Gjest niomi Skrevet 9. september 2006 #21 Skrevet 9. september 2006 Min partner er kristen og ønsker dette. Rund som jeg er godtar jeg det, men i "bytte" ønsker jeg en rund og hyggelig prest. Jeg skal til orientering ikke gifte meg i kirken fordi jeg selv ikke vil gi løfte til en gud som jeg ikke tror finnes. ← OK! Forstår. Pleier alltid å stille samme spørsmål til folk jeg kjenner som skal gifte seg i kirka eller døpe barna sine. Spesielt de som ler av religion og ikke har satt sine bein inni en kirke på maaaange år. Og som står på kirketrappa og ler av de faste kirkegjengerne. Du har en kristen mann, og da stiller det seg naturligvis annerledes. Og ja, jeg har vært i barnedåp hvor presten snakket om hvor god Jesus var som faktisk snakket med skjøger, og i bryllup, hvor hoveddelen av gjestene var palestina-venner, og som svært motvillig i det hele tatt gikk inn i kirka, noe presten visste, hvor han holdt en lang og engasjert preken og Israel - Guds rike. Enkelte av gjestene var sekunder fra å reise seg og gå i protest. Så jeg skjønner at presten har mye å si. Selv er jeg døpt, og var i kirka noen ganger i året - ihvertfall på 17. mai og julaften. Og så gikk jeg på søndagsskole. For det gjorde alle vennene mine. Men min barnetro forsvant, og jeg ville helst konfirmere meg borgelig. Min mor fikk overtalt meg til å prøve kristen forberedelse, og vi hadde verdens kuleste prest, så jeg konfirmerte meg faktisk i kirka. I ettertid har jeg lest mye, men jo mer jeg leser, jo lengre unna er troen. Heldigvis har jeg funnet meg en mann som heller ikke er medlem av Statskirken. Heldigvis, sier jeg, for det gjør det veldig enkelt å forklare hvorfor vi ikke skal gifte oss i min barndoms kirke - vi får ikke lov!
Tiit Skrevet 9. september 2006 #22 Skrevet 9. september 2006 Man gir også et løfte til Gud. Bare så du vet det så er kirken det "huset" flest folk lyver i. ← Jeg forstår at du i tråden er ute etter navn på prester som faller innenfor din smak, og det har du sikkert fått flere tips på, men siden du går inn i debatten selv, vil jeg bare kommentere litt. Og jeg har fått med meg at dåpen er et kompromiss fordi dette betyr noe for din mann. Når du gifter deg i kirka gir du løfte til din mann "for Guds ansikt og i disse vitners nærvær".. I dåpen lover du "å be for barnet og lære barnet selv og be, å oppdra barnet i den kristne forsakelse og tro, og å lære barnet å bruke Guds ord og den hellige nattverd slik at barnet kan bli hos Kristus når det vokser opp". Det er et mye sterkere løfte til Gud som blir avgitt i dåpen, enn ved vigsel. Det huset der folk flest lyver, er det kirken?? veldig interessant. Lurer på hvor du har belegg for det fra? Trodde forresten at det var i rettsalen.. men jeg har jeg vel omtrent like mye belegg for å si..
Holly Hobbie Skrevet 10. september 2006 #23 Skrevet 10. september 2006 Er enig med Tiit her. Jeg ville ikke doept barnet mitt medmindre jeg hadde som intensjon aa oppdra barnet i den kristne tro, og for meg er selve handlingen mye viktigere enn hvor "koselig" og "rund" presten er. Men hver har sine prioriteringer.
tuji Skrevet 10. september 2006 #24 Skrevet 10. september 2006 Dåp er for meg også et mye større løfte overfor Gud enn vigsel. Dåp er et sakrament, altså en hellig handling som ble innstiftet av Jesus selv. Hvis ikke jeg trodde på Jesus og hadde til hensikt å oppdra barnet mitt til en kristen tro, ville jeg aldri døpt henne. Når det gjelder saken, så synes jeg det er merkelig å shoppe prest, som noen kaller det. Hvis ikke dere har hørt noe spesielt negativt om presten i menigheten der dere bor, ville jeg holdt meg til den kirken. De fleste prester i dag er faktisk hyggelige folk som vet at en dåp ikke er stedet for tordentaler.
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2006 #25 Skrevet 10. september 2006 Hun sier jo at det betyr noe for barnets far! Jeg kan godt skjønne at prestens personlighet/stil blir enda viktigere for noen som døper barnet sitt av annen grunn en egen overbevisning. Syns dere er litt utidige, smålige og lite nestekjærlige som peser henne så innmari fordi hun er så "frekk" at hun ønsker å finne en prest som kan ha noe å tilføre henne, selv om hun ikke er kristen, og som kan gi også henne en god opplevelse av barnets dåp. Selv om hun ikke er kristen selv. Og hvis dere absolutt skal mene noe, kan dere ikke heller mene at det er utrolig flott at hun legger omtanke og energi i å lage barnets dåp til noe bra, på tross av at hun ikke selv er kristen?
tuji Skrevet 10. september 2006 #26 Skrevet 10. september 2006 Jeg er absolutt for at alle som vil skal få døpe barna sine, kristne eller ikke. Jeg sier bare at JEG ikke ville gjort det uten å mene det. Flott at trådstarter vil døpe barnet sitt, og jeg håper det blir en fin dag. Poenget jeg prøvde å komme med, var at de fleste prester (ja, som i alle yrker finnes det unntak) tilpasser seg sitt publikum når det er dåp. Hvis det ikke er noen spesiell grunn til å ikke ha dåpen i kirken man sogner til, sparer man seg for en del jobb ved å velge den kirken. I mange Oslo-og-omegn-kirker må man søke for å få døpe barnet sitt hvis man ikke bor i menigheten, særlig i de populære kirkene - mens man har rett til dåp i den kirken man sogner til. Så det er lettest å velge den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå