Gå til innhold

underlivskreft innkallelse

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

heisann

alle mine venner har gjennom årene fått innkallelse til undelivskreftsjekk....

men jeg har ikke........

vil gjeren ha en jeg oxo da jeg snart runder 30 år.... har hørt at man skla begynne å ta de sjekkene når man er 25 år eller har fått et barn...

jeg har 2 barn og snart 30 år men ingen innkallelse......

og vil gjerne ha en innkallelse....

hva gjør jeg?

og har dere fått slik innkallelse?

hvem sender ut slike innkallelser? ( så jeg kan kanskje sjekke det ut å høre om jeg kan få en)

hilsne meg

Endret av laika77
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ingen innkallelse for å ta en slik prøve. Du bestiller bare time hos fastlegen din. Alle bør ta en celleprøve hvert tredje år.

Skrevet (endret)

Enig med Arkana, du må gå til legen. Jeg tok min første prøve da jeg var seksten, og har tatt dem hvert år siden.

Edit: Er 30 nå og har aldri fått noen innkallelse, dette er ens eget ansvar.

Endret av Hu i Svingen
Skrevet
Edit: Er 30 nå og har aldri fått noen innkallelse, dette er ens eget ansvar.

Ja, jeg er 28 og har aldri fått innkallelse (jo, en gang fikk jeg en påminnelse fra kreftregisteret da det hadde gått et par mnd "over tiden"). Har gått hvert tredje år siden jeg var 20.

Skrevet

Kan det være du har blir sjekket under svangerskapet eller på etterkontroll?

Skrevet

Jeg fikk et brev for noen måneder siden. Mamma sa hun trodde det var fordi jeg var over 25...

Skrevet (endret)

Så de har såpass oversikt at de kun sender innkallelse til folk som aldri har tatt prøven før?

Endret av Hu i Svingen
Skrevet
Så de har såpass oversikt at de kun sender innkallelse til folk som aldri har tatt prøven før?

Tror det. Jeg antar iverfall det dumper et brev fra kreftregisteret i postkassen min om 2 års tid, om ikke ett eller annet merkelig skjer innen den tid.

Skrevet

Hjelpe meg jenter - dra til legen og gjør det nå med en gang! *paranoid*

Skrevet

Jeg får påminnelse fra kreftregisteret om at det har gått 3 år siden sist jeg har tatt celleprøve. Så da kvinner jeg meg opp og ringer legen min!

Har det gått mer enn 3 år siden du har født eller hatt underlivsundersøkelse da?

Uansett, bestill time hos legen din for celleprøve, og hør om du ikke da skal være med i dette kreftregisteret, det kan jo hende du har fallt ut av det. For meg er det veldig greit at kreftregisteret purrer på meg ellers så vet jeg ei som hadde utsatt og utsatt dette her :sjenert:

(Man må vel kanskje ha tatt én celleprøve som legen har sendt inn før man kommer inn i dette registeret, men det vil jeg jo tro du har tatt i og med du har 2

barn?)

Skrevet
Jeg fikk et brev for noen måneder siden. Mamma sa hun trodde det var fordi jeg var over 25...

Jeg fikk også et slikt brev i postkassa for ikke lenge siden. Men siden jeg ikke er seksuelt aktiv eller noensinne har tatt hormonprevensjon ser jeg ikke at jeg skal være i faresonen. Men dere som er seksuelt aktive bør ta sjekk jevnlig (det står også i info brosjyren man får fra kreftregisteret).

Skrevet
Jeg fikk også et slikt brev i postkassa for ikke lenge siden. Men siden jeg ikke er seksuelt aktiv eller noensinne har tatt hormonprevensjon ser jeg ikke at jeg skal være i faresonen. Men dere som er seksuelt aktive bør ta sjekk jevnlig (det står også i info brosjyren man får fra kreftregisteret).

Man kan få kreft selv om man aldri har hatt sex. Det er derfor de sier at man burde begynne når man har hatt sex eller når man fyller 25, avhengig av hva som kommer først.

Skrevet

Jeg fikk påminnelse da det var gått over 3 år. Jeg hadde snakka med legen min om at det kom til å gå over 3 år til neste gang jeg uansett hadde tenkt meg til henne (for planlagt reseptfornyelse) og det sa hun gjorde ikke noe, men da påminnelsen kom ringte jeg og fikk time og fikk gjort det.

Du trenger slett ikke vente på noen innkallelse, bare ringe fastlegen.

Min fastlege gjorde det første gangen da jeg ba om p-piller, og jeg fikk altså påminnelse 3 år senere om at det var på tide igjen.

Just do it. Ikke noe problem.

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

Tror nok ikke at du er utenfor faresonen bare fordi du ikke er seksuelt aktiv eller har tatt hormonprevenasjon. Men det stemmer at seksuell aktivitet øker sjansene for livmorskreft.

Jeg har nå fått dette brevet for andre gang. Første gang for litt over 3 år siden, og nå fikk jeg brev om at det var på tide med ny prøve.

Det stemmer som enkelte over sier; du trenger ikke å ha fått brevet for å gå til legen. Det er bare å si at du vil ta en celleprøve, så fikser de det.

For mer info: http://www.kreftregisteret.no/om_kreftregi...orhalskreft.htm

Skrevet
Man kan få kreft selv om man aldri har hatt sex. Det er derfor de sier at man burde begynne når man har hatt sex eller når man fyller 25, avhengig av hva som kommer først.

Vi snakker her om livmorhalskreft, og for å få denne typen kreft, må man være smittet av viruset HPV, som er seksuelt overførbart.

"Infeksjon med slike virus har alltid vært til stede hos kvinner som får denne krefttypen."

Kreftregisteret

"...viruset HPV er den viktigste faktoren som må være tilstede for at kreften kan oppstå...for å få livmorhalskreft må man ha en HPV-infeksjon..."

Lommelegen

Skrevet

Okey??? :overrasket:

Trodde man kunne få celleforandringer i livmorhalsen uansett, men at dette viruset økte sjansen for å utvikle kreft.

Uansett det jeg hadde tenkt å si:

Hvis man har underlivskreft i familien kan det være årsaken at man blir innkalt.

Noen familier har høyere forekomst enn andre.....

Tror neppe alle har vært borti dette viruset da :sjenert:

Forresten har jeg en venninne som er med på et vaksineprosjekt mot HPV.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Jeg fikk "forslag" rett etter at jeg hadde vært hos legen og sjekka i forbindelse med 1. svangerskapskontroll (var da 25). Det er et brev hvor det står at nå har du fylt 25, og at alle kvinner over 25 bør ta prøver minst hvert 3. år. Du må selv bestille time hos legen.

Skrevet

greit.... da vil jeg prate med min fastlege om 10 dager da jeg har avtale der.. for å sjekke om de har tatt en celleprøve samtidig som jeg har tatt 6 ukers sjekk etter fødsel

takk for alle svar....

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
greit.... da vil jeg prate med min fastlege om 10 dager da jeg har avtale der.. for å sjekke om de har tatt en celleprøve samtidig som jeg har tatt 6 ukers sjekk etter fødsel

takk for alle svar....

Hvis du ringer legekontoret kan de sjekke om du har blitt testet, hvis ikke du har blitt det (kan hende du ble testet på 1. svangerskapskontroll, det ble jeg), så kan du kanskje få litt mer tid hos legen når du først har time, så får du gjort det i samme slengen :)

Skrevet

Slik brev har jeg også fått...To stk. Men legen jeg har hatt de to siste årene er litt ubehagelig og rar, så jeg turte ikke bestille time for slikt.

Uff uff...uansvarlige meg.

Skal skifte lege siden jeg har flyttet og slikt. Er det ok å bestille en time til slikt uten å ha truffet legen før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...