Gjest Bjørnsdatter Skrevet 8. september 2006 #21 Skrevet 8. september 2006 Slik brev har jeg også fått...To stk. Men legen jeg har hatt de to siste årene er litt ubehagelig og rar, så jeg turte ikke bestille time for slikt. Uff uff...uansvarlige meg. Skal skifte lege siden jeg har flyttet og slikt. Er det ok å bestille en time til slikt uten å ha truffet legen før? ← Kan du ikke bare bestille deg time hos en gynekolog da? Betale må du jo uansett, og du trenger ikke henvisning fra fastlegen for det. Mamma går til kontroll hos gynekolog hvert 3. år, får innkallelse derfra.
Majka Skrevet 8. september 2006 #22 Skrevet 8. september 2006 Så jeg kan bare ringe til en gynekolog? Finne en på gulesider liksom? Sjekket listene over ledige fastleger akkurat nå, og det var ikke noen aktuelle i mitt område for tiden (tre ledige, alle dårlig rykte). Vet dere når i månden fastlegelistene oppdateres?
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #23 Skrevet 8. september 2006 Fastlegelistene oppdateres den 1 i hver mnd.
Majka Skrevet 8. september 2006 #24 Skrevet 8. september 2006 Fastlegelistene oppdateres den 1 i hver mnd. ← Oki! Tusen takk Da må jeg være raskt ute neste mnd. Får vel ikke lege før i november da?
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #25 Skrevet 8. september 2006 Joda, bytter du fastlege nå i september så gjelder det f.o.m 1 oktober
Gjest Gjesta Skrevet 8. september 2006 #26 Skrevet 8. september 2006 Jeg fikk et brev for noen måneder siden. Mamma sa hun trodde det var fordi jeg var over 25... ← Jeg også og har store planer om å bestille meg time, men må få på plass ny fastlege etter flytting først. Better safe than sorry....
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #27 Skrevet 8. september 2006 Hvorfor får noen innkallelse og andre ikke?
lillesky Skrevet 8. september 2006 #28 Skrevet 8. september 2006 Jeg går til sjekk hvert tredje år. Jeg fikk brev i fjor, men da var det ikke lenge siden jeg hadde vært, så jeg dro ikke igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #29 Skrevet 8. september 2006 Hvorfor får noen innkallelse og andre ikke? ← Jeg vet iallfall at alle som fylte 25 i år fikk. (eller skulle få) Ellers ser det jo ut til at kreftregisteret holder en viss oversikt, kan det være at fastlegene gir beskjed til kreftregisteret om hvem som skal ha innkalling hvert tredje år, slik at det kan være en årsak til at noen får innkalling og andre ikke ? Kan jo være forskjellig praksis fra lege til lege tenkte jeg...
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #30 Skrevet 8. september 2006 Jeg skjønner meg ikke på den 25 år grensa. Jeg fikk innkalling da jeg var 25 år og skaffet meg da time hos en gynekolog som er her en dag i mnd eller noe sånt. Jeg var jomfru da og da jeg kom til legen fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle dra hjem og ta det med ro fordi så lenge jeg ikke hadde debutert seksuelt var det ikke noe å bekymre seg for. I tillegg kom en slik undersøkelse sannsynligvis bare til å gjøre vondt. De kunne vel ha sagt det i det brevet...
Gjest gjest1 Skrevet 8. september 2006 #31 Skrevet 8. september 2006 (endret) Jeg skjønner meg ikke på den 25 år grensa. Jeg fikk innkalling da jeg var 25 år og skaffet meg da time hos en gynekolog som er her en dag i mnd eller noe sånt. Jeg var jomfru da og da jeg kom til legen fikk jeg beskjed om at jeg bare skulle dra hjem og ta det med ro fordi så lenge jeg ikke hadde debutert seksuelt var det ikke noe å bekymre seg for. I tillegg kom en slik undersøkelse sannsynligvis bare til å gjøre vondt. De kunne vel ha sagt det i det brevet... ← . Det er vel sikkert ikke tatt med fordi de fleste har debutert seksuelt ved fylte 25, så har de ikke tenkt så langt at noen ikke har debutert enda, eller tenker at den andelen er såpass liten i forhold til de som har debutert at de heller kan få opplyst dette hos legen....Jeg visste ikke at livmorhalskreft var seksuelt overførbar og at man kun kan få dette ved å være seksuelt aktiv - ante ikke at det hadde noe å si, så det kunne de jo gjerne informert om da de sendte ut skrivet sitt ! Sitat av slettet innlegg og kommentar til dette tatt bort. Trille (mod) Endret 8. september 2006 av Trille
Gjest Ararat Skrevet 8. september 2006 #32 Skrevet 8. september 2006 Jeg har heller ikke vært ennå, men jeg har tenkt å dra for å forhøre meg litt om denne livmorkreft vaksinen. Noen som vet om de har begynt å gi den til folk ennå?
Gjest Gjest Skrevet 8. september 2006 #33 Skrevet 8. september 2006 Jeg har heller ikke vært ennå, men jeg har tenkt å dra for å forhøre meg litt om denne livmorkreft vaksinen. Noen som vet om de har begynt å gi den til folk ennå? ← Den er desverre kun på forsøksstadiet. Så skal du få den må du havne i en "eksprimentgruppe", noe som også vil innebære en god del GU.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #34 Skrevet 9. september 2006 Den er desverre kun på forsøksstadiet. Så skal du få den må du havne i en "eksprimentgruppe", noe som også vil innebære en god del GU. ← Men det er vel kanskje for sent å havne i en slik gruppe nå..... Leste i en artikkel at vaksinen etter planen skal slippes på markedet i løpet av året.
Gjest Bellatrix Skrevet 9. september 2006 #35 Skrevet 9. september 2006 Jeg har pleid å få påminnelsesbrev. Lenge siden jeg har tatt nå så jeg skal snakke med fastlegen om det.
Gjest lilletroll Skrevet 9. september 2006 #36 Skrevet 9. september 2006 Hm, jeg fikk et brev der det stod kreftregisteret på konvoluten bare for noen dager siden...jeg kastet det rett isøpla uten engang å åpne det for jeg trodde det vare reklame.... Kanskje det var min første innkalling, da....
flickan Skrevet 9. september 2006 #37 Skrevet 9. september 2006 Vi snakker her om livmorhalskreft, og for å få denne typen kreft, må man være smittet av viruset HPV, som er seksuelt overførbart. "Infeksjon med slike virus har alltid vært til stede hos kvinner som får denne krefttypen." Kreftregisteret "...viruset HPV er den viktigste faktoren som må være tilstede for at kreften kan oppstå...for å få livmorhalskreft må man ha en HPV-infeksjon..." Lommelegen ← Nesten alle som er seksuelt aktive har dette viruset visstnok. ( det er derfor man skal begynne å teste seg når man blir seksuelt aktiv) Men det finnes i utallige varianter (tror det er 21 typer) og bare noen av disse øker risikoen for kreft.
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2006 #38 Skrevet 9. september 2006 Hm, jeg fikk et brev der det stod kreftregisteret på konvoluten bare for noen dager siden...jeg kastet det rett isøpla uten engang å åpne det for jeg trodde det vare reklame.... Kanskje det var min første innkalling, da.... ← Det jeg fikk var mer en påminnelse enn en innkallelse om at jeg nå som fylte 25 bør få tatt en prøve forså å få tatt en ny hvert 3. år fremover. Selve bestillingen av time må man sørge for selv.
Gjest Gjesta Skrevet 9. september 2006 #39 Skrevet 9. september 2006 På dagens VG.no står det også en del om det...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2006 #40 Skrevet 9. september 2006 Jeg fikk en påminnelse fra kreftregisteret for en stund siden. Ikke p.g.a. alder, men fordi det var mer enn 3 år siden sist jeg tok celleprøve. Første gang jeg tok celleprøve ble det registrert i kreftregisteret, og hvis de ikke får inn ny registrering etter 3 år sender de påminnelse. Ei venninne av meg fikk også påminnelse, og fordi hun somla med å gå til undersøkelse fikk hun enda en påminnelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå