Gå til innhold

Håndtørk på offentlige toaletter


Gjest Hedda Gabler

Anbefalte innlegg

Jeg liker heller ikke de blåserne. Er enig med mange andre her om at det først og fremst er fordi det går så tregt å tørke hendene der. Jeg har også lest det der med bakteriene, uten helt å skjønne det. For som en eller annen tidligere i tråden sa: det er tørt der og bakterier trives best der det er fukt i tillegg.

Hørtes forøvrig ut som en god idé med mindre varme og kraftigere luftstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker heller ikke de blåserne. Jeg pleier å ta et raskt overblikk før jeg går inn på toalettet, og er det ikke håndpapir tar jeg med litt toalettpapir som jeg tørker hendene på. Jeg trykker på såpe-knappen med papiret, og åpner og stenger vannkranen med papir. Døra åpner jeg med albuen, og om det er kulehåndtak så åpner jeg med papir... Litt lettere hysterisk.... :sjenert:

Men jeg har ikke hørt før at blåserne kan være bakteriefylte, jeg bruker de ikke fordi jeg synes det går altfor sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Bakterier er det vel overalt. Jeg kommer ikke til å desinfisere tastaturet eller begynne å spise mellommåltidene fra doringen. Jeg tar i dørhåndtakene på do, og er sikkert like langt. Men akkurat den blåsern har jeg problemer med - det er sikkert sånn dærre psykisk. Sier dere at den er trygg, skal jeg prøve neste gang!

Så på TV at det er dørhåndtakene på offentlige toalett som er bakteriebombene. Så nå åpner jeg døra med albuen.

Har også hørt at elektriske håndtørkere er bakteriebomber, så jeg bruker dem ikke hvis jeg ikke må. Bruker helst papir, og stenger krana med det brukte papiret etter at jeg har tørket fingrene. Har nok litt bakteriefobi.

:Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på TV at det er dørhåndtakene på offentlige toalett som er bakteriebombene. Så nå åpner jeg døra med albuen.

Så krabber bakteriene oppover mot armhulen.... og hårveksten muteres.... MOHAHAHAHAHAHA

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa
Så krabber bakteriene oppover mot armhulen.... og hårveksten muteres.... MOHAHAHAHAHAHA

;)

Uaaahh. Asjj det tenkte jeg ikke på. Hvordan skal jeg gjøre det da?? Får begynne å sparke opp døra. Det blir værre hvis døra går innover. Da får jeg stå der og vente til det kommer noen andre. Så får de heller skitne seg til.

Å nå kom jeg på det. Jeg får begynne å ha sånne engangshansker i veska. Eller sprit, så kan jeg vaske alle dørhåndtakene. :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er håndtørker (sånn som blåser varmluft) på et offentlig toalett - bruker du det?

For flere år siden hørte jeg at disse er noen formidable ynglingsplasser for dobakterier, og har ikke orket å bruke dem.

nei, nettopp derfor bruker jeg de ikke. går heller inn på do igjen og bruker dopapir, eller lufttørker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uaaahh. Asjj det tenkte jeg ikke på. Hvordan skal jeg gjøre det da?? Får begynne å sparke opp døra. Det blir værre hvis døra går innover. Da får jeg stå der og vente til det kommer noen andre. Så får de heller skitne seg til.

Å nå kom jeg på det. Jeg får begynne å ha sånne engangshansker i veska. Eller sprit, så kan jeg vaske alle dørhåndtakene.  :Hehe:

Øks...? (Litt i overkant, kanskje....?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye papir på setet

Med mindre du har en helt annen teknikk enn meg, så er det da virkelig bare huden på baksiden av lårene dine som er i kontakt med dosetet. :icon_lol: Hva er det egentlig du tror befinner seg på et dosete som er i stand til å krype gjennom huden din? For huden kan det umulig gjøre noen skade ettersom du selv er full av bakterier som bidrar til å bekjempe uvedkommende, og så vidt jeg vet er det ikke særlig vanlig å bruke baksiden av lårene til å lage mat eller spise med, så det er ingen fare for basillusker i maten heller... :erter:

For å svare på det trådstarter spør om: Jeg bruker sjelden håndtørkere, men det er bare fordi jeg synes det tar for lang tid, dessuten blir jeg så innmari tørr på hendene etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig tråd.

Bruker blåserne ja, ante ikke det om bakterier. Ikke skjønner jeg hvordan det går an heller? Snålt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke forestille meg at håndtørkere med varmluft er noe godt sted for bakterier.. De blir tross alt veldig varme, ikke bare lunken, og det liker ikke de fleste bakterier.. ("dobakterier" var nevnt, det er jo f.eks. e.coli, som er døde ved 70 grader, om jeg husker rett, iflg. mattilsynet). Vet ikke hvordan de skulle ha kommet oppi der heller, jeg tar i alle fall ikke oppi viften når jeg tørker hendene.

Det jeg har hørt, som virker mer sannsynlig, er:

Når vi vasker hendene, så tar ikke vanlig såpe knekken på bakterier man eventuelt har fått med fra dobesøket. Ved å tørke hendene med varmluft, blir det ikke så varmt på hendene at disse bakteriene dør, og de lever videre på hendene. Friksjonen som oppstår ved å tørke hendene med papir derimot, fjerner mer av disse bakteriene. Denne teorien sier altså at det er mer hygienisk å tørke hendene med papir, men ikke fordi håndtørkeren i seg selv har mye bakterier i seg..

Jeg bruker å tørke hendene med papir hvis det fins, og hvis ikke hender det jeg bruker håndtørkere, papir fra et toalett, eller buksen, alt ettersom.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forestille meg at håndtørkere med varmluft er noe godt sted for bakterier.. De blir tross alt veldig varme, ikke bare lunken, og det liker ikke de fleste bakterier.. ("dobakterier" var nevnt, det er jo f.eks. e.coli, som er døde ved 70 grader, om jeg husker rett, iflg. mattilsynet). Vet ikke hvordan de skulle ha kommet oppi der heller, jeg tar i alle fall ikke oppi viften når jeg tørker hendene.

Det jeg har hørt, som virker mer sannsynlig, er:

Når vi vasker hendene, så tar ikke vanlig såpe knekken på bakterier man eventuelt har fått med fra dobesøket. Ved å tørke hendene med varmluft, blir det ikke så varmt på hendene at disse bakteriene dør, og de lever videre på hendene. Friksjonen som oppstår ved å tørke hendene med papir derimot, fjerner mer av disse bakteriene. Denne teorien sier altså at det er mer hygienisk å tørke hendene med papir, men ikke fordi håndtørkeren i seg selv har mye bakterier i seg..

Enig med det første du skriver. Bakterier trenger dessuten fuktighet for å leve.

Til det siste kan jeg bare oppfordre folk til å vaske hendene skikkelig. Ser at mange bare vasker fingertuppene.. Og noen bruker ikke såpe engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som ikke bruker - er det på grunn av bakterier eller at det er tungvint?

blir så enormt tørr på hendene av den håndtørkeren, men mest fordi jeg har hørt at den "spyr ut tarmbakterier" som noen sa engang. om det er sant eller ikke bryr jeg meg ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...