jeg tror det er ganske strenge regler på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Snart medlem*
Jeg er i mot fengsel. Har rett og slett ikke trua på at straff/avmakt/disiplin gjør noe som helst positivt for mennesker - altså mental/fyskisk helbred som skal få de til å fungere som mennesker igjen uten å begå nye kriminelle handlinger.

Jeg har ikke noe problem med at uønskede elementer lukes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe problem med at uønskede elementer lukes ut.

Hadde det ikke vært bedre å sørge for at disse såkalt uønskede menneskene ble ønskede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med nekt av jobb så kan det skje at de ikke får penger. Hva menes med det egentlig? Har de på en måte bamsefar som deler ut dagpenger?

eller hvis det for eksempel er en rik mann, kan han kjøpe så mye tobakk han orker? for han har jo penger.. på utsiden i alle fall... Eller har han ikke tilgang til dette i det hele tatt.. Kan de få penger fra f.eks familie utenfor når de vil?

Litt rotete dette her, men dere skjønner vel hva jeg mener :)

Som regel faar du en "konto" i fengselsystemet som du kan handle for. Denne kontoen vil bestaa av privatpenger - altsaa penger du hadde med deg da du ble innsatt, overfoeringer utenfra, f.eks fra familien, samt opptjente dagpenger. Dette praktiseres litt forskjellig fra fengsel til fengsel. Varetektsinnsatte kan handle for privatpenger, altsaa penger utenfra, og for dagpenger, men det blir gjerne satt en ovre grense, f. eks kr 400 i uka aa handle for. Grunnen til forskjellsbehandlingen mellom varetekt og dom er at sitter man i varetekt er man i prinsippet aa anse som (mulig) uskyldig inntil domfelt. Domsinnsatte kan som hovedregel kun handle for dagpenger de har opptjent i fengselet, og dersom du nekter aa jobbe = ingen penger aa handle for, selv om du har privatpenger. Dette for a forhindre at de som er rike kan gjore som de vil og for a oppfordre til aa gaa paa jobben man blir tilbudt innenfor murene. Finnes enkelte unntak ogsaa for domsinnsatte (hygieneprodukter, frimerker og telekort kan ofte handles for privatpenger, ettersom hygiene og kontakt med familie skal prioriteres), og som sagt det praktiseres litt forsjellig siden Straffegjennomfoeringsloven gir rom for individuelle vurderinger fra fengslenes side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...